0
تومان
0
تومان

آموزش نحوه دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام

نحوه دریافت کد بورسی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصولاً پس‌انداز در سالیان اخیر، تنها باعث بی‌ارزش شدن درآمد مردم شده است. از همین رو اکثریت مردم به دنبال راه‌حلی مطمئن برای سود بیشتر و سرمایه‌گذاری هستند. از همین رو بورس یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است. در این مقاله سعی کردیم تا با آموزش نحوه دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام  به شما عزیزان کمک کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کد بورسی چیست؟

به‌منظور ورود به بازار مالی بورس ابتدا نیاز دارید تا کد بورسی مختص خود را داشته باشید. دریافت این کد فقط مخصوص اشخاص حقیقی نیست. اشخاص حقوقی نیز ملزم به دریافت کد بورسی هستند. کد بورسی شامل سه حرف  فارسی و پنج عدد است. کد ذکر شده به شماره موبایل ثبت شده شما ارسال می‌شود. به‌طورکلی باید دو مرحله زیر را بگذرانید.

  1. ثبت‌نام در سایت سجام
  2. اقدام برای احراز هویت به‌صورت آنلاین یا حضوری در کارگزارهای معاملاتی

مراحل ثبت‌نام سجام

پیش از ورود به مبحث اصلی باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها یک‌بار می‌توانید برای اخذ کد بورسی اقدام کنید. از همین رو در این قسمت تمامی مراحل ثبت‌نام سجام را کامل توضیح داده‌ایم. مراحل ثبت‌نام سجام به شرح زیر است:

1-  ابتدا باید وارد سایت https://www.sejam.ir شوید.

نحوه دریافت کد بورسی
صفحه اصلی سایت سجام

2-پس از ورود، گزینه ثبت‌نام در سجام را انتخاب کنید.

ثبت‌نام در سجام
دریافت کد بورسی با ثبت نام در سجام

3- در مرحله بعد، باید شماره همراه شخصی خود را وارد کنید. دقت داشته باشید که شماره همراه وارد شده حتماً به نام خودتان باشد. در غیر این صورت مجبور می‌شوید برای ویرایش اطلاعات خود هزینه اضافی پرداخت کنید. سایت سجام این امکان را فراهم کرده که بعداً بتوانید شماره تماس خود را ویرایش کنید. این امر بدین معناست که می‌توانید شماره تماس جدیدی را به‌جای شماره تماسی که وارد کرده‌اید جایگزین کنید.

دریافت کد تایید سجام
دریافت کد تایید

4-در مرحله چهارم سایت سجام پیامکی را به شماره ثبت شده از سوی شما ارسال می‌کند. کد پیامک شده را  در قسمت مربوطه وارد کنید. همچنین در این قسمت باید مشخص کنید که به‌عنوان یک شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌خواهید وارد معاملات بورسی شوید.

در صورت تأیید شخصیت حقوقی باید نماینده قانونی خود را مشخص کنید. نماینده معرفی شده باید از قبل به‌عنوان شخصیت حقیقی ثبت‌نام کرده و کد احراز هویت او مورد تأیید قرار گرفته باشد. در نهایت نیز از شما خواسته می‌شود که کد ملی خود را وارد نمایید.  دقت  داشته باشید واردکردن کد ملی شخص دیگر می‌تواند عواقب حقوقی داشته باشد.

درصورتی‌که نماینده قانونی شخص دیگری هستید باید دقت داشته باشید که شماره تماس موکل خود را وارد کنید. کد تأیید نیز برای موکل ارسال می‌شود. فقط نماینده قانونی زمانی می‌تواند شماره موبایل خود را وارد کند که نماینده  فرد زیر 18 سال باشد. در واقع بدین ترتیب به‌عنوان ولی فرد زیر 18 سال شناخته می‌شود.

وارد کردن کد پیامک شده در سایت سجام
دریافت کد بورسی با وارد کردن کد پیامک شده در سایت سجام

5-پس از تکمیل اطلاعات اولیه باید مبلغ هزینه مشخص شده در سایت را پرداخت کنید.

واریز هزینه سایت سجام
واریز هزینه سایت سجام برای دریافت کد بورسی

6- همان‌طور که می‌بینید، برای پرداخت سه درگاه در نظر گرفته شده  که با انتخاب هرکدام می‌توانید مبلغ خواسته شده را پرداخت کنید.

انتخاب درگاه پرداخت سایت کد بورسی
انتخاب درگاه پرداخت سایت سجام

7- پس از پرداخت هزینه درج شده، سازمان بورس از شما می‌خواهد تا اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید. بدین منظور ابتدا از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. اطلاعات وارد شده حتماً باید با کیبورد فارسی باشد. در صورت داشتن پسوند در نام خانوادگی‌تان حتماً آن را بنویسید.

تکمیل اطلاعات هویتی در سایت سجام
اطلاعات هویتی در سایت سجام

8- اگر اطلاعات وارد شده مربوط به خودتان است باید گزینه «اصیل» را برگزینید. درصورتی‌که شما به‌عنوان نماینده شخص دیگری در حال ثبت‌نام هستید باید این نکته را  اطلاع داده و سپس ادامه مراحل را طی کنید. در این قسمت از شما مدارک موردنیاز نمایندگی را می‌خواهند که باید آن‌ها را بارگذاری کنید.

فایل بارگذاری شده باید بین ده کیلوبایت تا دو مگابایت باشد. همچنین تاریخ انقضای نمایندگی نیز باید مشخص  شده باشد. موارد درج شده در تصویر از نکاتی است که موجب می‌شود تا یک شخص به‌عنوان نماینده قانونی شخصیت دیگری بخواهد اقدام به ثبت‌نام کند.

اطلاعات نماینده در سایت سجام
اطلاعات نماینده در سایت سجام

9- در مرحله «اطلاعات ارتباطی» از شما  خواسته می‌شود تا اطلاعات مربوط به محل سکونت خود را به‌صورت دقیق وارد کنید. توجه داشته باشید که نشانی درج شده و کد پستی با شماره ملی  منطبق باشد. از همین رو اگر محل سکونت شما تغییر کرد لازم است جهت ویرایش اطلاعات خود اقدام کنید.

اطلاعات ارتباطی در سایت کد بورسی
اطلاعات ارتباطی

10- در مرحله دهم، شما باید کدهای سهام‌داری خود را وارد کنید. واردکردن کد سهام‌داری واجب نیست و در صورت نداشتن آن کافی  است که گزینه تأیید را انتخاب کنید. فرمت کد سهامداری بازارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. کد سهامداری بورس و فرابورس شامل سه حرف و پنج عدد است.

این کد در بورس کالا از شش عدد تشکیل شده که باید آن را از بخش مربوطه دریافت کنید. کد سهامداری بورس برق و انرژی به‌طورکلی از سه بخش تشکیل شده است. اولین بخش آن شامل سه حرف است. بخش دوم از شش عدد تشکیل می‌شود. بخش سوم نیز تنها یک حرف دارد.

کد سهامداری در ثبت نام سجام
کد سهامداری در ثبت نام سجام

11- پس از گذراندن مراحل فوق وقت آن است که اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. درصورتی‌که  در شرکت یا موسسه‌ای مشغول به فعالیت نیستید در قسمت آدرس می‌توانید محل سکونت خود را ثبت کنید. همچنین اگر شرکت یا مؤسسه فاقد ایمیل باشد می‌توانید ایمیل شخصی خود را درج کنید.

اطلاعات شغلی سایت سجام
اطلاعات شغلی سایت سجام

12- مرحله دوازدهم از یک سری سؤالات شخصی مربوط به حوزه مالی تشکیل شده است. در واقع این مرحله می‌خواهد با سنجش شما میزان آگاهی‌تان نسبت به حوزه مالی و سرمایه‌گذاری را بسنجد.

اطلاعات مالی در سایت سجام
اطلاعات مالی در سایت سجام

13- اطلاعات حساب‌های بانکی نیز در مرحله سیزدهم از شما گرفته می‌شود. نکته مهمی که باید دقت داشته باشید این است که تنها باید حساب‌های جاری خود را وارد کنید. حساب‌های راکد، مسدود، اشتراکی، بلندمدت و حساب‌های ارزی مورد تأیید سازمان بورس نیست. مجموعا می‌توانید دو حساب‌جاری خود را ثبت کنید. در میان حساب‌های مختلف شما، یکی از حساب‌ها به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شود.

در واقع معاملات شما با این حساب انجام می‌شود. حساب‌های وارد شده از سوی بانک مرکزی استعلام گرفته می‌شود. در پر کردن اطلاعات این قسمت، نهایت دقت را به خرج دهید. زیرا امکان ویرایش اطلاعات حساب بانکی در زمان ارسال کد پیگیری امکان‌پذیر نیست. تنها پس از مراجعه برای احراز هویت می‌توانید اقدام به ویرایش اطلاعات کنید.

اطلاعات حساب بانکی سایت سجام
اطلاعات حساب بانکی سایت سجام

14-در پایان ثبت‌نام سجام از شما تعهد گرفته می‌شود تا اطلاعاتی که ثبت کردید را تأیید کنید.

بررسی پایانی ثبت نام سایت سجام
بررسی پایانی ثبت نام سایت سجام

ثبت‌نام سجام برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی برای ثبت‌نام سجام تمامی مراحل فوق را تا کد سهام‌داری به‌صورت یکسان طی می‌کنند. پس از آن، به‌منظور گرفتن کد بورسی باید مراحل زیر را بگذرانید.

  1. در درجه اول ابتدا باید اطلاعات نماینده شرکت وارد شود. کد ملی و تاریخ تولد اولین نکاتی است که باید ثبت کنید. پس از ثبت این دو مورد، کد پیامک به شماره ثبت شده ارسال می‌شود.
  2. پس از ثبت اطلاعات نماینده شرکت نوبت به ثبت مشخصات دارندگان حق برداشت از حساب بانکی مشتری است. در این قسمت باید مشخصات افرادی که اجازه برداشت از حساب بانکی ثبت شده را دارند وارد کنید. اعضای تصمیم‌گیرنده شرکت شامل مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و هر عضو مهم دیگر می‌توانند جزء این دسته از افراد باشند. نکته بسیار مهم این است که باید امضا مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره در پای برگه معرفی نماینده دقیقاً با امضای خواسته شده از آن‌ها برای ثبت‌نام سجام مطابق باشد. در غیر این صورت تلاش آن‌ها برای واردشدن به بازار بورس مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.
  3. در مرحله سوم گزینه «مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، حسابرس، بازرسی، هیئت‌امنا یا ارکان مشابه» نمایش داده می‌شود. در این قسمت باید تمامی مشخصات افرادی که خواسته شده را وارد کنید.
  4. مرحله چهارم اختصاص دارد به پر کردن مشخصات سهامداران و اشخاصی که بیش از 10درصد سهام شخص حقوقی را دارند. کد ملی، کد پستی، نام، نام خانوادگی، درصد سهام‌داری و نشانی منزل از جمله مواردی است که باید ثبت شود.
  5. مشخصات اشخاص مجاز به ارائه سفارش از طرف مشتری در این مرحله باید ثبت شود. پس از ثبت اطلاعات شخصی موردنیاز، باید شروع و پایان دوره تصدی و سمت فرد نیز وارد شود.
  6. پس از گذراندن مراحل فوق باید اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری خود را وارد کنید. در این قسمت در واقع برخی از اطلاعات مالی و سرمایه‌گذاری شخصیت حقوقی پرسیده می‌شود. حدود ارزش معاملات شخصیت حقوقی در طی یک سال اخیر، منبع تأمین وجه سرمایه‌گذاری، هدف مشتری از انجام معاملات سرمایه‌گذاری و… از جمله پرسش‌های این بخش است.
  7. اطلاعات حساب بانکی همانند مواردی که برای شخصیت حقیقی توضیح دادیم باید در این مرحله پر شود.
  8. پیش از رسیدن به مرحله پایانی نیز باید فرم‌های درخواست شده از سوی سامانه را بارگذاری کنید. اساس‌نامه شخصیت حقوقی، صورت‌جلسه، روزنامه رسمی و نامه رسمی از جمله فرم‌هایی است که به‌منظور بارگذاری آن‌ها باید اقدام کنید. توجه داشته باشید که هر فایل ارسالی باید بین ده کیلوبایت تا دو مگابایت باشد. شایان‌ذکر است که تنها می‌توانید فایل‌ها را با فرمت‌های PDF،jpg،png و jpeg بارگذاری کنید.
  9. در پایان نیز باید صحت تمامی اطلاعات وارد شده را در مرحله «بررسی پایانی» تأیید کنید. شخصیت‌های حقوقی می‌توانند پس از ثبت‌نام نیز امکان تغییر نماینده قانونی خود را داشته باشند. برای این کار کافی است که به قسمت ویرایش نماینده بروید.

مراحل دریافت کد بورسی از مراکز احراز هویت

پس از پر کردن فرم اطلاعات خواسته شده، برای اشخاص حقیقی و حقوقی مراحل دیگری را نیز باید بگذرانید. سازمان بورس بعد از تکمیل فرم‌های خواسته شده به بررسی اطلاعات وارد شده از سوی شما می‌پردازد و در نهایت کد پیگیری را برای شما ارسال می‌شود. دریافت کد پیگیری به منزله آن است که شما باید برای ادامه مسیر باید به سراغ مراکز احراز هویت بروید.

بر اساس تصویر زیر شما می‌توانید در سایت سجام محل گزینش احراز هویت خود را انتخاب کنید. در این قسمت ابتدا می‌توانید احراز هویت حضوری یا الکترونیکی خود را برگزینید. نوع دفتری که می‌خواهید در آن  اطلاعات شما مورد بررسی قرار بگیرد نیز به انتخاب خودتان است.

در این قسمت می‌توانید یکی از سه گزینه کارگزاری‌ها، بانک یا دفاتر پیشخوان دولت را انتخاب کنید. اگر دفاتر پیشخوان دولت را انتخاب کنید، باید هزینه اندکی را چه به‌عنوان یک شخص حقیقی و چه به‌عنوان شخصیت حقوقی پرداخت کنید. در نهایت نیز باید استان و شهر محل سکونت به همراه نام مرکز احراز هویت مشخص شود.

احراز هویت سجام
احراز هویت سجام

انتخاب برخی از کارگزاری‌ها می‌تواند برای شما مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد. به طور مثال برخی از کارگزاری‌ها جهت کاهش زمان ورود شما به بورس این امکان را فراهم آوردند که همزمان بتوانید ثبت‌نام سجام و احراز هویت را به‌صورت رایگان انجام دهید. برای ثبت‌نام در دفاتر پیشخوان باید مدارک زیر را با خود همراه داشته باشید.

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • اصل و تصویر شناسنامه
  • اصل و تصویر کد ملی
  • شماره‌حساب بانکی
  • کد پیگیری ده‌رقمی سجام

نحوه دریافت کد بورسی از مراکز احراز هویت به‌صورت الکترونیکی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده کردید، در قسمت «نوع احراز هویت» شما می‌توانید احراز هویت الکترونیکی را برگزینید. انتخاب این گزینه موجب می‌شود که مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا لیستی از کارگزاری‌ها به شما نشان داده می‌شود که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. با فشردن قسمت «لینک» می‌توانید کارگزاری موردنظر خود را برگزینید.
انتخاب کارگزاری سجام
انتخاب کارگزاری سجام
  1. پس از انتخاب کارگزاری موردنظر خود، یک سری از مدارک هویتی، مالی و… از شما خواسته می‌شود. کارگزاری‌های مختلف اطلاعات وارد شده را با سامانه ثبت‌احوال، سامانه بانکی کشور و دیگر ارگان‌های رسمی بررسی می‌کنند.
  2. پس از بررسی مدارک، از شما خواسته می‌شود تا عکس سلفی از خود بگیرید و در سامانه بارگذاری کنید. دقت کنید که تصویر گرفته شده باید با عکس کارت ملی مطابقت داشته باشد. لازم به ذکر است که در همین زمان کد پیگیری سجام نیز برای شما ارسال می‌شود.
  3. با تأیید مراکز احراز هویت به‌اصطلاح می‌توان گفت که شما سجامی شده‌اید. در نهایت با انجام تمامی مراحل می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس را با دریافت کد بورسی آغاز کنید.

سخن پایانی

به‌منظور ورود به بورس لازم است برای دریافت کد بورسی اقدام کنید. از همین رو در این مقاله به بیان آموزش نحوه دریافت کد بورسی و ثبت‌نام سجام پرداخته‌ایم. ثبت‌نام سجام و مراجعه برای دریافت کد احراز هویت دو مرحله کلی  است که باید برای گرفتن کد مذکور بگذرانید. ثبت‌نام اولیه، پر کردن اطلاعات شخصی مانند اطلاعات هویتی، استعلام سازمان بورس و فرستادن کد پیگیری، مراجعه به مراکز احراز هویت از جمله مراحلی است که باید طی کنید. شایان‌ذکر است که این امکان فراهم شده است که به‌صورت الکترونیکی نیز احراز هویت را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی