بازاریابی نفوذی چیست؟
با تطبیق اصل معروف دهانبهدهان به دیجیتال، بازاریابی نفوذی به عنوان یک استراتژی بسیار مؤثر به منظور بهبود دید یک نام تجاری، دستیابی به مخاطبان گستردهتر و به دست آوردن مشتریان جدید شناخته میشود.
بازاریابی نفوذی یک استراتژی بازاریابی است که به یک شرکت اجازه میدهد تا محصول یا خدمات خود را با تکیهبر شهرت کارشناسان و شخصیتهای شناختهشده در حوزه خود، تبلیغ کند.
در سال 2021، 4.2 میلیارد نفر، حدود 2.5 ساعت در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. با 7.9 میلیارد نفر جمعیت روی زمین، بنابراین بیش از 53 درصد از کل جمعیت جهان روزانه از این پلتفرمهای وب بازدید میکنند. از آن زمان به بعد، بازاریابی نفوذی به رشد خود ادامه داده است و در سال 2021 به 13.8 میلیارد دلار وزن خواهد داشت، یعنی 20 برابر بیشتر از سال 2015.
پس جای تعجب نیست که طبق یک مطالعه، ۹۳ درصد از بازاریابان اکنون از بازاریابی نفوذی استفاده میکنند. علاوهبراین، این انتخاب توسط یک مطالعه در مورد تأثیر اینفلوئنسرها بر کاربران اینترنتی آمریکایی 13 تا 38 ساله تأیید شده است که نشان میدهد تقریباً 3/4 از این گروه سنی مشترک یکی از آنها هستند.
این اینفلوئنسرها عمدتاً به دلیل شخصیت سرگرمکننده یا تخصصشان دنبال میشوند. یوتیوب و اینستاگرام در صدر پلتفرمهایی هستند که برای دنبال کردن یک اینفلوئنسر استفاده میشوند.
چگونه یک استراتژی بازاریابی نفوذی تنظیم کنیم؟
برای تعیین یک استراتژی قوی در حوزه بازاریابی نفوذی رعایت نکات زیر الزامی است.
- اهداف تعیین کنید
- بودجه را تعریف کنید
- سازگاری بین هدف و اینفلوئنسر را بررسی کنید
- با اینفلوئنسر توافق کنید
- به اینفلوئنسر پاداش دهید
- ردیابی و تجزیهوتحلیل نتایج
اهداف خود را از بازاریابی نفوذی تعیین کنید
ابتدا باید اهداف کمپین را تعیین کنید. اهداف، پیامی را که پخش میشود هدایت میکنند و در انتخاب اینفلوئنسر تعیینکننده خواهند بود. مثلا بین اینفلوئنسر اینستاگرام یا اینفلوئنسر یوتیوب کدام را انتخاب کنید؟!
هدف کمپین بازاریابی نفوذی نیز میتواند جذب مخاطب، تولید محتوا، یا ایجاد تبدیل، با یک پیشنهاد تبلیغاتی باشد. اینفلوئنسر که به پست کردن محتوای بسیار تجاری، انجام تست محصول، سازماندهی مسابقات، توصیه محتوا عادت دارد، ممکن است برای خدمت به این هدف مناسبتر باشد.
مزایای بازاریابی نفوذی چیست؟
بودجه خود را برای بازاریابی نفوذی تعریف کنید
بودجه جزو ضروری استراتژی بازاریابی است. برای تعریف آن، مطالعه بازار به منظور اطلاع از قیمتهای اینفلوئنسرها، با توجه به شهرت، نوع کمپین، پلتفرم مورد استفاده، ضروری است. به عنوان مثال، اینفلوئنسرهای مسافرتی بالاترین نرخ را دارند میانگین نرخ آنها مبلغ 5000 دلار برای هر پست ایجاد شده با یک نام تجاری است. با این حال، در فرانسه، تنها 13٪ از اینفلوئنسرها از پستهای حمایت شده خود بیش از 500 یورو هزینه میکنند.
سازگاری بین هدف و اینفلوئنسر را بررسی کنید
اصالت عامل مهمی در موفقیت کمپین بازاریابی نفوذی است. اکنون واضح است که مصرفکنندگان به طور فزایندهای پیچیده هستند و با برندهایی که محتوای بیش از حد تجاری ارائه میدهند، بحران اعتماد وجود دارد. این موضوع در دنیای اینفلوئنسرمارکتینگ نیز صادق است. هرچه همکاری بین یک برند و اینفلوئنسر بیشتر طبیعی به نظر برسد، کمپین عملکرد بهتری خواهد داشت.
بنابراین لازم است خط تحریریه اینفلوئنسر هدف، مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد تا مشخص شود که آیا همکاری با تصویر برند شرکت مطابقت دارد یا خیر.
با اینفلوئنسر توافق کنید
پس از فهرست کردن اینفلوئنسرهای بالقوه مرتبط با نام تجاری، اولین تماس را برقرار کنید. بنابراین لازم است که اینفلوئنسر را بشناسید، دلایلی را تعیین کنید که او را متقاعد میکند تا با برند شما کار کند، یک پیشنهاد قیمتگذاری معقول ایجاد کند و برای کارایی بیشتر، مدلهای بازاریابی نفوذی را توسعه دهد.
به اینفلوئنسر پاداش دهید
برخلاف تصور رایج در مورد بازاریابی نفوذی، اکثریت اینفلوئنسرها از برندهایی که با آنها کار میکنند، تقاضای غرامت مالی ندارند. این در مورد نانو و میکرواینفلوئنسرها بیشتر صادق است.
یک برند میتواند در شبکههای اجتماعی یا سایتش از یک اینفلوئنسر تشکر کند یا با اهدای محصول یا خدماتی به او که موضوع کمپین است، از وی قدردانی نماید. همچنین میتواند او را به یک رویداد اختصاصی یا حتی برای همکاری در ایجاد یک پروژه یا محصول جدید دعوت کند. نحوه پرداخت غرامت انتخاب شده هرچه باشد، مهم رضایت طرفین است.
ردیابی و تجزیهوتحلیل نتایج
به منظور تعیین اثربخشی یک کمپین بازاریابی نفوذی، ردیابی عملکرد در طول همکاری ضروری است تا پس از آن بتوان کمپینها را بهینه کرد. شروع با یک موجودی قبل از کمپین، اندازهگیری در طول نقاط عطف در طول کمپین و در نهایت یک گزارش تجزیه و تحلیل در پایان همکاری، با توجه به شاخصهای عملکرد کلیدی تعریف شده در طول مذاکره با اینفلوئنسر، در راستای اهداف برند انجام میشود.
برای آشنایی بیشتر با بازاریابی نفوذی به شما دوره نوابغ فروش در موسسه ثروت آفرینان را پیشنهاد میکنیم.