امروز می خواهیم این پرسش که مذاکره چیست و انواع آن کدام اند؟ را مورد بررسی قرار دهیم. هدفمان نیز این است که اصلی ترین مبانی مذاکره کردن را به شما بیاموزیم. چرا که امروزه روابط بین المللی بر پایه مذاکرات کشور ها بنا نهاده شده اند و هر کشوری که بتواند عملکرد بهتری در مذاکرات داشته باشد طبیعتاً جایگاه والاتری به دست می آورد. به همین دلیل نیز ما قصد داریم در ادامه تمام ابعاد این سوال که مذاکره چیست و انواع آن کدام است را به دقت بررسی کنیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان این بحث با ما همراه باشید.
اختلاف در مذاکره !! اصول مذاکره را بدانید و پیروز شوید
مذاکره چیست و انواع آن کدام اند؟
به گفت و گویی که میان اعضا یک حزب یا یک مجموعه برای دستیابی به اهداف خاصی، انجام می شود مذاکره می گویند. مذاکره انواع متعددی دارد که مهم ترین آن عبارتند از:
-
مذاکره توزیعی
یکی از مهم ترین انواع مذاکره، مذاکره توزیعی است. در این مذاکره هر دو طرف سعی می کنند که به حداکثر حق خود دست پیدا کنند. جالب است بدانید که مذاکره توزیعی به دلیل این که مزیت های بسیاری دارد بهترین نوع مذاکره محسوب می شود و کاربرد زیادی دارد.
-
مذاکره یکپارچه
یکی دیگر از انواع مذاکره، مذاکره یکپارچه است. در این مذاکره هر دو طرف به دنبال یک راه حل واحد هستند که بتوانند مشکلات شان را حل کنند و مهم ترین مزیت آن نیز این است که در حین مذاکره به تمایلات و خواسته های هر دو طرف احترام گذاشته می شود.
مذاکره چیست و انواع و عناصر آن کدامند؟
ما در قسمت قبل این موضوع که مذاکره چیست و انواع آن کدام است را مورد بررسی قرار دادیم . در این قسمت نیز می خواهیم مهم ترین عناصر آن را به شما معرفی کنیم و آن ها عبارتند از:
- 1) زمان
- 2) قدرت
- 3) اطلاعات
- 1) اطلاعات
چگونه مذاکره کنیم؟
در مقاله چگونه مذاکره موفق داشته باشیم، برای داشتن مذاکره موفق به ذکر نمونههای پرداختیم و در ادامه آن تصمیم گرفتیم که نکاتی را برای تکمیل اطلاعات و به نتیجه رسیدن مذاکره بیان کنیم. نکتهی که شاید خیلیها آن را نمیدانند، این است که مذاکره فقط کلامی نیست.
بزنگاهی برای سکوت!
اگه قصدتون از حرف زدن در مذاکره به هدف رسیدنه، خوب میتونید بخشی از این بار رو، بر روی دوش سکوت بذارین، هم کمک کننده است و هم میتونه بعضی مواقع نجات دهنده و پیش برنده در لحظات نفس گیر مذاکره باشه.
سکوت نشانه ضعف نیست
شاید بلافاصله جبهه بگیرید که سکوت کردن در مذاکره ممکنه ما رو به حاشیه بکشونه و از پررنگ بودنتون در میدان مذاکره ممانعت کنه و حتی ممکنه ضعف داشتن در حین مذاکره تلقی بشه و حتی برای اون نمونههای مستندی هم بتونید عنوان کنید.
سکوت یک تکنیک!
اما در واقع سکوت یک تکنیک که توسط حرفهایها به عنوان راه میان بر در مذاکره استفاده میشه، تا مخاطب رو وادار به تصمیمگیری سریع و یا موافقتاش رو جذب کنن.
سکوت اهرم قدرت
حتی گاها سکوت باعث میشه مخاطب حس قدرت و اقتدار رو در شما مشاهده کنه و از موضعاش کوتاه بیاد، یا تغییر موضع بده و برخلاف درونیاتاش با شما همسو بشه. برای تقویت حس قدرت و اقتدار در مذاکره، دوره سخنوری و اعتماد به نفس خیلی می تواند به شما کمک کند.
مزایای سکوت
از جمله مزایای سکوت اعلام مخالفت یا موافقت یا بیطرفی است. وقتی در جدالی قرار میگیرید که هر دو طرف مقصرند سهم شما اگر سکوت باشد بهتره.
در معاملهای که ضرر و زیاناش بیشتر از سودشه، اگر رودروایستی دارید میتوانید پای معامله با سکوت خود را کنار بکشید.
با سکوت میتوانید امتیاز بیشتر دریافت کنید و بیهیچ جدلی حتی لفظی به مخاطب برسانید که از میزان تخفیف ارائه شده راضی نیستید!
شما چه بهرهی مثمر ثمری را از تکنیک سکوت در کسب و کار یا زندگیتان بردهاید؟
آیا به این مهارت اشراف کامل دارید؟
اگر نه! شما باید آشنایی با مفاهیم مذاکره داشته باشید و در سمینار اصول مذاکره به تمام ابعادش آشنایی پیدا کنید! این فرصت استثنایی رو از دست ندهید.
تعجیل در متقاعد کردن مخاطب نداشته باش
تحمیل دیگه جواب نمیده!
یکی از رمز و رموزهای مذاکره رها شدن از اهرم فشار در طرفین محسوب میشه! هیچ کس دوست نداره بهش چیزی تحمیل شه! اصلا وقتی یه نفر دو بار یا سه بار به هر طریقی تاکید می کنه که مثلا این آب رو بخور، این شکلات رو بردار، با این خودکار بنویس، رو این مبل بشین و… (الان کلی مثال تو ذهنت شکل میگیره و خاطرههایی هم از این برخوردها حتما به یادت میاد) قطعا به شک میافتی که چرا باید این کار رو بکنی؟ حتی اگه به صلاحت بوده باشه! حتی اگه ذی نفع بوده باشی.
اصرار بیخودی فایده نداره!
پس اصرار بیخودی فایده نداره که هیچ! تازه ممکنه تو رو از هدفت در مذاکره دور هم بکنه! مثلا محصولی که برای فروش آوردی با تاکید بیشتر مخاطبات دلزده بشه یا پیشنهادی مطرح کنی و با اصرار زیاد به انجامش، دید منفی به مخاطب ات بدی.
به جای اصرار چه کار میشه کرد ؟
حتما با خودت بارها گفتی، چرا وقتی همه چی رو به راه میشه با بستن این قرارداد، وقتی این محصول خیلی خوبه یا وقتی میدونید یه اتفاقی اگه رخ بده چه نتیجه خوبی عاید طرفین مذاکره میشه؛ چرا روش اصرار نکنی! چرا بیشتر تلاش نکنی واسه متقاعد کردن طرف، درست میگی، ولی عجله نکن.
خصوصا وقتی طرف مذاکره رو برای اولین بار ملاقات میکنی! خودت رو اگه جای اون بزاری و بدون هیچ پیش زمینهای ازش، یا درست و نادرست بودن حرفاش، پای میز مذاکره بشینی، قطعا بهش حق میدی که شرط احتیاط رو عاقلانه بدونه و بر اساس اصرارها و احساسات و اشتیاق طرف مقابل تصمیم به بستن قرارداد یا خرید محصول یا تایید شکل گیری یه اتفاق مهم، نکنه.
راه درست اینه!
باید یاد بگیری چطوری به هدفت برسی، بدون اینکه اصرار کنی، بدون اینکه مخاطب رو حساس کنی به اینکه داره شرایط مذاکره بهش تحمیل میشه.
راهش اینه: باید شرایط متقاعد سازی اصولی رو آموزش ببینی و به وقتش به کار بگیری! قول میدم از نتیجه مذاکرهای که بعدش داری لذت ببری.
فقط کافیه اولین قدم رو برای یاد گیری برداری، میدونم که حتما توی سمینار اصول مذاکره میبینمت!
سخن پایانی
ما در این مطلب سعی کردیم مهم ترین ابعاد این سؤال که مذاکره چیست و انواع آن کدام است را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. در آخر نیز به علاقه مندان توصیه می کنیم که در دوره اصول وفنون مذاکره سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا بتوانند جدید ترین مبانی مذاکره را بیاموزند و به بهترین وجه ممکن از آن ها استفاده کنند.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.