0
تومان
0
تومان

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

حتماً تابه‌حال موضوع خاصی در اینستاگرام، فیس‌بوک و… توجهتان را به خود جلب کرده و بارها آن را دیده‌ یا شنیده‌اید. اصطلاحاً وقتی موضوعی وایرال می‌شود؛ یعنی دهان‌به‌دهان و ویروسی شده است. ویروسی شدن یک خاصیت بارز در دنیای دیجیتال است که برخلاف اسمش در این حوزه بسیار جالب‌توجه و مهم است. خاصیتی که در دنیای بازاریابی به یک تکنیک تبدیل شده است.

اما بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی، روش سنتی تکنیک دهان­‌به­‌دهان (WOM) است که با توسعه فناوری و استفاده از اینترنت تکامل می‌­یابد و در محیط دیجیتال انجام می­‌شود. بنابراین بازاریابی ویروسی؛ یک مدل بازاریابی است که امکان انتقال و انتشار پیام‌­های مربوط به نام تجاری، محصول، شرکت یا برند را به افراد دیگر یا سایت­‌ها در اینترنت و یا شبکه‌­های اجتماعی، با محتوای ایجاد شده می‌­دهد. تکنیک بازاریابی ویروسی جایگاه بسیار مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد.

در بازاریابی ویروسی که ارتباط غیرمستقیم بین تولیدکننده و مصرف­‌کننده را فراهم می‌­کند، مصرف­‌کنندگان به عنوان یک واسطه عمل می­‌کنند. یک برند یا شرکت سازنده می‌­تواند از طریق چندنفری که با آن­ها ارتباط برقرار می­‌کند، به‌سرعت به افراد زیادی دسترسی پیدا کند.

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing
بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چگونه انجام می­‌شود؟

این بازاریابی جالب که نسخه دیگری از بازاریابی دهان­‌به‌­دهان است که در پاراگراف اول به آن اشاره کردیم، انتشار پیام‌­ها و محتوای محصولات یا خدمات در بین مردم به صورت الکترونیکی با تصاویر یا ویدئوهای جالب است. تبلیغات ویروسی بیشتر در ویدئوهای اینترنت دیده می­‌شود. بااین حال، انتشار تبلیغات ویروسی از طریق ایمیل نیز یک روش موثر است. محتوای تبلیغات ویروسی به طور کلی شامل ایده‌­ها، پیام‌­ها، آهنگ­‌هاست.

وقتی به شکل‌­گیری تبلیغات ویروسی نگاه می­‌کنیم، مشاهده می­‌شود که دو روش متفاوت وجود دارد. روش اول، تبلیغات ویروسی است که توسط کاربر نهایی انجام می‌­شود. به­‌طورکلی می‌­توان با چنین تبلیغاتی در سایت‌­های اشتراک‌گذاری ویدئو مواجه شد.

کاربر به طور تصادفی ویدیوئی را می­‌گیرد که محصولی را هدف قرار می­‌دهد یا از آن دفاع می‌­کند و اگر ویدئو واقعاً موفق باشد، به سرعت پخش می­‌شود. به‌طور کلی این نوع محتوای ویدیوئی به سمت خرید توسط برند مربوطه حرکت می‌­کند.

روش دوم

 کارهای کمپین ساخته‌­شده توسط شرکتی است که تبلیغات را انجام می­‌دهد. برندها و شرکت­‌هایی که به اصطلاح این راه را انتخاب می­‌کنند، به یک تیم حرف‌ه­ای یک تبلیغ ویروسی برای خود سفارش می‌­دهند. حتی اگر یک تیم حرف‌ه­ای این کار را انجام دهد، این یکی از  است. مهم‌ترین معیارهای ویرایش ویدئو است تا به صورت یک عکس آماتور ظاهر شود. زیرا این اساس بازاریابی ویروسی‌.

بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی چگونه انجام می‌شود؟

نکات دیگری که در مطالعات بازاریابی ویروسی باید در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:

  • ایده­‌های اصیل و خلاقیت
  • واقع‌بین بودن
  • مشارکت بالا
  • ایجاد اقدام در سطح قابل‌ اندازه‌گیری
  • پیامی که ارائه می‌شود، باید کوتاه و جذاب باشد
  • محتوای تهیه‌شده باید با شرکت و برند سازگار باشد
  • استفاده از عوامل محرک مناسب برای انتشار

مزایای این نوع بازاریابی چیست؟

بازاریابی ویروسی که یک استراتژی بازاریابی موثر است، در صورت اعمال صحیح، مزایای بسیاری را برای برندها و شرکت‌­ها فراهم می‌کند. مزیت‌­های اصلی بازاریابی ویروسی که جایگاه مهمی در دستیابی به مخاطب هدف و انتشار سریع محتوا دارد، به شرح زیر است:

بازاریابی ویروسی هزینه­‌های کسب‌­وکار را کاهش می‌­دهد. در بازاریابی ویروسی، این واقعیت که مصرف‌کنندگان این پیام را دارند که برند می­‌خواهد منتشر کند، عنصری است که هزینه تبلیغات شرکت­‌ها را کاهش می‌­دهد.

تبلیغات ویروسی با استقبال معتدل‌­تری از سوی مصرف‌­کنندگان مواجه می‌­شود. به‌­عبارت‌­د­یگر، تبلیغات ویروسی در مقایسه با تبلیغات پولی یا تبلیغات انبوه، قابل‌­قبول‌­تر است.

با انجام این نوع تبلیغات،در طولانی­‌مدت می­‌توانید به یکی از شناخته‌­شده‌­ترین و معتبرترین برندها در بین مردم تبدیل شوید.

بازاریابی ویروسی
لوپ بازاریابی

تبلیغات ویروسی راحت‌­تر به مخاطبان دسترسی پیدا می‌­کند. دوست، عضو خانواده، همکار و غیره به عنوان منبع پیام در نظر گرفته می‌شوند. راحت‌­تر می‌­توان فهمید که پیام ارسال‌­شده در وضعیت، از چه کسی می‌­آید. بنابراین، افراد با علایق مشابه بیشتر احتمال دارد پیام را بخوانند. به همین ترتیب، با افزایش احتمال انتقال محتوا به افراد دیگر، هدف­‌گذاری موثرتری حاصل می­‌شود.

برای یک بازاریابی ویروسی موفق چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

  • تمرکز باید روی پیامی باشد که توجه مخاطب هدف را به خود جلب کند.
  • ناسازگاری بین برند و کمپین
  • عدم تطابق پیام با اهداف بازاریابی
  • کاستی­‌ها از نظر پایداری یا اندازه­‌گیری

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی