برند – راز برندسازی بیزینس های مشهور چیست؟


تعریف شما از برند چیست؟

برندسازی هدف هر بیزینسی است اما اغلب مردم خصوصا بیزینس­های کوچک تعریف درستی از برند ندارند برای همین هم دچار سردرگمی می­ شوند.

اگر در اینترنت سرچ کنید به این قبیل پاسخ­ها می­رسید؛

«برند ارتباطی عاطفی و روانی بین شما و مشتریان شماست.»

«نوعی محصول تولید شده توسط شرکتی خاص با نام تجاری خاص است.»

«نام تجاری، اصطلاح، نماد، یا هر ویژگی دیگری که محصول فرشنده­ای را از سایر فروشندگان متمایز می­ کند.»

«ایده یا تصویری از محصول یا خدمات خاصی است که مصرف کننده با دیدن اسم، آرم، شعار، یا طراحی شرکت مورد نظر با آن ارتباط برقرار می ­کند.»

هیچیک از این پاسخ ها کامل نیستند. من می­خواهم ابهامات را از بین ببرم و همه چیز را شفاف کنم.

تعریف من از برند این است:

«برند هویت یک بیزینس است»

ر واقع شما می­ توانید واژه­ ی پر­معنای «هویت» را مستقیما جایگزین واژه­ ی «برند» کنید.

حالا تعریف مشخص شد.

برند یا هویت یک بیزینس

به عنوان یک شخص به کسب و کار خود فکر کنید. هویت آن از چه ویژگی­هایی شکل گرفته؟

  • اسم آن چسیت؟
  • پوشش و دیزاین آن چیست؟
  • در چه موقعیتی قرار گرفته و در چه زمینه­ای ارتباط برقرار می­ کند؟
  • ارزش های ریشه ­ای آن چیست و بر چه اساسی پایدار است؟ (وعده­ ی آن چیست؟)
  • چه کسانی در بازار هدف آن قرار دارند؟
  • آیا بخوبی شناخته شده است؟

این هویت بطور چشمگیری بین مشاغل متنوع است.

مثلا محصول نهائی تویوتا و رولز­­رویز هر دو مشابه هم هستند. اما پاسخ هر­یک به موارد بالا بسیار متفاوت است.

بهترین روش ساز و کار برند، فروش است

بعضی از مشاغل کوچک با در نظر گرفتن فعالیتهای تبلیغاتی چشمگیر برندهای مشهوری همچون

«اپل، کوکاکولا، و غیره» به این فکر می ­افتند که آنها هم نیاز به صرف زمان، پول، و تلاش برای ایجاد «آگاهی برند» دارند،

البته این کار مانند بستن گاری به جلوی سر اسب است.

اجازه بدهید یک سوال ساده بپرسم!

کدامیک از این دو مقدم است؟ فروش یا آگاهی برند؟ البته که فروش!

این را قبول دارم که هر چه شرکتی بزرگتر شود، آگاهی شرکت فروش را تقویت می­ کند.

با این حال دنبال این نباشید که آنها بعنوان یک شرکت­های بزرگ الان از چه روشی برای برندسازی استفاده می کنند.

دنبال این باشید که این شرکت­ها در مراحل اول چکار کردند که اینچنین بزرگ شدند.

مطمئنن وقتی آنها کوچک بودند، هزینه ی زیادی بابت تبلیغات و آگهی های آنچنانی نکرده ­اند.

آنها روابط­شان را محدود می کردند، حتی گاهی تعاملات­شان را از دست می­دادند و فقط کالاهایشان را می ­فروختند.

اگر اپل و کوکاکولا تمرکز خود را در آغاز روی فروش نمی­گذاشتند، امروز وجود نداشتند و مطمئنا هیچ تبلیغاتی نیز از آنها وجود نداشت.

شاید ندانید اما امپراطوری کوکاکولا در سال اول فقط ۲۵ شیشه نوشابه فروخت! اما با تغییر روش ادامه داد.

به همین خاطر است که من می­ گویم صاحبان مشاغل نوپا، بهترین روش توسعه­ ی شرکت­شان کار کردن در زمینه­ ی فروش است و نه تبلیغات.

اگر برند، هویت یک شرکت است، پس چه روشی بهتر از این است که کسی با خرید کالای شما، هویت کسب و کار شما را بشناسد.

برای برند خود ارزش و اعتبارایجاد کنید

بعد از توضیح و انجام تمام موارد باید بگویم؛ در واقع بعد از اینکه کسی از شما چیزی می خرد،

شما برندسازی می­ کنید، نه اینکه شما برندسازی کنید تا کسی از شما چیزی بخرد.

درست مثل این است که شما قبل از اینکه با کسی تعاملی داشته باشید بگویید که شخصیت او را پسندیده اید.

برندسازی هم به همین شکل است.

اعتبار و ارزش برند، حسن نیتی است که شما ایجاد می کنید تا مردم را تشویق کند بجای رقبای شما از شما خرید کنند.

من یکبار توصیف اعتبار برند  را به این صورت شنیدم، که مثل این است که مشتری بخواهد برای خرید از شما از خیابانی رد شود

در حالی که کالایی برابر با کالای شما در همان سمت خیابان وجود داشته باشد.

در واقع اعتبار برند شما عاملی است در کسب­ و­کار شما که باعث می ­شود مشتری از بین رقبا شما را انتخاب کند

و او را وادار می­ کند از آن سمت خیابان بسمت شما بیاید و از شما خرید کند.

شاید شما بخواهید این را وفاداری مشتری بنامید، که بشکل تکرار خرید و پرداخت هزینه ها به برند شما انجام می­ شود.

از نظر من هیچ چیزی بهتر از دیدن صف­های مردمی که برای خرید آخرین مدل اپل انتظار می­ کشند نیست.

در حالی که رقبای آنها با وجود موجودی فراوان، کمترین صف و تقاضا را دارند.

این نوع جایگاه برند حاصل تجربه­ ی فوق العاده ­ی مشتری در خرید قبلی یا توصیف آن توسط یکی از نزدیکانش است،

عاملی که او را به طرفداری پر و پا قرص تبدیل می­کند.

این اعتبار و جایگاه در اثر تزریق تبلیغات انبوه نیست. و نمی­ توان با آگاهی برند بدست آورد.

تجربه بررسی­های متعدد در ثروت آفرینان نشان می دهد اولین تمرکز خود را باید روی فروش بگذارید

و بعد با ایجاد تجربه فوق العاده، مشتری به طرفدار و هوادار تبدیل می ­شود.

این توصیه­ای است که من از برند سازان بزرگ آموخته ­ام ، و مطمئنم که این استراتژی برای برند شما بسیار کارآمد است.

Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *