در گذشته فکر کنید تبلیغات چگونه بود و حالا با وجود تبلیغات اینترنتی چه فرقی کرده است؟
در گذشته تبلیغات لوله بازکنی در روی تمام درهای خانه ها و حتی لوله گازها بود مردم صبح به صبح مشغول کندن آن می شدند و زمانی که گذشت روی در منزل شان مینوشتند لطفا چیزی نچسانید.
این روش منسوخ شد و روش بعدی تبلیغات پرت کردن تراکت به داخل خانه بود یعنی شخص در خانه را باز میکرد با تعداد زیادی برگه مواجه میشد که به داخل میریخت. مدتی بعد روی زمین تبلیغ میکردند و مردم روی آن سر میخوردند. امروز دیگر این نوع تبلیغات که به صورت مکتوب به دست مرم میرسید منسوخ شده و تبلیغات به داخل گوشی ها کشیده شده به طوری که مردم هر روز درگیر هستند تا راهی بیابند برای مسدود سازی پیامکهای تبلیغاتی. در عصر جدید صاحب برندهای موفق با توجه به اوضاع جامعه و نیاز مردم یاد گرفته اند از تبلیغات اینترنتی و انواع آن استفاده کنند.
تبلیغات اینترنتی به چند نوع: تبلیغات همسان، تبلیغات موتور جستجو، تبلیغات بنری، تبلیغات شبکه اینترنتی، تبلیغات ریتارگتینگ، رپورتاژ آگهی، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات درون برنامهای، تبلیغات اپلیکیشنی تقسیم میشوند.
تبلیغات اینترنتی موتور جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) که بخشی از آن به تبلیغات در گوگل مربوط میشود برای افزایش دیده شدن وبسایت شما در صفحات نتایج گوگل با پرداخت هزینه انجام میگیرد. با این روش سایت شما در صدر جستجوهای گوگل قرار میگیرد و باعث می شود که بازاریابی خوبی برای محصول شما ایجاد شود.
تبلیغات اینترنتی گوگل ادز
برای اکثر مردم ممکن است این سوال پیش بیاید که شرکت گوگل از چه طریقی درآمدزایی میکند. هر روز چندین میلیون جستجو از طریق پلتفرم گوگل انجام میشود. گوگل ادز«google advertising» پلتفرمی است که میتوانید با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برند خود و بدون شک از پربازدیدترین روش های تبلیغاتی است اما به دلیل تحریمها مردم با مشکلات فراوانی مواجهاند و آژانسهای واسطه همکاری کنید.
تبلیغات اینترنتی بنری
با ورود به صفحات مختلف قطعا با این نوع تبلیغات برخوردهاید و برای کاربر کاملا واضح است که می خواهیم برندی را به او معرفی کنیم به همین دلیل ممکن است کلیک کمتری روی آن انجام دهند. تبلیغات بنری به دو نوع: PPC و CPM تقسیم میشوند.
paid per click | PPC |
Cost per Mille | CPM |
PPC به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است. در این بازاریابی مدیران برندهای اینترنتی برای استفاده از تبلیغات حمایت شده در موتورهای جستجو هزینهای را پرداخت میکنند. به عنوان مثال هنگامی که کسی کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو میکند، صفحه نتایج لیستی از صفحات وب مرتبط را نمایش خواهد داد. اغلب صفحات موجود در این لیستها از طریق الگوهای استاندارد در موتورهای جستجو به دست آمده اند و بهترین نتایج موجود را به شما نشان میدهند .
CPM این اصطلاح در بازاریابی نشاندهنده هزینهای است که به ازای هر هزار نمایش یک صفحه وب باید به پلتفرم تبلیغکننده پرداخت شود. یکی از پلتفرمهای موثر برای تبلیغات نمایشی گوگل ادز (که قبلا گوگل ادوردز شناخته میشد) است که در بالا توضیح دادیم. این پلتفرم به خاطر استفاده آسان و نمایش تبلیغات بر روی بسترهای با ترافیک بالا محبوبترین پلتفرم تبلیغاتی است.
تبلیغات اینترنتی همسان
این تبلیغات به صورتی است باعث آزار فرد نمی شود و افراد می توانند به راحتی در سایت مطالعه کنند یعنی در آخر سایت به شما پیشنهاد می دهد که اگر دوست دارید روی آن کلیک کنید.
تاثیر تبلیغات اینترنتی در فضای مجازی
تبلیغات اینترنتی با گذشت زمان به سرعت در حال پیشرفت هستند. این روش فرصتهای بسیاری برای شرکتهای کوچک و بزرگ به وجود میآورد تا برند خورد را به شیوهای کارآمد افزایش دهند. در جامعه امروزی مردم حتی برای از خانه بیرون رفتن هم نیاز به اینترنت دارند برای مثال با اینترنت تاکسی اینترنتی میگیریم یا مسیر مورد نظر را در نقشه جستجو میکنیم. حال بررسی کنید در طی روز چقدر زمان میگذاریم و در مورد محصولی که می خواهیم اینترنتی خریداری کنیم فکر می کنیم بعد تصمیم میگیریم.
تبلیغات ریتارگتینگ
برای افرادی نمایش داده میشود که مشتری ثابت برند شما هستند و قبلا از شما بارها خرید کردهاند.
چارچوب تبلیغاتی گوگل ادز امکان استفاده از این نوع تبلیغات را در اختیار شما قرار میدهد و برای استفاده از آن شما هیچ هزینه اضافی پرداخت نمیکنید و همان هزینه CPC را پرداخت میکنید.
تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
در عصر حاضر بسیاری از کارهای افراد از قبیل ارسال رزومهها، مکاتبات اداری و انتقال اسناد مهم بهواسطه محیط امن ایمیل انجام میشوند. امروزه تمامی مردم برای گذران زندگی روزمره نیازمند ساخت اکانت در گوگل هستند. حتی شما وقتی یک گوشی تازه خریداری می کنید در همان ابتدا باید یک اکانت بسازید. از انواع سرویس های ایمیل مارکتینگ می توان به MailChimp، Mailerlite، AWeber، Constant Contact، Campaign Monitor، ConvertKit اشاره کرد.
تبلیغات ویدیویی
استفاده از استراتژی ویدیو یک ایده تبلیغاتی فوقالعاده است. این نوع تبلیغات تاثیر مستقیم و موثر در ذهن مخاطب ایجاد میکند. یوتیوب بزرگترین پایگاه ویدیویی جهان است که به شما این امکان را میدهد که تبلیغات خود را ابتدای ویدیوهایش نمایش دهید. شما با ایجاد کانال در یوتیوب میتوانید به بهبود سئو سایتتان نیز کمک کنید.
شاید دوست داشته باشید : تکنیک های بازاریابی حضوری و اینترنتی موفق
تبلیغات اینترنتی مرتبط با اپلیکیشن
امروزه مردم در سراسر جهان از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند. مدیران برنامهها هر روز با توجه به نیاز مردم برنامههای جدید تولید میکنند و همین موضوع باعث شده مدیران برنامه ها بتوانند از این راه کسب درآمد کنند. تبلیغات مرتبط با اپلیکیشن به طور کلی به دو صورت انجام میشوند:
تبلیغات درون اپلیکیشنها
این تبلیغات معمولا در قالب نمایش موقت یا اسپانسری به اجرا درمیآید. در نتیجه مدیران برند معمولا برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از این سرویسهای تبلیغاتی استفاده میکنند.
تبلیغات برای نصب اپلیکیشن
طراحان و مدیران اپلیکیشنهای مختلف برای افزایش کاربران اپلیکیشن خود نیاز به تبلیغات دارند. پلتفرمهای دانلود اپلیکیشن (کافه بازار و گوگل استور) و همچنین آژانسهای تبلیغاتی و سرویسهای تبلیغاتی در این زمینه را ارائه میدهند. هزینه این تبلیغات معمولا در ازای هر نصب از تبلیغ دهنده دریافت میگردد.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
در روز ما به طور متوسط هر 20 دقیقه یک بار گوشی خود را چک میکنیم و در شبکههای اجتماعی بسیار وقت میگذارنیم. بر همین اساس این نوع تبلیغ بسیار پرمخاطب است. این نوع تبلیغات در شبکههای اجتماعی مختلف انجام میشود از مهمترین آنها میتوان به تلگرام، اینستاگرام و توییتر اشاره کرد.
رپورتاژ آگهی
شناخت از نوع فعالیت خود و مشتریان در این انتخاب به شما کمک فراوانی میکند. در این نوع تبلیغات شما هدف و تمرکز خود را روی برندی می گذارید که از شما در این حوزه فعالتر است و با تبلیغ در وب سایت او کسب و کار خود را گسترش میدهید.
چرا تبلیغات اینترنتی؟
تا چند سال پیش برای اجاره خانه یا پیدا کردن کار تقریبا روشی غیر از آگهیهای روزنامه نبود. اما امروز از طریق بازاریابی مجازی میتوانید برند خود را فراتر از محل زندگی، شهر و کشور خود تبلیغ کنید.
ارتباط موثر
در این نوع تبلیغات شما میتوانید دقیقا مخاطب خود را مورد هدف قرار دهید. با این روش شما هم می توانید هزینه را به راحتی دریافت کنید و مخاطبین شما با گذاشتن نظرات می توانند کسب و کار شما را تایید کنند. شما از لحظهای که اکانت خود را می سازید میتوانید بدون رفتن به جایی صاحب کسب و کار شوید و برای خود مخاطب ایجاد کنید.
مخاطب سرمایه است
خرید اول از برند شما بسیار در این نوع تبلیغات تاثیرگذار است. تحویل به موقع و خدمات پس از فروش میتواند باعث جذب مخاطببین بیشتری شود. یعنی یک فرد که از شما خرید انجام میدهد برند شما را به آشنایان و دوستان دیگر معرفی میکند و باعث گسترش کسب و کار شما میشود.
اگر شما اتفاقی صفحه ای را از یاد ببرید میتوانید به راحتی با استفاده از برچسب(هشتگ) یا موقعیت مکانی میتوانید دوباره از برند محبوب خود خرید کنید.
تبلیغ با استفاده از Influencers
فعالیت اولیه اینفلوئنسر از فیلمهای که در یوتیوب قرار میدادند شروع شد که اصطلاحا به آنها یوتیوبر می گفتند. این نوع فعالیت در شبکههای اجتماعی در همین جا محدود نشد و از دل آن کلمه اینفلوئنسر خلق شد. اینفلوئنسرها در بین شبکههای اجتماعی فعالیت در اینستاگرام را انتخاب کردهاند.
اینفلوئنسرها به دستههای مختلف: اینفلوئنسرهای سبک زندگی، اینفلوئنسرهای ورزشی، اینفلوئنسرهای کمدی، اینفلوئنسرهای سلبریتی تقسیم میشوند. شما با استفاده از اینفلوئنسرها می توانید تبلیغات برند خود را انجام دهید.
تبلیغات اینترنتی موبایلی
در سال 2016 گوگل بعد از تجزیه و تحلیلهایی که انجام داد اعلام کرد ترافیک تلفن همراه از سیستمهای دسکتاپ پیشی گرفته است. تبلیغات موبایلی می تواند به صورت متن ، فیلمهای فلش، بنر، صوت و ویدئو باشد. استفاده از تبلیغاتی که در انواع گوشی و تبلت ها نمایش داده شود بسیار تاثیرگذار است. در کمپینهای تبلیغاتی موبایل چهار روش متداول مثل: CPV ، CPCV، CPI ،CPA وجود دارد که به صورت مختصر هر کدام را مورد بررسی قرار میدهیم.
هزینه به ازای فعالیت خاص(cost per action)
در این روش شرکت تبلیغ دهنده وقتی با فرد یا شرکت تبلیغ کننده تسویه میکند که به هدف خود رسیده باشد. هدف او میتواندبازدید کامل ویدئو، کلیک، پر کردن فرم یا عضویت و… باشد.
شاید دوست داشته باشید : بازاریابی دهان به دهان
هزینه به ازای نصب برنامه (Cost Per Install)
در این روش فرد تبلیغ برند خود را به فرد یا شرکت تبلیغ کننده میسپارد و یک هزینه اولیهای پرداخت میکنید و شرکت تبلیغکننده بعد از نصب هر برنامه یک هزینهای برای خود برمیدارد.
هزینه به ازای نمایش کامل ویدئو(cost per complete view)
در این روش فرد به ازای هر نمایش کامل ویدئو مبلغ مشخص شدهای را به شرکت تبلیغ کننده میدهد.
یوتویوب از این روش تبلیغ در ویدئوهای خود استفاده میکند. این روش نسبت به برخی روشهای دیگر برتری دارد چون تبلیغ دهنده مطمئن میشود که مخاطب تبلیغ را به صورت کامل مشاهده کرده است.
هزینه در ازای نمایش تبلیغ(cost per view)
در این نوع شما یک فیلم یا کلیپ را مشاهده میکنید و یک شرکت یک تبلیغ در آن گنجانده است. شما میتوانید این تبلیغات را از طریق گوگل ادز مدیریت نمایید. نکتهای که این روش تبلیغ را منحصر به فرد میکند این است که هزینه را تبلیغ دهنده زمانی پرداخت میکند که مطمئن شود مخاطب ویدئو او را مشاهده کرده یا حداقل چند ثانیه از پخش تبلیغ او گذشته باشد.
تبلیغات اینترنتی پوش نوتیفیکیشن
شما با کمک این روش میتوانید برای کاربران وبسایتهای دیگر تبلیغات خود را به صورت پوش نوتیفیکیشن بفرستید. پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه پیامک است که به صورتهای اپلیکیشن، مرورگر وب یا سیستمعامل ارسال میشود و فرد را به انجام دادن کاری ترغیب میکند یا شما را برای دیدن ویدئو آموزشی سوق میدهد.
تبلیغات ساینیج (signage)
کلمه ساینیج به معنای تابلوها میباشد. این نوع تبلیغ در گذشته از طریق تابلوها، بیلبردها، پلهوایی، پردههای تبلیغاتی و تابلوهای اطلاعرسانی شهری انجام میشود اما امروزه با گسترش فضای وب این تبلیغ هم به روز رسانی شده و به صورت MUPIها که در کشور ما در ایستگاههای اتوبوس قرار دارند میتوانید مشاهده کنید.
گوگل ادسنس
در این روش گوگل ادسنس یک واسطه است برای تبلیغ برند شما. انواع تبلیغ در گوگل ادسنس به چند دسته: ویدئو محور، محتوا محور، جستجو محور و Page Level Adsتقسیم میشود. در حال حاضر چند میلیون وب سایت تبلیغات گوگل ادسنس را نمایش میدهند.
بهترین نوع تبلیغات اینترنتی در ایران چیست؟
در ایران میتوانید تبلیغات خود را به صورت های تبلیغات بنری، تبلیغات در صدا وسیما و… به نمایش دربیاورید. اما بهترین نوع آن دیجیتال مارکتینگ است که شما با بالا بردن سئو سایت خود باعث میشوید رنکینگ سایت شما بالا رود و با اولین جستجو برند شما را کاربران ببینند.
پاپآپ
شما وقتی در یک سایت مشغول خواندن مطلب مورد نظر هستید یک پنجره کوچک برای شما نمایش داده میشود که به این پنجرهها پاپآپ میگویند. این پنجره به شما حق انتخاب میدهد یا آن را مسدود میکنید یا اجازه میدهید به شما نمایش داده شود. این موضوعات معمولا در حوزه خود وب سایت است.
این نوع تبلیغات به مدل: پاپآپهای Interstitials، پاپآپ گوشی، پاپآپهای نمایشگاهی، پاپآپهای پوششدهنده، پاپآپهای مودال تقسیم میشوند.
پاپآپ Interstitials
این پنجره وقتی باز میشود که شما به سایت مراجعه میکنید. برای خروج از این صفحه باید علامت ضدربدر را حتما بزنید. برای مثال وقتی به یک وب سایت دکتر وارد میشوید و برنامه از شما میپرسد که قبلا توسط این دکتر ویزیت شدهاید؟
پاپ آپ گوشی
سیستم عامل اندروید در گوشیها به صورت پیش فرض از طریق گوگل کروم صفحات را برای کاربر نمایش میدهد. به صورتهای مختلف میتوانید پاپآپ گوشی را مسدود کنید. این نوع تبلیغ ممکن است برای کاربران مزاحمت ایجاد کند چون در گوشی به صورت کامل نمایش داده میشود.
پاپآپ نمایشگاهی
این نوع تبلیغ فقط در نمایشگاهها اجرا میشود. اگر شما میخواهید یک برند راهاندازی کنید اما شناخت و اطلاعاتی در مورد آن میتوانید با استفاده از این کار به یک شناخت نسبی از حوزه خود برسید. حتی در دور نمایشگاه بعدی برند خود را تبلیغ کنید.
پاپآپ تلگرام
این نوع تبلیغات اینترنتی فقط در بستر تلگرامهای غیر رسمی استفاده میشود. یک نکته را مد نظر داشته باشید که کسی را به صورت اجباری در گروه یا کانالی عضو نکنید.
پاپآپ ممبر
در این روش کاربران به صورت اختیاری عضو کانال یا گروه شما شدهاند و میتوان از واقعی بودن عضوهای خود مطمئن شوید.
سخنآخر
امروزه ما در عصر ارتباطات زندگی میکنیم و این نکته که تمامی کشورها به سمت مدرنیته شدن میروند غیرقابل انکار است. باید مدیران برند ها هم سعی کنند هر روز با شیوههای تبلیغاتی جدید آشنا شوند تا بتوانند از رقبای خود پیشی بگیرند.
در این مقاله با انواع تبلیغات اینترنتی و روش های انجام آنها آشنا شدید. مجموعه ثروتآفرینان پارس امیدوار است این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای یافتن اطلاعات بیشتر و به روز به سایت ثروت آفرینان سر بزنید.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.