بازاریابی پارتیزانی ( ۱ )

۴۴۴

بازاریابی پارتیزانی ؛ خاستگاه تفکرات خلاقانه و ناب (بخش اول)

امیر حسین مظاهری سیف :

از سال های اول دانشجویی همیشه علاقه داشتم در کنار درس خواندن کار کنم. مهم نبود چه کاری ولی فقط دوست داشتم فعال باشم. اگر میتوانستم شغلی مطابق با رشته تحصیلی خودم پیدا کنم که واقعا شرایطم ایده آل میشد. پس به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب بودم. به هرجایی که میشناختم مراجعه کردم. از موسسات علمی و فرهنگی  گرفته تا  انواع و اقسام مشاغل آزاد. هر آنچه باید و میدانستم را برای یافتن شغل مناسب بکار گرفتم. اما راه به جایی نبردم. چون دو تا مشکل اساسی داشتم. اول اینکه تحصیلاتم در حدی نبود که بتوانم اعتامد موسسات علمی و فرهنگی را جذب کنم. دوم اینکه تجربی کاری در کارنامه خود نداشتم تا کسی بتواند از آن جهت به من اعتماد کند.خب مطمئنا شرایط مناسبی نبود. یک جوان جویای کار و علاقه مندی که عطش فعالیت در راستای رشته تحصیلی خود را داشت و نمیتوانست به آرزوی خود برسد.چطور میتوانستم مشکل را حل کنم؟ من همیشه اعتقاد داشتم و دارم که کوله بار تجربه ی بزرگان ، ناب ترین اسرار موفقیت در زندگی رار بر دارد. این اعتقاد قلبی من است و در طول زمان بارها و بارها درستیه این اعتقاد راسخ به من اثبات شده. این را به یاد داشته باشید که

“احساس نیاز به نشر و گسترش تجربیات زندگی باعث پیدایش اولین دانشگاه ها و مراکز علمی شده است”

درواقع میتوان گفت که دانشگاه ها مدیون تجربیات هستند و آن مباحثی از نظام آکادمیک و دانشگاهی فرصت جولان در محیط های کسب وکار را پیدا میکنند که بتوانند خود را با فضای تجربی تجارت وفق دهند. پس اگر بتوانید از تجربه های گران بهای دیگران استفاده کنید به مانند آن است که توانسته اید در دانشگاه تجارت و کسب و کار درس بخوانید. من هم آن زمان از این فرصت استفاده کردم و از تجربه ی فعالان بازار کسب و کار به خوبی استفاده کردم و تواستم به موفقیت های بسیار چشمگیری دست یابم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پاره ای از مفاهیم کاربردی و البته پول ساز درفضای کنونی تجارت و کسب و کار بر اثر جرقه ی تفکرات خلاقانه ای شکل گرفتند که خاستگاهشان آن تفکرات،  کوله بار تجربیات منحصر به فرد بوده است.

بازاریابی موسوم به بازاریابی پارتیزانی نمونه ای از این مفاهیم نسبتا نوظهور است که خاستگاهش را از بطن تفکرات خلاقانه ی بازاریابان ثروت آفرین وام دارد. یک بازاریاب پارتیزانی باید خلاق باشد و روشهای نامنظم و غیرمعمول را ارتقا دهد و اهداف پیش رو را طراحی وتدبیرکند. او باید کلیه ارتباطات و تماسهای خود را، چه حرفه ای و چه شخصی بکار گیرد و نیز باید شرکت ومحصول آن را آزمون کند و به دنبال منابع تبلیغاتی باشد. البته که بسیاری از این ارکان و روش های  تبلیغ، میتوانند بسیار ارزان باشند.  امروز قصد دارم به معرفی  گوشه هایی از این مفهوم هیجان انگیر و در عین حال بی نظیر بپردازم. مطالب جالب و خواندنی در بخش اول این مقاله شامل تعریف بازاریابی پارتیزانی، اصول بکارگیری این مفهوم و تاکتیک های طلایی این تفکر خلاقانه میباشد که شما را به مطالعه آن دعوت میکنم:

 

  • از بازاریابی پارتیزانی چه میدانید؟؟

بازاریابی پارتیزانی(GUERRILLA MARKETING) همانطور که توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان “بازاریابی پارتیزانی” در سال ۱۹۸۲ تشریح شد، روشی نامنظم و غیرمعمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای  یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است که بازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود.

 

  • اصول بازاریابی پارتیزانی چیست؟؟

لوینسون، اصول زیر را به عنوان زیربنای بازاریابی پارتیزانی شناسایی می کند:

  1. بازاریابی پارتیزانی به طور ویژه درکسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.
  2. بازاریابی پارتیزانی باید بر مبنای روانشناسی انسانی باشد تا تجربه، قضاوت و حدس یا گمان.
  3. سرمایه گذاریهای اولیه در بازاریابی به جای پول باید زمان، انرژی و قوه تخیل یا تصویرسازی ذهنی باشد.
  4. آمار و ارقام اولیه برای اندازه گیری کسب و کار، میزان سود است نه فروش.
  5. بازاریاب نیز باید بر تعداد روابط جدید ایجادشده در هر ماه تمرکزکند.
  6. به‌جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجادکند.
  7. به‌جای تمرکز بر کسب مشتریان جدید، مشتریان فعلی و داشتن معاملات بیشتر و بزرگتر با آنها را هدف قرار می‌دهد.
  8. فراموش کردن رقابت و تمرکز بیشتر بر همکاری با کسب و کارهای دیگر.
  9. بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات به‌کارگیرند.
  10. به‌کارگیری تکنولوژی روز به عنوان ابزاری برای توانمندسازی بازاریابی.

با وجود آنکه امروزه این موارد امکان پذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است. دیگر هیچ حربه ساده ای در کسب و کار کوچک وجودندارد و در حقیقت، ۵۰۰ شرکت موفق امروز، در حال جهش به سمت منازعه و رقابت در راستای افزایش تعداد خود هستند.
جنرال الکتریک، یاهو و سونی اریکسون و نایکی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشته اند.
بازاریابی پارتیزانی یک واژه و مفهوم تعریف شده به شکلی مبهم است که اخیرا به عنوان توصیف گر بسیاری از انواع روشهای سنتی بازاریابی به‌کارگرفته شده است. این روشها عبارتند از:

  • بازاریابی ویروسی از طریق شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محیطی
  • بازاریابی حضوری
  • بازاریابی ریشه ای
  • بازاریابی گزینشی
  • بازاریابی کلامی
  • بازاریابی پنهان یا سری
  • بازاریابی تجربی

 

  • تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی را بشناسید

اگرچه تکنیک های بسیاری در بازاریابی نامنظم یا پارتیزانی وجوددارد، لیکن در اینجا به نمونه هایی از این تکنیک ها اشاره می شود:

  • اقدامات کلامی یا شفاهی.
  • دست‌یابی مستقیم به مشتریان از طریق جریانات و اقدامات عادی روزمره آنها.
  • نظرخواهی یا نظرسنجی شخصی._ تبلیغات پیشرو/ اقدامات تبلیغاتی.
  • بازاریابی تلفنی از طریق کلیه اعضای شرکت.
  • نامه های شخصی.
  • تبلیغات اینترنتی.
  • جلسات و نشست های شخصی.
  • آگهی های طبقه بندی شده.
  • مجموعه اقدامات پست مستقیم و …..

این نکته را به یاد داشته باشید که ابتدا بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک طراحی شده بود، لیکن اکنون به طور فزاینده ای توسط کسب و کارهای بزرگ به کار گرفته می شود و این امر نشان دهنده ی موفقیت  نسل جدید مفاهیم بازاریابی میباشد.

شما دوستان عزیز  و قدرتمندم را به مطالعه ادامه مطلب در بخش دوم مقاله دعوت میکنم

شب و روزتان عالی و آفتابی

The short URL of the present article is: http://pms.ir/C6Rqr
به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
بدون نظر

پیام بگذارید