شاخص-مقاله

کوچینگ و کوچینگ کلاسیک؛

کوچینگ موفقیت یک ارتباط قدرتمند بین مشتری و کوچ (مربی) موفقیت است. این دو برای بالا بردن سطح زندگی مشتری با هم همکاری دارند و این فعالیت از طریق گفتگو، پرسش، تنظیم هدف، مسئولیت پذیری و تکنیک های عمومی انگیزشی، مشتری را حمایت می کند تا وی کنترل و مسئولیت موفقیت خود را تحت کنترل بگیرد.

 

تاریخچه کوچ کلاسیک:

 

استفاده روز افزون از اصطلاح کوچینگ از دهه ۱۸۸۰ شروع شد اما در حقیقت قدمت آن به یونان باستان و حوادث و اتفاقات ورزشی در آتن بر می گردد. می توانید بخش هایی از این اطلاعات را در مقاله دیالوگ افلاطون مطالعه کنید. در عصر جدید استفاده از این اصطلاح در بیشتر مواقع با ورزش حرفه ای همراه بود. کوچ یا مربی در سال های ۱۸۳۰ در دانشگاه آکسفورد به کار گرفته شد و منظور یک اصطلاح عامیانه برای معلم خصوصی بود. در ابتدای قرن ۲۰ و با توسعه روز افزون صنعت، دیدگاه های متعددی در رابطه با مدیریت بوجود آمد که نیاز به راه حل ها و متخصص های جدیدی داشت. کوچ و کوچینگ یکی از راه حل هایی بود که به سیستم مدیریت اضافه شد.

 

در کنار دانستن این تاریخچه مختصر باید بتوانیم به سوالات زیر نیز پاسخ دهیم:

  • کوچینگ و کوچینگ موفقیت چیست؟
  • چگونه کار می کند؟
  • چه تاثیری در زندگی و کار ما دارد؟
  • چه کسی می تواند یک کوچ باشد؟
  • چه مهارت هایی باید داشته باشد؟ و موارد متعدد دیگر…

کوچ های موفقیت چه می کنند:

  • به مشتری کمک می کنند تا اهداف بهتری را انتخاب کنند و به آنها برسند.
  • از مشتری های خود می خواهند کاری بیشتر از حد توان خود، انجام دهند.
  • تمرکز مشتری های خود را روی تولید سریعتر و نتیجه بهتر متمایل می کنند.
  • فراهم آوردن ابزار ها و ساختار حمایتی برای نتایج بیشتر و بهتر.

داخل-مقاله-3

 

کوچینگ موفقیت چه تفاوت ها و شباهت هایی با تراپی (درمان) دارد؟

 

شباهت های درمانگر و کوچینگ:

  • هر دو بر اساس تخصص خود میان خود و مشتریانشان رازهایی دارند که این رازها محرمانه می مانند.
  • مشتری هر دو متخصص، از سرویس های وی استفاده می کنند تا تغییر را دریابند.
  • هر دو متخصص معتقدند تغییر در طول زمان رخ می دهد.
  • در هر دو حالت، تعدادی جلسات مشخص برنامه ریزی می شود که درطی آن گفتگو انجام می شود.

تفاوت های درمانگر و کوچینگ:

براساس ارتباطات، شرایط و محتوای جلسات بین دو حرفه تفاوت هایی وجود دارد.

  • کوچ موفقیت با افرادی کار می کند که برای رسیدن به سطوح بالاتر مشتاق هستند.
  • به دنبال تمرکز و استراتژی و انگیزه هستند.
  • سوالات با مفهوم ((چطور؟)) می پرسند.
  • آینده را طراحی می کنند.
  • مهارت های جدید می آموزند.
  • تعادل بیشتری را برای زندگی خود می خواهند.

 

تراپیست(درمانگر) ها با افرادی کار می کنند که:

  • سوالات با مفهوم ((چرایی)) می پرسند.
  • به دنبال درک خود هستند.
  • با مسائل گذشته دردهای روح و آسیب ها دست و پنجه نرم می کنند.
  • ار لحاظ روانی به طرق مختلف دچار مشکل هستند.

 

تفاوت های کوچ موفقیت با مشاوره:

تفاوت های زیادی بین مشاوره و کوچینگ وجود دارد. مشاور باید در حوزه ای که مشتری در جستجوی آن است مهارت و تخصص داشته باشد، در حالی که کوچ هیچ توصیه ای برای مشتری ندارد بلکه سعی می کند مشتری را خلاق، مطلع و هدایت کند. در یک سرویس مشاوره ای مشاور قدرت ارتباط را در دست دارد. در یک دوره کوچ موفقیت همکاری متقابل قدرت را در دست دارد.

 

جدول مقایسه کوچ، تراپی و مشاوره

مشاوره تراپی (درمان) کوچ موفقیت

حوزه مقایسه

مشتری نیازمند پیشنهاد، راه حل یا کمک است مشتری نیازدارد/می خواهد درمان شود مشتری خلاق است مطلع و به دنبال کمال است قصد حرکت به جلو را دارد و نتیجه برای او مهم است حالت و موقعیت مشتری
مشاور متخصص است تراپیست متخصص است مشتری متخصص است چه کسی متخصص است؟
به سوالات پاسخ می دهد سوالات با مفهوم چرایی می پرسد سوالات با مفهوم چگونگی و چطور می پرسد سوالات
به روی حال و آینده تمرکز دارد به روی مسائل زمان گذشته یا حال تمرکزدارد بر روی زمان حال و آینده تمرکز دارد تمرکز زمانی
اهداف مشاور تراپیست مسائل را آنالیزمی کند و احتمال دارد به جواب چرایی برسد و یا ممکن است نرسد اهداف مشتری اهداف
مشاور مسائل را حل می کند تمرکز برای حل این مسئله است “چرا این اتفاق برای من می افتد” مشتری مسائل را حل می کند

حل مسئله

 

 

دلایل استخدام یک کوچ موفقیت:

  • آنها خواهان بیشترین حد برای هر چیزی هستند.
  • می خواهند رشد کنند.
  • می خواهند مسائل آسان تر شود.

 

در این مسیر کوچ های موفقیت کمک می کنند که مشتری ها به اهداف خود با سرعت هر چه بیشتر برسند.

 

 

چه اتفاقاتی می افتد زمانی که کسی کوچ موفقیت را استخدام می کند؟

مهم ترین آنها عبارت است از:

  • افراد خود را جدی تر می گیرند.
  • افراد کارهایشان را با تمرکز، موثرتر و سریع تر انجام می دهند.
  • حتی گاهی افراد با چیزی که ممکن است فرد دیگری را از بین ببرد خود را بالا می کشد.
  • فرد لحظه ها را خلق می کند و در نتیجه، رسیدن به اهداف آسان تر می شود.
  • فرد اهداف بهتری را برای خود طرح ریزی می کند.
  • فرد متوجه می شود کدام نقطه نظرها بیشتر او را به سمت جلو هدایت می کند و کدام او را عقب نگه می دارد.

 

کوچ موفقیت بر روی کدامیک از اهداف تمرکز دارد؟ شخصی/ شغلی و حرفه ای در واقع برای هر دو.

 

در حالی که هر روز خطوط بین زندگی شخصی و حرفه ای کم رنگ تر می شوند، کوچ تنها متخصصی است که می تواند بین هر دو دیدگاه کار کند و ارتباط برقرار کند.

تمرکز کوچ بر روی یک مشتری متوسط الحال در چه چیزی است؟

کوچ موفقیت تمرکز خود را در نقطه ای متمرکز می کند که مشتری بیشترین نیاز را دارد.

 

تمرکز کوچ بر روی این موارد است:

  • سطوح اصول و قدرت شخصی مشتری را بالا تر برد.
  • به شخص کمک می کند کمبود های خود را بر طرف کند.
  • به فرد کمک می کند اهداف خود را بر اساس ارزش های شخصی خود تنظیم کند.
  • به مشتری کمک می کند برای یافتن و انتخاب، دیدگاه های موثرتری را انتخاب کند تا بتواند اعمال مثبت انگیزشی برای خود فراهم آورد.

به همراه این موارد و آنچه مشتری از کوچ می خواهد، او به مشتری کمک می کند که مسائل کمتری داشته باشد و تمرکز خود را بر روی مسائلی قرار دهد که او را موفق تر می کند. این نکته توجه محققین را جلب کرده که این روند باعث خرسندی مشتری ها می شود.

 

تاثیر کوچ موفقیت در چیست؟

دلایل موفقیت کوچینگ متعدد است از جمله:

  • سینرژی بین کوچ و مشتری لحظه های منحصر به فردی را خلق می کند.
  • اهداف بهتری طرح ریزی می شود. آنها مشتری را به سمت هدف هدایت می کنند تا به نتایجی که نیاز دارد برسد.
  • مشتری مهارت های جدیدی پیدا می کند و با این مهارت ها به سمت موفقیت بیشتر حرکت می کند.

 

دلایل شهرت کوچینگ در چیست؟

برخی از دلایلی که باعث شد کوچینگ شهرت زیادی پیدا کند:

 

  • بسیاری از افراد از این که کارهای تکراری را انجام دهند خسته شده اند و آماده هستند کار خاصی را انجام دهند که معنا دار است و تغییر در آنها ایجاد می کند. مسئله این است که بیشتر افراد نمی توانند به صورت واضح ببینند که چه چیزهایی دارند و اگر هم بتوانند راهی را که بتواند مسیر بعدی را مشخص کند پیدا نمی کنند. یک کوچ می تواند کمک کند هر دو را پیدا کند.

 

  • افراد متوجه می شوند که رسیدن به آنچه سال ها پیش از دست داده اند یا رسیدن به آن یک رویا بوده است چقدر می تواند ساده باشد. کوچ موفقیت یک معجزه گر نیست اما او یک جعبه ابزار موثر همراه خود دارد که کمک می کند ایده های بزرگ به واقعیت تبدیل شوند. خوشبختانه امروزه مردم زمان و منابع کافی برای سرمایه گذاری روی چنین مواردی را دارند.

 

درباره افراد موفق چطور؟ آیا آن ها هم نیاز به کوچ موفقیت دارند؟ ممکن است نیاز نداشته باشند. ولی فهمیدن آن می تواند کمک کند.

  • آیا آنها از آنچه انجام می دهند بیشترین لذت را می برند؟
  • آیا در انجام کارها چیزی را تحمل می کنند؟
  • آیا زندگی برای آنها آسان است؟
  • آیا در ۱۵ سال آینده از لحاظ مالی مستقل خواهند بود؟
  • آیا آنها چیزی را که بیشتر از هر چیز دیگری در دنیا می خواهند دارند؟

اغلب مردم می خواهند بیشتر از آنچه دارند را داشته باشند. یک کوچ موفقیت می تواند برای رسیدن به این اهداف به آنها کمک کند.

 

آیا بین کوچ و مشتری می توان یک وابستگی ایجاد کرد؟

خیر، به هیچ وجه.  مشتری ممکن است به یک کوچ نیاز داشته باشد تا به فرصت های بیشتری دست پیدا کند یا برای بالا بردن رشد خود استفاده کند اما با این حال نباید وابستگی بین او و کوچ وجود داشته باشد. هر کسی که می خواهد به جایی برسد و نیاز به ساختار، پیشنهاد، حمایت و نیاز به جایی برای رجز خوانی  دارد تا بتواند موفق شود، در این حالت به کوچ موفقیت نیاز دارد. اما در این حالت یک وابستگی حسی و روانی به وجود نخواهد آمد. کوچ با افرادی کار می کند که در حوزه خود مستقل و به اندازه کافی قدرتمند هستند. به یاد داشته باشید قرار نیست ما در اینجا مسائل ذهنی و روانی شما را حل کنیم. کوچ موفقیت به شما کمک می کند آینده بهتری را خلق کنید: موفقیت بیشتر، پول بیشتر و رفاه بالاتر در زندگی.

 

آیا کوچ موفقیت می تواند آسیب رسان باشد؟

خیر؛ کوچ در مسائل روانی و ذهنی وارد نمی شود و به شما مشاوره نمی دهد. او سعی نمی کند که مسئولیت افکار و مسائل مشتری را در دست بگیرد. اما در عوض از مشتری در قبال پذیرش مسئولیت رفتار و افکارش حمایت می کند. در این حالت است که تغییر شروع می شود و این بر اساس خواست مشتری ادامه پیدا می کند.

 

آیا از کوچ می توان برای کوتاه مدت و مخصوصا در انجام پروژه ها استفاده کرد؟

بله می توانید.

بعضی افراد فقط برای کمک برای یک هدف خاص و یا یک پروژه کوچ را استخدام می کنند. اما معمولا مشتری ها بعد از آن به کار با کوچ ادامه می دهند چرا که برایشان هر روز موارد جالب توجه تری برای به دست آوردن به وجود می آید.

 

مها رت های کوچینگ:

مهارت های اولیه ای که فکر می کنید یک کوچ خوب به آن نیاز دارد چیست؟

چه شما یک کوچ حرفه ای باشید، یک رهبر یا یک مدیر که از راهبردهای کوچینگ استفاده می کند تا به اعضا تیمش کمک کند که آنها رشد کنند و یا اینکه از آن برای حالت های غیر رسمی تری استفاده می کنید مهارت های کلیدی وجود دارد که کمک می کند شما تبدیل به یک کوچ عالی شوید.

مهمترین نشانه یک کوچ موفق این است که می خواهد به افراد کمک کند تا آنچه را که می خواهند بیاموزند را کسب کنند. یک کوچ خوب، خود را به عنوان یک متخصص که می تواند همه چیز را درست کند و همه مسائل را حل کند نمی بیند و می داند که شاید جواب همه مسائل را نداند. در عوض آنها خود را یک حامی که روند یادگیری را می داند می دانند.

 

کوچینگ درون سازمانی در مقابل کوچینگ برون سازمانی

دو نوع کوچینگ داریم:

 نوع اول: کوچ برون سازمانی است که در آن کوچ هیج ارتباطی با هیچ بخشی از سازمان ندارد.

نوع دوم: کوچ درون سازمانی است که مدیر یا رهبر تیم به عنوان کوچ برای تیمش عمل می کند. این دو شباهت ها و تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

 

 برای مثال:

  • در یک ارتباط برون سازمانی کوچ هیچ تخصصی درباره موضوع ندارد و هیچ سودی هم از سرمایه گذاری ها و نتیجه ی آن ها نمی برد. در این حالت تا زمانی که مشتری از روند کار راضی باشد کوچینگ ادامه می یابد. کوچ، هیچ ایده و دیدگاه قبلی از مشتری ندارد. احتمالا شخصیت آنها را در محیط کاری نمی داند و هیچ ایده ای در رابطه با کیفیت کار ندارد.

 

  • در یک رابطه درون سازمانی در مقابل، کوچ ممکن است سودبری بالایی از تمام تصمیم گیری ها داشته باشد، همان طور که اطلاعات زیادی هم درباره موضوع دارد. آنها ممکن است فردی که کوچ می شود را به خوبی بشناسند، ممکن است برای مدتی مدیریت کرده باشند و یا دیدگاه هایی از قبل طراحی شده برای نتیجه پایانی کوچینگ در نظر داشته که این می تواند ضرورتا مثبت نباشد. کوچ درون سازمانی در این حالت به چندین مسئله باید رسیدگی کند که کوچ برون سازمانی نیازی به بررسی آنها ندارد.

 

  • کنار گذاشتن تمام افکار از پیش طراحی شده درباره مشتری و تاثیر آنها، باید روی روند کوچینگ تمرکز و آنچه از طریق آن درباره مشتری در می یابند.

 

  • فراموش کردن تخصص خود و کمک به افراد برای توسعه راه حل های خود، یک راه خوب این است که هرگز تلاشی برای پیشنهاد دادن نداشته باشند اما همیشه سوالات باز بپرسند (مانند: آیا تا بحال به فکر راه حل X بوده ای؟)

 

  • راه حل ها را ارائه ندهد، بلکه اجازه دهد که مشتری در زمان خود راه حل را به شیوه خودش پیدا کندو یا با سوال پرسیدن درباره طبیعت مسئله و اینکه راه ممکن چه چیزی می تواند باشد به وی کمک کند.

 

  • از فرضیاتی که ایجاد شده آگاهی داشته باشد، چه آنها که در باره فرد است و چه آنهایی که در باره روند کار یا موضوع مورد بحث است.

 

با این آگاهی که اکنون دارید، به کوچینگ کلاسیک و نقش آن در کسب وکارتان فکر کنید! و برای آن برنامه ریزی کنید.

بزودی اطلاع کاملی در مورد کوچ مدرن و تمایزهای آن برای شما خواهیم گفت…

پست های مرتبط

ثروت آفرینان mba

چرا MBA  ثروت آفرینان؟

MBA مدیریت ارشد کسب و کار از تحصیلات در دانشگاه چه انتظاری دارید؟ رسیدن به شغل؟ پول؟ وجهه اجتماعی؟ گرفتن مدرک؟ یا کارآفرینی و ایجاد تغییر در کشور و یا تحول در جهان؟ خواسته های انسان هر چه بزرگتر...

ادامه مطلب
mba

چرا MBA رشته ای پر طرفدار است؟

اگر جزو کسانی هستید که برای اولین بار با اصطلاح MBA آشنا می شوید، و دغدغه دستیابی به قدرت، پول و مدیریت آنها را دارید، با ما همراه باشید. موسسه ثروت آفرینان با ۲۵ سال سابقه آموزش و پژوهش...

ادامه مطلب

با دروغ در مذاکره چه کنیم؟ | پل طلایی مذاکره

تا حالا شده در یک جلسه مذاکره بدونی کسی داره دروغ میگه؟! تمام مدتی که داره به حرف زدنش ادامه میده به این فکر کنی که چجوری می تونی ضایع اش کنی که دلت خنک بشه؟ شاید دیگر به...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثروت آفرینان (باشگاه ملی جنگنده‌های اقتصادی ایران)

موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس با مدیریت مهندس امیرحسین مظاهری نزدیک به سه دهه فعالیت علمی و تخصصی در زمینه های کسب و کار و تکنیک های فروش، کارآفرینی و سخنوری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت زمان، تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی روز داشته است. و تا امروز رسالت خود را در آموزش و تعالی کسب و کارهای جامعه دانسته است تا بتواند به نوبه خود در خدمت جامعه و فعالان اقتصادی باشد.

تلفن: 26403740 021 مشاوره و پشتیبانی 24 ساعته در واتساپ: ۰۹۱۰۴۳۹۴۹۴۷ ایمیل: info@pms.ir

آدرس: تهران، شریعتی، ابتدای میرداماد، پلاک 4،طبقه 3

logo-samandehi

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه آموزش عالی ثروت آفرینان پارس می‌باشد.