امروز می خواهیم در مورد شخصیت بازاریاب صحبت کنیم و قصد داریم تمام مؤلفه های این شخصیت مهم را مورد بررسی قرار دهیم. چرا که وظایفی که برای این شخصیت تعریف شده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو باید کسانی این وظایف را به عهده بگیرند که بتوانند این وظایف را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و به همین دلیل ما در ادامه به طور مفصل در مورد شخصیت بازاریاب صحبت خواهیم کرد.
اگر این مقاله را می خوانید به احتمال زیاد می خواهید با بازاریابی به موقعیت مالی بهتری برسید. بنابراین خرید دوره ثروت آفرینی را پیشنهاد می کنیم.
معرفی ویژگی های شخصیت مناسب بازاریابی
همان طور که در آغاز بحث نیز مطرح کردیم یک بازاریاب موفق باید از لحاظ شخصیتی، دارای خصوصیت های خاصی باشد. تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد و این ویژگی ها عبارتند از:
-
خلاق بودن
اولین خصوصیتی که یک بازاریاب موفق باید به آن آراسته باشد، خلاقیت است. برای این که بتواند در کار خود به موفقیت برسد، حتماً باید این نکته را جدی بگیرد.
-
داشتن روابط عمومی بالا
دومین ویژگی که برای شخصیت بازاریاب، تعریف شده است داشتن روابط عمومی بالا و اجتماعی بودن است. چرا که وی به دلیل ماهیت شغلی خود با شخصیت های متفاوتی سر و کار دارد و اگر نتواند به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کند، نمی تواند در حوزه کاری خود به موفقیت برسد.
-
اشراف داشتن بر بازار
خصوصیت دیگر شخصیت بازاریاب، این است که اطلاعات وی در مورد بازار و نوسان های آن همیشه به روز است و به همین دلیل می تواند بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ نماید و روند خرید و فروش را به بهترین نحو ممکن کنترل کند.
تصور اینکه افراد برونگرا لزوماً دارای مزیت طبیعی و ذاتی نسبت به افراد درونگرا در رابطه با بازاریابی هستند، در نگاه اول خیلی ساده است. بسیاری از وظایف بازاریابی، از شبکهسازی گرفته تا تعاملات لازم برای فروش، شامل ساخت و جلو بردن روابط بهصورت سریع با افراد و شخصیتهای جدید است.
شخصیت افراد برونگرا
بررسی شخصیت بازاریاب ها
بهمنظور بررسی این مسئله، بیش از ۱۰۰۰ بازاریاب حرفهای را موردبررسی قراردادیم. از آنها در مورد خصوصیات شخصیتی خودشان پرسیدیم تا ببینیم این خصوصیات در چه زمانی بهعنوان یک مزیت یا زیان و نقطهضعف در نظر گرفته میشود. درمجموع به این نتیجه رسیدیم که پاسخدهندگان بیشتر شخصیتی متمایل به افراد برونگرا دارند. ۹۱% از این افراد از ملاقات افراد جدید لذت برده و ۷۴% هم اعلام کردند که از تعامل با مردم در موقعیتهای اجتماعی احساس انرژی بیشتری میکنند.
آیا افراد برونگرا همیشه برونگرا هستند؟
در نظرات مطرحشده در رابطه با این نظرسنجی، برخی از این بازاریابها اعلام کردند که در زمان کار تمایلات مختلفی داشتند (که بیشتر متمایل به شخصیت برونگراها بود). در زمان استراحت و در منزل هم تمایلاتی متفاوت داشتند (که بیشتر به متمایل به شخصیت درونگراها بود). برخی دیگر هم گفته بودند که همواره در تمام ساعات شخصیتی بینابین دارند. یعنی گاهی نیاز به تعاملات اجتماعی داشتند و گاهی هم نیاز بهتنهایی و آرامش داشتند.
در حوزه بازاریابی، ازایندست افراد برونگرا و درونگرا و نیز شخصیتهای بینابین بسیار زیاد هستند. اما سؤال اینجاست که آیا همه اینها نسبت به بقیه دارای مزیتی هستند؟. برخی از پاسخدهندگان به این نظرسنجی اعلام کردند که داشتن شخصیتی اجتماعی و کلاً برونگرا در این فعالیت به آنها کمک کرده است.
آیا درونگراها می توانند بازاریاب خوبی باشند؟
بااینوجود، یکی از پاسخدهندگان بهعنوان یک شخصیت درونگرا اعلام کرده است: “ازآنجاییکه عموماً خیلی ساکت و است و صحبت نمیکند، در زمان صحبت کردن همه به صحبتهای وی گوش میکنند. چراکه میدانند وی اصلاً صحبت نمیکند. مگر اینکه مورد مهمی برای بازگو کردن در نظر داشته باشد!”
ویژگی های رفتاری درونگراها
-
شنوندگان خوبی هستند
به اعتقاد یکی از صاحبنظران این رشته، شخصیتهای درونگرا شنوندههای بهتر و البته ناظران بهتری هم هستند. در حوزه بازاریابی، این نکته تفاوتهای بسیار زیادی را ایجاد میکند، اما شرایط همیشه برای افراد درونگرا به این سادگی هم نیست.
-
عضویت در گروه های کوچک را ترجیح می دهند.
-
نیاز به تمرکر دارند
آنها همواره نیاز به تمرکز دارند. همواره نسبت بهقرار گرفتن در محیطهای کاری باز که فضای محصور و مشخصی برای هر کارمند وجود ندارد، ناراحت می شوند. این محیطها را پر سروصدا و محیطهایی با پتانسیل پرت کردن حواس برمیشمارند.
اگر با افرادی درونگرا کار میکنید (که احتمالاً اینگونه هم هست)، به یاد داشته باشید که همیشه فرصتی را برای ابراز نظر و عقیده در اختیار آنها قرار دهید و فضای آرام و بدون تشنج برای کار کردن آنها فراهم کنید.
سخن پایانی
ما امروز به طور مفصل در مورد شخصیت بازاریاب صحبت کردیم، در آخر نیز توصیه ما به تمام کسانی که در حرفه بازاریابی فعالیت می کنند این است که در دوره فروش و بازاریابی سایت ثروت آفرینان شرکت کنند تا بتوانند تمام اصول و متد های این حرفه را به بهترین نحو ممکن یاد بگیرند و از طریق شرکت در تست شخصیت شناسی بازاریابی، مهارت و اطلاعات خود را بسنجند.