0
تومان
0
تومان

عوامل موفقیت آمیز در مذاکره

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

دومین مورد از 21 مورد مذاکره موفقیت آمیز و ادامه مقاله اصول مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز می شود، داشتن خط قرمز در مذاکره است. ایجاد محدودیت و خط کشی برای مذاکرات به فراخورد موقعیتی که دارید

چرا؟!

شما میتونید برای هر مذاکره‌ای که در اون حضور پیدا می کنید برای حفظ منافع و موقعیت مالی و هر امتیاز دیگه‌ای که مد نظرتونه خط قرمزهایی رو برای طرف مقابل تعریف کنید.

مزایای خط قرمز

با داشتن خط قرمز نه تنها از داشته‌‌هاتون مراقبت می‌کنید بلکه از کسر امتیازتون توسط طرف مذاکره‌تون هم جلوگیری میشه!

یک نمونه!

مثلا من خط قرمزام اینه که پنج شنبه و جمعه‌ها رو باید در اختیار خودم بگیرم، به هیچ وجه حاضر نیستم این دو روز رو که مفید ترین روزهای هفته از دید منه با کسی تقسیم کنم، حتی در ازای دریافت حقوق بالاتر

پس تصمیم می‌گیرم برای مذاکره توی این روز قرار نذارم و با طرح این خط قرمز از مذاکره کننده بخوام حتی در زمانهای اورژانسی هم از من تقاضای ملاقات در این دو روز رو نداشته باشه!

شما چه می کنید؟!

شما هم میتونید در هر موردی خط قرمزهای خودتون رو تعریف کنید، اینجوری هم آرامش در زمان مذاکره رو به دست میارید و استرسی بابت نامطلوب بودن موقعیت مذاکره ندارید هم قبل از شروع مذاکره یه آفر از طرف مقابلتون گرفتید!

روش استفاده از خط قرمز در مذاکره

اگه می خواید بیشتر در مورد نحوه ارائه خط قرمزهاتون در زمان مذاکره و یا پیش از اون بدونید حتما خودتون رو به دوره اصول مذاکره دکتر مظاهری برسونید!

«ثروت آفرینان» با بیش از سیزده سال سابقه اجرایی، و بررسی هزاران مورد موفق و ناموفق در این عرصه، در کنار شماست.

می توانید هم اکنون، با حصول اطمینان برای حضور در سمینار اصول مذاکره اقدام نمایید! و اولین گام برای رفع موانع مذاکره و داشتن یک مذاکره با خروجی مفید را بردارید!

انواع خط قرمز در مذاکره

تقسیم‌ بندی جامع و قطعی برای خط قرمزها در مذاکرات وجود ندارد ولی انواع مختلفی از این خطوط در مذاکرات به کار می‌رود که ما هنگام مذاکره با آن برخورد می‌کنیم.

برای اینکه راحت‌تر مفهوم خط قرمزها را در مذاکره یاد بگیرید چند نمونه از انواع آن را با ذکر مثال براتون شرح داده‌ایم. انواع آن شامل؛ خط قرمز روی اصول و ارزش‌ها، موضوعات مذاکره و خط قرمزهای فرایندی است.

شایان ذکر است که خط قرمزها باعث ایجاد محدودیت روی موضوعات مذاکره می‌شوند. بعنوان مثال یکی از خط قرمزهای شما این است که حاضر نیستید، ماشینتان را حتی یک درصد زیر قیمت بفروشید. نمونه دیگر آن، در مذاکرات تجاری احتمال اینکه یکی از طرفین با خود قرار بگذارد که تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد سهم کمتر از 60 درصد را قبول نکند، نیز وجود دارد.

همچنین مثال برای خط قرمز ارزشی، ممکن است که مذاکره‌ کننده بگوید که هرگز حاضر به گرفتن رشوه در هنگام مذاکره نیست. در آخر، خط قرمزهای فرایندی، بعنوان مثال، زمانی که بعد از چند ساعت بحث و گرفتن تخفیف، یکی از طرفین مذاکره بگوید که دیگه حاضر نیستم بیشتر از این وقت بگذارم و می‌خواهم جلسه را ترک کنم.

مهارت نه گفتن

در کنار مهارت عمل کردن به خط قرمزها در مذاکرات، باید توانایی نه گفتن را نیز داشته باشید. معمولا در ارتباطات و مذاکره‌ها، بیشتر سعی می‌شود که از طرف مقابل پاسخ مثبت را دریافت کنیم.

اما تجربه نشان داده است که دست‌یابی به پاسخ مثبت طرف مقابل، تنها یک روی مذاکره‌ است. روی دیگر آن، توانایی نه گفتن خواهد بود. زیرا قرار نیست به همه خواسته‌های بیان شده در مذاکره، پاسخ مثبت داد.

البته کسانی که پاسخ منفی را می‌شنوند، خیلی کم از شنیدن این پاسخ خوشحال می‌شوند. نه شنیدن برای این افراد به معنی رد کردن خواسته‌ها و رد کردن ایده‌هاشان می باشد.

در بیشتر مذاکرات، «نه» گفتن، پایان گفتگو نیست بلکه شروع مذاکره است. زیرا کسی که پاسخ نه را شنیده، تمام دانش، سعی و تلاش خود را برای تبدیل کردن پاسخ منفی به پاسخی مثبت بکار می برد.

بنابراین کسی که پاسخ منفی میدهد، در مرحله اول باید از عهده مذاکره و قانع کردن طرف مقابل برآید و دومین چالش آن، این است که در مذاکره با خود، بتواند عذاب و احساس بدی را که در وجودش پس از دست رد زدن به خواسته‌های طرف مقابل به وجود آورده، مهار کند.

سخن آخر، توصیه می شود که حتما روی خط قرمزها و سایر عوامل موثر در مذاکره، آموزش‌های لازم را ببینید تا بتوانید در کسب و کارتون موفق شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی