با رشد و گسترش تجارت الکترونیک در قرن ۲۱، مشاغل بیشتر و بیشتری مرتبط با اینترنت در حال ظهور هستند. البته اغلب آنها مناسب افراد جوان و با حدود سنی ۲۵ سال تا ۳۵ سال میباشند. دلیل این امر هم این است که جوانان با این رنج سنی درکی کامل و دقیق از تکنولوژی دارند و در دورهای متولدشده و رشد یافتهاند که ابزار الکترونیک و اپلیکیشن های کامپیوتری بهطور گسترده در اختیار مصرفکنندگان قرار داشته است. یکی از شغل هایی که در این عرصه برای افراد شکل گرفته شد، بازاریابی دیجیتال است.
بازاریابی دیجیتالی چیست؟
در روش بازاریابی دیجیتال با توجه به امکانات دیجیتال مارکتینگ شکل می گیرد. این شیوه به آشنایی کالا و خدمات، اقدام به فروش محصولات در دیجیتال مارکتینگ می کنند. دیجیتال مارکتینگ با استفاده از اصول مارکتینگ و شیوه های مختلف، انطباق آن با زندگی مجازی مشتریان در بستر وب سایت و اینترنت ممکن کرده است. تجارت و کسب و کار و مبادله با خدمات و کالا در کمترین زمان ممکن اتفاق می افتد. بازاریابی دیجیتال بهترین روش بازاریابی است که می تواند منجر به ثروت آفرینی در کسب و کارتان شود.
بازاریابی دیجیتالی و دیجیتال مارکتینگ
در واقع هدف دیجیتال مارکتینگ، آشنایی و فروش محصولات و کالا از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است. از اصلی ترین معیارهای دیجیتال مارکتینگ قدرت سنجش و افزایش بازدهی کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن است. همین طور دیجیتال مارکتینگ با شیوه های مختلفی کسب و کار قابل انجام است.
بازاریابی دیجیتال با رویکرد کاربردی
قطعا برای تمامی افراد حضور در این بازار روشن است. ما در اینجا برخی از ویژگی های کاربردی دیجیتال مارکتینگ را بیان می کنیم که علاوه بر آگاهی از این بازار با ضرورت این دنیای جدید آشنا شوید. شاید شما یکی از علاقه مندان برای ورود به این عرصه هستید. کاربرد بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز به شرح زیر است:
- بستری پربازدید از مخاطب
- افزایش دیده شدن
- اطمینان از کیفیت کار با توجه به نظر سایر خریدارن
- اشتراک گذاری عواطف
- اطلاع از برند شما با نظرات مشتریان
- بزرگ ترین وظیفه در بازخوردهای تبلیغاتی
بازاریابی دیجیتال در ایران
افراد دیگر به تبلیغات که از سوی شرکت ها پخش می شود اکتفا نمی کنند بلکه نظر خریداران برایشان اهمیت دارد. بازخوردهای مشتری از کیفیت کالا، شیوه ارسال کالا، مدت زمان تحویل خدمات و هزینه حاکی تمامی مسائل است که می تواند مشتری را ترغیب به خرید کالا کند و در مواقعی نیز از خرید خود منصرف شود. انواع بازاریابی دیجیتالی وجود دارد که در ایران از آن استفاده می شود.
در حال حاضر این مسئولیت به مخاطبان سپرده شده است. فضای رسانه ای و اجتماعی اصلی ترین نقش در انتقال این بازخورد ها است. حضور در عرصه دیجیتال به شکل حرفه ای باید انجام شود؛ زیرا اشتباه در این مسیر می تواند شما را از عدم ورود به آن، زیان بار تر باشد.
مهارت های اصلی و کلیدی در بازاریابی دیجیتالی
۱- مهارتهای نرم
بهطور مختصر میتوان گفت که مهارتهای نرم عبارت از صفات و خصوصیاتی است که به شما اجازه میدهد تا با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آنها کارکنید. این خصوصیات شامل توانایی شما در برقراری ارتباط و همکاری و تعامل با دیگر افراد در تیم شما و همچنین داشتن تفکر خلاق برای بهکارگیری راهحلهای مناسب در برابر هر چالش ایجادشده میشود. نتیجه کار شما بخشی از فعالیتها و تلاشهای بازاریابی است که موردنیاز مشتریان هست و برای مشتریان آنها به صورت آنلاین منتشر میشود.
۲- مهارتهای توسعه محتوا
هسته اصلی هر کمپین بازاریابی دیجیتال را محتوا تشکیل میدهد، خواه این محتوا یک مطلب بر روی وبلاگ شما باشد، یک اینفوگرافیک باشد یا حتی یک کلیپ ویدئویی. آن دسته از متقاضیان استخدام که در پی کسب موقعیتی در حوزه بازاریابی آنلاین هستند نیاز به داشتن یک یا چندین مهارت فنی دارند که بتوانند با استفاده از آنها محتوای مناسبی را برای بازار موردنظر مشتری تهیه کنند. این مهارتها شامل نگارش، تولید ویدئو، توسعه وب و طراحی گرافیک میشود.
۳- دانش کافی در رابطه با استراتژیهای مبتنی بر محتوا
بهمنظور اطمینان از رسیدن پیام یک برند به مخاطبین هدف تعیینشده، بازاریابان دیجیتال نیاز به متخصصینی دارند که بهخوبی تاکتیکها و استراتژیهای مبتنی بر محتوا را درک کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکتها در پی جذب متقاضیانی هستند که تجربههایی درزمینهٔ بهینهسازی نتایج موتورهای جستجو، بازاریابی شبکههای اجتماعی و همچنین بازاریابی محتوا داشته باشند.
۴- مهارتهای تحلیلی
هر فعالیتی که شرکتهای امروزی در آن ورود پیدا میکنند، بهنوعی تولیدکننده حجمی از اطلاعات است. این اطلاعات میتواند از تولید سرنخ گرفته تا شکایات مشتریان و …. باشد. متقاضیان کار و فعالیت در بازاریابی دیجیتال باید بهخوبی بدانند که چگونه باید این اطلاعات را تحلیل کرده و راههایی برای تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی پیدا کنند. چنین مهارتهایی در درک تحلیل اثربخشی یک وبسایت و محتوای آن و همچنین تعیین زمینههای حیاتی در موفقیت یک کمپین بازاریابی بسیار مفید میباشند.
۵- سازگاری
افرادی که امید به تبدیلشدن به یک کارشناس در حوزه بازاریابی دیجیتال دارند باید بهخوبی بدانند که چطور نسبت به دنیای در حال تغییر تجارت الکترونیک سازگاری داشته باشند، دنیایی بهسرعت در حال تغییر که در آن ابزارها، فرایندها و روندها در مدتزمانی بسیار کوتاه میتوانند تغییر کنند. شما باید قادر به پیشبینی این تغییرات باشید. بتوانید راهکارهایی را بهمنظور جلوگیری از پیش آمدن مشکل و یا به حداقل رساندن اثرات بد و منفی مسائل غیرقابلاجتناب ارائه کنید.
زیرساخت بازاریابی دیجیتال فرصتهای شغلی بسیار زیادی را برای جوانان فراهم میآورند. اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که همواره آرزوی داشتن موقعیتی حرفهای در این عرصه را در ذهن دارید، حتماً و حتماً باید توجه داشته باشید که در این مهارتها حرفی برای گفته شدن داشته باشید و از طرفی آن مهارتها را در رزومه و زمان مصاحبه خود بهخوبی نشان دهید. رجوع کنید به مقاله «مهارت فروش، مهارت میلیاردر شدن است»
نتیجه گیری
ما در این مقاله تلاش کردیم که شما را با بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. اگر که فکر می کنید که با روش بازاریابی آشنایی کافی ندارید و یا می خواهید مهارت بازاریابی دیجیتالی خود را تقویت کنید، می توانید در دوره فروش و بازاریابی سایت ثروت آفرینان شرکت کنید.