منظور از بازاریابی اجازهای چیست؟ آیا این نوع از بازاریابی یک رویکرد مشخص دارد؟ از چه ارکانی تشکیل شده است؟
بازاریابی اجازهای، براساس این واقعیت است که یک بازاریاب، مجاز به ارسال پیامهای تبلیغاتی (ایمیل، پیامک و غیره) برای مشترکین با میل و رضایت شخصی خود آنها است. این بدان معناست که شما اجازه دارید مشترک را به لیست پستی خود اضافه کنید و آدرس او را در کمپینهای آینده خود وارد نمایید.
سه رکن اصلی بازاریابی اجازهای
برای درک بهتر ماهیت بازاریابی اجازهای، سه رکن اصلی آن را بهترتیب زیر تحلیل میکنیم:
- پیشبینی: شرکت پیشبینی میکند که کاربران در انتظار دریافت چه نوع محتوایی هستند و برای ارسال همان محتوا از آنها اجازه میگیرد.
- شخصیسازی: برند، تبلیغات را برای کاربران خاصی ارسال میکند، بنابراین پیام باید شخصیسازی شود تا رابطه مطمئن و نزدیکی ایجاد گردد.(در راستای بازاریابی یکبهیک)
- ارتباط: مصرفکنندگان از این ارتباطات انتظار رفع نیازهایشان را دارند. بنابراین شرکت باید با توجه به ترجیحات و نیازهای مشتریان به آنها تبلیغات ارائه دهد.
علاوه بر ایمیلمارکتینگ که بسیار متداول است، خبرنامهها، شبکههای اجتماعی، فیدهای RSS یا کارتهای وفاداری نیز از جمله راههای گسترش بازاریابی اجازهای هستند.
اهمیت و مزایای بازاریابی اجازهای
بازاریابی اجازهای با پرسیدن اینکه آیا میخواهند اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات شرکت را دریافت کنند یا خیر، مشتری بالقوه را در درجه اول قرار میدهد.
از جمله مزایای اصلی بازاریابی اجازهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اثربخشی: درحالحاضر یک فرد صدها تبلیغ در روز (در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و غیره) دریافت میکند. اما در نهایت فرد فقط به برندهایی که به آنها اعتماد دارد و، به تبلیغاتی که داوطلبانه با دریافت آنها موافقت کرده است، علاقهمند خواهد بود.
- اعتمادبخشی به مشتریان: درخواست اجازه از یک شخص برای تبلیغ محصول یا خدمات باعث ایجاد یک رابطه مطمئن میشود زیرا کاربر احساس نمیکند که به حریم خصوصی وی تجاوز شده است.
- فروش بیشتر: رابطه خوب میان برند و مشتری، به فروش بالاتر و اعتراض کمتر، هنگام انجام معامله تبدیل میشود.
- بلندمدت بودن: بازاریابی اجازهای بر روابط بلندمدت با مشتریان بالقوه متمرکز است، زیرا صرفاً خرید برای مشتری کافی نیست، بلکه برای آنها احساس راحتی با محصول یا خدمات نیز اهمیت دارد.
بازاریابی اجازهای در مقابل بازاریابی وقفهای
بازاریابی وقفهای، برخلاف بازاریابی اجازهای، یک استراتژی نامناسب است، زیرا کاربر قرن بیستویکم از حقوق خود به عنوان یک مصرفکننده آگاهی بیشتری دارد و نسبت به تبلیغاتی که مستقیماً بدون مشورت با آنها انجام میشود، نفرت خاصی خواهد داشت.
بهعنوان مثال، اگر یک تبلیغ، ویدئویی را که تماشا میکردید قطع کند، به جای اینکه شما را متقاعد به خرید محصول یا خدمات کند، شما را از آن برند متنفر میسازد.
نکاتی برای موفقیت با بازاریابی اجازهای
فرآیند علاقهمند کردن کاربران به برند شما و تبدیل آنها به مشتری میتواند دشوارتر از آن چیزی باشد که به نظر میرسد. رعایت نکاتی برای موافقت در این نوع از بازاریابی لازم است:
- تلاش خود را بر جذب مخاطبان هدف خود متمرکز نمایید. شما نیازی به جذب کاربران از همه نوع ندارید، فقط بر روی کسانی که بیشتر به برند شما علاقهمند هستند، تمرکز کنید.
- جایزه تعیین کنید. برای متقاعد کردن خریداران، ایده خوبی است که در ازای خرید، چیزی به آنها بدهید، مانند یک کتاب الکترونیکی یا وعده تخفیف.
- از پایگاههای داده بهخوبی استفاده کنید. به لطف دانش و اطلاعاتی که درباره مخاطبین خود دارید، میتوانید محتوایی مطابق با علایق آنها ایجاد کنید یا برای بهبود محصولات خود یا راهاندازی خدمات جدید ایده بگیرید.
- یک تقسیمبندی بین مخاطبین خود ایجاد کنید. فقط در صورتی بین کاربران، گروه ایجاد کنید که برای کمپینهای شما مفید باشند.
- ارسال محتوای باکیفیت علاوهبر تبلیغات. مطمئن شوید که مخاطبین شما مطالب مرتبط با آنها را دریافت میکنند، به این ترتیب رابطه آنها با شرکت خود را بهبود خواهید بخشید.
- کاربران را بدون اشباع در جریان قرار دهید به عبارتی افراط نکنید. همانطور که دریافت تبلیغات ناخواسته آزاردهنده است، اگر مخاطبین شما رابطه با شما را بیشازحد بدانند، نتیجه معکوس به دست خواهید آورد.
- به همین دلیل، ایجاد تناوب در ارسال ارتباطات که میتواند هفتگی، ماهانه و … باشد، حائز اهمیت است. حتی دراینصورت، میتوانید در مواردی که علاقه خاصی را برای کاربران ایجاد میکند، مانند عرضه محصول جدید، استثنا قائل شوید.
- مخاطبین خود را به مشتری تبدیل کنید. هنگامی که مخاطبین خود را با محتوای باکیفیت، مطابق با علایقشان تغذیه کردید، میتوانید آنها را به مشتری تبدیل کنید و به آنها پیشنهاد خرید خدمات خود را بدهید.
معرفی کتاب بازاریابی اجازهای
کتاب بازاریابی اجازهای نوشته ست گادین، کارآفرین و پیشرو در حوزه بازاریابی، به مفهوم “بازاریابی مجوزی” پرداخته است. او در کتاب بازاریابی اجازهای، مفهوم جدیدی ارائه میدهد که با استفاده از آن، بازاریابان میتوانند پیام خود را به گونهای شکل دهند که مخاطبان به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته و به آن پاسخ دهند.
در این روش، تبلیغات با ارزش دادن به مخاطبان، از یکی از سادهترین راههای رسیدن به آنها برای خرید تبدیل میشود و از روشهای سنتی برای جلب نظر مخاطب جلوگیری میکند.
در نتیجه، با استفاده از روش بازاریابی اجازهای، این امکان وجود دارد که بازاریابان با ارائه ارزش به مخاطبان، ارتباطی نزدیک با آنها برقرار کرده و باعث ایجاد وفاداری در مشتریان خود شوند.