0
تومان
0
تومان

چطور منفعل نباشیم؟ راهکارهای خروج از انفعال

چطور منفعل نباشیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

()

رفتار انفعالی ممکن است واکنشی بسیار رایج در مواجهه با موقعیت‌های دشوار یا احساسات ناراحت‌کننده باشد. منفعل بودن ممکن است نوعی دفاع روانی باشد که ممکن است منجربه احساس درماندگی، عزت نفس پایین و حتی افسردگی شود. برای رهایی از چرخه رفتار منفعلانه، سعی کنید ریشه‌­های عمیق­‌تر و علل زمینه‌­ای انفعال را درک کنید. با حمایت مناسب، ممکن است بتوان از منفعل بودن رهایی یافته و زندگی را با حداکثر پتانسیل خود ادامه داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم یاد بگیریم که چطور منفعل نباشیم!

منفعل بودن به چه معناست؟

منفعل بودن ممکن است به عنوان هر نوع رفتاری تعریف شود که با فقدان قاطعیت، رضایت یا امتناع، مشخص می­‌گردد. درنتیجه ممکن است افراد به دیگران اجازه دهند رفتار و تصمیمات آنها را کنترل کنند.

برخی از رفتارهایی که ممکن است در رفتار منفعل ظاهر شود:

  • اجتناب از رویارویی یا درگیری
  • عدم تعیین حدومرز
  • عدم اعتماد به نفس
  • در اولویت قرار دادن نیازهای همکاران یا شرکا به نیازهای خود
  • مشکل در تصمیم‌­گیری
  • احساس ناتوانی یا درماندگی در برخی شرایط
چطور منفعل نباشیم؟
منفعل بودن به چه معناست؟

علل ریشه‌ای انفعال چیست؟

رفتارهای منفعلانه ممکن است اثرات منفی بر روابط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی شما داشته باشند. با این پیامدها، ممکن است درک علت اصلی منفعل بودن و توسعه راهبردهایی برای رسیدگی به آن ایده‌­آل باشد.

از چیزهایی که ممکن است به شما در منفعل نبودن کمک کند، کاوش رفتار منفعلانه خود و توسعه استراتژی­‌های مقابله‌­ای بهتر است.

اگر به دنبال ریشه‌یابی انفعال هستید؛ گامی در جهت غلبه بر رفتار منفعلانه بردارید. برای شروع این گام ما به شما مطالعه مقاله زیر را نیز پیشنهاد می‌کنیم:

توجیه‌گر به مقصد نمی‌رسد؛ عادت به توجیه، انسان را زمین می‌زند

ویژگی افراد منفعل چیست؟

  1. همیشه نگران، مضطرب هستند.
  2. گله‌مندی مداوم از دیگران
  3. جدا کردن خودشان از جمع
  4. باور نداشتن مهارت‌های خود
  5. حاشیه‌پردازی
  6. ناتوانی در ابراز احساسات
  7. دلیل‌تراشی و توجیه آوردن برای دیگران و…

تأثیر تربیت خانوادگی بر انفعال 

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که منفعل بودن ممکن است ناشی از بزرگ شدن در محیطی باشد که در آن، افراد از ابراز مستقیم احساسات خودداری نموده یا آن را منع می‌کنند. در چنین محیطی، ممکن است برای شما دشوار باشد که احساسات خود را آشکارا بیان کنید، که این امر ممکن است باعث ناامیدی یا عصبانیت شود.

چطور منفعل نباشیم؟

استراتژی­‌هایی که به شما کمک می‌­کند تا از انفعال رهایی یابید!

آیا گاهی اوقات تعجب می‌­کنید که چرا به آنچه در زندگی می­‌خواهید نمی‌­رسید؟ آیا دیگران نسبت به شما قوی‌­تر هستند، اما شما نمی‌دانید چگونه از خود دفاع کنید؟ با وجود تأثیرات منفی منفعل بودن در زندگی خود، باید راهبردهای مناسبی برای رسیدگی به این موضوع اتخاذ کنید.

چند استراتژی که ممکن است به شما کمک کند از منفعل بودن خارج شوید، عبارتنداز:

اعتماد به ندای قلبی 

اعتماد به قلب شما شامل چه چیزهایی می­‌شود؟ می‌­تواند شامل اعتماد به ادراکات، احساسات و حواس شما باشد. بهتر است برای جلوگیری از منفعل بودن به روح خود اعتماد کنید. شما می­‌توانید از این استراتژی برای ایجاد هویت و دستیابی به یک رابطه سالم با همکاران خود بهره بگیرید.

رویارویی با مسائل حل ­نشده

مسائل حل‌­نشده ممکن است دلیل اصلی منفعل بودن شما باشد. داشتن شجاعت مقابله با آن­ها می­‌تواند به شما کمک کند تا به جلو بروید و از انفعال خارج شوید. رویارویی با مشکلات همچنین می­‌تواند به شما کمک کند تا از روابط سمی جدا شده و به سمت روابط سالم­‌تر بروید.

استراتژی­‌هایی که به شما کمک می‌­کند تا از انفعال رهایی یابید!

توسعه هوش عاطفی

هوش هیجانی می‌­تواند به شما کمک کند تا احساسات و واکنش­‌های خود را نسبت به موقعیت‌­ها بهتر درک کنید. با هوش عاطفی، می‌توانید واکنش‌های عاطفی دیگران را درک کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات پیدا کنید.

صحبت با دوستان و خانواده

صحبت کردن با کسی در مورد احساسات خود می‌­تواند به ابداع راه­‌حلی برای خروج از انفعال کمک کند. اگر دوست یا خانواده‌ای در دسترس است، می‌­توانید احساسات خود را در مورد یک موقعیت خاص بیان کرده و با کمک هم راه­‌حل­‌ها‌یی برای مشکلات بیابید. همچنین می‌­تواند به شما کمک کند تا دیدگاه‌­های جدیدی در مورد زندگی به دست آورید.

منفعل بودن زمانی بروز می‌کند که احساس ناتوانی می‌کنید و بر اطراف خود مسلط نیستید. ممکن است همیشه در هنگام داشتن رفتار منفعلانه احساس حقارت کنید. با وجود انفعال، ممکن است زندگی را چالش‌­برانگیز بدانید و همیشه نتایج منفی کسب کنید. درک علل ریشه­‌ای می‌­تواند به شما در دستیابی به استراتژی‌­های موثر برای خروج از انفعال کمک کند.

چطور منفعل نباشیم؟
اهمیت وضعیت سلامت روان

وضعیت سلامت روان

وضعیت ذهنی شما نحوه واکنش­تان به موقعیت­‌ها یا رفتار را تعیین می­‌کند. مطالعات، ارتباطی بین رفتارهای منفعلانه و افسردگی پیدا کرده‌­اند. ممکن است دریافت کمک­‌های لازم هنگام مواجهه با مشکلات سلامت روان ضروری باشد تا از آسیب رساندن منفعل بودن به زندگی شما جلوگیری شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی