اصول مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز می شود


اصول مهم که منجر به مذاکره موفقیت آمیز می شود

در مبحث قبلی که موضوع آن، مذاکره باید خروجی مفید داشته باشد؟ است. حدود ۲۱ مورد را عنوان کردیم که در مهلکه مذاکره، نه تنها شما را نجات می دهد، بلکه می تواند لبخند پیروزی بر لبانتان بنشاند و با افتخار صحنه رو ترک کنید. در این یادداشت به مورد اول ذکر شده در مقاله قبلی می پردازیم و مطلب را براتون واضح تر و شفاف تر بیان می کنیم. شما دوست عزیز تصمیم گرفته اید و عزم را جزم کرده که در کسب و کار خود موفق شوید. توصیه می کنم، مهارت مذاکره و ارتباطات را خوب بیاموزید تا به هدف دلخواه خود و پیشرفت در شغلتان دست یابید.

داشتن برنامه ریزی قبل از شروع مذاکره 

در سمینارهای «اصول مذاکره» موسسه «ثروت آفرینان» بارها داشتن برنامه برای انجام هر تصمیمی مطرح شده و تاکید روی اهمیت دادن به استراتژی مناسب در انجام کارهای تجاری بوده است.

متاسفانه در دنیای کسب و کار، خصوصا این روزها که کسی حوصله شنیدن حرفهای بی اساس و حضور توی جلسات طولانی رو نداره و می خواد خیلی سریع و ساندویجی به اصل مطلب نزدیک بشه، خیلی خیلی لازمه که برای مذاکره آمادگی ایجاد کنه، برنامه ریزی کنه، هرچند بعضی از فعالان اقتصادی کهنه کار، اعتقادی به آمادگی و برنامه قبل مذاکره ندارن و معتقدن که : «با یه نظر می فهمم یارو چی کاره است و اهل معامله هست یا نه»، ولی به همون مقدار جنگنده های اقتصادی جوان تر نیاز به برنامه ریزی دارن چرا که توی فرصت اندکی که در اختیارشون قرارمیگیره، باید بیشترین بازدهی رو داشته باشن، پس به دودوتا چهارتا کردن قبل از مذاکره، ناچارند.

البته موسسه « ثروت آفرینان» توی سمینارهای « اصول مذاکره» بارها به داشتن برنامه ریزی برای تمامی افرادی که فعالیت اقتصادی دارن تاکید کرده و برنامه ریزی رو یک حرکت معقول و منطقی میدونه، چرا که بر اساس تجربه بارها شاهد بی برنامه بودن مذاکرات و بهم خوردن قرارداد ها بوده.

بیشتر شکست ها هم شامل آدمهایی بوده که معتقدن: «برنامه هم داشتیم ولی وقت اجرایی شدن برنامه ریزی ها، هول شدیم، فرصت کم اومده یا اصلا نشده از برنامه هایی که یادداشت کرده بودیم صحبت کنیم» و باز روند قدیمی هر چه پیش آمد با آن پیش میرویم را پی گرفته اند.

دلیل قانع کننده شون هم این بوده که توی مذاکره موارد پیش بینی نشده زیاده و کلی بداهه اتفاق می افته و اصلا مجال نیست به برنامه هات فکر کنی، اصلا نمیشه کاغذ ببری بزاری جلوی روت، اصلا یهو طرف مذاکره تو که می بینی یا توی جو مذاکره که قرار میگیری، همه چی یادت میره و… حرفهای دیگه ای از این دست…

مشکل کجاست؟

مشکل اینجاست که فعالان اقتصادی توی مذاکرات، برنامه ریزی هایی مبتنی بر چارچوب، برای خودشون تدوین می کنن یعنی آنچه قرار است رخ دهد رو قالب سازی می کنن و آنچه در واقع اتفاق می افتد اگه فقط یه ذره بزرگتر یا کوچکتر باشه در قالب اونها نمی گنجه و دچار استرس می شن و به کل، قید برنامه ریزی و ترتیبی که چیدن رومی زنن!

آقایان همه چیز رامی دانند، لطفا اظهار نظر نکنید!
خواندن مقاله

این دقیقا همون مشکل ایِ که باید حل بشه!

راه حل !؟

قرار نیست شما با چک لیستی که از برنامه ریزی تون در دست دارید پشت میز مذاکره بشینین، آن چک لیست برای این که شما خط سیر مذاکره رو در دست داشته باشین، تیترهایی برای یاد آوری کافیه، اجرای دقیق تک تک مفاد اش لازم نیست.

خیلی ها با به هم ریختن پازل مذاکره، خودشون هم بهم میریزن، چرا که فکر می کنن باید کاملا همه چیز در آن قالب پیش ساخته ای که بحث اش رو کردیم قرار بگیره و چون این نشدنیه، دچار حس منفی می شن، پیام های منفی صادر می کنن و با واکنش های هیجانی اشتباه که هر کدوماش این توانایی رو داره که در نظر مخاطب یه امتیاز منفی به حساب بیاد.

اگه مذاکره رو در حد یه معامله‌ی بسیار ساده در نظر بگیریم، تشخیص ذی نفع ها اصلا سخت نیس! توی یه معامله‌ی ساده روزمره، دو ذی نفع کلیدی وجود داره: یکی خریداره و اون یکی فروشنده.

اما وقتی به یک مذاکره تجاری بزرگ بین دو شرکت فکر کنین و یا به مذاکره بین دو کشور، یا به مذاکره بین یک زن و شوهر و یا حتی به مذاکره بین مدیر و کارمند، دیگه مسئله‌ی تشخیص ذی نفع ها به سادگی قبل نیست.

برای اینکه یک برنامه ریزی درست، قبل از نشستن پشت میز مذاکره داشته باشید، که بتونه خروجی مفید از مذاکره بهتون بده، باید روش درست استفاده از برنامه ریزی رو یاد بگیرید .

در سمینار اصول مذاکره به این مهم بیش از حد تصور پرداخته میشه و با ارائه مثال های ناب و کاربردی برای همیشه از اشتباهات پیش از مذاکره خلاص می شین.

تا اینجا با اولین تیتر خروجی مفید از مذاکره تا حدودی آشنایی پیدا کردین؛ برای تعقیب و واشکافی آیتم های دیگه به سایت «ثروت آفرینان» مراجعه کنین.

دانستنی های مشابه زیاده، اما حضور در سمینار کاربردی می تونه راهگشای گره های شخصی در کسب و کارهای اختصاصی باشه و شما رو برای پیداکردن استراتژی درست در مذاکرات، پشتیبانی کنه.

 

اصول مذاکره

سخنوریفن و بیانمذاکرهمذاکره تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *