0
تومان
0
تومان

انگیزه – روش های ایجاد انگیزه

انگیزه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایجاد انگیزه چیست؟

انگیزه یا Motivation که از ریشه motive گرفته شده، به معنی نیازها، تمایلات، خواسته‌ها یا کشش‌های درونی انسان است. نیرو و انرژی هدفمندی که انسان را برای تحقق هدفی برانگیخته کند، یعنی شخص را تحریک به برخاستن، حرکت و انجام کاری کند.

از لحاظ علمی، انگیزه از بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس نشأت می‌گیرد. که این ساختار کوچک که کمتر از یک درصد از مغز را تشکیل می‌دهد، مسبب عملکردهای انگیزشی ما است. انگیزه می‌تواند منشأ درونی یا بیرونی داشته باشد. مثل استفاده از روش تنبیه یا پاداش، یا در دوران تحصیل، تلاش برای گرفتن نمره بالا از جمله مثال‌هایی است که می‌توان درباره انگیزه‌های بیرونی حرف زد.

ایجاد انگیزه چیست؟

اما وقتی حرف از انگیزه‌های بیرونی می‌شود عبارت سلف کوچینگ معنای تازه‌ای می‌گیرد. شما می‌توانید درباره سلف کوچینگ این روانشناسی ایجاد انگیزه، هم مانند باقی حس‌های درونی نیاز به مدیریت دارد. برای اینکه فردی بر مدیریت انگیزه‌هایش تسلط داشته باشد باید ابتدا آن‌ها را بشناسد. همچنین این شناخت کمک می‌کند دیگران را عمیق‌تر درک و مدیریت کنید.

تفاوت‌بی انگیزگی با بی‌هدفی

انسان گاهی هدف مشخصی ندارد و تصور می‌کند انگیزه‌ای برای انجام کار ندارد. این دو را نباید با هم اشتباه گرفت. خیلی از افراد هستن از انگیزه‌ی بالایی برخوردار هستند اما متأسفانه از اصول و متدهای هدف‌گذاری ناآگاه هستند و از طرف دیگر افراد دیگری هستند که اهداف زیادی برای خود مشخص می‌کنند (روزانه، هفتگی،…. سالیانه) و متأسفانه در ادامه مسیر رسیدن به هدف دچار بی‌رمقی و بی‌انگیزگی می‌شوند.

راه‌ های ایجاد انگیزه در جوانان برای تحصیل

انگیزه تحصیل

از طریق ایجاد انگیزه در تدریس، جوانان را به دنبال یادگیری و آموزش از چهار طریق می ‌توان تشویق کرد:

1.از طریق ایجاد روابط مثبت و راهنمایی جوانان

بیشتر کودکان و نوجوانان فقط می ‌خواهند شنیده شوند. مربیان ما اغلب با گوش دادن به اینکه چه کسی می ‌خواهند باشند و به آنچه که امیدوارند به آن برسند، این فرصت را برای جوانان فراهم می ‌کنند.

2.کمک به جوانان برای تعیین اهداف

انگیزه جوانان

جوانان تا زمانی که مقصدی در ذهن نداشته باشند، آموزش را مرتبط نمی ‌دانند. بسیاری از دانش‌ آموزان به محض رسیدن به هدف، می ‌توانند ببینند که چگونه آموزش ابزاری برای رساندن آن ‌ها به مقصد مورد نظرشان است. مربیان باید جوانان را به رویاپردازی، تعیین اهداف و دستیابی به چالش بکشند.

  1. توانمند سازی جوانان برای به دست گرفتن مالکیت یادگیری خود

جوانان به یک محیط یادگیری سرگرم‌ کننده نیاز دارند که در آن پاسخ‌ ها را برای خود کشف کنند.

مربیان باید به جوانان قدرت دهند تا بهترین مربی خود شوند. مربیان با به چالش کشیدن شرکت‌ کنندگان برای مشارکت فعال در فرآیند تصمیم ‌گیری، الهام‌ بخش جوانان می‌ شوند تا به روش خود به اهداف خود دست یابند.

  1. به کار بردن آنچه می ‌آموزند در تمام زمینه‌ های زندگی

ایجاد انگیزه

وقتی دانش ‌آموزان ارتباطی بین آنچه می ‌آموزند و کاری که دوست دارند انجام دهند نمی ‌بینند، ایجاد انگیزه دشوار است. ارزشمند ترین پیشنهاد می ‌شود در پایان هر کلاس، مربیان از شرکت‌کنندگان بپرسند که چگونه می ‌توانند از مهارت‌ های جدید خود در مدرسه، خانه و زندگی استفاده کنند.

چگونگی ایجاد انگیزه در زندگی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، در ابتدا انگیزه زیادی برای رسیدن به هدفی دارید اما رفته رفته رسیدن به هدف را غیرممکن دیده و احساس ترس و بی‌‌انگیزگی نسبت به رسیدن به آن هدف می‌کنید.

در اینجا به 5 روش مهم برای ایجاد انگیزه در محیط کار و زندگی اشاره می‌کنیم

راه های ایجاد انگیزه

1. ژست قدرت به خود بگیرید

زبان بدن از جمله مواردی است که با رعایت آن می‌توانید انگیزه خود را در برابر غیرممکن‌ها و هدف‌ها حفظ کنید. فرم ظاهری بدن نه تنها روی درک دیگران از شما، بلکه روی سوخت و ساز شیمیائی درون شما نیز تاثیرگذار است. نگه داشتن بدن در موقعیت خاص، می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. اِمی کودی Amy Cuddy استاد دانشگاه هاروارد، رشته بازرگانی در برنامه تد راجع به اهمیت زبان بدن سخنرانی کرده است. براساس نظریه او یکی دیگر از روش‌های برقراری ارتباط با دیگران، «ژست قدرت» به خود گرفتن است.

ژست قدرت گرفتن یعنی قفسه سینه را جلو داده، بازوها را از هم باز کنید و خمیده نباشید. محققان دریافتند که نگه‌داشتن بدن در حالت قدرت به مدت 2 دقیقه، سطح تستسرون خون شما را افزایش داده و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. از طرفی موجب پایین آمدن سطح کورتیزول خون شما شده و استرس شما را کاهش می‌دهد. به همین سادگی!

2. به خود بگویید امروز شروع جدیدی است

روش ایجاد انگیزه

دقیقا مثل شروع سال جدید رفتار کنید، مسائل کهنه گذشته را دور ریخته و برنامه‌ریزی جدیدی تهیه کنید. آنگاه خواهید دید که این کار انرژی بسیار زیادی به شما خواهد داد. زیرا شما را از شکست‌های گذشته دور کرده و تصویر زیبایی از آینده ارائه می‌دهد که باورپذیرتر از آنچه فکر می‌کنید خواهد بود و انگیزه‌ای می‌شود برای انجام کارها. مطالعه مقاله چگونه شکست را شکست دهیم توصیه می شود.

یک برگه یادداشت بردارید و روی آن بنویسید

مثل این: من به جای اینکه کارم را تمام کنم تمام وقتم را صرف غر زدن و بهانه آوردن کردم، اما چقدر زمان بیهوده صرف شد؟ از این پس می‌خواهم به جای شکایت کارم را انجام داده، به پایان برسانم و بیشترین استفاده را از دقایقم داشته باشم. برای اینکه بتوانید استفاده بهتری از زمان خود داشته باشید، می توانید برای تهیه دوره مدیریت زمان اقدام کنید.

یا این را بنویسید: زمان زیادی از کنار گذاشتن کاری که باید انجام می‌دادم، گذشته است. این زمان برای شروع کاری که همیشه آرزویش را داشتم بسیار طولانی است. امروز می‌خواهم کم کم آن را بعنوان یک پروژه شروع کنم و ببینم مرا به کجا می‌برد. امروز این اتفاق رقم می‌خورد. باور داشتن به انجام کار کمک می‌کند.

3. کمی شکلات یا هر چیز دیگری که دوپامین ایجاد کند بخورید

چگونه انگیزه بگیریم؟

این هم روش دیگری برای افزایش سطح انگیزه در شماست. خوردن شکلات نه تنها خوشمزه است بلکه با افزایش سروتونین (مربوط به سیستم عصبی) و آرامش و همچنین سبب ایجاد انگیزش در شما می‌شود. با مصرف شکلات‌های سفید، که حاوی دوپامین است ضربان قلب را می‌توان افزایش داد.

4. با خود یک قرارداد ببندید که اگر موفق به انجام آن کار نشدید، باید مبلغی را به خیریه اهدا کنید

مطالعه مقاله 16 عادت ثروتمندان توصیه می شود.

این روش به شکل گیری عادات جدید و رسیدن به اهداف، کمک زیادی می‌کند. حالا یک هدف را برای خود مشخص کنید مثل:

ایجاد عادت جدید

کم کردن وزن، تبدیل شدن به یک کارآفرین و یا شروع یک کسب و کار جدید و سپس از دوست خود بخواهید برای انجام آن روی شما نظارت داشته باشد. مبلغی را هم در اختیار او بگذارید تا درصورت موفق شدن به خود شما و در صورت شکست به خیریه پرداخت کند. به عنوان مثال: بنیانگذار StickK استاد اقتصاد دانشگاه ییل yale زمانی که دانش آموز بود به دوست خود قول داد که تا تاریخ مشخصی 38 کیلو وزن کم کند، و اگر نتوانست 10،000 دلار به دوست خود بدهد. خوشبختانه او توانست وزن خود را کاهش دهد و جریمه‌ای پرداخت نکند.

دلیل اینکه سیستم تعهد، کارآمد است چیست؟

منطق سیستم تعهد مبتنی بر روانشناسی و اقتصاد رفتاری است. بنابراین زمان و مبلغ بسیار تاثیر گذار است. پس بجای اینکه بگوئید: «من امسال می‌خوام وزنم را کم کنم»، بهتر است بگویید «من تا 20 خرداد، 20 کیلو وزن کم می‌کنم». در این صورت اگر موفق شدید که چه عالی و اگر هم موفق نشدید، به خیریه کمک کرده‌اید.

5. به رنگ سبز نگاه کنید

رنگ سبز و ایجاد انگیزه

هر رنگی باعث می‌شود به چیز خاصی فکر کنیم. تا به حال دقت کرده اید تمام اتیکت‌های فروش به رنگ قرمز هستند؟ این به این دلیل است که وقتی مردم رنگ قرمز را می‌بینند عکس العمل سریع تری از خود نشان می‌دهند. چون رنگ قرمز نشان دهنده خطر و جلب توجه می‌کند.

رنگ سبز و ایجاد انگیزه

حالا حدس بزنید کدام رنگ بیشترین افزایش انگیزه و انرژی را دارد؟ جواب رنگ سبز است. محققان در مطالعات خود پی برده‌اند که اگر اطراف خود کمی رنگ سبز به کار ببرید باعث تقویت انگیزه شما می‌شود و همچنین اگر هر از گاهی به رنگ سبز نگاه کنید سبب ایجاد خلاقیت در شما خواهد شد. اولین تحقیق توسط 6 محقق دانشگاه Essex، سال 2012 در مجله علوم و تکنولوژی محیط منتشر شد.

رنگ سبز و ایجاد انگیزه

آن‌ها از گروهی دوچرخه سوار خواستند در حین تمرینات خود به طور تصادفی یک فیلم با فیلتر سبز، قرمز و خاکستری ببینند. نتیجه نشان داد فیلتر سبز باعث شده بود دوچرخه سواران شادتر بوده و خسته نشوند. به همین سادگی! دیدن رنگ سبز باعث ایجاد انگیزه در آنها شده بود.

رنگ سبز و ایجاد خلاقیت

در تحقیق دوم از گروهی خواسته شد تا در کمتر از 2 دقیقه راجع به موضوعی هر چه می‌دانند بنویسند و آن‌ها را از نظر خلاقیت درجه بندی کردند. قبل از شروع هر تست به آنها نورهایی با رنگ های سبز، آبی، سفید و خاکستری نشان داده می‌شد.

فکر می‌کنید رنگی که بیشتر خلاقیت را تحریک می‌کرد چه بود؟ سبز! نظر یک محقق این است که دیدن رنگ سبز باعث می‌شود افراد به رشد فکر کنند. این نظریه به تسلط بر وظایف و داشتن فضای رشد اشاره دارد. رنگ سبز بیشتر در کجا یافت می‌شود؟ بیرون رفتن! قدم زدن در باغ یا هر جای دیگری که بوته و فضای سبز است.

اگر در اطراف‌تان پارک محلی وجود دارد می‌توانید با دوستان‌تان دور هم ناهار بخورید. در آنجا درختان زیادی برای قدم زدن و نگاه کردن وجود دارد. یا حداقل زمین چمن کاری شده در اطراف محل کارتان. در این مقاله به تعریف، مدیریت و روش‌های ایجاد انگیزه اشاره شد و یادگرفتیم که زبان بدن تاثیر زیادی بر ایجاد انگیزه دارد همین طور خوردن شکلات و دیدن رنگ سبز، داشتن تعهد و تعیین زمان و مبلغ باعث تحریک و تقویت انگیزه می‌شود.

ایجاد انگیزه در کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان

  • کسب و کار خود را به مکانی دلپذیر تبدیل کنید.
  • مدیری محترم، صادق و حامی باشید.
  • به کارمندان پاداش بدهید.
  • به آنها فضایی برای رشد بدهید.
  • بازخورد مثبت را به اشتراک بگذارید.
  • شفاف باشید .
  • برنامه ریزی انعطاف پذیر ارائه دهید.
  • در محل کار غذا ارائه دهید.

سخن آخر

در این مقاله راجع به ایجاد انگیزه صحبت کردیم. همچنین به ایجاد انگیزه در جوانان اشاره کردیم. 5 روش را هم برای ایجاد انگیزه عنوان کردیم. انگیزه امری مهم در موفقیت است و برای رسیدن به موفقیت بسیار ضروری است. اگر احساس بی انگیزگی می کنید و نمی توانید به خودتان در این زمینه کمک کنید می تواند با تهیه دوره mba آموزش های لازم را در این زمینه ببنید. این محصول در سایت ثروت آفرینان موجود است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی