0
تومان
0
تومان

روش های سوال پرسیدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

روش‌های سوال پرسیدن میزان درک و فهم مخاطب از موضوع را مشخص می‌کند. با سوال پرسیدن می‌توان ذهن را خالی کرد و به راه‌حل‌های خوبی رسید. سعی کنید این سوالات را به صورت مکتوب هر روز بنویسید و آخر هفته ها این مطالب را چک کنید.

دانش‌آموزانی را تصور کنید که معلم در انتهای مبحثی که آموزش داده از شاگردان خود می‌پرسد کسی سوالی نداره و شاگردان جواب می دهند نه و معلم در جواب می گوید خب پس همین حالا امتحان می گیرم و دانش آموزان به تکاپو می افتند.

از آن جایی که این مهارت، کاربرد زیادی در زندگی انسان دارد، به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان این بحث با ما همراه باشید.

 

روش‌های سوال پرسیدن

سوال پرسیدن بر خلاف تصور عامیانه ای که در جامعه وجود  دارد به هیچ وجه کار ساده و پیش پا افتاده‌ای نمی‌باشد و افراد برای این که بتوانند از این مهارت به بهترین نحو ممکن استفاده کنند حتماً باید در این حوزه مهارت کافی داشته باشند. از این رو ما در این قسمت از بحث مان به مهم‌ترین راهکارهایی که برای مطرح کردن یک سوال خوب و روش درست سوال پرسیدن وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

  • به کارگیری کلمات و عبارت های واضح و روشن
  • داشتن لحن مؤدبانه
  • استفاده به جا از فن سکوت
  • جلوگیری از تنش و استرس
  • تشکر کردن بعد ازتمام شدن پاسخ مخاطب

فواید سوال پرسیدن

سوال پرسیدن محترمانه و به کارگیری روش‌های درست سوال پرسیدن فواید بسیاری دارد که مهم‌‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • افزایش میزان یادگیری
  • تقویت اعتماد به نفس
  • رشد خلاقیت و ابتکار

در جلسه مذاکره کسی که سوال می‌کند برنده است. البته قابل ذکر است که سوال پرسیدن زمانی می‌تواند برای افراد مفید باشد که به صورت اصولی انجام شود. به عبارت بهتر فرد سوال کننده حتماً باید در مورد روش‌های درست سوال پرسیدن اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند.

روش‌های سوال پرسیدن صحیح در مذاکره

یکی از مهم‌ترین روش‌های ایجاد به شک انداختن پرسش‌گری است زیرا فرد را با تناقض روبرو می‌کند.

چند تا اصول اساسی در مذاکره که باید یاد بگیرید یک اصل آنچه بلد انکار می‌شود دلیل اصلی است. یعنی هنگام مذاکرات زمانی که طرف مقابل موضوعی را انکار می‌کند بدانید که دلیل اصلی همین موضوع خواهد بود. در زمان خستگی مذاکره نکنید، چون قدرت درک و تحلیل پایین می‌آید. بنابراین در مذاکره کسی که یک راه حل بیشتر دارد، برنده است. زیرا می‌داند چه مسئله‌های را مطرح کند و چه مشکلاتی را حل نمایید. هنگام مذاکره دیپلماتیک صحبت کنید تا مخاطب چیزی بدست نیاورد.

شبکه سازی چیست

شبکه‌ای از انسان‌ها که کاری را برای ما انجام می‌دهند به عبارتی ایجاد ارتباط دوسویه با آدم‌های که برای ما کار می‌کنند گفته می‌شود. در مذاکرات اگر ارتباط برقرار نشود امکان ایجاد شبکه از بین می‌رود. یکی از مهارت‌های هوش کلامی این است که در مرحله اول طرف مذاکره را مشتاق کنید و بعد درخواست رابطه نمایید.

وقتی یک نفر با احساس صحبت می‌کند او به روش های سوال پرسیدن شما پاسخ داده است. شما در این نقطه با موج احساسی آن همراه شوید (بچه‌ها آینه احساس هستند) یکی از نکته‌های بسیار مهم در مذاکره این است که بسیاری از افراد وارد مذاکره می‌شوند هدف ندارند باید در این مواقع صورت مسئله را تعیین و موضوع را مشخص کنید.

روش‌های سوال پرسیدن

از ویژگی‌های مدیر جلسه در مذاکره شفاف‌سازی موضوع مورد بحث است. در هوش کلامی آموزش می‌دهند که چگونه در برابر مخالف بدون ایجاد مقاومت بحث کنید، برای متقاعد کردن مخاطب همیشه لیست دلیل داشته باشید.

در مذاکره امکان بیعت دوباره هست که یک نفر اظهارنظری کند و نظرش را برگرداند. افرادی هستند که نسبت به اعتقادات و باورهاشان تعصب دارند یعنی اعتقاداتی که مقدس و قابل دسترسی نیستند. بدانید باید در مقابل تعصب سکوت کرد. از مهارت‌های هوش کلامی الگو داشتن است الگوها باعث تصمیم‌گیری‌های درست برای افراد می‌شوند.

سعی کنید در مذاکرات عصبی نشوید و آرامش خودتان را حفظ کنید عصبانیت واکنش عقل است به سمت بن‌بست‌های پیش رو.‌

تکنیک ایجاد خلا

تکنیک ایجاد خلا یک نوع تردید منطقی که بر پایه‌ شک است. این تکنیک در روش های سوال پرسیدن مثل تیراندازی به هدف متحرک می‌باشد. اگر در لحظه درست تیراندازی نکنید تیر به هدف نمی‌خورد. با مقدمه که می‌روید ذهن مخاطب آماده پذیرش می‌شود و بعد از آن حرف بزنید. در مذاکرات حرف درست را در جای درست و در زمان درست انتخاب کنید.

هوش کلامی می‌گوید که روش تبدیل شدن آدم تنفربرانگیز را بنویسید چیزهای که ایجاد تنفر در ذهن مخاطب می‌کند، من می‌فهمم، تو نمی‌فهمی و تاکید بر آن چون انسان حیوانی احساسی است و آدم‌های بصری با چشم ارتباط برقرار می‌کنند دانستن این نکات باعث پیشرفت در کسب و کار می‌شود.

 

تکینک فرض کن

بنابراین تصویری را که در ذهن طرف مقابل ایجاد می‌کنید (تکنیک فرض کن) است که در هوش کلامی یک نوع فروش کلامی گفته می‌شود. به این معنا که یافتن الگوها و فرضیه‌های برای متقاعد کردن با حرف کشیدن و عصبانی نکردن وجود دارد. کاربرد غلیان عصبانیت علیه خودشان مخالفت می‌کنند و بازی از دست می‌رود.

یکی از روش‌های سوال پرسیدن متقاعدسازی افراد درگیر کردن افراد با به کارگیری منطقی روش درست سوال پرسیدن است. تردید یعنی شک و ایجاد تناقض در منطق طرف مقابل می‌باشد. در مذاکره منطق مدل فکری فرد است و موضع یعنی اظهارنظر که ازش دفاع می‌کنیم . مواضح را حفظ کنید و منافع را فراموش در نتیجه فرضیه‌سازی مشخص می‌کند که الان می‌خواهیم در مورد چه چیزی صحبت کنیم پس فرض کردن ایجاد تصویر در ذهن مخاطب است.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد روش سوال پرسیدن صحیح صحبت کردیم. همه افراد در طی روز از یکدیگر سوال می‌پرسند اما این سوالات باید برنامه‌ریزی شده و دقیق باشد تا کارآیی خوبی در زندگی افراد داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی