0
تومان
0
تومان

چه زمانی سخنرانی کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هنگام ضرورت صحبت کنید و گفتگو باید در محل و موقعیت مناسب برگزار شود، در وضعیتی که حواس مخاطب به جای دیگری معطوف است، سخنرانی فایده‌ای ندارد و ارزش کلام پایین می‌آید. زمانی سخن بگوئید که از تمرکز و توجه اطرافیانتان اطمینان حاصل کرده باشید. در دوره سخنرانی و اعتماد به نفس به یک سری تکنیک‌ها اشاره شده است تا بتوانید در هنگام ضرورت و به موقع از آن استفاده کنید. در سخنرانی و فن بیان، انتقاد و نقد جنبه‌ی مثبت دارد و با هدف بهبود انجام کاری مطرح می‌شود، در مرحله اول باید به انتقادپذیر بودن طرف مقابل، توجه کرد و در صورت صلاحیت داشتن، با ایجاد جوی دوستانه موضوع را در میان گذاشت. برای اینکه یک سخنران ماهر شوید صرفا تنها از حنجره‌تان نمی‌توانید استفاده کنید بلکه کلیه اعضاء بدن در این کار مشارکت دارند، از حرکات دست‌ها، عضلات صورت، سر، گردن و چشم‌ها می‌توانید استفاده کنید. تیم ثروت آفرینان در مقاله چگونه گفتارمان تحت اختیار اراده‌مان باشد؟ توصیه می‌کنند که در هر وضعیتی بر خود مسلط باشید، فردی که عصبانی می‌شود، این حالتش نشانه‌ی ضعف او بوده، موجب مجادله در گفتگوهایش شده و تمرکز طرفین را نیز بر هم می‌زند. بنابراین در دوره‌های سخنرانی و اعتماد به نفس یاد می‌دهند که چگونه گفتارمان همواره تحت اختیار اراده‌مان باشد؟

چگونه هنگام سخنرانی دچار هول‌زدگی نشویم؟

بسیاری از افراد هنگام سخنرانی کردن در برابر دیگران اعتماد به نفس خود را از دست داده و دچار مشکلاتی از جمله هول‌زدگی می‌شوند. بعنوان مثال افرادی که در معرض دید همگان قرار دارند، باید برای رفع این مشکل بطور جدی در سمینار و کلاسهای سخنرانی و اعتماد به نفس ثبت نام کنند.

دکتر امیرحسین مظاهری سیف در سمینار سخنرانی و اعتماد به نفس می‌گوید: به نظر من یکی از شاخه‌های سخنوری، هنر واضح و روشن صحبت کردن است. اگر شنونده با موضوع صحبت آشنایی نداشته باشد، باید کلام بصورت ساده و قابل فهم، به همراه داستانهای ملموس بیان شود.

مسئله حائز اهمیت که در اکثر کلاسهای سخنرانی و اعتماد به نفس به آن اشاره شده است؛ مسئله‌ی رعایت حریم دیگران و حفظ حقوق جمع که باعث رضایتمندی طرفین می‌شود، بوده. شایان ذکر است که هنگام سخنرانی یک سری عادات ناپسند در صحبت کردن وجود دارد که باید از آنها پرهیز کنید.

منجمله این عادات صدای اضافه از خود درآوردن، تکرار تکه کلام‌های بی‌فایده، شل صحبت کردن، بکاربردن لغات عامیانه، صحبت کردن با تلفن، کف به دور لب جمع شدن، پراندن آب دهان، آدامس جویدن، ایجاد چین و چروک در صورت، متلک گویی و تهمت که دور از نزاکت و ادب است.

نکات مهم در سخنرانی ایده‌آل

  • قبل از شروع سخنرانی، از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید.
  • سخن را با گفتن یک موضوع مختصر و مفید شروع نمایید و پس از آن شعر بگوئید.
  • اهم مطالب را همواره پیش خود تجسم نمایید.
  • سخنرانی را با تحسین و قدردانی صمیمانه آغاز کنید.
  • حقیقت را بگوئید.
  • حقایق را با یکدیگر مقایسه نمایید.
  • سرفصل‌های کلیدی مطالب را در جملات مجزا و مختلف، تکرار و تاکید کنید.
  • از شنوندگان با توجه به موقعیت جلسه، سوالاتی بپرسید و حس کنجکاویشان را برانگیزید.
  • برای بیان زیبا کلمات از واژگان توصیفی استفاده کنید.
  • استفاده از جملات متضاد باعث می‌شود که شنوندگان به سخنرانی توجه بیشتری داشته باشند.
  • سعی کنید با تنفس شکمی صحبت کنید.
  • اگر جمع پراکنده از هم نشسته‌اند، از آنها خواهش کنید که منسجم‌تر بنشینند.
  • نجوا کردن، ناشی از عدم تمرکز شنونده است.
  • برای شروع سخنرانی به سه مورد فوق دقت کنید؛ مقدمه، متن و پایان ارائه
  • برنامه را با شعر یا متن زیبایی خاتمه به پایان برسانید.

سخن آخر

از مزایای دوره‌های سخنرانی و اعتماد به نفس این است که یاد می‌گیرید، برای برگزاری یک سمینار ایده‌آل باید صدای خوب، مهربان، با اعتماد به نفس، رسا و قوی، داشته باشید. زیرا صدای رسا و سلیس شنوندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

بنابراین صدا باید احساس و عواطف را بین طرفین منتقل کند و با تمرین و کسب تجربه از دیگر سخنوران، می‌توان در کلام و بیان‌تان تغییر ایجاد کرده و به هدف دلخواه خود برسید، به طور کلی از صدا و لحن بیان هر کس می‌توان به ماهیت وجودی او پی برد.

همچنین با شنیدن صدای افراد به درک طرز فکر، سلیقه، نحوه‌ی همنشینی، سطح فرهنگ خانواده‌ای که در آن زندگی کرده، می‌رسیم. با بیان این مطالب به این نتیجه رسیده‌ایم، کسانیکه زندگی سخت و دشواری داشته‌اند به تبع، عادات و تربیت‌های ناخوشایند گذشته و شکست‌ها، روحشان را با پذیرش شکست، آرامش درون و زیبایی در کلامشان را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی