حتماً تابهحال موضوع خاصی در اینستاگرام، فیسبوک و… توجهتان را به خود جلب کرده و بارها آن را دیده یا شنیدهاید. اصطلاحاً وقتی موضوعی وایرال میشود؛ یعنی دهانبهدهان و ویروسی شده است. ویروسی شدن یک خاصیت بارز در دنیای دیجیتال است که برخلاف اسمش در این حوزه بسیار جالبتوجه و مهم است. خاصیتی که در دنیای بازاریابی به یک تکنیک تبدیل شده است.
اما بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی، روش سنتی تکنیک دهانبهدهان (WOM) است که با توسعه فناوری و استفاده از اینترنت تکامل مییابد و در محیط دیجیتال انجام میشود. بنابراین بازاریابی ویروسی؛ یک مدل بازاریابی است که امکان انتقال و انتشار پیامهای مربوط به نام تجاری، محصول، شرکت یا برند را به افراد دیگر یا سایتها در اینترنت و یا شبکههای اجتماعی، با محتوای ایجاد شده میدهد. تکنیک بازاریابی ویروسی جایگاه بسیار مهمی در بازاریابی دیجیتال دارد.
در بازاریابی ویروسی که ارتباط غیرمستقیم بین تولیدکننده و مصرفکننده را فراهم میکند، مصرفکنندگان به عنوان یک واسطه عمل میکنند. یک برند یا شرکت سازنده میتواند از طریق چندنفری که با آنها ارتباط برقرار میکند، بهسرعت به افراد زیادی دسترسی پیدا کند.
بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چگونه انجام میشود؟
این بازاریابی جالب که نسخه دیگری از بازاریابی دهانبهدهان است که در پاراگراف اول به آن اشاره کردیم، انتشار پیامها و محتوای محصولات یا خدمات در بین مردم به صورت الکترونیکی با تصاویر یا ویدئوهای جالب است. تبلیغات ویروسی بیشتر در ویدئوهای اینترنت دیده میشود. بااین حال، انتشار تبلیغات ویروسی از طریق ایمیل نیز یک روش موثر است. محتوای تبلیغات ویروسی به طور کلی شامل ایدهها، پیامها، آهنگهاست.
وقتی به شکلگیری تبلیغات ویروسی نگاه میکنیم، مشاهده میشود که دو روش متفاوت وجود دارد. روش اول، تبلیغات ویروسی است که توسط کاربر نهایی انجام میشود. بهطورکلی میتوان با چنین تبلیغاتی در سایتهای اشتراکگذاری ویدئو مواجه شد.
کاربر به طور تصادفی ویدیوئی را میگیرد که محصولی را هدف قرار میدهد یا از آن دفاع میکند و اگر ویدئو واقعاً موفق باشد، به سرعت پخش میشود. بهطور کلی این نوع محتوای ویدیوئی به سمت خرید توسط برند مربوطه حرکت میکند.
روش دوم
کارهای کمپین ساختهشده توسط شرکتی است که تبلیغات را انجام میدهد. برندها و شرکتهایی که به اصطلاح این راه را انتخاب میکنند، به یک تیم حرفهای یک تبلیغ ویروسی برای خود سفارش میدهند. حتی اگر یک تیم حرفهای این کار را انجام دهد، این یکی از است. مهمترین معیارهای ویرایش ویدئو است تا به صورت یک عکس آماتور ظاهر شود. زیرا این اساس بازاریابی ویروسی.
نکات دیگری که در مطالعات بازاریابی ویروسی باید در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:
- ایدههای اصیل و خلاقیت
- واقعبین بودن
- مشارکت بالا
- ایجاد اقدام در سطح قابل اندازهگیری
- پیامی که ارائه میشود، باید کوتاه و جذاب باشد
- محتوای تهیهشده باید با شرکت و برند سازگار باشد
- استفاده از عوامل محرک مناسب برای انتشار
مزایای این نوع بازاریابی چیست؟
بازاریابی ویروسی که یک استراتژی بازاریابی موثر است، در صورت اعمال صحیح، مزایای بسیاری را برای برندها و شرکتها فراهم میکند. مزیتهای اصلی بازاریابی ویروسی که جایگاه مهمی در دستیابی به مخاطب هدف و انتشار سریع محتوا دارد، به شرح زیر است:
بازاریابی ویروسی هزینههای کسبوکار را کاهش میدهد. در بازاریابی ویروسی، این واقعیت که مصرفکنندگان این پیام را دارند که برند میخواهد منتشر کند، عنصری است که هزینه تبلیغات شرکتها را کاهش میدهد.
تبلیغات ویروسی با استقبال معتدلتری از سوی مصرفکنندگان مواجه میشود. بهعبارتدیگر، تبلیغات ویروسی در مقایسه با تبلیغات پولی یا تبلیغات انبوه، قابلقبولتر است.
با انجام این نوع تبلیغات،در طولانیمدت میتوانید به یکی از شناختهشدهترین و معتبرترین برندها در بین مردم تبدیل شوید.
تبلیغات ویروسی راحتتر به مخاطبان دسترسی پیدا میکند. دوست، عضو خانواده، همکار و غیره به عنوان منبع پیام در نظر گرفته میشوند. راحتتر میتوان فهمید که پیام ارسالشده در وضعیت، از چه کسی میآید. بنابراین، افراد با علایق مشابه بیشتر احتمال دارد پیام را بخوانند. به همین ترتیب، با افزایش احتمال انتقال محتوا به افراد دیگر، هدفگذاری موثرتری حاصل میشود.
برای یک بازاریابی ویروسی موفق چه چیزی را باید در نظر گرفت؟
- تمرکز باید روی پیامی باشد که توجه مخاطب هدف را به خود جلب کند.
- ناسازگاری بین برند و کمپین
- عدم تطابق پیام با اهداف بازاریابی
- کاستیها از نظر پایداری یا اندازهگیری
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.