خداوند در جزئیات است
اصطلاح «خداوند در جزئیات است» یک اصطلاح در زبان انگلیسی است که برای اولین بار در مجله نیویورک تایمز سال 1969 تحت عنوان مقاله ای از معمار معروف آلمانی به نام «لودویگ میس ون در روهه» منتشر شد و به این معنی است که توجّه به جزئیات بسیار مهم است و همیشه امکان دارد مسائل با اهمیت در نگاه کلی و بدون دقت به جزئیات، به چشم نیاید و این مقصود را بیان میکند که هر کاری را باید به صورت کامل انجام داد. کاری که راز تمایز کسب و کارهاست. مانند دستپخت بی نظیر یک سرآشپز، انجام تکنیکهای خارق العاده یک فوتبالیست، نواختن یک موسیقی زیبا توسط یک نوازنده و هرچه فکرش را بکنید در مشاهده جزئیاتی است که بهظاهر کماهمیت هستند. زیرا کلیات در اغلب موارد تکراری هستند و این توجّه به جزئیات است که سرنوشت هر فرد، گروه، جمعیت و یا حکومتی را تغییر میدهد. تا آنجایی که جدیداً اصطلاحات «حکومت در جزئیات است» و حقیقت در جزئیات است» نیز ظهور یافتهاند.
توجّه به جزئیات، بسیار بیشتر از آن چیزی که در ظاهر میبینیم مهم است. برای مثال جزئیات رفتاری انسانها در هنگام برخورد با یکدیگر، را در نظر بگیرید. در هنگام صحبت شما با فردی دیگر، اگر صحبتهای شما برای طرف مقابل جالب توجّه باشد، ناخودآگاه نفر دوم نیز حرکات شما را تقلید میکند. جزئیاتی مانند حالت چشمها، نوع لبخند، حرکات دست و بدن برای افرادی که عادت به بررسی این جزئیات دارند، میتواند بسیاری از اسرار طرف مقابل را افشا کند. ذهن این افراد، در بررسی جزئیات رشد یافته و ناخودآگاه، جزئیات را مشاهده و تحلیل میکند. یا مثلاً محبوبیت بسیاری از انواع اتومبیلهای ساخت دست انسان در قدرت موتور، ظاهر شیک و کلیاتی از این قبیل نیست. بلکه به دلیل جزئیاتی است که در طراحی آن به کار رفته است. در ساخت بنا، هنر و موسیقی نیز، توجه به جزئیات قابل تأمل است. به نظر میرسد هرچه در جغرافیا به شرق و هرچه در زمان به سمت گذشته میرویم، توجّه به جزئیات افزایش مییابد. به گونهای که مقایسه مینیاتور ایرانی و نقاشیهای چینی با نقاشیهای غربی، این نکته را روشنتر میکند.
مبنای اهمیت دادن به جزئیات
اما واقعاً جزئیات چقدر اهمیت دارند؟ آیا یک نقطهی بهینه برای اهمیت دادن به جزئیات وجود دارد؟ آیا همیشه دقت در جزئیات لازم است؟ جزئیات در کدام درجه از اهمیت قرار دارند؟
همواره پرداختن به جزئیات در تولید و عرضه یک محصول، میتواند همان برتری خفیف یک درصدی باشد که در بلند مدت میتواند همه رقیبان را به زانو درآورد. این کاملا روشن است که برای موفق شدن صدها عامل بیرونی و درونی نقش دارد؛ اما در صورتی که عوامل دیگر نیز فراهم باشند، پرداخت به جزئیات میتواند به رشد و چشمگیری مزیت رقابتی ما کمک کند. درست است که پرداختن به جزئیات اولویت دارد. اما اگر به دلیل اولویت بیش از اندازه دادن به برخی جزئیات، محصولی دیرتر از موعد به بازار برسد، منابعش تمام شود و شکست میخورد. پس باید بتوانیم یک نقطهی بهینه را انتخاب و تکمیل جزئیات برای کسب و کار خود پیدا کنیم.
برای مثال اپل، بر پایه توجّه به جزئیات تبدیل به اپل شده است. همه میدانیم تفاوت زیادی میان اپل با آنچه که مایکروسافت، گوگل و یا فیسبوک از نظر نیروی متخصص و فناوری دارند نیست. حتی در خیلی از مباحث فنی، میتوان اپل را عقبتر دانست، اما همین توجّه دیوانهوار به جزئیاتی که میراث جابز است، اپل را با دویست میلیارد دلار ارزش بیشتر نسبت به رقیب دوم، ارزشمندترین کمپانی تاریخ بشریت کرده است.
جزئیات زیبا یا زیبایی جزئیات؟
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که این توجّه به جزئیات است که زیباست یا اینکه زیبایی، بخشی از جزئیات است؟ مسئله این است که برای یک شخص دشوار است که قبل از همه چیز فکر کند. اما یک تصویر کامل تنها زمانی حاصل میشود که تمام جزئیات کار شده باشد. شاید این مطلب در خصوص آرایش خانمها مشهودتر و قابل مقایسه باشد. از نظر شما، خانمی که با استفاده از مواد و ابزارهای آرایشی معمولی و لباسی با رنگ و مدلی ساده، اما صرف زمان بسیار و دقت و مهارت بالا، به تمامی جزئیات صورت خود بپردازد، تصویری که در ذهنتان میسازد، زیباتر است یا خانمی که لباسی با مدل بسیار خاص و رنگی خیره کننده همراه با کلاه و کفش گران قیمت انتخاب کند و با کمترین زمان ممکن و با آرایشی زیاد، جلوی چشمان شما ظاهر شود؟
حقیقت این است که هر دوی این افراد، برای گرفتن نگاهی تحسین برانگیز، باید یک هارمونی چشم نواز را به شما نمایش دهند. مسلماً این هارمونی توسط چیدمان صحیح جزئیات در کنار یکدیگر تشکیل می شود. فرض کنید یک فردی برای ملاقات با شما، با کت و شلوار و کراوات در دفتر محل کارتان حاضر میشود، سخنان بسیار زیبا و کاملاً تخصصی بیان میکند و حرکات و زبان بدن او کاملاً هماهنگ و حساب شده است؛ اما شما او را اصلاً جدی نمیگیرید، تنها به این دلیل که به جای کفش، از یک صندل یا دمپایی استفاده کرده است! پس باید جزئیات به زیبایی انتخاب شوند تا زیبایی جزئیات، خود را در قالب یک کلیّت و اصل نشان دهد.
چرا جزئیات بسیار مهم هستند؟
عبارت «خداوند در جزئیات است» یک عبارت رایج در اکثر کشورهاست که به ما میگوید اگر به چیزهای کوچک توجه نکنیم، نتیجه خوبی نخواهیم گرفت. این بدان معناست که این جزئیات هستند که گاهی اوقات نقش مهمی دارند و میتوانند کل یک کار را خراب کنند. یک دکمه بد دوخته شده یا داروی آزمایش نشده می تواند، خسارتی به بزرگی از بین رفتن همه چیز داشته باشد. در زبان روسی تعبیری وجود دارد که میگوید “و همینطور هم خواهد شد” و متأسفانه بسیاری از هموطنان ما آن را تقریباً یک شعار برای زندگی میدانند. اما مهمترین چیز این است که این خرد عامیانه اکنون در دسترس همه است. البته این بدان معنا نیست که همه بدون استثناء از آن استفاده می کنند.
توجّه به چیزهای کوچک، یک مهارت ذاتی نیست؛ بلکه عادتی است که با تلاش و اراده ایجاد میشود. شما باید خود را مجبور کنید تا هر روز بیشتر بر روی جزئیات کارهایتان تمرکز کنید. لازم نیست که این تمرکز حواس را در محل کار شروع کنید، بلکه میتوانید از زندگی روزمره خود شروع کنید و مطمئن باشید که فقط تمرین روزانه به ثمر مینشیند و اگر همه جزئیات ارائه شود، شیطان به جای خداوند در آنها پنهان نمیشود.
تقابل خداوند و شیطان در جزئیات
در مورد عبارت “شیطان در جزئیات است” در فضای اینترنت مطالب زیادی نوشته شده است، اما در اصل باید دانست که چندین فرهنگ برای تقدّم تلفّظ و مفهوم در این موضوع مبارزه می کنند. به نظر میرسد ابی واربورگ، مورد علاقه مورّخ هنر آلمانی بود، گرچه گمبریچ زندگینامه نویس واربورگ، تأیید نمیکند که این واربورگ است که این جمله را اختراع کرده است، اما قبلاً جمله «خدا را با جزئیات خوب ببینید» به گوستاو فلوبر نسبت میدهد.
اما نیویورک تایمز در سال 1969، جمله «خدا در جزئیات کوچک پنهان است» را با معمار با اصالت آلمانی و صاحب سبک مدرن آسمان خراشهای شیشه ای یعنی لودویگ مرتبط می کند. اینکه چه کسی شیطان را جایگزین خدا کرده است، مشخص نیست. اما چیزی که مشخص است این است که مفاهیم و روشهای زیر برای نقل قول و تفکر درباره معنای عبارت وجود دارد:
- خدا در چیزهای کوچک است و شیطان در افراط است.
- غلبه بر دشواری با آسان آغاز می شود ، تحقق بزرگ با کوچک آغاز می شود.
- همه چیز از کوچک شروع می شود و به جهان ختم می شود
- شیطان در جزئیات و سایه هاست.
- چیزهای کوچک را می توان نادیده گرفت و بخشید و سپس از بین رفت.
اما این بسیار عجیب است که اساس بسیاری از داستانهای گذشته را مفهوم همین جمله تشکیل می دهد و حکایتهایی مربوط به این واقعیت است که یک فرد بی توجّه در گفتگو با یک شیطان حیلهگر، جزئیات مهم را از دست می دهد و به شکست دچار میشود. شیطان اولین فرد دروغگو و پدر دروغ است، لذا از آنجا که دروغ توسط او اختراع شده است، پس از پیروزی مسیح بر او، حق خود را نسبت به انسان از دست داد و بنابراین نمی تواند با زور عمل کند. بلکه او میتواند مردم را فریب دهد، از این رو تمام تلاش های وی برای گمراهی انسان، توجّه او به جزئیاتی است که باعث تحریک و وسوسه شدن انسان میشود
این به جزئیات بستگی دارد که آیا کار به خوبی انجام می شود یا بد. شما ممکن است تصوّری از آنچه باید انجام شود به صورت کلی داشته باشید، امّا بدانید شیطان هم در جزئیات است. اگر مقدماتی ترین ژله را تهیه کنید، نتیجه کاملاً به این بستگی دارد که آب را در نشاسته ریخته یا نشاسته را در آب بریزید، یک خطا منجر به پُر شدن توده ژله خواهد شد و یک اشتباه مشابه، هنگام رقیق کردن یک اسید غلیظ، چنانچه آب را به داخل اسید بریزید و نه برعکس، می تواند شما را کاملاً کور کند. این اهمیّت جزئیات است.
در بازاریابی و فروش نیز، بسیاری از موارد به جزئیات بستگی دارد. حتی اگر به طور کلی میدانید چه کاری باید انجام دهید، جزئیات کوچک مانند یک ساعت اختلاف یا یک کلمه تفاوت میتواند موفقیت یا عدم موفقیت کل تبلیغ را تعیین کند. اصلاً غیر معمول نیست که افرادی میبینند کسی با تبلیغات یا یک پروژه جدید به موفقیت رسیده است و سپس سعی میکنند این موفقیت را کپی کنند؛ اما به دلیل عدم درک درست از چگونگی کارکرد چیزها و عدم توجّه به جزئیات، حتی نمی توانند کاری را که درست جلوی چشم آنها انجام شده را کپی کنند. به عنوان مثال، اخیراً یک وبلاگ نویس سعی در کپی کردن یک مینی پروژه معروف آمریکایی داشته است. نویسنده پروژه اصلی، برای خود از محل سود پروژه، ویلایی استخردار و لامبورگینی بدست آورده است و در همان زمان به شهرت رسید. فرد مقلّد نیز 30 یا 40 دلار درآمد کسب کرد و هنوز هم نمیفهمد که چرا موفق نشده است؟ مسئله مهم این است که اکثر افراد درک نمیکنند که عامل اصلی موفقیت شخص دیگر چیست. این افراد سعی میکنند فقط علائم بیرونی را کپی کنند و نمیدانند که پروژه دارای یک قسمت زیر آب است که در معرض دید نیست.
خداوند در جزئیات است و شیطان در افراط
چینی ها جمله مشابهی دارند که میگوید «کوچکترین شیطان را بگیرید و او شما را به اصل خود میرساند» این عبارت به این معنی است که شما نباید به برداشت اول اعتماد کنید و این اغلب فریبنده است. با این حال، لازم نیست که به افراط بپردازید و با عصبانیت عمل کنید، چون این اصلاً الهی نیست. همچنین بدان معنی است که مهم نیست که شما چطور میخواهید همه چیز را پیشبینی کنید، اما برخی از چیزهای کوچک میتواند کل برنامه حیلهگر شما را خراب کند. به طور کلی، بی توجهی به چیزهای کوچک یک چیز کاملاً نابخشودنی است، زیرا تمام واقعیتهای اطراف ما دقیقاً از چیزهای کوچک تشکیل شده اند. پس هرچه به عناصر کوچکتر و حساستر در کسب و کار خود بپردازید، قطعاً از یک محصول متمایز و خاص برخوردار خواهید شد که میتواند زندگی مالی شما را تأمین کند. این تمایز حتی در گفتگوهای عادی شما نیز میتواند نقش پررنگ خود را نشان دهد. همانگونه که در دوره هوش کلامی، میآموزیم که هوش کلامی با رعایت کردن نکتههای جزئی اما اثرگذار، در کلام و شیوۀ بیان ما به دست میآید. مهارت به کارگرفتن این جزئیات در کنار هم، هوش کلامی ما را تقویت میکند و کمک میکند با قدرت کلام به موفقیتهای بیشتری در مذاکرات دست پیدا کنیم. شما می توانید از فایلهای آموزشی این دوره بی نظیر بصورت آنلاین و آفلاین لذت ببرید.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.