بازاریابی پارتیزانی چیست؟
امیر حسین مظاهری سیف :
از سال های اول دانشجویی همیشه علاقه داشتم در کنار درس خواندن کار کنم. مهم نبود چه کاری ولی فقط دوست داشتم فعال باشم. اگر میتوانستم شغلی مطابق با رشته تحصیلی خودم پیدا کنم که واقعا شرایطم ایده آل میشد. پس به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب بودم. به هرجایی که میشناختم مراجعه کردم. از موسسات علمی و فرهنگی گرفته تا انواع و اقسام مشاغل آزاد.
هر آنچه باید و میدانستم را برای یافتن شغل مناسب بکار گرفتم. اما راه به جایی نبردم. چون دو تا مشکل اساسی داشتم. اول اینکه تحصیلاتم در حدی نبود که بتوانم اعتامد موسسات علمی و فرهنگی را جذب کنم. دوم اینکه تجربی کاری در کارنامه خود نداشتم تا کسی بتواند از آن جهت به من اعتماد کند.خب مطمئنا شرایط مناسبی نبود. یک جوان جویای کار و علاقه مندی که عطش فعالیت در راستای رشته تحصیلی خود را داشت و نمیتوانست به آرزوی خود برسد.
کوله بار تجربه بزرگان
چطور میتوانستم مشکل را حل کنم؟ من همیشه اعتقاد داشتم و دارم که کوله بار تجربه بزرگان، ناب ترین اسرار موفقیت در زندگی رار بر دارد. این اعتقاد قلبی من است و در طول زمان بارها و بارها درستیه این اعتقاد راسخ به من اثبات شده. این را به یاد داشته باشید که “احساس نیاز به نشر و گسترش تجربیات زندگی باعث پیدایش اولین دانشگاه ها و مراکز علمی شده است”
درواقع میتوان گفت که دانشگاه ها مدیون تجربیات هستند و آن مباحثی از نظام آکادمیک و دانشگاهی فرصت جولان در محیط های کسب وکار را پیدا میکنند که بتوانند خود را با فضای تجربی تجارت وفق دهند. پس اگر بتوانید از تجربه های گران بهای دیگران استفاده کنید به مانند آن است که توانسته اید در دانشگاه تجارت و کسب و کار درس بخوانید. من هم آن زمان از این فرصت استفاده کردم و از تجربه ی فعالان بازار کسب و کار به خوبی استفاده کردم و تواستم به موفقیت های بسیار چشمگیری دست یابم.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید پاره ای از مفاهیم کاربردی و البته پول ساز درفضای کنونی تجارت و کسب و کار بر اثر جرقه ی تفکرات خلاقانه ای شکل گرفتند که خاستگاهشان آن تفکرات، کوله بار تجربیات منحصر به فرد بوده است.
خاستگاه بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی موسوم به بازاریابی پارتیزانی نمونه ای از این مفاهیم نسبتا نوظهور است که خاستگاهش را از بطن تفکرات خلاقانه ی بازاریابان ثروت آفرین وام دارد. یک بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول را ارتقا دهد و اهداف پیش رو را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بکار گیرد و نیز باید شرکت ومحصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. البته که بسیاری از این ارکان و روش های تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان باشند. امروز قصد دارم به معرفی گوشه هایی از این مفهوم هیجان انگیر و در عین حال بی نظیر بپردازم. مطالب جالب و خواندنی در بخش اول این مقاله شامل تعریف بازاریابی پارتیزانی، اصول بکارگیری این مفهوم و تاکتیک های طلایی این تفکر خلاقانه میباشد که شما را به مطالعه آن دعوت میکنم:
از بازاریابی پارتیزانی چه میدانید؟
بازاریابی پارتیزانی(GUERRILLA MARKETING) همانطور که توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان “بازاریابی پارتیزانی” در سال ۱۹۸۲ تشریح شد، روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است که بازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود.
اصول بازاریابی پارتیزانی چیست؟؟
لوینسون، اصول زیر را به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:
- بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه درکسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.
- بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
- سرمایه گذاریهای اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد.
- آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب و کار، میزان سود است نه فروش.
- بازاریاب نیز باید بر تعداد روابط جدید ایجادشده در هر ماه تمرکزکند.
- بهجای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجادکند.
- بهجای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگتر با آنها را هدف قرار میدهد.
- فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر بر همکاری با کسب و کارهای دیگر.
- بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات بهکارگیرند.
- بهکارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی.
با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است. دیگر هیچ حربه ساده ای در کسب و کار کوچک وجودندارد و در حقیقت، ۵۰۰ شرکت موفق امروز، در حال جهش به سمت منازعه و رقابت در راستای افزایش تعداد خود هستند.
جنرال الکتریک، یاهو و سونی اریکسون و نایکی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشته اند.
بازاریابی پارتیزانی یک واژه و مفهوم تعریف شده به شکلی مبهم است که اخیرا به عنوان توصیف گر بسیاری از انواع روشهای سنتی بازاریابی بهکارگرفته شده است. این روشها عبارتند از:
- ویروسی از طریق شبکه های اجتماعی
- محیطی
- حضوری
- ریشه ای
- گزینشی
- کلامی
- پنهان یا سری
- جربی
تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی را بشناسید
اگرچه تکنیک های بسیاری در بازاریابی نامنظم یا پارتیزانی وجوددارد، لیکن در اینجا به نمونه هایی از این تکنیک ها اشاره می شود:
- اقدامات کلامی یا شفاهی.
- دستیابی مستقیم به مشتریان از طریق جریانات و اقدامات عادی روزمره آنها.
- نظرخواهی یا نظرسنجی شخصی._ تبلیغات پیشرو/ اقدامات تبلیغاتی.
- بازاریابی تلفنی از طریق کلیه اعضای شرکت.
- نامه های شخصی.
- تبلیغات اینترنتی.
- جلسات و نشست های شخصی.
- آگهی های طبقه بندی شده.
- مجموعه اقدامات پست مستقیم و …..
این نکته را به یاد داشته باشید که ابتدا بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک طراحی شده بود، لیکن اکنون به طور فزاینده ای توسط کسب و کارهای بزرگ به کار گرفته می شود و این امر نشان دهنده ی موفقیت نسل جدید مفاهیم بازاریابی میباشد.
بازاریابی پارتیزانی ؛ خاستگاه تفکرات خلاقانه و ناب
بازاریابی موسوم به بازاریابی پارتیزانی نمونه ای از مفاهیم نسبتا نوظهور است که خاستگاهش را از بطن تفکرات خلاقانه ی بازاریابان ثروت آفرین وام دارد. یک بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول را ارتقا دهد و اهداف پیش رو را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بکار گیرد و نیز باید شرکت ومحصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. البته که بسیاری از این ارکان و روش های تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان باشند.
در بخش اول مقاله به معرفی گوشه هایی از این مفهوم هیجان انگیر و در عین حال بی نظیرپرداخته شد. مطالب جالب و خواندنی در بخش اول این مقاله شامل تعریف بازاریابی پارتیزانی، اصول بکارگیری این مفهوم و تاکتیک های طلایی این تفکر خلاقانه بود. حال در بخش دوم به بیان تفاوت های بازاریابی سنتی و پارتیزانی میپردازم . پس با من همراه شوید:
تفاوتهای بازاریابی سنتی و پارتیزانی
لوینسون، ۱۲ مورد را به عنوان تفاوت های میان بازاریابی سنتی و پارتیزانی مطرح کرده است که در ادامه بیان می شوند:
سرمایه اولیه
بازاریابی سنی نیازمند آن است که شما پول یا سرمایه خود را در فرایند بازاریابی سرمایه گذاری کنید. بازاریابی پارتیزانی میگوید سرمایه گذاری اولیه شما باید زمان، انرژی و تصویرسازی ذهنی باشد.
کسب و کارها
ابزاری برای کسب و کارهای بزرگ و پیشنهاددهنده تاکتیکهایی در ارتباط با شرکتهای عظیم و بودجه های کلان آنهاست. بازاریابی پارتیزانی، در کسب و کارهای کوچک به کار میرود.
سنجش
چگونگی انجام بهینه کسب و کار را از طریق فروش اندازه گیری می کند. سنجش اولیه در بازاریابی پارتیزانی مربوط به سود است.
مبنا
بر مبنای تجربه و قضاوت است که درگیر حدس و گمان است. بازاریابی پارتیزانی بر مبنای علم روانشناسی، قوانین رفتار انسانی است. یقینها و اطمینانهایی وجوددارد که فرد آنها را در رابطه با الگوهای خرید لحاظ می کند و بازاریابان پارتیزانی بر این یقینها و اطمینانها تمرکز می کنند. افزایش نسبتها یا نرخهای تولید کسب و کار و سپس تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات را پیشنهادمی کند.
رشد کسب و کار
شما را ترغیب می کند تا کسب و کار خود را به طور خطی از طریق افزودن مشتریان جدید رشددهید. بازاریابی پارتیزانی شما را ترغیب می کند تا کسب و کار خود را به شکل هندسی رشددهید. هدف بیشتر معاملات با مشتریان موجود، معاملات وسیعتر و معاملات مرتبط با بکارگیری تعقیب مشتری و خدمات اصلی یا کلیدی است.
رقابت
از شما می خواهد تا در جستجوی فرصتهایی برای از میان بردن رقابت باشید. بازاریابی پارتیزانی از شما می خواهد تا رقابت را برای مدتی فراموش کنید و در جستجوی فرصتهایی برای همکاری با کسب و کارهای دیگر و حمایت یکدیگر در یک تلاش متقابل در جهت کسب سود باشید.
بازاریابی
این باور را در شما ایجادمی کند که به عنوان مثال، تبلیغات یا پست مستقیم یا داشتن وب سایت اهمیت دارد. بازاریابی پارتیزانی می گوید که هیچ یک از این مفاهیم به تنهایی در بازاریابی عامل موفقیت نیست، بلکه ترکیبات بازاریابی است که عامل کامیابی است. اگر شما تبلیغات را با پست مستقیم ترکیب کنید، هریک به دیگری جهت انجام کار به شکل بهتر کمک خواهدکرد.
دریافتی ماهانه
تأکید دارد که شما دریافتی های خود را هر ماه جهت مشاهده میزان فروش خود محاسبه کنید، در حالی که بازاریابی پارتیزانی بر تمرکز شما بر این امر اشاره دارد که شناخت بسیاری از روابطی که هر ماه برقرار ساخته اید چگونه میتواند منجر به کثرت سود و مزایا شود.
تکنولوژی
کمتر به بحث تکنولوژی می پردازد، زیرا تکنولوژی دیروز بسیار پیچیده، گران و بسیار محدود بود. بازاریابی پارتیزانی تأکید دارد که شما تکنولوژی امروز را غنیمت شمارید، زیرا کاربرد آن ساده است، خرید آن ارزان است و محدودیت در قابلیت آن جهت توانمندسازی کسب و کار شما در آغاز بازاریابی وجود ندارد.
حربه
مجموعه ای از حربه هایی را که ممکن است برای ارتقای کسب و کار شما به کار رود، شناسایی می کند که همه آنها نسبتا هزینه بر هستند. بازاریابی پارتیزانی، هزاران حربه ای را که شما میتوانید از طریق بکارگیری رایگان آنها سود خود را افزایش دهید، شناسایی میکند.
با دقت در تفاوت های ذکر شده بین بازاریابی سنتی و پارتیزانی به خوبی میتوانیم درک کنیم که بازاریابی سنتی بسیاری از مالکان کسب و کار را می ترساند، زیرا سرشار از ابهت و پیچیدگی است. بازاریابی پارتیزانی ابهت و عظمت آن را از میان می برد و نشان می دهد که دقیقا بازاریابی چیست و چه عواملی کارآفرین را تحت کنترل قرارمی دهند.
این نکات تفاوت فلسفی آشکار میان این دو رویکرد بازاریابی را نشان میدهند و مشخص می سازند. با شناخت مزیتهای مدیریت یک کسب و کار کوچک، پارتیزان درمی یابد که اندازه کوچک کسب و کار جزء مزیتهای آن است. کسب و کار می تواند همچون یک پارتیزان در جنگ، ماهرانه در بازار نفوذکند، راههای خلاقی که کسب و کارهای بزرگ قادر به بکارگیری آنها نیستند را به کار بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر دز این زمینه می توانید در دوره mba شرکت کنید.
خاستگاه بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی موسوم به بازاریابی پارتیزانی نمونه ای از مفاهیم نسبتا نوظهور است که خاستگاهش را از بطن تفکرات خلاقانه ی بازاریابان ثروت آفرین وام دارد. یک بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول را ارتقا دهد و اهداف پیش رو را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بکار گیرد و نیز باید شرکت ومحصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. البته که بسیاری از این ارکان و روش های تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان باشند.
در بخش اول مقاله به معرفی گوشه هایی از این مفهوم هیجان انگیر و در عین حال بی نظیرپرداخته شد. مطالب جالب و خواندنی در بخش اول این مقاله شامل تعریف بازاریابی پارتیزانی، اصول بکارگیری این مفهوم و تاکتیک های طلایی این تفکر خلاقانه بود.
در بخش دوم تفاوت های بازاریابی سنتی و پارتیزانی بیان شد و این تفاوت ها در قالب ۱۱ مورد بطور موشکافانه ای مورد بررسی قرار گرفت.
حال در بخش سوم و پایانی این مقاله مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی تشریح میشود. پیشنهاد میدهم بخش پایانی این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.پس با دقت و توجه کامل مطالعه کنید:
-
مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی
سازمانی که پیگیری استراتژی بازاریابی پارتیزانی را بر عهده میگیرد، به این مسئله آگاه است که بازاریابی یک فرایند است و نه یک رویداد. لوینسون، یک حمله بازاریابی گام به گام را مطرح می سازد که به پارتیزان کمک می کند تا جنگهای واقعی را برای خلق سود برنده شود . آشنایی با نقشه راه این حمله را با دقت بررسی کنید:
گام اول:
بازار را جستجوکنید. این امر درگرو جستجوی بازار، محصول، خدمت، گزینه های رسانه ای، رقابت، مشتریان، تکنولوژی، مزیتهایی که می تواند حاصل سازد و ترکیب شدن با شرکای بالقوه بازاریابی است.
گام دوم:
فهرستی از سودها و مزیتها بنویسید. فهرستی از مزیتهایی را که شرکت ارائه می کند، ایجادکنید. این کار شامل دعوت کردن مشتریان به بحث و مشارکت در تکمیل فهرست با ذکر مزیتهایی است که شرکت قبلا آنها را مزیت تلقی نکرده بود. با این فهرست، شرکت مزیت رقابتی خود را تعریف می کند. این ویژگی منجر به اتخاذ تصمیمات در مورد سیاست اصلی برنامه بازاریابی می شود.
گام سوم:
حربه های بازاریابی را که شرکت در حملات خود به کارخواهدگرفت، انتخاب کنید. در مورد ترتیب و اولویت بکارگیری و اجرای این حربه ها تصمیم گیری کنید. چه کسی مجری خواهد بود و حربه ها را پیگیری خواهدکرد و تاریخ دقیق اجرای هر حربه چه زمانی خواهدبود.
گام چهارم:
برنامه بازاریابی طراحی کنید. بر اهداف خاص بازاریابی شرکت جهت دستیابی تمرکزکنید. مشتمل بر “استراتژی های خلاقی” که به طور اجمالی برای ارسال پیام به بازارهای هدف به کارگرفته می شوند.
گام پنجم:
یک تقویم پارتیزانی ایجاد کنیدتصمیم گیری و اجتناب از حوادث از این طریق آسانتر خواهد شد.
گام ششم:
اصلاحات و تنظیماتی را با شرکای بازاریابی به شکل ترکیبی اعمال کنید، این کسب و کارها با شرکا می توانند به تجارت از ازطریق افزایش عرضه بازار ضمن به اشتراک گذاشتن هزینه های بازاریابی کمک کنند.
گام هفتم:
حمله بازاریابی پارتیزانی را بااجرای حربه ها آغاز کنید هیچ دلیلی برای اجرای یکباره همه حربه ها وجود ندارد، حمله راباسرعتی مناسب هم از لحاظ هیجانی و هم از لحاظ مالی اجرا کنید.
گام هشتم:
حمله را حفظ و پشتیبانی کنید، حمله با عمل آنی و کوتاه نتایج آنی ارائه می دهد.
گام نهم:
حمله را ارزیابی و سنجش کنید سنجش اثربخشی بازاریابی امری حیاتی است و اگر سازمانی آمارو ارقام را به اطلاعات بدل کند می تواند اثربخشی بودجه بازاریابی را چند برابر کند.
گام دهم:
حمله را در کلیه حوزه ها و زمینه ها بهبود بخشید پیام ، انتخاب رسانه ، حربه هاوبودجه را بهبود بخشید. هرگز تغییر و تحول ایجاد نکنیددر عوض بهبود هایی را صورت دهید.
خب… دوستان و همراهان قدرتمند وگرامی…
دراین مقاله ی سعی بر آن شد که با یک زبان قابل فهم و ساده ، مفهوم جدید و تقریبا نوظهور بازاریابی پارتیزانی معرفی شود.
… امیدورام شما پارتیزان آینده بازار کسب و کار خود باشید و نقشه راه کاملی از حملات خود برای رسیدن به سودهای میلیاردی آماده کنید…..
پس از همین لحظه تمرینات خود را آغاز کنید تا گامی به سوی ثروت آفرینی بردارید.
نتیجه گیری
در این مقاله تلاش شد تا شما را با بازاریابی پارتیزانی آشنا کنیم. بازاریابی پارتیزانی مثال برای فعالیت های است که می توان با حداقل امکانات، بیشترین درآمد را کسب نمود. در بازاریابی پارتیزانی کسب و کارهای کوچک برای کسب درآمد بیشتر فعالیت می کنند. این نوع بازاریابی کمک زیادی به انجام فعالیت های مختلف می کند. تلاش برای رسیدن به سود و درآمد مناسب با استفاده از این نوع بازاریابی ممکن می شود.
اگر علاقه مند به کسب آموزش در ارتباط با بازاریابی پارتیزانی در ایران هستید، می توانید با شرکت در دوره فروش و بازاریابی سایت ثروت آفرینان مهارت خود را ارتقا ببخشید.
شب و روزتان عالی و آفتابی
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.