قبل از وقوع فاجعه، از تغییرات کسب و کار با خبر شوید!


این هشدار را جدی بگیرید!

تغییرات کسب و کار ها، چیزی نیست که نادیده گرفته شود.

اگر ده سال پیش کسی پیدا می شد و قبل از ظهور اسنپ، به مالکان آژانس های کرایه ماشین هشدار می داد چه می شد؟

اگر به آنها می گفت باید هر چه زودتر کسب و کارشان را تغییر بدهند، چه می کردند؟

اگر ده سال پیش کسی پیدا می شد و قبل از ظهور پیدو به صاحبان پمپ بنزین هشدار می داد چه؟

کسانی که در صدد سرمایه گذاری در بخش انرژی بودند، اگر می فهمیدند مسیر را دارند اشتباه می روند، چه می کردند؟

اگر ده سال پیش کسی پیدا می شد و قبل از ظهور مگامال و هایپراستارها به مغازه های راسته بازار هشدار می داد چه؟

آن وقت سرقفلی ها و حق مالکیت های نجومی را واگذار نمی کردند؟

سرمایه شان را نمی بردند جای دیگری که سود پایدار و بلند مدت داشت؟

سندرومِ همه چیز خوب بود!

«من نمی دانستم.. اوضاع خوب بود.. بعد از این همه سال کار سخت.. خدا لعنت کند باعث و بانی اش را..»

خشم و غصه و حسرت فروخورده در این کلمات را احساس می کنید؟

می شد این طور نباشد. می شد آدم های کمتری ضربه ببینند.

می شد سرمایه های مالی و عاطفی کمتری هدر برود، اگر کسی پیدا می شد و پیش از حادثه، هشدار می داد.

کسی پیدا شد و گفت و به گوش کسی نرسید؟

یا همه در یک خوش خیالیِ اخلاقی و تقدیرگرایانه خودشان را سپردند به موج حوادث؟

نشستند تا سیل بیاید و زندگی شان را ببرد و آخرش آه بکشند و از زمین و زمان گله و شکایت کنند و روزهای روزگار را سیاه ببینند تا تمام شود!

تغییرات کسب و کار را جدی بگیرید!

کسی را تصور کنید که ۲۲ سال از عمرش را صرف دکترا گرفتن می کند.

آن هم در رشته ای که در دهه آینده اساسا موجودیتی ندارد.

این آدم با حس خسران اش چه طور کنار می آید؟

می توانیم بپذیریم در طی ده سال تحصیلات تکمیلی یک بار هم به بررسی بازار شغلی مرتبط با آن رشته و یافتن شغل، فکر نکرده باشد؟

به چنین کسی چه می گوییم؟ دیوانه یا خوش خیال؟

تغییرات مداوم در جهانی یکپارچه

ما در جهانی یکپارچه زندگی می کنیم که همه چیز به همه چیز مربوط است.

این واقعیت دارد که جمعیت جهان رو به پیری می رود.

با این آگاهی ورود به رشته پرستاری و کسب مهارت های نگهداری از سالمندان، توجیه علمی دارد.

ایجاد و تأسیس یک شرکت بر مبنای ارائه خدمات به سالمندان یا خانواده های آن ها نیز وسوسه کننده است.

آگاهی های جدید، مشاغل جدید!

اینترنت و امکانات وسیع داده های فضای ابری، امکان ایجاد چه کسب و کارهایی را بالا می برد؟ چه مشاغلی را از میان می برد؟

با آگاهی از این موضوع، تصمیمات استراتژیک بهتری خواهیم گرفت.

به کسب و کارهایی فکر می کنیم که هزینه های خرید یا اجاره، مالیات، برق، گاز، و باقی هزینه های جانبیِ یک مکان را نداشته باشد.

نیروی انسانیِ مستقر در محل، تجهیزات مستهلک شونده و… خود به خود حذف می شوند.

اخذ چنین تصمیمی فقط با تصور یک جهان الکترونیک، ممکن است.

دانایی و آشنایی با مفاهیم و داده های جدید در حوزه کسب و کار، به ما می گوید چه میدان وسیعی برای حرکت داریم.

مشاغلی که صرفا با حضور بی هزینه آدم های مشتاق یک دغدغه یا علاقمندی، درآمدهای نجومی دارند، کم نیستند.

مثل اینفلوئنسرهای اینستاگرام

که علاوه بر تلقین و تبلیغ نوع خاصی از سبک زندگی، از لایک ها و کامنت های مردمی که نمی شناسند، کسب درآمد می کنند.

تغییرات کسب و کار در دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰

تأمین هزینه امنیت برای کاربران شبکه های اجتماعی، تا سال ۲۰۲۱ چیزی بالغ بر ۶ تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که این هزینه سه تریلیون دلار بوده، تقریبا افزایشی دو برابری خواهد داشت.

با اطلاع از گستره استفاده از نت و بازار تجاری شبکه های اجتماعی، کارشناس امنیت سایبری، عنوان شغلیِ برانگیزاننده و موجّهی است.

از الان به فکر یادگیری، توسعه مهارت یا ایجاد یک کسب و کار حول این محور باشید.

این الگو در تمام زمینه های دیگر نیز صادق است.

همین حالا کسی را تصور کنید که راه افتاده در بیابان های جهان و میزان گرمای آنها را اندازه می گیرد.

به چنین شخصی چه لقبی می بخشید؟ دیوانه یا آینده نگر؟

فرض بگیرید خبردار می شوید محلّ تأمین انرژی از سوخت های فسیلی به سوخت های پاک و طبیعی در حال تغییر است.

آن وقت نظرتان در مورد این آدم از دیوانه به آینده نگر تغییر می کند.

حالا مطالعه روی محل های بادخیز یا انرژی پنهان در گدازه های آتشفشانی، موجّه و حتی لازم به نظر می رسد.

ساخت دستگاه هایی مرتبط با این رشته و تولید زنجیره شرکت هایی حول این محور، کسب و کاری پرسود و عالی نیست؟

عناوین شغلیِ پردرآمد در دهه ۲۰۳۰

تکنسین پرینت سه بعدی، مهندس، وکیل، معلم، توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار،

درمانگر فیزیکی، تحلیلگر داده‌ها، مهندسی پزشکی، کارشناس امنیت سایبری،

مشاغل ریاضیاتی، خدمات سالمندان، کارشناسان خلاق در حوزه رسانه و بازاریابی.

اینها مشاغلی است که در دهه پیش رو، متقاضی زیادی خواهد داشت.

اطلاع از همین بند ساده، شکل برخورد ما را با تعیین رشته دانشگاهی و فعالیت هایمان تغییر می دهد.

حالا چه کار کنیم؟

واقعیت این است که صنایع جدیدی در حال شکل گیری اند و صنایع و مشاغلی در حال از بین رفتن.

پس تا دیر نشده باید برای این که در آینده زندگی خودمان، نقشی درست و مؤثر ایفا کنیم، حرکتی موثر انجام دهیم.

باید دانایی و بالتبع آن، توانایی خود را برای تغییرات کسب و کار در آینده بالا ببریم.

آن چه قرار است با آن مواجه شویم، می آید!

خواه برای آن آماده باشیم، خواه آن را نادیده گرفته و یا بدتر انکارش کرده باشیم.

یک بیزینس کوچ خوب می تواند شما را با تغییرات مسیر آشنا کرده و حتی نجات بخش شما و کسب و کارتان باشد.

این مقاله را بخوانید: کوچ خوب و معتبر را بشناسید!

Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *