0
تومان
0
تومان

انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری کدام‌اند؟ کدام استراتژی مناسب ماست؟

انواع استراتژی سرمایه‌گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرمایه‌گذاری درست نیاز به برنامه‌ریزی دارد. برای اینکه در یک سرمایه‌گذاری، کمترین ضرر را ببینید؛ به استراتژی نیاز دارید. استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شامل بازده موردانتظار سرمایه‌­گذاران، ریسک­‌پذیری، دارایی‌­های بلندمدت، کوتاه‌­مدت، سن بازنشستگی، انتخاب صنعت و غیره است. آن­ها استراتژی­هایی هستند که به سرمایه­‌گذاران کمک می‌­کند تا بر اساس معیارها و اهدافی که دارند، مکان و نحوه سرمایه‌­گذاری را انتخاب کنند. در این مقاله از مجموعه آموزش سرمایه‌گذاری به معرفی انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری میپردازیم.

6 نوع برتر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری

در ادامه، به بررسی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مختلف به‌ترتیب پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

 1- استراتژی­‌های منفعل و فعال

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری منفعل شامل خرید و نگهداری سهام است. این سرمایه­‌گذاران معتقدند که به دلیل نوسانات بازار نمی‌­توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بنابراین استراتژی‌های غیرفعال برایشان ریسک کمتری دارند. ازسوی­‌دیگر، استراتژی‌های فعال اغلب شامل معاملات هستند و سرمایه‌­گذاران معتقدند که می‌­توانند عملکرد بهتری نسبت به بازار داشته و نسبت به سرمایه‌­گذاران متوسط ​​بازده بیشتری داشته باشند.

2- سرمایه‌­گذاری‌­های رشد (سرمایه‌­گذاری‌­های کوتاه‌­مدت و بلندمدت)

سرمایه‌­گذاران دوره نگهداری را براساس ارزشی که می­‌خواهند در پرتفوی خود ایجاد کنند؛ انتخاب می­‌نمایند. اگر سرمایه­‌گذاران بر این باور باشند که یک شرکت رشد خواهد کرد و ارزش حقوق صاحبان سهام در سال­‌های آینده افزایش خواهد یافت، برای ایجاد ارزش مالی خود در چنین شرکت‌­هایی سرمایه‌­گذاری می‌­کنند. این کار به عنوان سرمایه­‌گذاری رشد نیز شناخته می­‌شود. ازسوی‌­دیگر، اگر سرمایه­‌گذاران براین باور باشند که یک شرکت در یک یا دو سال ارزش خوبی ایجاد می­‌کند، به سمت هلدینگ­‌های کوتاه‌­مدت می‌­روند. مدت نگهداری نیز به ترجیح سرمایه­‌گذاران بستگی دارد. مثلاً ممکن است خیلی زود برای خرید خانه، برنامه‌­های بازنشستگی و غیره درخواست پول کنند.

استراتژی سرمایه‌گذاری
سرمایه‌گذاری رشد

3- سرمایه‌­گذاری درآمد

این نوع استراتژی به جای سرمایه‌­گذاری در سهامی که ارزش پرتفوی شما را افزایش می‌­دهد، بر ایجاد درآمد نقدی از سهام متمرکز است. دو نوع درآمد نقدی وجود دارد و سرمایه­‌گذار می‌­تواند به دست آورد که عبارتنداز: (1) سود سهام و (2) درآمد با بهره ثابت از اوراق قرضه. سرمایه‌­گذارانی که می‌­خواهند درآمد پایداری از سرمایه­‌گذاری کسب کنند، چنین استراتژی را ترجیح می‌­دهند.

4- رشد سود سهام

در این نوع از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار به دنبال شرکت‌هایی می‌گردد که هر سال به‌­طور مداوم سود سهام پرداخت می‌کنند. شرکت‌هایی که سابقه پرداخت مداوم سود سهام دارند، نسبت به سایر شرکت‌ها باثبات و ناپایدار هستند و هدف­شان افزایش پرداخت سود سهام خود در هر سال است. سرمایه­‌گذاران مجدداً در چنین سود سهام سرمایه­‌گذاری می‌­کنند و در درازمدت از این ترکیب سود می‌­برند.

5- سرمایه‌­گذاری نامناسب

این استراتژی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌­گذاران اجازه می‌­دهد تا سهام شرکت را در لحظه نزولی بازار خریداری کنند. این استراتژی سرمایه‌­گذاری بر خرید کم و فروش بالا متمرکز است. زمان توقف در بورس معمولاً زمان رکود، جنگ، فاجعه و غیره است. بااین­‌حال، سرمایه‌­گذاران نباید سهام هیچ شرکتی را در زمان قطعی خریداری کنند. آن­ها باید مراقب شرکت­‌هایی باشند که ظرفیت ایجاد ارزش و برندی را دارند که مانع از دسترسی به رقابت می­‌شود.

6- نمایه‌­سازی

این نوع استراتژی سرمایه‌گذاری به سرمایه‌­گذاران اجازه می‌­دهد تا بخش کوچکی از سهام خود را در یک شاخص بازار، سرمایه‌­گذاری کنند. این­ها می‌­توانند شاملS&P 500، صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری مشترک، صندوق­‌های قابل‌معامله در بورس باشند.

مزایای استراتژی‌های سرمایه­‌گذاری

استراتژی سرمایه‌گذاری
مزایای استراتژی سرمایه‌گذاری

برخی از مزایای استراتژی‌­های سرمایه‌­گذاری به شرح زیر است:

 استراتژی­‌های سرمایه‌­گذاری امکان تنوع بخشیدن به ریسک در پرتفوی را با سرمایه‌­گذاری در انواع مختلف سرمایه­‌گذاری‌­ها و بخش­‌ها بر اساس زمان­‌بندی و بازده مورد انتظار فراهم می‌­کند.

  پورتفولیو می‌­تواند از یک استراتژی واحد یا ترکیبی از استراتژی‌­ها ساخته شود تا اولویت­‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاران را برآورده کند.

    سرمایه­‌گذاری استراتژیک به سرمایه‌­گذاران این امکان را می­‌دهد که حداکثر بازده سرمایه‌­گذاری خود را داشته باشند.

استراتژی­‌های سرمایه‌گذاری به کاهش هزینه­‌های مبادله و پرداخت مالیات کمتر کمک می‌­کند.

محدودیت­‌های استراتژی‌های سرمایه‌­گذاری

برخی از محدودیت­‌های استراتژی­‌های سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

سرمایه­‌گذاران متوسط ​​کار سختی برای پیشی گرفتن از بازار دارند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا متوسط ​​بازدهی سرمایه‌­گذاری به دست آید، درحالی­‌که سرمایه­‌گذاران حرف‌ه­ای همان بازده را در عرض چند هفته یا چند ماه دریافت می‌­کنند.

درحالی­که بسیاری از تحقیقات، تجزیه‌­وتحلیل و داده‌­های تاریخی قبل از سرمایه‌­گذاری در نظر گرفته می‌­شوند، اکثر تصمیمات براساس حدس و گمان اتخاذ می­‌کردند. گاهی اوقات نتایج و بازده ممکن است آن­‌طور که انتظار می‌­رود نباشد و سرمایه‌­گذاران را در رسیدن به اهداف خود به تاخیر بیندازد.

نتیجه‌­گیری

داشتن استراتژی سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. این کار به شما کمک می‌­کند سبدهای مالی ضعیف را کنار بگذارید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. از خود چند سوال اساسی بپرسید، مثلاً چقدر می‌­خواهم سرمایه‌­گذاری کنم. چه مقدار بازپرداخت نیاز دارم؟ تحمل ریسک من چقدر است؟ افق سرمایه­‌گذاری من چگونه خواهد بود؟ چرا مجبور شدم سرمایه‌­گذاری کنم؟ و غیره. هرچه اهداف خود را واضح‌­تر بدانید، تصمیم بهتری در مورد سرمایه‌­گذاری خود خواهید گرفت. همیشه به دنبال معاملات خوب باشید و هرگز یک­باره سرمایه­‌گذاری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی