0
تومان
0
تومان

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟

بازاریابی اجازه‌ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید

منظور از بازاریابی اجازه‌­ای چیست؟ آیا این نوع از بازاریابی یک رویکرد مشخص دارد؟ از چه ارکانی تشکیل شده است؟

بازاریابی اجازه‌ای، براساس این واقعیت است که یک بازاریاب، مجاز به ارسال پیام‌­های تبلیغاتی (ایمیل، پیامک و غیره) برای مشترکین با میل و رضایت شخصی خود آنها است. این بدان معناست که شما اجازه دارید مشترک را به لیست پستی خود اضافه کنید و آدرس او را در کمپین­‌های آینده خود وارد نمایید.

سه رکن اصلی بازاریابی اجازه‌ای

برای درک بهتر ماهیت بازاریابی اجازه‌­ای، سه رکن اصلی آن را به‌ترتیب زیر تحلیل می­‌کنیم:

  •     پیش­‌بینی: شرکت پیش‌­بینی می‌­کند که کاربران در انتظار دریافت چه نوع محتوایی هستند و برای ارسال همان محتوا از آن­ها اجازه می‌­گیرد.
  •     شخصی­‌سازی: برند، تبلیغات را برای کاربران خاصی ارسال می­‌کند، بنابراین پیام باید شخصی‌­سازی شود تا رابطه مطمئن و نزدیکی ایجاد گردد.(در راستای بازاریابی یک­‌به‌­یک)
  •     ارتباط: مصرف­‌کنندگان از این ارتباطات انتظار رفع نیازهای­شان را دارند. بنابراین شرکت باید با توجه به ترجیحات و نیازهای مشتریان به آن­ها تبلیغات ارائه دهد.

علاوه بر ایمیل‌­مارکتینگ که بسیار متداول است، خبرنامه‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی، فیدهای RSS یا کارت‌­های وفاداری نیز از جمله راه­‌های گسترش بازاریابی اجازه‌­ای هستند.

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟
تعریف بازاریابی اجازه‌ای

اهمیت و مزایای بازاریابی اجازه‌­ای

بازاریابی اجازه‌­ای با پرسیدن این­که آیا می­‌خواهند اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات شرکت را دریافت کنند یا خیر، مشتری بالقوه را در درجه اول قرار می‌­دهد.

از جمله مزایای اصلی بازاریابی اجازه‌­ای می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثربخشی: درحال­‌حاضر یک فرد صدها تبلیغ در روز (در تلویزیون، شبکه‌­های اجتماعی و غیره) دریافت می­‌کند. اما در نهایت فرد فقط به برندهایی که به آن­ها اعتماد دارد و، به تبلیغاتی که داوطلبانه با دریافت آن­ها موافقت کرده است، علاقه­‌مند خواهد بود.
  • اعتمادبخشی به مشتریان: درخواست اجازه از یک شخص برای تبلیغ محصول یا خدمات باعث ایجاد یک رابطه مطمئن می­‌شود زیرا کاربر احساس نمی­‌کند که به حریم خصوصی وی تجاوز شده است.
  • فروش بیشتر: رابطه خوب میان برند و مشتری، به فروش بالاتر و اعتراض کم­تر، هنگام انجام معامله تبدیل می‌­شود.
  • بلندمدت بودن: بازاریابی اجازه‌­ای بر روابط بلندمدت با مشتریان بالقوه متمرکز است، زیرا صرفاً خرید برای مشتری کافی نیست، بلکه برای آن­ها احساس راحتی با محصول یا خدمات نیز اهمیت دارد.

بازاریابی اجاز­ه‌­ای در مقابل بازاریابی وقفه‌­ای

بازاریابی وقفه‌­ای، برخلاف بازاریابی اجازه‌­ای، یک استراتژی نامناسب است، زیرا کاربر قرن بیست‌­ویکم از حقوق خود به عنوان یک مصرف­‌کننده آگاهی بیشتری دارد و نسبت به تبلیغاتی که مستقیماً بدون مشورت با آن­ها انجام می‌­شود، نفرت خاصی خواهد داشت.

به‌­­عنوان مثال، اگر یک تبلیغ، ویدئویی را که تماشا می‌کردید قطع کند، به جای این­که شما را متقاعد به خرید محصول یا خدمات کند، شما را از آن برند متنفر می‌سازد.

بازاریابی اجازه‌ای
permission marketing

نکاتی برای موفقیت با بازاریابی اجازه‌­ای

فرآیند علاقه­‌مند کردن کاربران به برند شما و تبدیل آن­ها به مشتری می‌­تواند دشوارتر از آن چیزی باشد که به نظر می‌­رسد. رعایت نکاتی برای موافقت در این نوع از بازاریابی لازم است:

  •  تلاش خود را بر جذب مخاطبان هدف خود متمرکز نمایید. شما نیازی به جذب کاربران از همه نوع ندارید، فقط بر روی کسانی که بیشتر به برند شما علاقه­‌مند هستند، تمرکز کنید.
  • جایزه تعیین کنید. برای متقاعد کردن خریداران، ایده خوبی است که در ازای خرید، چیزی به آن­ها بدهید، مانند یک کتاب الکترونیکی یا وعده تخفیف.
  • از پایگاه‌­های داده به­‌خوبی استفاده کنید. به لطف دانش و اطلاعاتی که درباره مخاطبین خود دارید، می‌­توانید محتوایی مطابق با علایق آن­ها ایجاد کنید یا برای بهبود محصولات خود یا راه­‌اندازی خدمات جدید ایده بگیرید.
  • یک تقسیم­‌بندی بین مخاطبین خود ایجاد کنید. فقط در صورتی بین کاربران، گروه ایجاد کنید که برای کمپین‌­های شما مفید باشند.
  • ارسال محتوای باکیفیت علاوه­‌بر تبلیغات. مطمئن شوید که مخاطبین شما مطالب مرتبط با آن­ها را دریافت می­‌کنند، به این ترتیب رابطه آن­ها با شرکت خود را بهبود خواهید بخشید.
  •     کاربران را بدون اشباع در جریان قرار دهید به عبارتی افراط نکنید. همان­طور که دریافت تبلیغات ناخواسته آزاردهنده است، اگر مخاطبین شما رابطه با شما را بیش­‌ازحد بدانند، نتیجه معکوس به دست خواهید آورد.
  • به همین دلیل، ایجاد تناوب در ارسال ارتباطات که می‌­تواند هفتگی، ماهانه و … باشد، حائز اهمیت است. حتی دراین‌­صورت، می‌­توانید در مواردی که علاقه خاصی را برای کاربران ایجاد می­‌کند، مانند عرضه محصول جدید، استثنا قائل شوید.
  • مخاطبین خود را به مشتری تبدیل کنید. هنگامی که مخاطبین خود را با محتوای باکیفیت، مطابق با علایقشان تغذیه کردید، می‌­توانید آن­ها را به مشتری تبدیل کنید و به آن­ها پیشنهاد خرید خدمات خود را بدهید.

معرفی کتاب بازاریابی اجازه‌ای

بازاریابی اجازه‌ای
معرفی کتاب بازاریابی اجازه‌ای

کتاب بازاریابی اجازه‌ای نوشته ست گادین، کارآفرین و پیشرو در حوزه‌ بازاریابی، به مفهوم “بازاریابی مجوزی” پرداخته است. او در کتاب بازاریابی اجازه‌ای، مفهوم جدیدی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن، بازاریابان می‌توانند پیام خود را به گونه‌ای شکل دهند که مخاطبان به صورت داوطلبانه آن را پذیرفته و به آن پاسخ دهند.

در این روش، تبلیغات با ارزش دادن به مخاطبان، از یکی از ساده‌ترین راه‌های رسیدن به آن‌ها برای خرید تبدیل می‌شود و از روش‌های سنتی برای جلب نظر مخاطب جلوگیری می‌کند.

در نتیجه، با استفاده از روش بازاریابی اجازه‌ای، این امکان وجود دارد که بازاریابان با ارائه ارزش به مخاطبان، ارتباطی نزدیک با آن‌ها برقرار کرده و باعث ایجاد وفاداری در مشتریان خود شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی