0
تومان
0
تومان

مدیر استخدام کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

مدیر استخدام کیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مدیر استخدام کیست؟

رویه استخدام در یک مجموعه، شرکت،کمپانی و… امری بسیار مهم است. هر شروع استخدام نیازمند یک مدیر شایسته و حرفه‌ای است که با انتخاب صحیح پرسنل و افراد خاص یک سمت شغلی، وظیفه مهمی برعهده دارد. مدیریت استخدام زیرمجموعه منابع انسانی است. و اما مدیر استخدام دقیقا چه مسئولیت‌هایی دارد و چگونه باید رفتار کند؟ آیا برای شما پیش آمده که در مسیر استخدامتان در یک شغل، با مدیر استخدام وارد بحث شوید؟ دوست دارید در مورد این سمت شغلی بیشتر بدانید؟ ما را همراهی کنید.

 مدیر استخدام؛ وظیفه برنامه‌ریزی و انجام مصاحبه‌­های شغلی در هر مجموعه‌ای را برعهده دارد. او مصاحبه­‌های کتبی، آنلاین و حضوری را با گروه خود تنظیم می‌­کند. در پایان مصاحبه‌­ها به داوطلبان بازخورد می‌­دهد و با دعوت از کاندیدای منتخب، فرآیند استخدام را انجام می­‌دهد. با ارزیابی پتانسیل نامزدهای متقاضی برای یک موقعیت باز، مدیر استخدام بررسی می­‌کند که آیا نامزد موردنظر برای این شغل مناسب است یا خیر. مسئول استخدام اطمینان حاصل می­‌کند که جای خالی شرکت با نامزدهای مناسب پر می­‌شود.

وظایف و مسئولیت­‌های مدیر استخدام

در حالی که مسئولیت کلی مدیر استخدام یافتن پرسنل مناسب برای موقعیت موجود در مجموعه است، او وظایف دیگری نیز در این فرآیند دارد که عبارتنداز:

  • شرایط استخدام را در راستای اهداف شرکت تعیین می­‌کند.
  • مصاحبه با مدیران ارشد و تبادل اطلاعات در مورد پرسنل مورد نیاز شرکت.
  • یک مجموعه رزومه بر روی شرکت‌­هایی که خدمات منابع انسانی را از طریق رسانه­‌های دیجیتال یا مصاحبه حضوری ارائه می­‌کنند ایجاد کرده و در صورت نیاز پرسنل را از این مجموعه انتخاب می­‌کند.
  • دستورات لازم را می‌­دهد تا آگهی­‌های استخدامی به دست داوطلبان برسد.
  • بررسی می‌­کند که آیا فرآیند جهت­‌گیری پرسنل استخدام شده به طور موثر کار می­‌کند یا خیر.
  • سیاست­‌های استخدام سازمان را مدیریت کرده و سیاست­‌های جدید را به اطلاع منابع انسانی می­‌رساند.
مدیر استخدام
وظایف و مسئولیت‌های مدیر استخدام

آنچه برای تبدیل شدن به یک مدیر استخدام لازم است

کارکنان منابع انسانی باتجربه که می‌­توانند ارزیابی­‌ها و تحلیل‌­های موثری انجام دهند و در روابط انسانی خوب باشند، می‌­توانند مدیران استخدام موفقی شوند. انتظار می­‌رود مدیر استخدام، مراجع متقاضی کار را به خوبی ارزیابی کند. علاوه‌­براین، داوطلبانی که می‌توانند ابتکار عمل را برای شناخت نیازهای شرکتی که در آن حضور دارند به دست گیرند و بر این اساس فرآیند استخدام را آغاز کنند، در این زمینه موفق خواهند بود.

برای افزایش مهارت در حیطه منابع انسانی و استخدام، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره تکنیک‌های جذب و استخدام است.

چه آموزش‌­هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر استخدام لازم است؟

اگر می­‌خواهید به عنوان یک مدیر استخدام کار کنید، می‌­توانید از برنامه‌­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه فارغ‌­التحصیل شوید. بخش منابع انسانی تحصیلات کارشناسی را ارائه می­‌دهد. دوره آموزشی برای دوره آماده­‌سازی و 4 سال بعد ادامه دارد. داوطلبانی که از دپارتمان‌­هایی مانند مدیریت دولتی یا روابط عمومی، روانشناسی، جامعه­‌شناسی، مدیریت بازرگانی و اقتصاد فارغ‌­التحصیل شده‌­اند، می‌­توانند شغل خود را بر این اساس شکل دهند.

مدیر استخدام می‌­تواند در یک شرکت متخصص در استخدام کار کند. او می‌­تواند استخدام خود را در داخل و خارج از مجموعه انجام دهد. برای این کار، مدیر باید دانش بیشتری از دیگر کارکنان شرکت خود داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.

<yoastmark class=
مهارت‌ها و توانایی‌های مدیر استخدام
  • مهارت‌­ها و توانایی­‌ها

سمت مدیر استخدام نیاز به مهارت‌­های مختلفی دارد. مدیر کارگزینی باید تمام حرفه‌­های شرکت را بشناسد. باید تعاملاتی را که ممکن است بین بخش‌­های مختلف وجود داشته باشد، بداند. او همچنین باید بر ابزارهای مختلف برای تمرین هر نوع مصاحبه، چهره‌به‌چهره، تیمی، تلفنی و غیره تسلط داشته باشد.

او همچنین باید قوانین اجتماعی و رویه قضایی (احترام به اطلاعات شخصی، احترام به اصل عدم تبعیض، قانون حاکم بر رقابت ناعادلانه و غیره) را بداند.

لطفا توجه داشته باشید: در شرکت­‌ها و مجموعه‌­های بزرگ، تسلط به زبان انگلیسی ضروری است.

علاوه‌براین، مدیر استخدام باید مهارت­‌های نوشتاری و همچنین مهارت­‌های تحلیلی و ترکیبی داشته باشد. او باید دارای مهارت­‌های شنیداری خوبی باشد که برای انجام هر چه بهتر مصاحبه‌­های استخدامی ضروری است. در نهایت، او باید در دسترس، سازمان­‌یافته و دارای مهارت­‌های بین‌­فردی عالی باشد.

مدیر استخدام
ماموریت‌های مدیر استخدام
  • ماموریت‌­های اصلی

مدیر استخدام ماموریت­‌های متعددی دارد، تعریف خط‌مشی استخدام، تعیین موقعیتی که باید پر شود، برقراری ارتباط، انتخاب نامزد و ادغام او.

  • خط مشی استخدام را تعریف کنید.

مدیر استخدام با سلسله مراتب خود در تعیین خط مشی استخدام شرکت (اینترنت و استخدام خارجی) مشارکت می‌­کند. او باید بودجه استخدامی سالانه یا چندساله را که با اهداف تعیین‌­شده توسط شرکت مطابقت دارد، ارزیابی و مذاکره کند.

مدیر استخدام کیست؟
تعریف موقعیت مدیر استخدام
  • موقعیت را تعریف کنید.

مدیر استخدام باید ارزیابی کند که مشخصات داوطلب با کلیه ماموریت­‌های مربوط به موقعیت، مهارت‌­های فنی، ویژگی­‌های انسانی، تجربه موردنیاز، سطح آموزش اولیه و … مرتبط باشد. همچنین لازم است بازه زمانی لازم برای جذب داوطلب مشخص شود.

  • برقراری ارتباط

مسئولیت نوشتن و توزیع آگهی­‌ها بر عهده مسئول استخدام است. این انتشار از طریق مطبوعات، سایت­‌های شغلی، دانشگاه‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی و غیره انجام می‌­شود. مدیر همچنین می­‌تواند بخش استخدام در وب‌سایت شرکت را ایجاد کند.

  • نامزدها را انتخاب کنید.

مدیر استخدام، مسئول بررسی و مدیریت کلیه درخواست­‌های ارسال شده به شرکت است. اوست که مسئولیت انتخاب نامزدها را بر عهده دارد. او مصاحبه­‌های استخدامی داوطلبان را مدیریت کرده و مهارت‌­های آنها را با استفاده از ابزارهای مختلف (آزمون­‌های تجاری، آزمون‌‌های روانی، پرسش­نامه شخصیت) ارزیابی می‌­کند.

  • نامزد را با سایر کارکنان مجموعه ادغام کنید.

مدیر استخدام، جلسه کاندیداهایی را که انتخاب کرده است با مافوق خود سازماندهی می‌­کند. همچنین اوست که پیشنهاد کاری می‌دهد و با نامزد مذاکره می‌­کند. هنگامی که نامزد منتخب، پیشنهاد را پذیرفت، مدیر استخدام مدارک لازم برای استخدام، به ویژه قرارداد کار را آماده می‌­سازد. در نهایت مسئولیت ادغام کارمند جدید در بین سایر کارکنان شرکت را برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی