0
تومان
0
تومان

تفاوت هدف و انگیزه

تفاوت هدف و انگیزه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص تفاوت هدف و انگیزه بیشتر با شما عزیزان صحبت کنیم. ابتدا می بینیم که هدف چیست و تعریف انگیزه چه می تواند باشد. سپس به صورت کامل در خصوص تفاوت این دو مفهوم صحبت می کنیم. علاقه مندان می توانند برای مطالعه بیشتر به مقاله “مدیریت انگیزه” مراجعه کنند.

هدف چیست؟

زمانی که شما هدف خاص و چالش برانگیزی را دنبال می کنید در مقابل مسائل و اتفاقات بیرونی عملکرد بهتر و معقول تری از خود نشان می دهید. مثلا کسی که هدف خاصی ندارد مرتب با دیگران دچار چالش شده و در کار و زندگی خود دچار تزلزل می شود، اما کسی که هدف دارد از مسائل حاشیه ای چشم پوشی کرده و تمام تمرکز خود را روی مسائل اصلی می گذارد تا به نتیجه برسد.

تفاوت هدف و انگیزه چیست

انسان هدف‌مند چه ویژگی‌هایی دارد؟

این خیلی مهم است، شما هدفی برای خود تعیین کنید که دارای ارزش و اهمیت باشدبه شما انگیزه دهد، نیرویی در شما ایجاد کند که بخواهید به آن هدف برسید. در صورتی که هدف خیلی با اهمیت نباشد، هر لحظه ممکن است شما تمایل و انگیزه ای برای رسیدن به آن هدف را از دست بدهید.

انگیزه چیست؟

انگیزه آتشی است که درون شما شعله‌ور می شود، اگر شخص دیگری این آتش را زیر شما روشن کند، خیلی سریع خاموش می شود. موفقیت همان نقطه ای است که بیشتر افراد در آرزوی دستیابی به آن هستند، اما این حقیقت را هم بدانید که کلید موفقیت انیگزه است. افراد موفق کسانی هستند که قادرند به خود کمک کرده، از فرصت ها استفاده کنند، و به‌جای نشستن و انتظار کشیدن کاری را که شروع کرده اند به ثمر برسانند. شما می توانید با مطالعه مقاله “5 روش ایجاد انگیزه” این مفهوم را بیشتر در خودتان پرورش دهید.

 

اهمیت انگیزه

اهمیت انگیزه در زندگی شخصی به این جهت است که به رشد و تکامل شخص و رسیدن به هدف کمک می کند. در بخش کاری هم کسی که دارای انگیزه است، از شغل خود راضی بوده و با تیم همکاری پویا دارد. انگیزه هر کسی در رسیدن به هدف متفاوت است. هر فرد با رویکرد خاصی آن هدف را انتخاب و دنبال می کند. مثلا فردی به دلیل عشق به شغلش کار می کند، شخصی بخاطر بدست آوردن پول و دیگری ممکن است به خاطر تجربیات سختی که از زندگی قبلی اش داشته بخواهد شغلی را انتخاب کند.

فکر کردن معمولی به اندازه داشتن انگیزه برای نیل به هدف تاثیر گذار نیست و شما نیاز به کتابهایی دارید که مرتب این انگیزه را درون شما در جریان نگه دارد. کتابهایی مثل رقص عقابها، چالشگران، غلبه بر ورشکستگی برای ایجاد و حفظ انگیزه کاری بسیار تاثیر گذار است.

تفاوت هدف و انگیزه به شما کمک می کند

چگونه می توان برای رسیدن به هدف، به خود انگیزه داد؟

برای همه اتفاق می افتد که تحت شرایط روحی و عاطفی در شرایط قرار بگیرند که برای تحقق رویاهای خود، کار بر روی یک پروژه، دنبال کردن یک حرفه جدید، متعهد ماندن به یک رابطه، دستیابی به هدف مالی خود، شروع سرمایه گذاری در کاری، ناگهان انرژی خود را از دست بدهند، اما حتی در چنین شرایطی هم دنبال راهی هستند که شور و اشتیاق اولیه را برگرداند.

انتخاب هدف ارزشمند کار ساده ای است اما توانائی حفظ حرکت برای دستیابی به هدف موضوع دیگری است. در چنین شرایطی که انگیزه شما کم است، تمایل رسیدن شما به آن هدف امتحان می شود. اگر هدف شما همچنان برای شما ارزشمند باشد انگیزه های شما باقی خواهد ماند.

چند راه کار برای تقویت انگیزه

  • مانترا یا ذکر برای خود بنویسید و مرتب تکرار کنید.
  • با خود مثبت صحبت کنید.
  • موفقیت های خود را یادآوری کنید تا اعتماد به نفس پیدا کنید.
  • شکل فعالیت هایی که دوست ندارید را تغییر دهید.
  • با افرادی که هدف مشترک با شما دارند در ارتباط باشید.
  • خود را با گذشته خود مقایسه کنید نه با دیگران.
  • یک لیست سپاسگزاری تهیه کنید.

چند روش برای خودانگیزی

  • تصور کنید قبلا این کار را انجام داده اید.
  • به خودتان پاداش دهید.
  • از دوست تان راجع به خود بپرسید.
  • به خط پایان فکر کنید.
  • دلایل بزرگی برای موفقیت خود ایجاد کنید.
  • چشم انداز وسیعی داشته باشید.
  • از درد بعنوان اهرم استفاده کنید.

تفاوت هدف و انگیزه و تقویت انگیزه

تفاوت هدف و انگیزه

هدف؛ پاسخ چه؟ و انگیزه؛ پاسخ چرا ست. تصور کنید از شما می پرسند چه می خواهی می گویی می خواهم پولدار شوم. بعد می پرسند چرا؟ می گویی برای اینکه با آن پول چنین و چنان کنم، این جواب انگیزه های شما از بدست آوردن پول است.

مثال:

هدف: می خواهم کارآفرین شوم.

انگیزه: چرا؟ برای اینکه به جامعه خدمت کنم، انسان ارزشمندی باشم، چند جوان دیگر را به کار بگیرم، اوضاع اقتصادی کشور را بهبود دهم و هزاران دلیل دیگر همانطور که در مثال بالا می بنید، هدف معمولا یک موضوع فوری و قابل لمس است (کارآفرین شدن.) اما انگیزه می تواند موضوعاتی بسیار عمیق‌تر باشد، (برای اینکه به جامعه خدمت کنم، انسان ارزشمندی باشم، چند جوان دیگر را به کار بگیرم، اوضاع اقتصادی کشور را بهبود دهم). در واقع هدف چیزی خارجی است که می خواهید انجام دهید و انگیزه دلیل انجام آن هدف است.

چگونه انگیزه از دست رفته خود را بازگردانیم

  1. تمرکز خود را حفظ کنید

فرض کنید در حال تماشای یک فیلم عالی و مهیج هستید، در حالی که اتفاقات زیادی در ذهن شما مرور می شود، اما شما تصمیم می گیرید که تمرکز خود را روی دیدن فیلم حفظ کرده و این فیلم واقعا عالی را تماشا کنید و کاملا مجذوب آن شوید. همانطور که در حال تماشای فیلم هستید، نگرانی های خود فرضا بخاطر از دست دادن شغل تان، مشکلات خانوادگی و غیره را هم در ذهن دارید اما در حین دیدن فیلم می خندید، گریه می کنید، هیجان زده می شوید.

آنچه شما روی آن تمرکز کرده اید بر روحیه شما تاثیر دارد، در حالی که شرایط روحی شما تغییر نکرده است و این تمرکز شماست که احساسات شما را تعیین می کند. بنابراین وقتی شما هدفی را تعیین می کنید با تمرکز روی هدف می توانید انگیزه خود را برگردانید.

  1. قوی ترین منابعی که می توانید از آنها الهام و انگیره بگیرید را مشخص کنید

یک قلم و دفترچه یادداشت بردارید و اسم 3 نفر از کسانی در کنار آنها زنده می شوید، کسانی که سخنان آنها الهام بخش بوده و باعث حس اعتماد به نفس در شما می شود را یادداشت کنید. آخرین جمله ای که هر یک از آنها به شما گفتند چه بود و امروز شما چگونه می توانید از آن جمله برای برانگیختن انگیزه در خود استفاده کنید؟ این هفته با این 3 نفر به‌صورت تلفنی، ایمیل و یا حضوری در تماس باشید، از آنها بخاطر حضورشان در زندگی خود، قدر دانی کنید. نترسید! از آنها کمک بخواهید تا در رسیدن به هدف به شما انگیزه بدهند.

تفاوت هدف و انگیزه را بشناسید

  1. محیط هایی که در آنجا انرژی می گیرید و حس خلاقیت پیدا می کنید را مشخص کنید

می توانید با رفتن به کتابفروشی، بازدید از یک موزه، قدم زدن در ساحل، رفتن به بازار و یا شرکت در کنسرت حس خوبی دریافت کنید. فعالیتی مثل: تعلیم دادن، رقصیدن، ورزش کردن، پیاده‌روی و یا انجام دادن کاری داوطلبانه به شما هیجان و انگیزه دهد. حداقل دو ساعت در روز را در محیطی قرار بگیرید که شور و هیجان را در شما بیدار می کند، زیرا آنچه که می بینید و حس می کنید به شما انگیزه می دهد سپس از این انرژی و انگیزه برای رسیدن به هدف ارزشمند خود استفاده کنید.

منبع

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل در خصوص انگیزه و هدف و تفاوت این دو مفهوم با یکدیگر صحبت کردیم. همچنین به راه های مهم برای دریافت انگیزهی بیشتر نیز اشاره کردیم. در صورتی که برای موفقیت نیاز به انگیزه بیشتر دارید، می توانید در دوره فراآگاه موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی