چگونه مذاکره موفق داشته باشیم

نگاه به نتیجه برای مذاکره موفقیت آمیز!

یکی دیگه از موردهای مهم مذاکره با خروجی مفید اینه که در ابتدای مذاکره، به آینده ای که متصورید مدام فکر کنید تا از ریل خارج نشید! در مقاله قبلی که موضوع آن عوامل موفقیت آمیز در مذاکره، است به ذکر نکاتی پرداختیم، حال در این مقاله سعی داریم به رفع چالش های که در مذاکرات دارید بپردازیم تا بتوانید مذاکره موفقیت آمیزی داشته باشید.

کلاف سردرگم

همه ی ما برای اینکه خواسته هامون رو با دیگرون در میان بگذاریم شروع می کنیم به صغری کبری چیدن! و گاها این کارمون اونقدر به درازا کشیده می شه که اصلا یادمون میره برای چی اومده بودیم و چرا طرف رو ملاقات کردیم.

اینجور وقتا لازمه همش یه تابلو از دلیل حضورمون در یک جمع، روبروی چشمامون نصب شه تا موضوع اصلی رو در لابه لای این کلاف سر درگم مصاحبت، گم نکنیم.

همه همینیم!

اگه با این دید یه نگاهی به دقایق زندگی تون با افراد مختلف بندازید قطعا بارها پیش اومده که دیگران هم به قصدی سمت شما اومدند و کلی هم وقت ازتون گرفتند و بعد از رفتنشون از خودتون پرسیدید اصلا برای چی اومده بود ؟

این افراد دقیقا مشکلشون نداشتن نگاه به مقصد مذاکره است.

حاشیه چینی بد نیست!

داشتن مقدمه و حاشیه برای پر و پیمون جلوه دادن موضوع اصلی قطعا لازمه، ولی نباید به مرز کلافگی برسه و مخاطبمون رو به کل منصرف یا خسته از ادامه بحث کنه!

نباید سردرگمی در مذاکرات رخ بده چرا که طرف مقابل حس همراهی و حتی اعتماد برای معامله رو از دست میده و دچار شک میشه!

در مذاکرات باید چکار کرد؟

برای اینکه برنامه ریزی درستی داشته باشیم و سر موقع در بهترین زمان مذاکره حرف مون رو بزنیم باید مراقب شاخ و برگ هایی که به همکلامی میدیم باشیم و حتی فراتر از اون! دقیقا بدونیم چه زمانی موضوع رو مطرح کنیم و بی کم و کاست توضیحات مربوط به اون رو ارائه بدیم.

فرصت ها رو بقاپ!

برای اینکه خودمون رو برای گفتن مساله اصلی آماده کنیم و در طول مذاکره خیلی از موضوع خارج نشیم باید با تمرکز پشت میز مذاکره بنشینیم و از هر موقعیتی که مناسب بود، برای بازگو کردن بخش هایی از خواسته هامون اقدام کنیم.

بیش از یه پیشنهاد روی میز مذاکره بزار

نباید درصد بازنده شدن ات بره بالا!

نمیشه برای پیروزی با یه گزینه به میدان مذاکره بیاید! چون به هزار و یک دلیل ممکنه نشه ! وقتی تمام توان و انرژی و سرمایه و هدف ات رو روی یک گزینه ی پیشنهادی متمرکز می کنی، خصوصا در اولین برخورد با مذاکره کننده، احتمالات زیادی وجود داره که درصد بازنده میدان بودنت بره بالا مثل ۱. جالب نبودن پیشنهادت برای مخاطب ۲. همراه نشدن مخاطب به دلیل هم سلیقه نبودن ۳. جمع کردنه بساط مذاکره با نمیخوام اش توسط مخاطب

و نتایج مشابه، توی بازار میگن:« پیشنهاد دندون گیری نبود »،« حرف دیگه ای نداشت»، « کل حرفش همین بود.»

بررسی های اقتصادی سال 1400برای تدوین استراتژی جنگنده های اقتصادی
خواندن مقاله

همه ی اینها یعنی دست رد زدن به سینه ی کسی که فقط با یه پیشنهاد پشت میز مذاکره میشینه خیلی آسونه!

نمی تونی خودتون نشون بدی!

وقتی با یه گزینه میری جلو، خوب این مهره به هر دلیلی سوخت شد، باید بازی رو رها کنی، چاره ای نداری! تازه اگر حرفه ای هم نباشی در همون ثانیه های اول مجبوری از بازی خارج شی! از همه اینها مهم تر اینه که تو فرصت پیدا نمی کنی از فعالیتت، هدف ات، دورنمای فکرت برای طرف مقابل توضیحی بدی، چون عملا دیگه روی ایده ات نظرشو گفته !

از دست رفتن فرصت در مذاکره

کلی برنامه میچینی که بتونی ملاقاتی داشته باشی با فردی که می تونه خیلی کارها برات بکنه، به سختی هم این موقعیت رو به دست میاری، ولی با یه پیشنهاد که ممکنه همون ثانیه های اول رد بشه، فرصت همکلامی طولانی با فرد مورد نظر رو از دست میدی، نه تنها هدف ات محقق نمیشه بلکه ممکنه بارها و بارها خودت رو سرزنش کنی که چرا به نوک درخت رسیده بودی و نتونستی میوه ی رسیده و آبداری که حق ات بوده بچینی! این حس دردناک تر از برطرف شدن مساله ات در مذاکره است!

برای رویارویی با اشخاصی که زمینه چینی مذاکره سختی هم نیاز داره، اصلا جالب نیست که با یه گزینه حاضرشی!

تازه علاوه بر گزینه های متعدد باید بتونی در حین مذاکره هم ایده های بداهه خلق کنی و متناسب با روند جلسه مذاکره ارائه کنی

می خوای به این مرحله بری؟

باید شیوه هدفمند ارائه ایده رو یاد بگیری! طبقه بندی کردن پیشنهادات رو آموزش ببینی، به جا و درست درخواست کردن خیلی مهمه ! یاد گرفتنش سخت نیست، متد داره.

«ثروت آفرینان» با بیش از سیزده سال سابقه اجرایی، و بررسی هزاران مورد موفق و ناموفق در این عرصه، در کنار شماست.

می تونید همین حالا برای سمینار اصول مذاکره ثبت نام کنید و قدم در مسیر جنگنده های اقتصادی بزارید!

 

 

اصول مذاکره

سخنوریسمینارفن وبیانمذاکره موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *