واگذاری یا سپردن اختیار، نقش مهمی در کسبوکار دارد. تفویض اختیار که همان برونسپاری است؛ یک فرآیند است. فرآیندی که طی آن، انجام کاری را به فرد دیگری میسپاریم.
فرض کنید پروژهای در حال انجام است، چگونه میتوان اطلاعات این پروژه را به صورت نوشتاری به شخص دیگری منتقل کرد؟ چگونه افراد دیگر، نه شخصی که این پروژه را نوشته، میتوانند برای کار بر روی آن، وارد عمل شوند؟ برای پاسخ به این سوالات، باید اصول تفویض اختیار را بشناسید. با ما همراه باشید.
اصول تفویض اختیار چیست؟
برای تفویض اختیارات ابتدا لازم است شغل تعریف شود. باید وارد جزئیات کار شد و آن را به قسمتهایی تقسیم کرد. تفویض اختیار در هر کسبوکاری امکانپذیر است. بخش حسابداری، بخش بازاریابی، بخش تولید و فروش و غیره. تفویض اختیار، فعالیتی است که انجام میشود و باید توسط افراد دارای تخصص خاص اجرا شود تا سازمان رشد کند.
افراد تازهوارد با کسبوکار آشنا شوند و حجم بیشتری از کار به عنوان یک سازمان انجام شود. در این مرحله، کاری که قرار است برونسپاری شود باید به بخشهایی تقسیم گردد.
پس اول از همه، کاری که قرار است واگذار شود باید به بخشهایی تقسیم گردد.
تفویض اختیار در مدیریت چیست؟
از دیدگاه مدیریتی، بهترین تعریف از برونسپاری زمانی است که یک مدیر یا رهبر مجموعه به یکی دیگر از پرسنل، اختیار و مسئولیت انجام وظیفه محول شده را میدهد.
برونسپاری کارآمد میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند مورداستفاده قرار گیرد.
اما بیایید برخی از موانع مهم تفویض اختیار را که بسیاری از مدیران تجربه یا احساس میکنند، بررسی کنیم.
- ایگو : من خودم بهتر میتوانم این کار را انجام دهم.
- زمان : توضیح دادن زمان زیادی میخواهد.
- پاسخگویی : اگر اشتباهی رخ دهد، من پاسخگو هستم.
- شکافهای مهارتی : کارکنان من از مهارتهای فنی برخوردار نیستند.
- تهدید اقتدار : اختیارات من را کاهش میدهد.
مزایای تفویض اختیار برای مدیر
-
وقت خود را آزاد کنید و درعینحال بیشتر سود کنید
با تفویض اختیار موثر در محل کار، به عنوان یک مدیر، وقت خود را آزاد میکنید تا روی پروژههای مهمتر و وظایف استراتژیک تمرکز کنید، همچنین به رشد و توسعه سایر افراد در تیم خود کمک خواهید کرد.
-
فرهنگ اعتماد ایجاد کنید
با این باور که من تمام کارها را خودم انجام خواهم داد، کار شما شروع به انباشته شدن خواهد کرد و کارایی شما کم خواهد شد. مدیران موفق میدانند که چه زمانی باید تفویض اختیار کنند و بهرهوری را افزایش دهند.
وقتی بهدرستی این کار را میکنید، نه تنها به دیگران انگیزه میدهید، بلکه به آنها احساس مشارکت داشتن میدهید، به پیشرفت حرفهای آنها کمک میکنید و از مهارتهای تیم خود استفاده میکنید.
-
اعتماد ایجاد کنید و انعطافپذیری تیم خود را افزایش دهید
هنگامیکه کارکنان در محل کار فرصتی برای به چالش کشیدن مهارتهای خود دریافت میکنند، وفاداری و بهرهوری آنها احتمالاً بهبود مییابد یا حداقل کاهش نمییابد.
هنگامیکه یک کسبوکار یا مدیر از تفویض اختیار برای توسعه نیروی کار خود استفاده میکند، بهتر است بداند چه کسی شایستگیهای عملی برای انجام مهمترین وظایف را دارد.
علاوهبراین، همکاری به عنوان یک تیم در یک پروژه انعطافپذیری را افزایش داده و امکان به اشتراک گذاشتن ایدهها، صدای افراد و رشد ایدههای تیمی را فراهم میکند.
مزایای کلیدی تفویض اختیار برای کارمندان
- فرصتی برای اثبات ارزشمندی خود
زمانی که رئیس شما کاری را به شما محول میکند، این فرصتی است که بدرخشید و مهارتهایی را که دارید به مردم نشان دهید.
- فرصتی برای مشارکت
وقتی مدیرتان شما را درگیر میکند، آن را به عنوان یک امتیاز مثبت و نه یک فکر منفی به حساب بیاورید. آنها به مهارتهای شما ایمان دارند و میدانند که شما میتوانید از پس کارها بربیایید. علاوهبراین، اکنون که درگیر هستید، میتوانید نظر خود را ارائه دهید. رهبران خوب همیشه کارمندان خود را همراهی میکنند.
- یک فرصت منحصربهفرد برای رشد شغلی شما
وقتی مدیران به شما ایمان دارند، فرصتی عالی برای نشان دادن تواناییهایتان و کارهایی است که میتوانید انجام دهید.
اهمیت تفویض اختیار
تفویض اختیارات موفقیتآمیز، ابزار و مجموعه، مهارتی قدرتمند را برای مدیران فراهم میکند. شما به عنوان یک مدیر میتوانید سه عمل مهم را انجام دهید:
- از تیم خود به طور موثر استفاده کنید.
- یک محیط کاری باانگیزه و شاد ایجاد کنید.
- ایدهها و افکار فعلی خود را عملی کنید.