0
تومان
0
تومان

اصول مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز می‌شود

اصول مهم که منجر به مذاکره موفق می شود

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از مجموعه مطالب ارزشمند در سایت ثروت آفرینان، قصد داریم تا در خصوص اصول مهم مذاکره که شما را به یک مذاکره موفقیت آمیز می رساند، بیشتر صحبت کنیم. اگر شما هم به اصول مذاکره موفق علاقه مند هستید، می توانید به مقاله “21 اصل مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز میشه !” نیز سری بزنید.

در مبحث قبلی که موضوع آن، مذاکره باید خروجی مفید داشته باشد؟ است. حدود 21 مورد را عنوان کردیم که در مهلکه مذاکره، نه تنها شما را نجات میدهد، بلکه میتواند لبخند پیروزی بر لبانتان بنشاند و با افتخار صحنه رو ترک کنید. در این یادداشت به مورد اول ذکر شده در مقاله قبلی می‌پردازیم و مطلب را براتون واضح‌تر و شفاف‌تر بیان می‌کنیم. شما دوست عزیز تصمیم گرفته‌اید و عزم را جزم کرده که در کسب و کار خود موفق شوید. توصیه میکنم، مهارت مذاکره و ارتباطات را خوب بیاموزید تا به هدف دلخواه خود و پیشرفت در شغلتان دست یابید.

داشتن برنامه ریزی قبل از شروع مذاکره

در سمینارهای «اصول مذاکره» موسسه «ثروت آفرینان» بارها داشتن برنامه برای انجام هر تصمیمی مطرح شده و تاکید روی اهمیت دادن به استراتژی مناسب در انجام کارهای تجاری بوده است. یکی از اصلول مهم مذاکره داشتن برنامه ریزی است. یک مذاکره تنها در صورتی منجر به مذاکره ای موفق می شود که شما از پیش برنامه ریزی درستی داشته باشید.

متاسفانه در دنیای کسب و کار، خصوصا این روزها که کسی حوصله شنیدن حرفهای بی اساس و حضور توی جلسات طولانی رو نداره و میخواد خیلی سریع و ساندویجی به اصل مطلب نزدیک بشه، خیلی خیلی لازمه که برای مذاکره آمادگی ایجاد کنه، برنامه ریزی کنه، هرچند بعضی از فعالان اقتصادی کهنه کار، اعتقادی به آمادگی و برنامه قبل مذاکره ندارن و معتقدن که : «با یه نظر میفهمم یارو چی کاره است و اهل معامله هست یا نه»، ولی به همون مقدار جنگنده های اقتصادی جوان تر نیاز به برنامه ریزی دارن چرا که توی فرصت اندکی که در اختیارشون قرارمیگیره، باید بیشترین بازدهی رو داشته باشن، پس به دودوتا چهارتا کردن قبل از مذاکره، ناچارند.

اصول مهم که منجر به مذاکره موفق می شود را یاد بگیرید

 

اصول مهم مذاکره را برای رسیدن به یک مذاکره موفق بدانید

بدون شک رسیدن به یک مذاکره موفقیت آمیز بدون دانستن اصول آن، امکان پذیر نیست. شما تنها در صورتی می توانید در مذاکرات خودتان موفق باشید که اصول مهم مذاکره را بدانید.

البته موسسه « ثروت آفرینان» توی سمینارهای « اصول مذاکره» بارها به داشتن برنامه ریزی برای تمامی افرادی که فعالیت اقتصادی دارن تاکید کرده و برنامه ریزی رو یک حرکت معقول و منطقی میدونه، چرا که بر اساس تجربه بارها شاهد بی برنامه بودن مذاکرات و بهم خوردن قرارداد ها بوده.

بیشتر شکست ها هم شامل آدمهایی بوده که معتقدن: «برنامه هم داشتیم ولی وقت اجرایی شدن برنامه ریزی ها، هول شدیم، فرصت کم اومده یا اصلا نشده از برنامه‌هایی که یادداشت کرده بودیم صحبت کنیم» و باز روند قدیمی هر چه پیش آمد با آن پیش میرویم را پی گرفته‌اند.

دلیل قانع کننده شون هم این بوده که توی مذاکره موارد پیش بینی نشده زیاده و کلی بداهه اتفاق می‌افته و اصلا مجال نیست به برنامه‌هات فکر کنی، اصلا نمیشه کاغذ ببری بزاری جلوی روت، اصلا یهو طرف مذاکره تو که می‌بینی یا توی جو مذاکره که قرار میگیری، همه چی یادت میره و… حرفهای دیگه‌ای از این دست…

مشکل کجاست؟

مشکل اینجاست که فعالان اقتصادی توی مذاکرات، برنامه ریزی‌هایی مبتنی بر چارچوب، برای خودشون تدوین میکنن یعنی آنچه قرار است رخ دهد رو قالب سازی میکنن و آنچه در واقع اتفاق میافتد. اگه فقط یه ذره بزرگتر یا کوچکتر باشه در قالب اونها نمی‌گنجه و دچار استرس میشن و به کل، قید برنامه ریزی و ترتیبی که چیدن رومیزنن! این بدان معنی است که این افراد، اصول مهم مذاکره را نمی دانند.

این دقیقا همون مشکل ایِ که باید حل بشه!

راه حل !؟

قرار نیست شما با چک لیستی که از برنامه ریزی‌تون در دست دارید پشت میز مذاکره بشینین، آن چک لیست برای این که شما خط سیر مذاکره رو در دست داشته باشین، تیترهایی برای یاد آوری کافیه، اجرای دقیق تک تک مفاد اش لازم نیست. به همین سادگی، یکی از مهمترین اصول مهم مذاکره را یاد گرفتید.

خیلی‌ها با به هم ریختن پازل مذاکره، خودشون هم بهم میریزن، چرا که فکر میکنن باید کاملا همه چیز در آن قالب پیش ساخته‌ای که بحث‌اش رو کردیم قرار بگیره و چون این نشدنیه، دچار حس منفی میشن، پیامهای منفی صادر میکنن و با واکنشهای هیجانی اشتباه که هر کدوماش این توانایی رو داره که در نظر مخاطب یه امتیاز منفی به حساب بیاد.

اگه مذاکره رو در حد یه معامله‌ی بسیار ساده در نظر بگیریم، تشخیص ذی نفع ها اصلا سخت نیس! توی یه معامله‌ی ساده روزمره، دو ذی نفع کلیدی وجود داره: یکی خریداره و اون یکی فروشنده.

چگونه باید اصول مهم که منجر به مذاکره موفق می شود را فراگرفت؟

اما وقتی به یک مذاکره تجاری بزرگ بین دو شرکت فکر کنین و یا به مذاکره بین دو کشور، یا به مذاکره بین یک زن و شوهر و یا حتی به مذاکره بین مدیر و کارمند، دیگه مسئله‌ی تشخیص ذی نفعها به سادگی قبل نیست.

برای اینکه یک برنامه ریزی درست، قبل از نشستن پشت میز مذاکره داشته باشید، که بتونه خروجی مفید از مذاکره بهتون بده، باید روش درست استفاده از برنامه ریزی رو یاد بگیرید .

در سمینار اصول مذاکره به این مهم بیش از حد تصور پرداخته میشه و با ارائه مثالهای ناب و کاربردی برای همیشه از اشتباهات پیش از مذاکره خلاص میشین.

تا اینجا با اولین تیتر خروجی مفید از مذاکره تا حدودی آشنایی پیدا کردین؛ برای تعقیب و واشکافی آیتمهای دیگه به سایت «ثروت آفرینان» مراجعه کنین.

دانستنیهای مشابه زیاده، اما حضور در سمینار کاربردی میتونه راهگشای گره‌های شخصی در کسب و کارهای اختصاصی باشه و شما رو برای پیداکردن استراتژی درست در مذاکرات، پشتیبانی کنه.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب به صورت کامل در خصوص اصول مهم مذاکره که شما را به یک مذاکره موفق می رساند، صحبت کردیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار و مدیریت آن  در دوره mba  که توسط موسسه ثروت آفرینان برگزار می شود، شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی