مدیر استخدام کیست؟
رویه استخدام در یک مجموعه، شرکت،کمپانی و… امری بسیار مهم است. هر شروع استخدام نیازمند یک مدیر شایسته و حرفهای است که با انتخاب صحیح پرسنل و افراد خاص یک سمت شغلی، وظیفه مهمی برعهده دارد. مدیریت استخدام زیرمجموعه منابع انسانی است. و اما مدیر استخدام دقیقا چه مسئولیتهایی دارد و چگونه باید رفتار کند؟ آیا برای شما پیش آمده که در مسیر استخدامتان در یک شغل، با مدیر استخدام وارد بحث شوید؟ دوست دارید در مورد این سمت شغلی بیشتر بدانید؟ ما را همراهی کنید.
مدیر استخدام؛ وظیفه برنامهریزی و انجام مصاحبههای شغلی در هر مجموعهای را برعهده دارد. او مصاحبههای کتبی، آنلاین و حضوری را با گروه خود تنظیم میکند. در پایان مصاحبهها به داوطلبان بازخورد میدهد و با دعوت از کاندیدای منتخب، فرآیند استخدام را انجام میدهد. با ارزیابی پتانسیل نامزدهای متقاضی برای یک موقعیت باز، مدیر استخدام بررسی میکند که آیا نامزد موردنظر برای این شغل مناسب است یا خیر. مسئول استخدام اطمینان حاصل میکند که جای خالی شرکت با نامزدهای مناسب پر میشود.
وظایف و مسئولیتهای مدیر استخدام
در حالی که مسئولیت کلی مدیر استخدام یافتن پرسنل مناسب برای موقعیت موجود در مجموعه است، او وظایف دیگری نیز در این فرآیند دارد که عبارتنداز:
- شرایط استخدام را در راستای اهداف شرکت تعیین میکند.
- مصاحبه با مدیران ارشد و تبادل اطلاعات در مورد پرسنل مورد نیاز شرکت.
- یک مجموعه رزومه بر روی شرکتهایی که خدمات منابع انسانی را از طریق رسانههای دیجیتال یا مصاحبه حضوری ارائه میکنند ایجاد کرده و در صورت نیاز پرسنل را از این مجموعه انتخاب میکند.
- دستورات لازم را میدهد تا آگهیهای استخدامی به دست داوطلبان برسد.
- بررسی میکند که آیا فرآیند جهتگیری پرسنل استخدام شده به طور موثر کار میکند یا خیر.
- سیاستهای استخدام سازمان را مدیریت کرده و سیاستهای جدید را به اطلاع منابع انسانی میرساند.
آنچه برای تبدیل شدن به یک مدیر استخدام لازم است
کارکنان منابع انسانی باتجربه که میتوانند ارزیابیها و تحلیلهای موثری انجام دهند و در روابط انسانی خوب باشند، میتوانند مدیران استخدام موفقی شوند. انتظار میرود مدیر استخدام، مراجع متقاضی کار را به خوبی ارزیابی کند. علاوهبراین، داوطلبانی که میتوانند ابتکار عمل را برای شناخت نیازهای شرکتی که در آن حضور دارند به دست گیرند و بر این اساس فرآیند استخدام را آغاز کنند، در این زمینه موفق خواهند بود.
برای افزایش مهارت در حیطه منابع انسانی و استخدام، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره تکنیکهای جذب و استخدام است.
چه آموزشهایی برای تبدیل شدن به یک مدیر استخدام لازم است؟
اگر میخواهید به عنوان یک مدیر استخدام کار کنید، میتوانید از برنامههای مدیریت منابع انسانی دانشگاه فارغالتحصیل شوید. بخش منابع انسانی تحصیلات کارشناسی را ارائه میدهد. دوره آموزشی برای دوره آمادهسازی و 4 سال بعد ادامه دارد. داوطلبانی که از دپارتمانهایی مانند مدیریت دولتی یا روابط عمومی، روانشناسی، جامعهشناسی، مدیریت بازرگانی و اقتصاد فارغالتحصیل شدهاند، میتوانند شغل خود را بر این اساس شکل دهند.
مدیر استخدام میتواند در یک شرکت متخصص در استخدام کار کند. او میتواند استخدام خود را در داخل و خارج از مجموعه انجام دهد. برای این کار، مدیر باید دانش بیشتری از دیگر کارکنان شرکت خود داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.
- مهارتها و تواناییها
سمت مدیر استخدام نیاز به مهارتهای مختلفی دارد. مدیر کارگزینی باید تمام حرفههای شرکت را بشناسد. باید تعاملاتی را که ممکن است بین بخشهای مختلف وجود داشته باشد، بداند. او همچنین باید بر ابزارهای مختلف برای تمرین هر نوع مصاحبه، چهرهبهچهره، تیمی، تلفنی و غیره تسلط داشته باشد.
او همچنین باید قوانین اجتماعی و رویه قضایی (احترام به اطلاعات شخصی، احترام به اصل عدم تبعیض، قانون حاکم بر رقابت ناعادلانه و غیره) را بداند.
لطفا توجه داشته باشید: در شرکتها و مجموعههای بزرگ، تسلط به زبان انگلیسی ضروری است.
علاوهبراین، مدیر استخدام باید مهارتهای نوشتاری و همچنین مهارتهای تحلیلی و ترکیبی داشته باشد. او باید دارای مهارتهای شنیداری خوبی باشد که برای انجام هر چه بهتر مصاحبههای استخدامی ضروری است. در نهایت، او باید در دسترس، سازمانیافته و دارای مهارتهای بینفردی عالی باشد.
- ماموریتهای اصلی
مدیر استخدام ماموریتهای متعددی دارد، تعریف خطمشی استخدام، تعیین موقعیتی که باید پر شود، برقراری ارتباط، انتخاب نامزد و ادغام او.
- خط مشی استخدام را تعریف کنید.
مدیر استخدام با سلسله مراتب خود در تعیین خط مشی استخدام شرکت (اینترنت و استخدام خارجی) مشارکت میکند. او باید بودجه استخدامی سالانه یا چندساله را که با اهداف تعیینشده توسط شرکت مطابقت دارد، ارزیابی و مذاکره کند.
- موقعیت را تعریف کنید.
مدیر استخدام باید ارزیابی کند که مشخصات داوطلب با کلیه ماموریتهای مربوط به موقعیت، مهارتهای فنی، ویژگیهای انسانی، تجربه موردنیاز، سطح آموزش اولیه و … مرتبط باشد. همچنین لازم است بازه زمانی لازم برای جذب داوطلب مشخص شود.
- برقراری ارتباط
مسئولیت نوشتن و توزیع آگهیها بر عهده مسئول استخدام است. این انتشار از طریق مطبوعات، سایتهای شغلی، دانشگاهها، شبکههای اجتماعی و غیره انجام میشود. مدیر همچنین میتواند بخش استخدام در وبسایت شرکت را ایجاد کند.
- نامزدها را انتخاب کنید.
مدیر استخدام، مسئول بررسی و مدیریت کلیه درخواستهای ارسال شده به شرکت است. اوست که مسئولیت انتخاب نامزدها را بر عهده دارد. او مصاحبههای استخدامی داوطلبان را مدیریت کرده و مهارتهای آنها را با استفاده از ابزارهای مختلف (آزمونهای تجاری، آزمونهای روانی، پرسشنامه شخصیت) ارزیابی میکند.
- نامزد را با سایر کارکنان مجموعه ادغام کنید.
مدیر استخدام، جلسه کاندیداهایی را که انتخاب کرده است با مافوق خود سازماندهی میکند. همچنین اوست که پیشنهاد کاری میدهد و با نامزد مذاکره میکند. هنگامی که نامزد منتخب، پیشنهاد را پذیرفت، مدیر استخدام مدارک لازم برای استخدام، به ویژه قرارداد کار را آماده میسازد. در نهایت مسئولیت ادغام کارمند جدید در بین سایر کارکنان شرکت را برعهده دارد.