0
تومان
0
تومان

نخستین اجلاس ملی سلاطین کسب و کار با موفقیت برگزار گردید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

در نخستین اجلاس ملی سلاطین کسب و کار چه گذشت؟

نخستین اجلاس ملی سلاطین کسب و کار برگزار شد

ثروت ‌آفرینان ایرانی در تالار وزارت کشور گردهم آمدند

گزارشی از نشست سالانه سلاطین کسب و کار

نخستین اجلاس ملی سلاطین کسب و کار به همت موسسه ثروت ‌آفرینان به مدیریت امیرحسین مظاهری سیف، جمعه 18 اسفند از ساعت 9 صبح تا 13:30، در تالار وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم که به عنوان حسن ختام سلسله ‌برنامه ‌های سلاطین کسب و کار در سال 96 به اجرا درآمد، تعدادی از نام ‌آورترین صاحبان مشاغل در ایران نیز حضور داشتند و نکاتی را درباره چگونگی موفقیت در کسب و کار به شرکت‌کنندگان گوشزد کردند.

قشم بستری مناسب برای کارآفرینی است

نخستین سخنران این مراسم علی یدقار، نایب‌ رئیس هیات ‌مدیره منطقه آزاد قشم، ضمن گذری اجمالی بر تاریخ تکامل انسان، از مرحله ‌ای در تاریخ بشریت به نام «انقلاب شناختی» نام برد.

انقلابی که به زعم وی انسان ‌ها به این درک رسیدند که در درون خود دنیایی دارند که بسیار وسیع ‌تر و شگرف‌ تر از عالم بیرون است. وی پس از آن به «انقلاب صنعتی» به عنوان انقلابی که انسان‌ ها دریافتند چگونه با اختراع ابزار، درجه رفاه زندگی خود را ارتقا دهند اشاره کرد و به جهان کنونی رسید؛ جهانی که به اعتقاد وی در شرایط «انقلاب فراصنعتی» به سر می‌ برد و تکنولوژی در آن به عامل موفقیت تبدیل شده است.

یدقار سپس با بیان اینکه کشور های ردکننده این نظریه، کشورهایی به لحاظ اقتصادی مغبون هستند که دیر یا زود چون اتحاد جماهیر شوروی از درون فروخواهند پاشید، افزود: «جوامع در شرایط امروزی برای کسب جایگاه بین‌ المللی باید منابعی چون ثروت، منابع طبیعی، موقعیت استراتژیک، موقعیت علمی و… داشته باشند و چنانچه فاقد یکی از این موارد باشند قادر به تعیین جایگاه خود در دنیا نیستند.»

وی در پایان با تاکید بر اهمیت جزیره قشم به عنوان مهمترین و بزرگترین جزیره خلیج‌فارس از این جزیره به عنوان منطقه‌ ای یاد کرد که مبانی توسعه را در زمینه‌ هایی چون کشاورزی، شیلات، گردشگری و… داراست و به کارآفرینان توصیه کرد که فعالیت در این جزیره را در برنامه ‌ریزی‌ های خود قرار دهند.

تفاوت، در کار متفاوت است

مهدی خیراللهی، مدیرعامل شرکت سیلک‌رود ژاپن، سخنران بعدی این مراسم با بیان اینکه همه انسان ‌ها در زندگی با مثلث زمان، انرژی و کار در ارتباط‌ هستند، تفاوت انسان‌ ها را نه به دلیل تغییر در دو گزینه نخست که در کار متفاوتی دانست که آن‌ ها انجام می‌ دهند.

وی سپس با ذکر اینکه مغز انسان متولی دو گزینه اول یعنی زمان و انرژی است، اظهار داشت: «مغز انسان مساوی با خود انسان نیست، اگر از آن مراقبت نکنید با شما بازی خواهد کرد، سم تولید و مانع ایجاد می‌ کند.»

خیراللهی در توضیح این گفته، ضمن تشبیه ساختمان مغز به ساختمانی سه طبقه؛ طبقه نخست را محل فعالیت ‌های غیر ارادی، طبقه دوم: یادگیری، ارتباطات و پیدا کردن رسالت و طبقه سوم را محل خلاقیت و نوآوری برشمرد و افزود: «در مغز اولیه[طبقه اول] بخشی وجود دارد به نام دوری از رنج و از آنجا که علم ‌آموزی و تلاش در راه هدف توام با رنج است، مغز اولیه از آن دوری می‌ کند.»

وی در پایان راه مواجهه با واکنش‌ های غیرارادی مغز اولیه را در تغییر جهان‌ بینی‌ دانست؛ امری که به عقیده جز با تغییر الگوهای زندگی میسر نخواهد شد.

سرنوشت انسان را الگو های او می ‌سازند

امیرحسین مظاهری سیف، مدیر موسسه ثروت ‌آفرینان و برگزار کننده دوره‌ های سلاطین کسب و کار، نقش الگو را در زندگی انسان‌ ها بسیار سرنوشت ‌ساز و جدی خواند و اظهار داشت: «یکی از نکاتی که زندگی و عاقبت انسان را می ‌سازد، الگو و قهرمان ‌های زندگی او هستند. از خود بپرسید الگوهایتان چه کسانی هستند و چه ویژگی‌ هایی دارند.»

مظاهری در ادامه با بیان اینکه الگوهای انسان در زندگی افکار و رفتار او را تغییر می ‌دهد، گفت: «برای تغییر زندگی‌تان الگوهایتان را تغییر دهید.»

وی سپس با زنهار دادن شرکت ‌کنندگان از الگوبرداری از الگوهای قدیمی و منسوخ، چند نمونه از این الگوها را که امروز دیگر شرایط آن به سر آمده برشمرد و با بهره‌ گیری از سخنی از مارشال‌ مک‌لوهان (جامعه‌شناس و مردم‌شناس) که می‌ گوید: «مردم عادی یا ویژگی ‌های تبلیغ ‌شده یا ویژگی‌ های هیجانی الگو ها را می‌ بینند.» به حضار توصیه کرد برای کسب نتیجه، ویژگی ‌های ذاتی الگو ها را مد نظر قرار دهند:

«از آدم ‌ها الگوهای ظاهری و هیجانی نداشته باشیم که ما را به هدف نرسانند.»

به محدودیت ‌ها به چشم فرصت نگاه کنیم

بابک بختیاری، صاحب 7 برند برتر ایرانی که اکنون حدود 5 هزار نفر در مجموعه‌ های تحت مدیریت وی مشغول به کار هستند، سخنران دیگر اجلاس سالانه سلاطین کسب و کار بود. وی در آغاز سخنان خود با تاکید بر مثبت‌ اندیشی، به شرکت ‌کنندگان توصیه کرد که به تهدیدها به چشم فرصت نگاه کنند: «فرض کنید در کشور ما تحریمی نبود چه می‌ شد؟ تمام برند های خارجی به کشورمان وارد می ‌شدند و ما مجبور به رقابت با آن‌ ها بودیم در صورتی که در شرایط کنونی رقابت ساده است.»

بختیاری سپس با بیان اینکه در کشورهای توسعه ‌یافته برندهای برتر به یکی از پایه ‌های اقتصادی آن کشورها بدل شده‌اند، از «اپل» و «مک‌دونالد» به عنوان پایه ‌های اقتصاد آمریکا یاد کرد و بر همین اساس خطاب به مسئولان، خواست که بستر رشد برندها را فراهم کنند: «باور کنید با ایجاد و رشد هر برند، می ‌توان درِ یک چاه نفت را بست.»

ایران ‌کالا، شبکه ‌ای برای رشد کسب و کار

مهندس سیفی، قائم‌مقام شبکه «ایران‌ کالا» نیز که نشست سالانه سلاطین کسب و کار به طور مستقیم از شبکه تحت مدیریتش پخش می‌ شد، راه‌ اندازی چنین شبکه‌ ای را در راستای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی و انگیزه آن را حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط خواند و با بیان اینکه این شبکه پس از 11 ماه فعالیت آزمایشی در دوازدهم اسفندماه جاری به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است، از همه صاحبان مشاغل و کسب و کار خواست در جهت الگو سازی اقتصادی برای جوانانی که تازه می‌ خواهند وارد بازار کار شوند، با این شبکه تازه‌ تاسیس همکاری کنند .

هوش هیجانی خود را تقویت کنید

محمدرضا مرادی، رئیس موسسه آموزش عالی قشم از هوش هیجانی به عنوان هوشی که تنها نسخه سازگاری و موفقیت در شرایط ناهموار کنونی است سخن گفت و افزود: «تنها 20 درصد از فعالیت‌ ها به هوش عمومی (IQ) یا جنرال بستگی دارد، الباقی EQ یا هوش هیجانی است که شما می‌ توانید آن را کسب کنید.»

وی تغییر نحوه آموزش در دانشگاه ‌ها، بیرون آمدن از فضاهای خشک کلاسی و یادگیری در طبیعت را یکی از راه‌ های کسب هوش هیجانی خواند و با برشماری سه مولفه این هوش یعنی فیزیولوژیکی، رفتاری و شناختی افزود:

«ما از طریق هوش هیجانی قادر خواهیم بود ابتدا احساسات و ادراکات خود را بشناسیم و از آن طریق توانایی ارتباط با دیگران را به دست آوریم. وقتی شما خودت را بشناسی و به فردی مستعد در سازمان خود تبدیل شوی یک کارآفرین سازمانی خواهی شد.»

وی در پایان از قشم به عنوان بستری مناسب برای پیاده‌ سازی ایده ‌های کسب و کار یاد کرد و از کارآفرینان خواست، ایده ‌های خود را در این جزیره به منصه ظهور برسانند.

تو‌صیه‌ های مستر تیستر

در ادامه این نشست حمید سپیدنام مدیرعامل شرکت کاسپید و خالق برند مستر تیستر 20 نکته را درباره شبکه ‌های اجتماعی بیان داشت؛ نکاتی که رعایت آن‌ها به زعم وی برای همه اعم از کارآفرین و غیره مفید است. 20 نکته ‌ای توصیه ‌شده وی عبارت‌اند از:

  1. شناخت کامل شبکه‌های اجتماعی؛
  2. تحلیل خود؛ ببینید با کدام شبکه راحت ‌تر کار می ‌کنید؛
  3. تحلیل کسب و کار مورد نظر و تعیین بازار هدف؛
  4. خودداری از برون‌سپاری شبکه ‌های اجتماعی؛
  5. استراتژی محتوا: محتوایی ایجاد کنید که مخاطب را درگیر کند؛
  6. جدی گرفتن پرسنال‌برندینگ؛
  7. انتخاب استوری و کپشن مناسب؛
  8. ارتباط با رسانه ‌های دیگر؛
  9. انتخاب نریتور مربوط به خود؛ مثلا نریتور میستر تستر فان است؛
  10. مثبت‌ اندیشی و خودداری از انتقال فضای یاس به مخاطب؛
  11. ریسک ‌پذیری؛
  12. استفاده از جایزه؛
  13. دانستن قدر انسان ‌ها؛
  14. انتقال حس مثبت به کاربر؛
  15. قابلیت تغییر هنگام محصور شدن در مشکلات؛
  16. صداقت؛
  17. سخت‌ کوشی؛
  18. شهامت؛
  19. استفاده از هشتگ و امکانات نرم‌ افزاری موجود در شبکه‌ های اجتماعی .
  20. عدم استفاده از آی‌ تی‌ من به عنوان مدیر شبکه‌ اجتماعی خود؛ آی ‌تی ‌من ، قواعد بیزینس را نمی ‌داند.

خداحافظ کارآفرینی

امیرحسین مظاهری سیف در بخش دوم سخنان خود و به عنوان آخرین سخنران نشست سالانه سلاطین کسب و کار، نظریه‌ «خداحافظی با کارآفرینی» را مطرح کرد؛ بحثی که به گفته وی، الوین تافلر آن را در کتاب «انقلاب ثروت‌آفرینی» خود پیش کشید.

مظاهری با این مقدمه از کارآفرینی به عنوان یکی از الگوهای منسوخ ثروت ‌سازی یاد کرد و «ارزش ‌آفرینی» را الگوی جایگزین آن خواند: «آنچه امروز جواب می ‌دهد؛ ارزش ‌آفرینی است، اینکه بتوانید ارزشی را برای مخاطبانتان ایجاد کنید.»

وی افزود: «اگر به این فرمول برسید که چه ارزشی را برای چه کسی و به چه شکل می ‌توانید ارائه دهید، کسب و کار خود را متحول کرده ‌اید؛ ارزش ‌آفرینی هنگام رکود نتیجه ‌ای خیره‌کننده دارد.» سپس بر همین اساس کارآفرینی را این‌گونه تعریف کرد: «کارآفرین کسی است که با استفاده از منابع دیگران، پول، وقت، تخصص و ارتباطات برای مخاطب خود ارزش ایجاد می‌ کند.»

10 ویژگی

مدیر موسسه ثروت‌آفرینان در پایان با بیان اینکه با بررسی ثروت ‌سازان موفق به 10 ویژگی مشترک در میان آن‌ ها برخورده است، ، مسلح شدن به این 10 ویژگی را نسخه‌ ای طلایی خواند که در سال جدید می‌ تواند سرمایه مخاطبان را تا سه برابر افزایش دهد. مظاهری ویژگی‌ های یاد شده را این‌گونه تشریح کرد:

  1. انضباط متعصبانه؛ افراد موفق برای رسیدن به اهدافشان الزاماتی را برای خود ایجاد می ‌کنند و پای آن می ‌ایستند.
  2. سحرخیزی؛
  3. یادگیری مداوم؛ توقف یادگیری برابر است با پایان زندگی؛
  4. تخصص؛
  5. بهترین نسخه از خود شدن؛ معیار خط رشد هر یک از انسان ‌ها باید خود آرمانی 5 سال بعد او باشد.
  6. روابط‌ عمومی گسترده؛
  7. تفاوت عملکرد در بحران ‌ها؛
  8. ریسک ‌پذیری؛
  9. سرمایه ‌گذاری بر نیروی انسانی؛ افراد موفق توانسته‌ اند نیرو های انسانی خود را به خوبی پرورش دهند . نیروی انسانی مزیت منحصر به‌ فرد ثروت ‌آفرینان است؛ مزیتی که قابلیت کپی کردن ندارد.
  10. اخلاق ‌مداری؛ برای ثروت ‌ساز شدن، چاره ‌ای جز رعایت قوانین بازی نیست و یکی از مهمترین قوانین در این راه، اخلاق‌ مداری است.
پایان مراسم

در پایان این مراسم لوح ‌هایی به رسم یادبود به بهروز فروتن؛ صاحب صنایع غذایی بهروز، مرجان هوشیار؛ مدیر عامل شرکت نگین تجارت فردوس، حمید سپیدنام؛ خالق برند میستر تیستر و فرشته سرابندی، از کارآفرینان برتر ایرانی و مدیر اجرایی نشست سالانه سلاطین کسب و کار اهدا شد.

گفتنی است فرهنگسرای رسانه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز فرهنگی هنری شهرداری و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در برپایی این اجلاس با موسسه ثروت ‌آفرینان همکاری داشتند. همچنین این مراسم به طور زنده از شبکه «ایران ‌کالا» به تصویر کشیده شد.

دور جدید سلاطین کسب و کار در نخستین دوشنبه بعد از تعطیلات 13 روزه نوروز طبق روال سال 1396 در فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی