0
تومان
0
تومان

چگونه در بحران های پیش رو پیروز باشیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بحران مالی چگونه به صورت سیستماتیک اتفاق می افتد و افراد را بیچاره می کند و چه کسانی می توانند از این بحران ها به سلامت عبور کنند. داشتن شم اقتصادی باعث می شود با دید باز به آینده بنگرید و براساس اتفاقات مختلف تصمیمات مالی درست بگیرید.

در زیر یکی از اتفاقاتی که در دنیا و همچنین ایران رخ داده مطرح می شود. افرادی توانستند از این بحران خارج شوند که از دانش مالی خوبی برخوردار بوده اند.
سوالات زیاد در مورد “با این قیمت دلار چی کار کنیم؟” مرا بر آن داشت تا با مرور تاریخچه سقوط ارزش پول ملی در کشورهای مختلف، علاوه بر تجربه آنها راهکاری را برای وضعیت کنونی کشور بر اساس اصول هوش مالی مطرح کنم تا پاسخ دقیقی باشد برای دوستانی که سوالات بسیاری دارند.

ساختن بحران

در سال ۱۹۱۰ در جزیره جکیل هفت نفر کنار هم جمع شدند و جلسه ای را برگزار کردند. این هفت نفر یک ششم ثروت دنیا را در دست داشتند. در سال ۱۹۱۳ مشکلاتی که بانک ‌های بزرگ امریکا مثل امریکن بانک داشتند باعث شد که صندوق ذخیره ارزی فدرال امریکا به وجود آمد. جالب ترین نکته این ماجرا این است که آنان از هیچ، ارزش ذخیره می کردند. آنها کار جدیدی انجام ندادند. کاری که آنها می کردند را همه بانک های دیگر هم انجام می دادند.
این اتفاق به مذاق عده ای خوش آمد در مقابل عده ای را آزرده خاطر کرد. در سال ۱۹۴۴ جلسه ای در بیت المقدس برگزار شد. نتیجه این جلسه چیزی مانند صندوق ذخیره ارزی بود که در امریکا تاسیس شده بود.

بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

این دفعه این چنین موسساتی برای تمام دنیا به وجود آمد. اسم آن را بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گذاشتند. این موسسه ها دقیقا قرار بود همان کاری را انجام دهند که صندوق ذخیره ارزی آمریکا برای آمریکا می کرد اینها برای تمام دنیا انجام دهند.
این فرایند یعنی تولید پول بدون اینکه ارزش ایجاد شده باشد. این فرایند باعث به وجود آمدن بحران های اقتصادی شد. به ‌عبارتی تولید پول بدون ارزش باعث کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت محصولات و کالاها شد.
بالا رفتن قیمت محصولات، کیفیت زندگی مردم را پایین آورد. این اتفاق باعث شد در سال ۱۹۷۱ نیکسون، رئیس جمهور امریکا برای جدایی قیمت دستوری را ابلاغ کند. این دستور برای جدایی طلا از دلار بود البته به دست گرفتن سیستم مالی دنیا به این دلیل اتفاق افتاد.
این اقدامات برای حل کردن مشکلات اقتصادی انجام می ‌شد. بدون اینکه ریشه مسئله را بررسی کند باعث افزایش حجم مشکلات شد، اما با داشتن شم اقتصادی می توان از هر موقعیتی ارزش افزوده پدید آورد.
به عبارتی این مشکلات عادی به مشکلات میلیون دلاری، میلیارد دلاری و تریلیون دلاری تبدیل شد. بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ که برای نجات بانک های سرمایه گذاری در امریکا اتفاق افتاد باعث رکود اقتصادی از طریق کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت ها شد.

حل مسائل مالی

داشتن علم شم اقتصادی به شما کمک می کند در هر ساختاری بتوانید سودآوری کنید. این علم دانش مالی را در اختیارتان قرار می دهد که برای حل مسائل مالی قابل استفاده است.
سال 1395 در ایران بانک هایی مانند ثامن، کاسپین و… بودند که دولت پرداخت بدهی آنها را به عهده گرفت. این پرداخت بدهی منجر به چاپ پول بی پشتوانه شد و باعث شد ارزش ریال تا ۳۰۰ درصد در سال ۱۳۹۷ سقوط کند.
اگر نگاهی به تجربه جهانی بیندازیم اتفاقی که در زیمبابوه در زمان حکومت رابرت موگابه افتاد را می توانیم مثال بزنیم. افراد به سه گروه اقتصادی تقسیم شدند:
گروه اول افرادی بودند که در کشور ماندند و پول خود را پس از مصرف کردن از دست دادند و سپس با دست خالی از کشور خارج شدند.
دومین گروه افرادی بودند که بدهی های خود را افزایش دادند. این بدهی ها باعث تلاطم بحران های اقتصادی شد و وضعیت آنها را بدتر کرد.
در آخر گروه سومی وجود داشتند. این گروه افرادی بودند که با استفاده از دانش شم اقتصادی با تولید و صادرات به سایر کشورها پول گران قیمت را به بازار وارد کردند و با آن پول سرمایه گذاری را شروع کردند.

تفکر کمونیسم و سوسیالیسم

وقتی از دور این ماجرای جهانی را نگاه می‌کنیم نبردی بین تفکر کمونیسم و سوسیالیسم می‌بینیم که در حقیقت با به دست گرفتن سیستم اقتصادی رابطه قدرت و تسلط را به دست می آورند اما آنچه اتفاق می افتد رفتار موش و فیل توسط عامه مردم است.
عامه مردم به جای تصمیم درست گرفتن مانند موش به فیل حمله می کنند. همانطور که می دانید موش از فیل بسیار کوچک تر است اما فیل از موش به شکل وحشتناکی می ترسد.
حالا زمانی که عده کثیری موش به فیل حمله می کنند فیل چه واکنشی نشان می دهد؟ کاملا درست است بالا و پایین می پرد. خرطومش را به این طرف و آن طرف می زند و با این روش می خواهد که از دست موش فرار کند. نتیجه این واکنش له شدن موش زیر دست و پای فیل است.

حمله موش به فیل

این مثال را با حمله مردم به بازار دلار مقایسه کنید. در این مثال فیل، دلار است و موش نقش تقاضا کننده کاذب دلار را ایفا می کند. مردم به بازار دلار حمله ور می شوند. تقاضا کننده مانند موش به بازار ارز حمله ور می شود. با دیوانه کردن بازار و رم دادن بازار خودشان را زیر دست و پای بازار له می کنند.
حالا به این داستان در بازار دیگری می پردازیم. قیمت رب در بازار ایران به ناگهان افزایش پیدا می کند. شاید مردمی که این مقاله را سال های بعد می خوانند نتوانند متوجه شوند که در سال ۱۳۹۷ مردم برای خریدن رب گوجه فرنگی به مغازه ها حمله کردند و تا حدودی با محدودیت خرید مواجهه شدند. این اتفاق در بازار پوشک بچه هم پیش آمد.
آنچه در این بین اتفاق افتاده است تولید پول بدون هیچ پشتوانه ای توسط بانک جهانی است. تولید پول باعث بی ارزش شدن پول و افزایش قیمت‌ها و کاهش سطح کیفیت زندگی مردم است.

بحران‌ های عظیم تر از تریلیون

تصمیم غلطی که ریچارد نیکسون رئیس جمهوری وقت امریکا برای حل مشکلات انجام داد مشکلات را از میلیون دلاری به میلیارد دلاری و تریلیون دلاری تبدیل کرد. به واسطه این اتفاق جامعه جهانی تا سال ۲۰۲۰ سمت بحران‌ های عظیم تر از تریلیون دلار خواهد بود و ثبات جهانی را تهدید می کند.
آنچه در این بین از کارکرد شم اقتصادی برای من ارزش دارد این است که از تجربه جهانی درس بگیریم. داشتن این علم به ما کمک می کند، نسخه امروز ایران در بسیج شدن برای تولیدات قابل صادرات و تلاش برای ورود توریسم خصوصا توریسم پزشکی ارزش افزوده فراوانی نصیب عامه مردم شود. بازاری که بیش از ۷ میلیارد دلار ظرفیت خالی دارد.
۷ میلیارد دلار تقریبا معادل ۱۵درصد درآمد نفتی کشور است. میزان اشتغال، رفاه و پیشرفتی که این عدد می تواند هر ساله ایجاد کند را خودتان حساب کنید. اندکی فکر کنید مهم این است ما موش نباشیم که به فیل حمله می کند. کسب این دانش مالی باید در اولویت های زندگی هر فردی باشد.

6 پاسخ

  1. سلام،عرض ادب خدمت استادگرانقدرجناب مظاهری؛
    مقاله خوب ،کاملا رساوآگاهانه بود.بزرگترین مشکل تمام فعالان اقتصادی نداشتن مدل شخصی وچگونگی گذرازین بحران به صورت شفاف وملموس هست.مشکلی که همه ماگریبانگیرمعضلات آتی ان هستیم.ازینروالان به فعالان دلسوزونکته سنجی چون شمانیازمبرم احساس میشود.ای کاش ایجادسمیناروکارگاههای پیش روبه صورتی شفاف،گویاودارای مثالهای زیادعینی شغلی باشدتاآموزشهاازحالت کلیشه ای،به حالت کاربردی عینی وبه روزارائه شود.همینطوربه دلیل شرایط سخت اقتصادی کنونی؛هزینه سمیناردرجهت پوشش سطح توان اکثریت درنظرگرفته شود.
    سپاس بیکران…
    شاگردشما….

  2. واقعا اینطوری بوده
    ما که این ها رو نمی دونیم چیکار باید بکنیم؟
    راهنمائی کنید تورخدا

  3. ممنون از شما که مطلب را مطالعه فرمودید. اگر مطالب را دنبال کنید راهکار را متوجه خواهید شد.

  4. سلام بر شما
    مطالب را سلسله وار مطالعه بفرمایید
    اگر نیاز به راهنمایی داشتید با واحد کارشناسی موسسه ثروت آفرینان تماس بگیرید.
    تمایل هم داشتید شماره تماس بفرمایید تا واحد کارشناسی به شما راهنمایی های لازم را ارائه کنند.

  5. با سلام و احترام؛
    خوشحالیم که شما از همراهان مجموعه ثروت آفرینان هستید. ممنون از شما که مطلب را مطالعه فرمودید. همانطور که مستحضرید در سمینارها و کارگاه های مجموعه ثروت آفرینان تدریس سرفصل ها و دروس تئوری، برای قابل درک بودن، حتما و حتما با تلفیق مثال های کاربردی و تجربی صورت می گیرد.
    برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

    ۰۹۰۳۸۵۳۹۰۰۲
    ۰۹۰۳۸۵۳۹۰۰۳
    ۰۲۱۲۶۴۰۳۷۴۰

    روزیتون هزار برابر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی