برنامه ریزی ، تفکر هوشمندانه و مکتوب

برنامه ريزي

برنامه ريزي


برنامه ریزی چیست و چرا باید برنامه ریزی داشته باشیم؟

اگر نگاهی به گذشته بیاندازید خواهید دید که چقدر از این شاخه به آن شاخه شده اید. چه برنامه‌هایی که در ذهن داشته اما هیچکدام اجرایی نشده است و نهایتا امروز به نقطه‌ای که ۵ سال پیش انتظارش را داشتید برسید، دست نیافته‌اید. شاید بارها خود و یا دیگران را سرزنش کرده و مقصر دانسته‌اید اما مقصر واقعی کیست؟ داشتن یک زندگی ایده آل، وضعیت مالی مطلوب، وضعیت تحصیلی و شغلی متناسب، حق شماست! اما چه چیزی باعث می شود شما به آن نرسید؟ موانع اصلی چیست؟ این موانع چقدر درونی و چقدر بیرونی است؟

برای اینکه بیشتر با این مقوله آشنا شوید سوال دیگری مطرح می‌کنم! برنامه شما برای ۵ سال آتی‌تان چیست؟ فکر می‌کنید ۵ سال بعد کجا و در چه شرایطی باشید؟ اگر هدفتان را بالای یک نردبان ببینید، فکر می‌کنید چه پله‌هایی را باید طی کنید تا به آن هدف برسید؟ اگر بعد از ۵ سال باز هم پایین نردبان باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ۵۰ سال بعد باز هم پایین نردبان باشید چطور؟ کسانی که قرار است به هدف والای ثروت آفرینان یعنی تبدیل شدن به جنگنده‌های اقتصادی است، نائل بیایند، برای خود برنامه ریزی می کنند. برنامه ریزی (Planning) فرایند تفکر هوشمندانه است درمورد آنچه می تواند شما را به اهداف مطلوب برساند.  

برنامه‌ریزی مراحلی دارد که در ادامه به ترتیب اولویت توضیح داده می‌شود:
  • شناخت نیازها

با این مقدمه خواستم ابتدا نیاز خود را برای برنامه ریزی و کسب درآمد دلخواه بسنجید! زیرا اگر نیازی در انسان نباشد انگیزه ای هم برای تلاش و رسیدن به آن نخواهد بود. بنابراین نیاز می‌تواند یک انگیزه درونی باشد که شما را تحریک به تهیه برنامه‌ریزی کند.

  • مسئولیت پذیری

بعد از شناخت نیازها باید حس مسئولیت پذیری و تعهد در شما جریان داشته باشد، مانند شعله ای که هرگز خاموش نشود. چون به محض خاموش شدن، شما به نقطه اول بازخواهید گشت و باید از نو آغاز کنید. شروع کننده شما هستید، پایان دهنده نیز شما هستید، پس هرگز نباید پیگیری کارهای تان را به دوش دیگران بیاندازید که در صورت بروز مشکلی بخواهید دیگران را مقصر بدانید.

  • بررسی دقیق موقعیت استراتژیک

تابحال نحوه‌ی شکار کردن عقاب را دیده‌اید؟زاویه دید عقاب با شکار به چه شکل است؟ نحوه‌ی بررسی‌اش به چه صورت است؟ عقاب در اوج طعمه و تمامی ابعاد را در نظر می‌گیرد. بنابراین بد نیست قبل از تعیین هدف و برنامه‌ریزی همه چیز را در نظر بگیرید. از فاصه دور شغل خود را ببینید، رقبا را برانداز کرده و بازار را بسنجید. ازموقعیت سیاسی و اقتصادی روز آگاه باشید، قوانین را بدانید، حتی اگر لازم بود با یک بیزینس کوچ مشورت کنید تا شما را با باید نبایدها روبررو کند، بعد به سمت طعمه (کسب و کاریا هر هدف دیگری) رفته و آن را در چنگ خود احساس کنید.

  • مرام‌نامه یا مانیفست بنویسید

قبلا هم توضیح دادیم مرام‌نامه ارزش‌هایی است که شما به آنها پایبند هستید و تحت هر شرایطی خود را ملزم به انجام آن می‌دانید.مانیفست چراغ هدایتی است که مرتب چشمک می‌زند و مسیر درست را به شما نشان می‌دهد. به این صورت شما هرگز گمراه نخواهید شد و درنهایت طعم رسیدن به هدف را خواهید چشید.

  • بازه زمانی مشخص کنید

ذهن انسان هوشیار است و وقتی برای انجام کاری بازه زمانی مشخص می‌کنید در ذهن حک می‌شود، در‌نتیجه حتما مشخص کنید چه کاری را در چه زمانی انجام خواهید داد. در مقاله انگیزه توضیح دادیم حتی می‌توانید به منظور مسئولیت پذیری بیشتر برای خود جریمه تعیین کنید و مبلغ و زمان شروع و پایان کار را مشخص کرده تا در صورت عدم انجام به موقع، ملزم به پرداخت هزینه شوید.

  • حسابرس داشته باشید

هر قدمی که برمی‌دارید مستلزم هزینه‌های است که اگر دقیق و حساب شده اعمال نشود نهایتا منجر به ورشکستگی خواهد شد. در نتیجه حتی اگر یک حسابدار خوب دارید، بازهم وجود یک حسابرس نه تنها در ابتدای کار بلکه در طول روند اجرای برنامه ضروری است.

  • پیش‌بینی و فرضیات خود را بنویسید

اگر تصمیم دارید برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید حتما باید درک و شناخت درستی از مشتری داشته باشید اما نمی‌توان همه چیز را درمورد مشتری دانست در نتیجه باید نتیجه مورد انتظار و همینطور مشتریان هدف را پیش‌بینی کرد. بدون پیش‌بینی مناسب، اهداف غیرعملی شده یا به ثمر نمی‌رسد.

  • برنامه‌ی جایگزین داشته باشید

نوشتن برنامه جایگزین به شما کمک می‌کند تا اگر کل یا بخشی از برنامه شما در اجرای روند با مشکل مواجه شد، برنامه جایگزین آماده داشته باشید تا وقفه ای در  روند کار ایجاد نشود.

  • بودجه تعیین کنید

اگر قصد برنامه ریزی شغلی دارید حتما بودجه‌ای برای بازاریابی، تبلیغات، راه‌اندازی محصولات جدید، تعامل با مشتریان بالقوه، افتتاح مراکز فروش جدید و غیره محاسبه کرده و در برنامه خود بگنجانید. هر انسانی برای خود آرمان ها و اهدافی دارد که بدون بکارگیری هوش مالی هر چه بیشتر تلاش کند کمتر به هدف خواهد رسید. درست مثل کسی روی تردمیل راه می رود اما به جایی نمی رسد. برنامه ریزی که کارآیی و اثربخشی دارد، برنامه ای ست که به روز بوده و در حین روند، پشتیبانی می شود. با چنین برنامه‌ریزی بدون هیچ تردیدی در زمان موعود به هدف خواهید رسید. برنامه‌ریزی مانند یک نقشه است که نشان می دهد چقدر به هدف نزدیک و یا از آن فاصله گرفته‌اید. 

موسسه ثروت‌آفرینان می‌تواند با ارائه شیوه‌های کاربردی شما را در تدارک یک برنامه‌ریزی دقیق یاری کند. آدرس سایت: ثروت آفرینان

 

مدیریت زمان

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *