تصور کنید مهارت نه گفتن چقدر در زندگی شما تاثیر گذار است. بسیاری از افراد خجالتی یا به اصطلاح تعارفی هستند به همین خاطر در مواقع ضروری نمی توانند در مقابل بعضی پیشنهادات نه بگویند. نداشتن همین مهارت که به ظاهر ساده است می تواند عزت نفس فرد را از او بگیرید و بسیاری از انسان ها به دلیل نه گفتن احساس حقارت کنند. تمامی مردم از حقوق فردی یکسان برخوردار هستند و باید افراد سعی کنند کلیشه های قبلی خود را کنار بگذارند و زندگی جدید را آغاز کنند.
تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا تعریف درستی از این مهارت در اختیار شما قرار دهیم و راه های تقویت آن را باهم بررسی مورد بررسی قرار می دهیم.
مهارت نه گفتن در هوش کلامی
از آن جایی که معمولاً احساسات انسان بر روابط اجتماعی او غلبه پیدا می کند افراد در اکثر مواقع نمی توانند به در خواست دیگران پاسخ منفی بدهد و این موضوع میتواند مشکلات بسیاری را برای او پیش بیاورد. در بخش زیر به شما یاد می دهیم چگونه با هوش کلامی به راحتی بتوانید یک درخواست را رد کنید.
- سعی کنید با استفاده از روش های منطقی، دلیل رد کردن درخواست طرف مقابل را برای او توضیح دهید.
- موقعیت و شرایط کاری خود را برای او توضیح دهید تا خودش از شما نا امید شود.
- اگر می هراسید که با نه گفتن رابطه شما با اطرافیان تحت شعاع قرار بگیرد بهتر است که با استفاده از زبان بدن درخواست وی را رد کنید.
مزایای مهارت نه گفتن
نه گفتن را باید از کودکی به افراد آموزش داد یعنی باید به آنها بگویید اگر دوست نداری می توانی اجازه ندهی کسی دست به اسباب بازی های تو بزند یا کسی وارد اتاق تو شود. همین نکات بسیار کوچک سرنوشت بسیاری از افراد را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد. شما وقتی مسائل را با روانشناس در میان بگذارید و به کودک خود به درستی آموزش دهید مهارت نه گفتن را او در بزرگسالی توانایی زیر را به دست می آورد:
- تقویت عزت نفس فرد
- جلوگیری کردن از تلف شدن وقت
- افزایش قاطعیت فرد
مهارت نه گفتن در مذاکره
قدرت اثرگذاری شما رابطه مستقیم با مهارت نه گفتن دارد برای داشتن قدرت نه گفتن این را بپذیرید که نمیتوانید همه را در زندگی راضی و خوشحال نگه دارید. یکی از مهمترین مهارتهای هوش کلامی، مهارت نه گفتن به موقع در کسب و کار است. یک قانون وجود دارد که میگوید وقتی انرژی ایده با کلام یا اقدام غلط تلفیق شود دیگر اتفاق نمیافتد. آدمها تصمیمگیری را بر اساس منافعخود میگیرند بنابراین تفاوت منافع و واقعیت را درک کنید.
بدترین شکل تصمیمگیری در مذاکرات تجاری در مقابل یک موج هیجانی عقلانی رفتار کردن است. یاد بگیرید در مذاکرات از کلامی استفاده نکنید که دوست دارید، بلکه کلامی که باعث میشود مخاطب را متقاعد کرد باید بکار برده شود. متقاعد کردن دیگران یکی از تکنیکهای کاربردی در هوش کلامی است.
چون ایجاد الگوهای رفتاری جدید باعث میشود که در ذهنتان تصویرسازی ایجاد کنید و بتوانید در کسب وکار موفق شوید. همیشه این سوال را از خودتان بپرسید که چه ویژگی خاصی دارید.
تقویت مهارت نه گفتن با فکر کردن
یکی از نکات مهم برای به دست آوردن این مهارت این است که هر روز برای خود وقت بگذارید و مدتی را در سکوت سپری کنید، به درون خود فرو روید، به حرفهایی که باید زده اید و رفتارهای خود فکر کنید و در صورت لزوم آنها را اصلاح کنید.
شما نمی توانید طوری رفتار کنید که تمامی افراد از شما راضی باشند و همیشه این نکته را در گوشه ذهن خود داشته باشید که نه گفتن حق طبیعی شماست پس با این تکفر که ممکن است با گفتن این حرف شخص مقابل از من دلخور شود خودتان را عذاب ندهید.
شما همیشه یک نقشه از پیش شده برای تمامی مکالماتی که در طی روز انجام می دهید و تعدادی از آنها برای شما مهم تر است خوب فکر کنید. به این گونه که اگر شخص مقابل این حرف را زد من اینطور پاسخ می دهم. هیچ وقت اجازه ندهید طرف مقابل متوجه نقاط ضعف درونی شما شود.
سخن پایانی
باید بدانیم هر کس در هر موقعیت و جایگاهی که هست می تواند از مهارت نه گفتن بدون ترس استفاده کند. یک ضرب المثل معروف ایرانی با همین مفهوم در جامعه باب شده که اشاره دارد « گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو » اما مجموعه ثروت آفرینان همیشه به شما توصیه می کند اجازه ندهید عرف، مذهب و عوامل مختلف دیگر باعث اشتباهات جبران ناپذیر در زندگی شما شود.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.