امروز میخواهیم در مورد زبان بدن مدیران و کاربرد زبان بدن در مدیریت صحبت کنیم. چراکه همانطور که مستحضر هستید نحوه به کارگیری این زبان در مدیریت از اهمیت ویژهای برخوردار است و مدیران برای موفقیت در کار خود، حتماً به آن نیاز دارند. پیشنهاد ما نیز این است که تا پایان ابن بحث با ما همراه باشید تا با اصلیترین مبانی زبان بدن مدیران آشنا شوید.
زبان بدن چیست؟
زبان بدن، یک سری رفتارهای فیزیکی و غیرکلامی است که فرد میتواند با استفاده از آن بدون این که حرف بزند، منظورش را به مخاطب خود بفهماند. خواندن این زبان، به مهارتهای خاصی نیاز دارد و برای این که این موضوع بهتر برای شما روشن شود، ما قصد داریم در ادامه به طور اختصاصی در مورد زبان بدن اجزای صورت صحبت کنیم و نحوه خواندن زبان برخی از اجزا صورت را به شما بیاموزیم.
می توانید به مقاله تفاوت صحبت کردن کارآفرینان موفق با آدمهای معمولی نیز مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.
زبان بدن اجزای صورت
نقش صورت انسان، در زبان بدن بسیار مهم و حساس است و جالب است بدانید که قابلیتهای اجزا صورت به گونهای است که هر کدام از آنها میتوانند پیامهای متفاوتی را به مخاطب خود القا کنند. به طور نیز میتوان به چشم اشاره کرد که مهمترین حالتهای آن به شرح ذیل است:
-
خیره نگاه کردن
خیره نگاه کردن میتواند مفاهیمی مانند عشق و محبت را به بهترین وجه ممکن به مخاطب القا کند.
-
چشمک زدن
چشمک زدن میتواند مفاهیم متعددی داشته باشد که معمولترین آن شوخی کردن و اطلاع دادن است.
سازمان TalentSmart از بیش از یک میلیون نفر تحقیق کرده و دریافته که بالاترین میزان عملکرد در افرادی است که هوش احساسی بالایی دارند (به بیان دقیق تر، ۹۰ درصد از افرادی با عملکرد بالا). این افراد قدرت علایم غیرگفتاری را در ارتباطات می دانند و زبان بدن خود را کنترل می کنند.
اشتباهات زبان بدن کدامند؟ زبان بدن مدیران چگونه باید باشد؟
-
خمیده بودن علامت بی احترامی است
-
ایستادن با شانه هایی مستقیم و رو به عقب
مغز ما سیمکشی شده تا قدرت را با میزان فضایی که افراد اشغال میکنند برابر کند. ایستادن با شانه هایی مستقیم و رو به عقب، یک موقعیت قدرتمند است. این کار میزان فضایی را که اشغال میکنید، زیادتر میکند. از سوی دیگر، خمیدهبودن در نتیجه متلاشی شدن بدنتان ایجاد می شود و فضای کمتری اشغال می کند و قدرت کمتری منعکس می کند.حفظ حالتی خوب حکم بر احترام میدهد و مشارکت هر دو طرف بحث را بالا میبرد.
-
خودداری از حرکات اغراق آمیز
حرکات اغراق آمیز میتوانند نشانگر این باشند که شما چندان مبتنی بر حقیقت حرف نمیزنید. روی حرکات کنترل شده و کوچک و همچنین حرکاتی باز- همچون باز کردن بازوها از هم یا نشاندادن کف دست خود هدفگذاری کنید که نشانگر رهبری و اعتماد بهنفستان است و از طرفی بیانگر این امر است که شما چیزی برای پنهانکردن ندارید. این می تواند یک کاربرد زبان بدن در مدیران باشد که خیلی مهم است.
-
نگاه کردن به ساعت
-
روی برگرداندن
-
دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته
دست به سینه یا پاهای روی هم انداخته، تا حدودی موانع فیزیکی هستند که نشان می دهند شما پذیرای گفته های فرد مقابل نیستید. حتی اگر لبخند بزنید، ممکن است شخص مقابل حس غر زدن دریافت کند. حتی اگر دست به سینه نشستن احساس راحتی بیشتری می دهد، تا حد امکان در مقابل انجام چنین کاری مقاومت کنید. صاف بشیند.
-
ناهماهنگی بین کلمات و علایم صورت
ناهماهنگی بین کلماتتان و علایم صورتتان باعث می شود افراد احساس کنند که چیزی درست نیست و به تدریج شک خواهند کرد که شما سعی دارید آنان را گول بزنید؛ حتی اگر دلیل یا چگونگی آن را ندانند. برای مثال، یک لبخند عصبی در حالیکه پیشنهادی را در یک مذاکره رد می کنید به گرفتن آن چیزی که می خواهید به شما کمک نخواهد کرد؛ تنها باعث می شود شخص مقابل درباره کار با شما احساس ناراحتی کند؛ زیرا فرض خواهند کرد شما چیزی در سر دارید. بنابراین زبان بدن اجزای صورت در برقراری ارتباط بسیار مهم است. برای تقویت این مورد به مقاله اصول و فنون مذاکره مراجعه کنید.
-
سر تکان دادن اغراق آمیز
سر تکان دادن اغراق آمیز نشانگر نگرانی برای تایید است. شاید افراد این سر تکان دادن سنگین شما را به عنوان تلاش برای نشاندادن این قلمداد کنند که شما با آنها موافقت میی کنید یا چیزی را درک می کنید که در واقع درکش نکرده بودید. این یک مورد مهم در زبان بدن مدیران است.
-
پرهیز از ارتباط چشمی
از سوی دیگر، ارتباط چشمی ثابت باعث ایجاد حس اعتماد، مدیریت، قدرت و هوش می شود. در حالیکه این امکان وجود دارد که بدون ارتباط مستقیم هم درگیر کار شوید، اما ارتباط چشمی ثابت، باعث اهمال می شود و تاثیرات منفی روی ارتباط حرفهایتان خواهد داشت. ارتباط چشمی که بسیار شدید و مشتاقانه است ممکن است تهاجمی یا تلاش برای تسلط یافتن تلقی شود. بطور متوسط، مردم برای هفت تا ده ثانیه ارتباط چشمی را حفظ میکنند، ارتباط طولانیتر وقتیست که گوش میدهیم نه وقتی که حرف میزنیم. روش قطع ارتباط چشمی هم حامل پیام است. نگاه به زیر به معنی تسلیم است، در حالی که نگاه به اطراف نشاندهنده اعتماد است. گرداندن چشم ها خطا و نشانگر نبود احترام است. می توانید آن را کنترل کنید و این تلاش ارزشش را دارد.
-
ابرو در هم کشیدن
-
سست دست دادن
سست دست دادن علامت این است که شما قدرت و اعتماد به نفس ندارید، در حالیکه دست دادن بسیار قدرتمند را میتوان تهاجمی و تلاش برای غلبه تلقی کرد که به همان اندازه بد است. دست دادن خود را با افراد و موقعیتها سازگار کنید، اما اطمینان حاصل کنید که همیشه محکم دست بدهید. مشت گره شده همچون دست به سینه بودن و پا روی پا انداختن می تواند علامت این باشد که پذیرای نکات دیگران نیستید. همچنین شما را جدلی و دفاعی نشان می دهد که افراد را در تعامل با شما عصبی می کند.
-
نزدیک شدن بسیار
یک مدیر برای اینکه بتواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد و توانایی الهام بخشی داشته باشد، باید از مهارت های ارتباطی کافی برخوردار باشد. در حالت کلی موفقیت یک مدیر به چگونگی برقراری ارتباط او با دیگران بستگی دارد. یکی از مهارت های مهمی که هر مدیری باید آن را یاد بگیرد، این است از اشتباهات زبان بدن پرهیز کند و تا جای ممکن توانایی خواندن زبان بدن را یاد بگیرد. به عبارت دیگر یک مدیر باید زبان بدن افراد کاریزماتیک را داشته باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زبان بدن می توانید به مقاله اعجاز تن گفتار مراجعه کنید.
چگونه زبان بدن مدیران را بخوانیم؟
برخی از افراد به صورت ذاتی زبان بدی قوی و تاثیرگذاری دارند اما خیلی ها هستند که برای رسیدن به این مهارت باید آموزش های لازم را داشته ببینند و در دوره های اصول و فنون مذاکره شرکت کنند. مدیرانی هستند که به خوبی می توانند کارهای شرکت یا سازمان خود را انجام دهند. اما چون مهارت های ارتباطی کافی ندارند، در سخنرانی ها و جلسات کاری نمی توانند نفوذ کلام زیادی داشته باشند.
زبان بدن مدیران به صورت ناخودآگاه می تواند اعتبار، اعتماد به نفس و میزان اطمینان به او را در مخاطب تحت تاثیر قرار دهد. آیا می دانستید که زبان بدن مدیران و استفاده از حرکات دست و پا، تماس چشمی و همینطور حرکات اجزای صورت می تواند روی پیامی که او به طرف مقابل و همچنان افراد حاضر در سخنرانی ها می دهد، تاثیر می گذارد. همچنین می تواند در صورت استفاده نادرست از زبان بدن پیام منفی را به کاربران انتقال دهد. حتی اگر پیام او مثبت باشد.
سخن پایانی
ما در این مطلب زبان بدن مدیران را به طور کامل برای شما توضیح دادیم و پیشنهادمان به تمام مدیران عزیز این است که سعی کنند این زبان را به بهترین وجه یاد بگیرید تا بتوانند روابط موفقیتآمیزتری با دیگران برقرار کنند. برای یادگیری آن نیز میتوانید در دوره mba موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید و مهمترین نکات مباحث جدیدی مانند مبحث زبان بدن افراد کاریزماتیک را به خوبی بیاموزید.