0
تومان
0
تومان

بازاریابی نفوذی چیست؟

بازاریابی نفوذی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 بازاریابی نفوذی چیست؟

با تطبیق اصل معروف دهان­‌به‌­دهان به دیجیتال، بازاریابی نفوذی به عنوان یک استراتژی بسیار مؤثر به منظور بهبود دید یک نام تجاری، دستیابی به مخاطبان گسترده‌­تر و به دست آوردن مشتریان جدید شناخته می­‌شود.

بازاریابی نفوذی یک استراتژی بازاریابی است که به یک شرکت اجازه می‌­دهد تا محصول یا خدمات خود را با تکیه­‌بر شهرت کارشناسان و شخصیت­‌های شناخته­‌شده در حوزه خود، تبلیغ کند.

در سال 2021، 4.2 میلیارد نفر، حدود 2.5 ساعت در روز از شبکه‌­های اجتماعی استفاده می­‌کنند. با 7.9 میلیارد نفر جمعیت روی زمین، بنابراین بیش از 53 درصد از کل جمعیت جهان روزانه از این پلتفرم‌­های وب بازدید می‌­کنند. از آن زمان به بعد، بازاریابی نفوذی به رشد خود ادامه داده است و در سال 2021 به 13.8 میلیارد دلار وزن خواهد داشت، یعنی 20 برابر بیشتر از سال 2015.

پس جای تعجب نیست که طبق یک مطالعه، ۹۳ درصد از بازاریابان اکنون از بازاریابی نفوذی استفاده می­‌کنند. علاوه‌­بر­این، این انتخاب توسط یک مطالعه در مورد تأثیر اینفلوئنسرها بر کاربران اینترنتی آمریکایی 13 تا 38 ساله تأیید شده است که نشان می‌­دهد تقریباً 3/4 از این گروه سنی مشترک یکی از آن­ها هستند.

این اینفلوئنسرها عمدتاً به دلیل شخصیت سرگرم­‌کننده یا تخصصشان دنبال می‌­شوند. یوتیوب و اینستاگرام در صدر پلتفرم‌­هایی هستند که برای دنبال کردن یک اینفلوئنسر استفاده می‌­شوند.

بازاریابی نفوذی
بازاریابی نفوذی چیست؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی نفوذی تنظیم کنیم؟

برای تعیین یک استراتژی قوی در حوزه بازاریابی نفوذی رعایت نکات زیر الزامی است.

  • اهداف تعیین کنید
  • بودجه را تعریف کنید
  • سازگاری بین هدف و اینفلوئنسر را بررسی کنید
  • با اینفلوئنسر توافق کنید
  • به اینفلوئنسر پاداش دهید
  • ردیابی و تجزیه‌­و­تحلیل نتایج

اهداف خود را از بازاریابی نفوذی تعیین کنید

ابتدا باید اهداف کمپین را تعیین کنید. اهداف، پیامی را که پخش می­‌شود هدایت می‌­کنند و در انتخاب اینفلوئنسر تعیین‌­کننده خواهند بود. مثلا بین اینفلوئنسر اینستاگرام یا اینفلوئنسر یوتیوب کدام را انتخاب کنید؟!

هدف کمپین بازاریابی نفوذی نیز می‌تواند جذب مخاطب، تولید محتوا، یا ایجاد تبدیل، با یک پیشنهاد تبلیغاتی باشد. اینفلوئنسر که به پست کردن محتوای بسیار تجاری، انجام تست محصول، سازماندهی مسابقات، توصیه محتوا عادت دارد، ممکن است برای خدمت به این هدف مناسب­‌تر باشد.

بازاریابی نفوذی
اهداف بازاریابی نفوذی

مزایای بازاریابی نفوذی چیست؟

بودجه خود را برای بازاریابی نفوذی تعریف کنید

بودجه جزو ضروری استراتژی بازاریابی است. برای تعریف آن، مطالعه بازار به منظور اطلاع از قیمت‌های اینفلوئنسرها، با توجه به شهرت، نوع کمپین، پلتفرم مورد استفاده، ضروری است. به عنوان مثال، اینفلوئنسرهای مسافرتی بالاترین نرخ را دارند میانگین نرخ آنها مبلغ 5000 دلار برای هر پست ایجاد شده با یک نام تجاری است. با این حال، در فرانسه، تنها 13٪ از اینفلوئنسرها از پست­‌های حمایت شده خود بیش از 500 یورو هزینه می­‌کنند.

سازگاری بین هدف و اینفلوئنسر را بررسی کنید

اصالت عامل مهمی در موفقیت کمپین بازاریابی نفوذی است. اکنون واضح است که مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای پیچیده هستند و با برندهایی که محتوای بیش از حد تجاری ارائه می‌دهند، بحران اعتماد وجود دارد. این موضوع در دنیای اینفلوئنسرمارکتینگ نیز صادق است. هرچه همکاری بین یک برند و اینفلوئنسر بیشتر طبیعی به نظر برسد، کمپین عملکرد بهتری خواهد داشت.

بنابراین لازم است خط تحریریه اینفلوئنسر هدف، مورد تجزیه­‌وتحلیل قرار گیرد تا مشخص شود که آیا همکاری با تصویر برند شرکت مطابقت دارد یا خیر.

بازاریابی نفوذی
سازگاری بین هدف و اینفلوئنسر

با اینفلوئنسر توافق کنید

پس از فهرست کردن اینفلوئنسرهای بالقوه مرتبط با نام تجاری، اولین تماس را برقرار کنید. بنابراین لازم است که اینفلوئنسر را بشناسید، دلایلی را تعیین کنید که او را متقاعد می‌­کند تا با برند شما کار کند، یک پیشنهاد قیمت­‌گذاری معقول ایجاد کند و برای کارایی بیشتر، مدل­‌های بازاریابی نفوذی را توسعه دهد.

به اینفلوئنسر پاداش دهید

برخلاف تصور رایج در مورد بازاریابی نفوذی، اکثریت اینفلوئنسرها از برندهایی که با آنها کار می­‌کنند، تقاضای غرامت مالی ندارند. این در مورد نانو و میکرواینفلوئنسرها بیشتر صادق است.

یک برند می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی یا سایتش از یک اینفلوئنسر تشکر کند یا با اهدای محصول یا خدماتی به او که موضوع کمپین است، از وی قدردانی نماید. همچنین می­تواند او را به یک رویداد اختصاصی یا حتی برای همکاری در ایجاد یک پروژه یا محصول جدید دعوت کند. نحوه پرداخت غرامت انتخاب شده هرچه باشد، مهم رضایت طرفین است.

ردیابی و تجزیه‌­و­تحلیل نتایج

به منظور تعیین اثربخشی یک کمپین بازاریابی نفوذی، ردیابی عملکرد در طول همکاری ضروری است تا پس از آن بتوان کمپین­‌ها را بهینه کرد. شروع با یک موجودی قبل از کمپین، اندازه‌­گیری در طول نقاط عطف در طول کمپین و در نهایت یک گزارش تجزیه و تحلیل در پایان همکاری، با توجه به شاخص­های عملکرد کلیدی تعریف شده در طول مذاکره با اینفلوئنسر، در راستای اهداف برند انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی نفوذی به شما دوره نوابغ فروش در موسسه ثروت آفرینان را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع کوچینگ سوئیسی