تصور اینکه افراد برونگرا لزوماً دارای مزیت طبیعی و ذاتی نسبت به افراد درون‌گرا در رابطه با بازاریابی هستند، در نگاه اول خیلی ساده است. بسیاری از وظایف بازاریابی، از شبکه‌سازی گرفته تا تعاملات لازم برای فروش، شامل ساخت و جلو بردن روابط به‌صورت سریع با افراد و شخصیت‌های جدید است.

افراد برونگرا تمایل به داشتن شخصیتی دوستانه و از لحاظ اجتماعی با اطمینان به نفس هستند و از داشتن چنین تعاملاتی هم لذت می‌برند و افراد درون‌گرا هم به نظر می‌رسد در چنین شرایطی بیشتر و بیشتر گیرکرده و سعی در تلاش و تقلا دارند. اما آیا به‌طورکلی در حوزه بازاریابی، افراد درون‌گرا نسبت به افراد برونگرا از مزیت خاصی برخوردار نیستند و حتی نقطه‌ضعفی دارند؟

 آیا بازاریاب‌ها باید شخصیتی برونگرا داشته باشند؟

به‌منظور بررسی این مسئله، بیش از ۱۰۰۰ بازاریاب حرفه‌ای را موردبررسی قراردادیم و از آن‌ها در مورد خصوصیات شخصیتی خودشان پرسیدیم تا ببینیم این خصوصیات در چه زمانی به‌عنوان یک مزیت یا زیان و نقطه‌ضعف در نظر گرفته می‌شود. درمجموع به این نتیجه رسیدیم که پاسخ‌دهندگان بیشتر شخصیتی متمایل به افراد برونگرا دارند. ۹۱% از این افراد از ملاقات افراد جدید لذت برده  و ۷۴% هم اعلام کردند که از تعامل با مردم در موقعیت‌های اجتماعی احساس انرژی بیشتری می‌کنند.

حتی برخی از بازاریاب‌ها، با احتساب گروه برونگراها، به داشتن برخی از تمایلات درون‌گرایی اذعان داشتند. تعداد زیادی از این افراد انجام کارها به‌صورت تنها و انفرادی را به‌جای انجام دادن آن‌ها در گروه ترجیح می‌دادند و برخی هم اذعان داشتند که پس از یک ملاقات یا فعالیت اجتماعی نیاز به استراحت و کسب انرژی مجدد داشتند.
در نظرات مطرح‌شده در رابطه با این نظرسنجی، برخی از این بازاریاب‌ها اعلام کردند که در زمان کار تمایلات مختلفی داشتند (که بیشتر متمایل به شخصیت برونگراها بود) و در زمان استراحت و در منزل هم تمایلاتی متفاوت داشتند (که بیشتر به متمایل به شخصیت درون‌گراها بود). برخی دیگر هم گفته بودند که همواره در تمام ساعات شخصیتی بینابین دارند: یعنی گاهی نیاز به تعاملات اجتماعی داشتند و گاهی هم نیاز به‌تنهایی و آرامش داشتند.

در حوزه بازاریابی، ازاین‌دست افراد برونگرا و درون‌گرا و نیز شخصیت‌های بینابین بسیار زیاد هستند، اما سؤال اینجاست که آیا همه این‌ها نسبت به بقیه دارای مزیتی هستند؟ برخی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی اعلام کردند که داشتن شخصیتی اجتماعی و کلاً برونگرا در این فعالیت به آن‌ها کمک کرده است.

بااین‌وجود، یکی از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان یک شخصیت درون‌گرا اعلام کرده است: “ازآنجایی‌که عموماً خیلی ساکت و است و صحبت نمی‌کند، در زمان صحبت کردن همه به صحبت‌های وی گوش می‌کنند، چراکه می‌دانند وی اصلاً صحبت نمی‌کند، مگر اینکه مورد مهمی برای بازگو کردن در نظر داشته باشد!”

به اعتقاد یکی از صاحب‌نظران این رشته، شخصیت‌های درون‌گرا شنونده‌های بهتر و البته ناظران بهتری هم هستند. در حوزه بازاریابی، این نکته تفاوت‌های بسیار زیادی را ایجاد می‌کند، اما شرایط همیشه برای افراد درون‌گرا به این سادگی هم نیست.

آن‌ها عموماً گروه‌های کوچک را نسبت به گروه‌های بزرگ ترجیح می‌دهند و گاهی هم اصلاً صدا و صحبت آن‌ها در گروه‌ها شنیده نمی‌شود. برخی از افراد درون‌گرا از بین کسانی که در نظرسنجی ما شرکت کردند نیز مواردی را از غرق شدن در محل و شرایط محیط کار عنوان کرده بودند.
آن‌ها همواره نیاز به تمرکز داشتند، و همواره نسبت به‌قرار گرفتن در محیط‌های کاری باز که فضای محصور و مشخصی برای هر کارمند در نظر گرفته نشده است، ناراحت بوده و این محیط‌ها را پر سروصدا و محیط‌هایی با پتانسیل پرت کردن حواس برمی‌شمارند.

اگر با افرادی درون‌گرا کار می‌کنید (که احتمالاً این‌گونه هم هست)، به یاد داشته باشید که همیشه فرصتی را برای ابراز نظر و عقیده در اختیار آن‌ها قرار دهید و فضای آرام و بدون تشنج برای کار کردن آن‌ها فراهم کنید.

اگر خودتان فردی باشخصیتی درون‌گرا هستید، حتماً آن را جدی گرفته و به شخصیت خود توجه داشته باشید و توجه داشته باشید که راه‌های بسیار زیادی برای موفقیت شما در عرصه بازاریابی بدون داشتن بلندترین و رساترین صدا وجود دارد.

پست های مرتبط

با دروغ در مذاکره چه کنیم؟ | پل طلایی مذاکره

تا حالا شده در یک جلسه مذاکره بدونی کسی داره دروغ میگه؟! تمام مدتی که داره به حرف زدنش ادامه میده به این فکر کنی که چجوری می تونی ضایع اش کنی که دلت خنک بشه؟ شاید دیگر به...

ادامه مطلب

شناخت تیپ های شخصیتی بر اساس مدل Disc

داستان زندگی من هم پیچیدگی خودش را دارد.شخصیت شناسی دیسک پر از فراز و نشیب، درست مثل همه کسانی که امروز موفق هستند و حرفی برای گفتن دارند. شخصیت شناسی دیسک شاید فکر کنید منم مثل خیلی های دیگه...

ادامه مطلب

مذاکره آسانسوری

ای کاش من زودترمذاکره آسانسوری را یاد می‌گرفتم مذاکره آسانسوری که مطمئنا یکی از اصول اولیه یک مذاکره موفق هست مطمئنا فرصت های خوبی رو که از دست دادم رو حفظ می کردم اوضاع خیلی بهتر از الان بود....

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثروت آفرینان (باشگاه ملی جنگنده‌های اقتصادی ایران)

موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس با مدیریت مهندس امیرحسین مظاهری نزدیک به سه دهه فعالیت علمی و تخصصی در زمینه های کسب و کار و تکنیک های فروش، کارآفرینی و سخنوری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت زمان، تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی روز داشته است. و تا امروز رسالت خود را در آموزش و تعالی کسب و کارهای جامعه دانسته است تا بتواند به نوبه خود در خدمت جامعه و فعالان اقتصادی باشد.

26403740 021
مشاوره و پشتیبانی 24 ساعته در واتساپ: 09104394947
آدرس: تهران، شریعتی، ابتدای میرداماد، پلاک 4،طبقه 3
logo-samandehi

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس می‌باشد.