جلسات بازاریابی چیست؟
هرچه یک شرکت یا مجموعه بزرگتر باشد، حوزههای کاری پیچیدهتر شده و فرآیندهای هماهنگی و برگزاری جلسات بازاریابی اهمیت بیشتری مییابد. بازاریابی، در تمامی بخشها کاربردی است و باید بهطور منظم، جلساتی جهت انجام هماهنگیهای لازم، برگزار شود. این مقاله توضیح میدهد که هنگام اجرا و برگزاری یک جلسه بازاریابی چه مواردی باید در نظر گرفته شوند.
چه جلساتی در بازاریابی وجود دارند؟
بازاریابی به عنوان رابط بین شرکت و بازار دارای بینشهای مختلفی است که از یک سو باید با سازمان به اشتراک گذاشته شود و از سوی دیگر بازاریابی به اطلاعاتی در مورد محصولات، بازخورد مشتری، رفتار مشتری و اقدامات سایر حوزهها نیاز دارد. بایستی بتوانید آنها را در کار بگنجانید یا آنها را پیادهسازی کنید.
یکپارچهسازی دقیق فعالیتهای ارتباطی در همه حوزههای شرکت، آنها را مؤثرتر میکند. با این حال، شبکهسازی به تلاش و هماهنگی زیادی نیاز دارد.
انواع جلسات بازاریابی
انواع جلسات بازاریابی زیر در اکثر بخشهای بازاریابی یافت میشوند:
1- جلسات تیمی:
در بسیاری از شرکتها، جلسات مربوط به بازاریابی داخلی به صورت تیمی در هر هفته برای اطلاعرسانی و مشارکت تیم در مورد موضوعات جاری برگزارمیشود
محتوای این دورههای تیمی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- بهروزرسانیها و پیشرفتهای وضعیت عمومی
- اطلاعیهها و امور جاری
- هماهنگیهای داخل سازمانی
2- جلسات بازاریابی کاری مرتبط با پروژه
در جلسات بازاریابی مرتبط با پروژه، همه کارکنان یک پروژه، مانند برنامهریزی نمایشگاه تجاری، با هم ملاقات کرده و در مورد وضعیت و پیشرفت فعلی، تبادل اطلاعات میکنند.
محتوای چنین جلساتی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- گزارش وضعیت/گزارش پروژهها
- شفافسازی نکات و سوالات پروژهباز
- توزیع مسئولیتها و وظایف
3- جلسات بازاریابی استراتژی
توسعه بیشتر استراتژیهای شرکتی و بازاریابی، تمرکز ویژه جلسات بازاریابی استراتژی است. چنین جلساتی معمولاً در فواصل طولانیتری برگزار میشوند، برای مثال به عنوان بخشی از برنامهریزی سالانه بازاریابی یا به عنوان مقدمهای برای کمپینهای بزرگتر یا پروژههای توسعه یافتهتر. جلسات استراتژی جلسات کاری خلاقانهای هستند و اغلب بین 4 تا 8 ساعت طول میکشند.
محتوای چنین جلساتی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- بررسی استراتژی قبلی
- تعیین اقدامات برای توسعه بیشتر استراتژیها
- توسعه استراتژیهای جدید
4- کنفرانسهای سردبیران
جلسات بازاریابی آنلاین به خصوص در شبکههای اجتماعی بایستی بهطور مرتب پر از محتوای هیجانانگیز باشد. اینکه چه موضوعات، اخبار و مطالبی باید منتشر شود در کنفرانسهای تحریریه روشن میشود. به دلیل سرعت زیاد و موضوعی بودن اطلاعات، چنین جلساتی تیمهای تحریریه در بسیاری از شرکتها به صورت هفتگی یا حتی روزانه ملاقات میکنند.
محتوای چنین جلسات کاری میتواند شامل موارد زیر باشد:
- هماهنگی برنامههای اقدام و تحریریه
- تبادل حرفهای
- بحث در مورد موضوع و ایدههای فکری
5- گزارش
در بازاریابی، تجزیهوتحلیلها و ارزیابیها همیشه فقط به صورت دیجیتالی در دسترس نیستند (مثلاً در داشبورد یا از طریق ایمیل)، بلکه در جلسات شخصی نیز ارائه، ارزیابی و مورد بحث قرار میگیرند. بسته به محتوا، این جلسات به صورت هفتگی، فصلی یا یک بار در سال به عنوان بخشی از برنامهریزی برگزار میشوند.
محتوای چنین جلساتی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ارائه نظرسنجیهای جاری، ارقام و نتایج
- تفسیر دادهها
- تعیین دلایل کاهش یا شکست عملکرد
- استخراج اقدامات
6- هماهنگی با طرفهای خارجی
هماهنگی جلسات بازاریابی تنها در داخل شرکت ضروری نیست. ارائهدهندگان و آژانسهای خدمات خارجی باید در جلسات پروژه مشارکت داشته باشند یا باید ارگانهای هماهنگی جداگانه ایجاد شوند.
محتوای چنین جلساتی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- برنامهریزی و بررسی جلسات با ارائهدهندگان خدمات
- بهروزرسانی وضعیت
- ارائه و بحث در مورد طرحها و ایدههای جدید
- طوفان فکری مشترک
- گفتگوها و مذاکرات بازخورد
نحوه آمادهسازی جلسات چگونه است؟
به عنوان برگزارکننده جلسات بازاریابی، شما باید مسئولیت را برعهده بگیرید و از طریق آمادهسازی خوب و ساختارمند، اطمینان حاصل کنید که جلسات به ابزاری سریع و مؤثر برای انتقال دانش تبدیل میشوند. وظایف و ملاحظات زیر بخشی از سازمان است:
نوع و مکان جلسه را تعیین کنید!
امروزه امکانات فنی بیشماری برای برگزاری جلسات بازاریابی وجود دارد. بنابراین ابتدا مکانی که جلسه باید در آن برگزار شود را بررسی کنید:
- تلفنی یا ویدئو کنفرانس
- جلسه وب یا آنلاین؟
- چت؟ مکالمه ایمیلی؟
- ملاقات شخصی؟
یک مکان مناسب انتخاب کنید. البته، رزرو محل موردنظر به اندازه بررسی چیدمان اتاق، بخشی از آمادهسازی جلسات است. این نکات را هم هنگام انتخاب مکان و زمان جلسه بازاریابی در نظر بگیرید.
- دسترسی به کدام مکان برای همه شرکتکنندگان آسان و سریع است؟
- آیا باید از اتاق جلسات داخلی استفاده کرد یا اتاق کنفرانس در هتل اجاره کرد؟
- آیا مکان موردنظر آرامش مناسبی را برای سازماندهی یک جلسه بازاریابی کارآمد ارائه میدهد؟
- آیا اتاق در زمان موردنظر در دسترس است و بهطور قطعی رزرو شده است؟
- چه نوع میز و صندلی موردنظر و منطقی است؟
- آیا فناوری مناسب موجود است؟
پیشنهاد میکنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:
۲۵ سوالی که برای بازاریابی آمادهتان میکند
تکنیکهای بازاریابی حضوری و اینترنتی موفق
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.
2 پاسخ
ممنون از اطلاعات مفیدی که در مورد جلسات بازاریابی منتشر کردین.
بسیار خرسندیم که اطلاعات بازاریابی برای شما مفید واقع شده است