ما در این قسمت از وب سایت ثروت آفرینان قصد داریم تا در خصوص این نکته صحبت کنیم که چرا مشتری به حرف های شما گوش نمی دهد؟ دلایل زیادی برای انجام چنین کاری وجود دارد و یک فروشنده موفق، با تمامی آن ها آشنایی خواهد داشت. ما در ادامه قصد داریم تا در خصوص این دلایل بیشتر صحبت کنیم.
چرا مشتری به حرف های شما گوش نمی کند؟
آیا تا به حال برای تان اتفاق افتاده که چند دقیقه برای مشتری صحبت کنید و آن هیچ عکس العملی نشان ندهد و در نهایت بگوید: «نه، نمی خواهم»؟ آیا این احساس را داشته اید که دارید با دیوار صحبت می کنید؟ آیا زمانی که در حال ارائه محصول خود بوده اید جواب منفی مشتری را از همان ابتدا در چشمانش خوانده اید؟
اشتباهات فروشنده ها در ارتباط با مشتری
در ادامه به برخی از اشتباهاتی که فروشندگان در ارتباطات خود با مشتریان مرتکب می شوند که باعث می شود مشتری به حرف آنها گوش نکند، اشاره شده است. تشخیص و درمان این اشتباهات کار آسانی است.فروشنده غر می زند
چرا فکر می کنیم که مشتری حاضر است وقت باارزش خود را برای شنیدن به غرزدن های ما صرف کند؟ برخی از نیروهای فروش جای فروشنده و مشتری را اشتباه می گیرند. به جای اینکه فروشنده به شکایت ها و نارضایتی های مشتری گوش کند انتظار دارد مشتری برای او وقت بگذارد.فروشنده فقط درباره خودش صحبت می کند
مکالمه یک مسیر دوطرفه است و فردی که با صحبت کردن فقط درباره خودش این قانون را رعایت نکند، محکوم به بی توجهی است. اگر خیلی دوست داریم درباره خودمان صحبت کنیم می توانیم از شبکه های اجتماعی که تعدادشان هم کم نیست، استفاده کنیم و در صفحات شخصی مان هر چقدر می خواهیم درباره خودمان بنویسیم.فروشنده حرف مشتری را قطع می کند.
به مشتریان خود گوش دهید
زمانی که مشتریان در حال صحبت کردن است، فروشند باید سراپا گوش باشد و به هیچ وجه صحبت مشتری را قطع نکند. قطع کردن صحبت مشتری تمرکز او را به هم می زند و افکار او را به هم می ریزد. شاید هنگامی که مشتری در حال صحبت کردن است، نکته ای به ذهن شما بیاید که حتما باید آن را بگویید. در این شرایط می توانید نکته مورد نظرتان را یادداشت کنید و وقتی صحبت های مشتری به پایان رسید، درباره آن با مشتری گفت و گو کنید.فروشنده خسته است.
کسل کننده نباشید
هیچ کس دوست ندارد مدت زمان زیادی را کنار یک انسان خسته و بی انرژی سپری کند. شخصا چندین بار ویزیتورهایی را دیده ایم که به محض ورود به فروشگاه مشتری، فهرست اجناس و خودکار را روی پیشخوان می اندازند و در حالی که خودشان روی اجناس مغازه داره ولو می شوند، از مشتریان می خواهند هر چیزی را می خواهد، خودش علامت بزند. بدتر اینکه همین ویزیتور خسته بعد از چند لحظه درباره سایت، قیمت خودرو، نتایج فوتبال و… شروع به سخنرانی کردن می کند.
این صحبت های بی ارتباط با فروش باعث می شوند که مشتریان حس خوبی نسبت به فروشنده نداشته باشد و منتظر دیدن مجدد او نباشد.فروشنده با «معذرت می خواهم…» شروع می کند. در رابطه با شروع صحبت با مشتریان، خواندن مقاله 5 دقیقه اول ملاقات با مشتری به شما کمک می کند.
«معذرت خواستن» مربوط به زمانی می شود که شما کار بدی انجام داده باشید و به خاطر آن از طرف مقابل معذرت بخواهید. آیا صحبت کردن با مشتریان با هدف انجام دادن یک معامله برد- برد کار بدی است؟ اگر صحبت های خود را «معذرت می خواهم…» شروع کنید این تلقی را به وجود می آورید که کار اشتباهی انجام داده اید و به خاطر آن اظهار تاسف می کنید. فروشنده بودن به معنای گناهکار بودن نیست. عبارت دیگری مانند «ببخشید مزاحم می شوم» و «ببخشید وقت تان را می گیرم» هم چنین وضعیتی دارند. فروشنده در برابر حرف های مشتریان عکس العملی نشان نمی دهد.
توجه به نکات و درخواست های مشتری
برخی از فروشندگان به حرف های مشتریان گوش می دهند ولی زمانی که خودشان صحبت می کنند، به نکات و درخواست هایی که مشتریان مطرح کرده، هیچ توجهی نمی کنند و یک سری از جملات و عبارات را که حفظ کرده اند، به زبان می آورند. فروشندگان باید بدانند که چگونه به مشتریان بازخورد دهند. فروشنده به حضور دیگران توجهی ندارد. در این موارد فروشنده به هوش کلامی بالا نیاز دارد تا با کلام خود به بهترین نحو مشتری را جذب کند. یکی از راه های تقویت هوش کلامی به پیشنهاد ما، استفاده از دوره های هوش کلامی موسسه ثروت آفرینان است.