تعریف شما از برند چیست؟
برندسازی هدف هر بیزینسی است. اما اغلب مردم خصوصا بیزینس های کوچک تعریف درستی از برند ندارند برای همین هم دچار سردرگمی می شوند.
برندسازی چیست؟
برندسازی یکی از اصلی ترین اصول کسب و کار است. برند سازی استراتژی و اصول خاصی دارد و دانستن این اصول میتواند به کسب و کار افراد کمک کند. برندسازی به کسب و کار و فعالیت شما شخصیت می دهد و با استفاده از این برند میتوانید شخصیت مجموعه خود را روز به روز قدرتمند کنید. شما در برند سازی، نامی برای کسب و کار خود انتخاب می کنید و در تلاش هستید تا این نام را به شهرت و محبوبیت برسانید. فرایند برندسازی به شیوههای متفاوتی انجام میشود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام برند است. یک برندسازی خوب می تواند شما را به سمت ثروت آفرینی سوق دهد.
برندسازی شخصی
برندسازی شخصی یکی از روش های استراتژیک است که تلاش می شود که در آن دیدگاه افراد نسبت به انسان کنترل شود. در این برندسازی تلاش می شود که شخصیت فرد نسبت به دیگران رشد پیدا کند.
برندسازی محصول
برند سازی محصول یکی از روش هایی است که به محصولات شما در فروشگاه هویت جدیدی می دهد. برند سازی خوب می تواند فروش شما را افزایش دهد و در مخاطبان وفاداری به سمت فرشگاه شما سوق داده شود.
برندسازی شهری
به تصویری که شما از نام یک شهر به ذهنتان می رسد، برندسازی شهری می گویند. شهرداری های مناطق مختلف تلاش میکنند تا با استفاده از برندسازی شهری دید جذابی را در ذهن افراد به وجود آورند. برندسازی مکان نیز میتواند جزء برندسازی شهری باشد. مثلاً برای آرامگاه حافظ برندسازی مکان صورت گرفته است.
برندسازی ملی
برندسازی ملی فعالیتی گسترده با ابعاد متنوع است که اگر به خوبی و با مدیریت انجام شود، میتواند باعث استقبال گردشگران مختلف شود. کشور ترکیه توانسته با استفاده از برندسازی ملی فعالیت گستردهای انجام دهد.
اگر در اینترنت سرچ کنید به این قبیل پاسخها میرسید؛
«برند ارتباطی عاطفی و روانی بین شما و مشتریان شماست.»
«نوعی محصول تولید شده توسط شرکتی خاص با نام تجاری خاص است.»
«نام تجاری، اصطلاح، نماد، یا هر ویژگی دیگری که محصول فرشندهای را از سایر فروشندگان متمایز می کند.»
«ایده یا تصویری از محصول یا خدمات خاصی است که مصرف کننده با دیدن اسم، آرم، شعار، یا طراحی شرکت مورد نظر با آن ارتباط برقرار می کند.»
هیچیک از این پاسخ ها کامل نیستند. من میخواهم ابهامات را از بین ببرم و همه چیز را شفاف کنم.
تعریف من از برند این است:
«برند هویت یک بیزینس است»
در واقع شما می توانید واژه ی پرمعنای «هویت» را مستقیما جایگزین واژه ی «برند» کنید.
حالا تعریف مشخص شد.
برند یا هویت یک بیزینس
به عنوان یک شخص به کسب و کار خود فکر کنید. هویت آن از چه ویژگیهایی شکل گرفته؟
- اسم آن چسیت؟
- پوشش و دیزاین آن چیست؟
- در چه موقعیتی قرار گرفته و در چه زمینهای ارتباط برقرار می کند؟
- ارزش های ریشه ای آن چیست و بر چه اساسی پایدار است؟ (وعده ی آن چیست؟)
- چه کسانی در بازار هدف آن قرار دارند؟
- آیا بخوبی شناخته شده است؟
این هویت بطور چشمگیری بین مشاغل متنوع است.
مثلا محصول نهائی تویوتا و رولزرویز هر دو مشابه هم هستند. اما پاسخ هریک به موارد بالا بسیار متفاوت است.
بهترین روش ساز و کار برند، فروش است
بعضی از مشاغل کوچک با در نظر گرفتن فعالیتهای تبلیغاتی چشمگیر برندهای مشهوری همچون
«اپل، کوکاکولا، و غیره» به این فکر می افتند که آنها هم نیاز به صرف زمان، پول، و تلاش برای ایجاد «آگاهی برند» دارند،
البته این کار مانند بستن گاری به جلوی سر اسب است.
اجازه بدهید یک سوال ساده بپرسم!
کدامیک از این دو مقدم است؟ فروش یا آگاهی برند؟ البته که فروش!
این را قبول دارم که هر چه شرکتی بزرگتر شود، آگاهی شرکت فروش را تقویت می کند.
با این حال دنبال این نباشید که آنها بعنوان یک شرکتهای بزرگ الان از چه روشی برای برندسازی استفاده می کنند.
دنبال این باشید که این شرکتها در مراحل اول چکار کردند که اینچنین بزرگ شدند.
مطمئنن وقتی آنها کوچک بودند، هزینه ی زیادی بابت تبلیغات و آگهی های آنچنانی نکرده اند.
آنها روابطشان را محدود می کردند، حتی گاهی تعاملاتشان را از دست میدادند و فقط کالاهایشان را می فروختند.
اگر اپل و کوکاکولا تمرکز خود را در آغاز روی فروش نمیگذاشتند، امروز وجود نداشتند و مطمئنا هیچ تبلیغاتی نیز از آنها وجود نداشت.
شاید ندانید اما امپراطوری کوکاکولا در سال اول فقط 25 شیشه نوشابه فروخت! اما با تغییر روش ادامه داد.
به همین خاطر است که من می گویم صاحبان مشاغل نوپا، بهترین روش توسعه ی شرکتشان کار کردن در زمینه ی فروش است و نه تبلیغات.
اگر برند، هویت یک شرکت است، پس چه روشی بهتر از این است که کسی با خرید کالای شما، هویت کسب و کار شما را بشناسد.
برای برند خود ارزش و اعتبارایجاد کنید
بعد از توضیح و انجام تمام موارد باید بگویم؛ در واقع بعد از اینکه کسی از شما چیزی می خرد،
شما برندسازی می کنید، نه اینکه شما برندسازی کنید تا کسی از شما چیزی بخرد.
درست مثل این است که شما قبل از اینکه با کسی تعاملی داشته باشید بگویید که شخصیت او را پسندیده اید.
برندسازی هم به همین شکل است.
اعتبار و ارزش برند، حسن نیتی است که شما ایجاد می کنید تا مردم را تشویق کند بجای رقبای شما از شما خرید کنند.
من یکبار توصیف اعتبار برند را به این صورت شنیدم، که مثل این است که مشتری بخواهد برای خرید از شما از خیابانی رد شود
در حالی که کالایی برابر با کالای شما در همان سمت خیابان وجود داشته باشد.
در واقع اعتبار برند شما عاملی است در کسب وکار شما که باعث می شود مشتری از بین رقبا شما را انتخاب کند
و او را وادار می کند از آن سمت خیابان بسمت شما بیاید و از شما خرید کند.
شاید شما بخواهید این را وفاداری مشتری بنامید، که بشکل تکرار خرید و پرداخت هزینه ها به برند شما انجام می شود.
از نظر من هیچ چیزی بهتر از دیدن صفهای مردمی که برای خرید آخرین مدل اپل انتظار می کشند نیست.
در حالی که رقبای آنها با وجود موجودی فراوان، کمترین صف و تقاضا را دارند.
این نوع جایگاه برند حاصل تجربه ی فوق العاده ی مشتری در خرید قبلی یا توصیف آن توسط یکی از نزدیکانش است،
عاملی که او را به طرفداری پر و پا قرص تبدیل میکند.
این اعتبار و جایگاه در اثر تزریق تبلیغات انبوه نیست. و نمی توان با آگاهی برند بدست آورد. تجربه بررسیهای متعدد در ثروت آفرینان نشان می دهد اولین تمرکز خود را باید روی فروش بگذارید و بعد با ایجاد تجربه فوق العاده، مشتری به طرفدار و هوادار تبدیل می شود.
این توصیه ای است از برندسازان برزگ و مطمئناً که این استراتژی برای برند شما بسیار کارآمد خواهد بود. در دوره mba انواع مختلف برندسازی مانند برندسازی پوشاک به افراد آموزش داده می شود تا با استفاده از این آموزش ها، برندسازی کسب و کار خود را استارت بزنند. شما می توانید این دوره را از سایت ثروت آفرینان تهیه کنید.
2 پاسخ
[…] و حاج و واج و مستأصل مانده باشید؟! کسی اینجا هست که کسب و کار کوچیکی را راه انداخته باشد و خیلی هم موفق باشد، اما […]
[…] است که آنها باور نمی کنند اگرچه بازاریابی کلامی روشی بسیار قدرتمند […]