۱) هدفتان تنها فروش نباشد. اولین قانون آن است که اگر در حوزه خود یک فرد متخصص و حرفهای و صاحب دانشی هستید که میتواند به دیگران کمک کند، باید از هر فرصتی برای آموزش دادن به دیگران بهره بگیرید. افراد از اینکه چیزی به آنها فروخته شود متنفرند، اما عاشق این هستند که خودشان چیزی را بخرند. آنها زمانی اقدام به خرید میکنند که یاد بگیرند محصول یا خدمات شما چگونه به آنها کمک میکند. دانش خودتان را در هر حوزهای که در آن فعال هستید با دیگران به اشتراک بگذارید و خواهید دید که مشتریان بالقوه با هدف یادگیری به شما نزدیک خواهند شد.
۲) از قابلیتهای گوشیهای تلفن همراه هوشمند بهره بگیرید. امروزه کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در جیبش یک گوشی تلفن همراه هوشمند نداشته باشد. این روزها افراد دوست دارند در هر جایی که هستند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. فرض کنید آنها راجع به شما در جایی در شبکههای اجتماعی، گفتوگو با یک دوست یا بیلبوردی در بزرگراه چیزی میشنوند یا میخوانند. به احتمال زیاد اولین کاری که انجام میدهند آن است که سراغ گوشی تلفن همراهشان میروند و به جستوجو راجع به شما بپردازند. آیا میدانید اگر نام شما را در گوگل جستوجو کنند چه چیزهایی نمایش داده خواهد شد؟ آیا وبسایت شما قابلیت نمایش در گوشیهای تلفن همراه یا تبلت را دارد؟ آیا اطلاعات تماس شما به راحتی از وبسایتتان قابل دریافت هست؟ نداشتن وبسایت یا وبسایت مناسب برای نمایش در گوشیهای تلفن همراه به معنی این است که عملا در اینترنت امکان دسترسی به شما وجود ندارد و در نتیجه مشتریان بالقوه نیز سراغ افراد و شرکتهای دیگری خواهند رفت.
۳) نوشتن پستهای میهمان دریچه فرصتها را به رویتان میگشاید. خوب است که همواره دانش خود را با طیف وسیعتری از مخاطبان در میان بگذارید. قبلا گفتم که دانشی که در حوزه تخصصیتان دارید، فینفسه باارزش است، اما خوب است این دانش را در قالب یک مقاله یا پست تخصصی در وبلاگ یا سایتی که در حوزه فعالیتتان شناخته شده است، با دیگران به اشتراک بگذارید. مثلا میتوانید راه حلی برای مشکلی که اغلب مشتریان با آن دست به گریبان هستند ارائه بدهید. همچنین میتوانید مطالبتان را در روزنامهها و مجلات تخصصی حوزه فعالیتتان منتشر کنید. فعالیت در این رسانهها اغلب امکان برقراری ارتباط با گستره وسیعتری از مخاطبان را فراهم میکند و همین به شما کمک میکند برند شخصیتان را بسازید و افراد را به سوی خودتان جذب کنید.
۴) حضورتان را در رسانهها پررنگتر کنید. چطور میتوانید کاری کنید که آدمهای اطرافتان به شما بگویند: «ما تو را همه جا میبینیم»، از مشتریان بالقوه و فعلیتان تماسهای غیرمنتظره دریافت کنید، برای مصاحبه دعوتتان کنند یا حتی از طرف کسانی به شما پیشنهاد همکاری شود که آنها را نمیشناسید؟ این اتفاق از طریق پوشش رسانهای رخ خواهد داد. لازمه این کار آن است که بتوانید با خبرنگاران ارتباط نزدیکتری برقرار و توجه آنها را به خودتان جلب کنید. وقتی خبرنگاری در حال نگارش موضوعی است که در حوزه تخصصی شماست، بهترین فرصت است که با او ارتباط برقرار کنید. این کار را میتوانید از طریق جستوجو در اینترنت و تماس با افرادی که در حوزه تخصصی شما در رسانههای چاپی و آنلاین فعالیت میکنند انجام بدهید. منتشر کردن پادکستهای صوتی (Podcast) در اینترنت نیز ایده خوبی است. سایتهای زیادی وجود دارند که میتوانید در آنها بهطور رایگان کانال ایجاد کنید و پادکستهای صوتیتان را در اختیار افراد قرار بدهید.
۵) محتوای اختصاصی خودتان را تولید کنید. این روزها در مقایسه با گذشته موانع کمتری برای اینکه رسانه خودتان باشید، وجود دارد. شما میتوانید با گوشی تلفن همراهتان ویدئو تولید کنید، با رایانه شخصیتان پادکست صوتی ضبط کنید و مقالاتتان را از طریق وبلاگ شخصیتان منتشر کنید. اینها فرصتهایی است که بتوانید در قالب تولید محتوای فیلم، صوت و متن، دیگران را از دانش و تخصص خودتان مطلع کنید. نباید شبکههای اجتماعی را نیز از یاد برد. با امکاناتی که این شبکهها برای به اشتراکگذاری مطالب در اختیارتان میگذارند، کار سادهتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان پیش رو دارید. البته بهتر است به جای حضور کمرنگ در همه شبکههای اجتماعی، فعالیتتان را بهطور خاص در چند شبکه محدود کنید. لینکدین، فیسبوک، گوگلپلاس، اینستاگرام و تلگرام جزو پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی هستند که میتوانید محتوایتان را در آنها منتشر کنید.
۶) سخنرانی کنید. هیچ چیز بهتر از این نیست که دانستههایتان را با دیگران بهطور زنده به اشتراک بگذارید. رویدادها، دورهمیها، سمینارها و کارگاههای آموزشی فرصتهایی عالی برای ارتباط مستقیم با مخاطبانتان هستند. اگر برای سخنرانی در دنیای واقعی با محدودیت مواجه هستید، میتوانید سراغ دنیای مجازی بروید. امروزه سایتهای به اشتراکگذاری ویدئو مانند یوتیوب این امکان را فراهم آوردهاند که فایل سخنرانی خود را آسان و سریع در اختیار مخاطبان قرار بدهید. سایتهایی که امکان برگزاری وبینار را فراهم آوردهاند، یکی دیگر از گزینههای مناسب برای سخنرانی در فضاهای مجازی هستند.
۷) با حضور در فضاهای غیررسمی با دیگران ارتباط مستقیم برقرار کنید. افراد با کسانی وارد معامله میشوند که آنها را بشناسند، دوست داشته باشند و بتوانند به آنها اعتماد کنند. بهترین راه برای اینکه مشتریان شما را به خاطر بیاورند آن است که مجددا شما را از نزدیک ببینند. برگزاری برنامههای دورهمی و گردهمایی، شرکت در برنامههای داوطلبانه و نظایر آن راه خوبی است که بتوانید با مخاطبان و مشتریانتان ارتباط شخصی برقرار کنید و حرفهایشان را بشنوید. جای شگفتی نیست که بسیاری از قراردادهای کاری و حرفهای در همین برنامههای غیررسمی شکل میگیرد.
چقدر این پست مفید بود؟
روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:
اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.