0
تومان
0
تومان

در دنیای امروز، شاهد ابعاد جدید و جذابی از تکنولوژی هستیم. در این میان برخی از پدیده‌ها فرصت‌های نوینی را برای ما فراهم می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری در آن‌ها بتوانیم سود خوبی به دست آوریم. یکی از پدیده‌های جذاب و نوظهور، متاورس است. در متاورس با روش‌های گوناگونی امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. از همین رو در این مقاله به آموزش سرمایه‌گذاری در متاورس پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

پیش از پرداختن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بهتر است با محیط متاورس آشنا شوید. متاورس اصطلاحی است که توسط نویسنده علمی – تخیلی، نیل استفنسون، استفاده شد. در رمان او، متاورس یک جهان فراواقعی است که واقعیت فیزیکی را با مجازی ادغام می‌کند.

پس از انتشار کتاب، واژه مذکور در حوزه‌های مختلف مانند ارزهای دیجیتال به کار رفت. امروزه نیز استفاده از واژه متاورس برای اشاره به محیطی  فراتر از محیط واقعی است. در واقع متاورس ترکیبی از اینترنت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. به زبان ساده‌تر متاورس شبکه‌ای از جهان‌های مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر و اشیا دیجیتالی در زمان و دنیای واقعی ارتباط و تعامل داشته باشند.

متاورس توانسته دنیای واقعی و مجازی را محو کند و به‌نوعی شما در دنیای دیگری همانند جهان واقعی زندگی کنید. در این دنیا شما می‌توانید معاملات گوناگونی داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید در یک فروشگاه مجازی که در متاورس برگزار می‌شود شرکت کنید.

همچنین می‌توانید در کنسرت خواننده موردعلاقه خود در متاورس شرکت کنید. از دیگر ابعاد آن نیز می‌توان به خرید محصولاتی اشاره کرد که در دنیای واقعی وجود دارد. به طور مثال نسخه‌ای از اثر هنری معروف ونگوگ که در موزه است را می‌توانید در متاورس خریداری کنید.

سرمایه‌گذاری در متاورس
متاورس چیست؟

عناصر ایجاد متاورس

به‌طورکلی با استفاده از دو روش می‌توان وارد متاورس شد. یک‌ شکل ورود به آن استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) است.واقعیت مجازی به‌نوعی تجربه شبیه‌سازی‌شده‌ای است که نزدیک به واقعیت‌های دنیای واقعی است. از واقعیت مجازی می‌توان در عرصه‌های مختلف مانند آموزش، بازی‌های ویدئویی و تجارت استفاده کرد.

مثلاً شما می‌توانید جلسات مجازی خود در حوزه کسب‌وکار را با وی‌آر تشکیل دهید؛ بدون این که بخواهد به‌صورت فیزیکی با افراد حاضر در جلسه در یک مکان واقعی حضور پیدا کنید. عنصر دیگری تشکیل‌دهنده متاورس استفاده از واقعیت افزوده (AR) است. با استفاده از واقعیت افزوده می‌توانید عناصر مختلف مجازی را وارد دنیای واقعی کنید.

مزایای متاورس چیست؟

حضور در متاورس به شما این امکان را می‌دهد چیزهایی را تجربه کنید که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی، مالی یا فیزیکی ممکن است در دنیای واقعی قادر به انجام آن نباشید. متاورس این پتانسیل را دارد که عرصه‌هایی مانند آموزش، سرگرمی و حتی آموزش را متحول کند. از همین رو با گذشت زمان تأثیرگذاری آن بر زندگی انسان‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران تأکید کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در این حیطه می‌تواند سود سرشاری را روانه زندگی‌تان کند.

روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس

به‌طورکلی، دو شیوه اصلی برای سرمایه‌گذاری در متاورس وجود دارد. روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در متاورس، شامل خرید سهام شرکت‌ها و سهام‌های ارائه شده از سوی صندوق‌های قابل‌معامله است. خرید املاک و محصولات مختلف نیز از جمله روش مستقیمی است که می‌توانید پا به عرصه متاورس بگذارید. در ادامه به توضیح مفصل هر کدام از این قسمت‌ها پرداخته‌ایم. در صورت ورود با آگاهی کافی می‌توانید سود خوبی در هرکدام از این قسمت‌ها به دست آورید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در متاورس
سرمایه‌گذاری در متاورس

چطور در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

هر کدام از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم شامل بخش‌های گوناگونی است. از جمله این بخش‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق قابل‌معامله متاورس

در بازار بورس، صندوق‌هایی وجود دارد که می‌توانید واحدهای سرمایه‌گذاری را در آن‌ها خریدوفروش کنید. در واقع صندوق‌های قبلاً معامله‌شده که به‌اختصار با نام ETF (Exchange traded fund) شناخته می‌شود از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در دنیای بورس به‌حساب می‌آیند. شما می‌توانید با کمترین هزینه نیز در آن شرکت کنید. مزیت دیگر آن این است که شرایط برای شرکت افرادی که تخصص و زمان کافی برای حضور در بورس ندارند نیز فراهم شده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرایطی را فراهم کرده‌اند تا شما بتوانید اوراق بهادار را در متاورس خریداری کنید. البته به دلیل نوپا بودن فرصت معامله در ای‌تی‌اف همچنان بسیاری از سرمایه‌گذاران از معامله در متاورس واهمه دارند. بااین‌وجود پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده شرکت‌کنندگان در متاورس برای سرمایه‌گذاری در این عرصه افزایش یابد.

 

 

سرمایه‌گذاری در املاک متاورس

یکی از بهترین و رایج‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی که امروزه در متاورس انجام می‌شود، خریدوفروش املاک و زمین است. در حال حاضر چندین شرکت ایجاد شده‌اند که اقدام به خریدوفروش املاک در متاورس می‌کنند. آن‌ها حتی به اجاره‌های مجازی در متاورس نیز روی آورده‌اند. برای خرید زمین شما باید ارز دیجیتال داشته باشید تا زمین‌ها را به‌عنوان NFT خریداری کنید. در ادامه به توضیح ان‌ اف‌ تی در سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

همانند دنیای واقعی شما می‌توانید در زمین‌های خالی خریداری شده براساس نیازتان اقدام به ساخت‌وساز کنید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید بر روی زمین خالی گالری هنری  برگزار کنید یا یک‌خانه بسازید. همچنین این امکان در متاورس فراهم است که بتوانید خانه‌های ازپیش‌ ساخته‌شده را خریداری کنید. پس از خرید خانه شما می‌توانید با ایجاد یک فروشگاه مجازی اقدام به فروش محصولات خود بکنید.

سرمایه‌گذاری در فروش آثار و محصولات با  NFT

ان‌ اف‌ تی (NFT) توکن غیرقابل‌معاوضه‌ای است که به‌نوعی در دسته ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین قرار می‌گیرد. البته توضیح درباره این توکن بسیار گسترده است و ما  تعریف  خلاصه‌ای از آن ارائه کردیم. آن چه که مهم است این مسئله است که شما می‌توانید با استفاده از NFT درآمد خوبی در متاورس به دست آورید. با یک مثال بهتر است نشان دهیم که چگونه می‌توانید با  ان اف تی درآمد خوبی کسب کنید.

فرض کنید شما یک اثر هنری را نقاشی کرده‌اید. این اثر هنری در دنیای واقعی به‌راحتی می‌تواند کپی شود. بدین ترتیب شما خیلی سخت می‌توانید جلوی این کار را بگیرید. NFT این موقعیت را به وجود آورده که در دنیای مجازی شما صاحب‌امتیاز یک اثر هنری باشید.

در واقع شما با تبدیل اثر هنری خود به یک NFT آن را با نام خود ثبت می‌کنید. ان اف تی را توکن غیرقابل‌معاوضه می‌دانند. ویژگی غیرقابل‌معاوضه بودن باعث شده تا NFT شما نسبت به دیگر ان اف تی ها منحصربه‌فرد باشند. از همین رو نمی‌توانید آن‌ها را با دیگر آثار هنری معاوضه کنید.

ان اف تی، بخشی از بلاک‌چین اتریوم است. از همین رو اطلاعات اضافه‌ای در آن ذخیره می‌شود. همین اطلاعات اضافه باعث می‌شود تا بتوانید اثر خود را بفروشید یا محصول دیگری را خریداری کنید. البته باید بدانید که ممکن است از آثار شما نیز کپی‌هایی به وجود آید و به شکل NFT دربیاید اما  اطلاعات ثبت شده در توکن شما به‌گونه‌ای است که تنها این اثر را با نام شما می‌شناسند. از همین رو NFTهای کپی شده قیمت اثر اصلی را ندارند.

سهام متاورس
 سرمایه‌گذاری سهام متاورس

سرمایه‌گذاری در سهام متاورس

یکی از ساده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در متاورس، خرید سهم‌های ارائه شده از سوی آن است. برای خرید سهام‌های متاورس نیازی به تهیه کیف پول‌های ارز دیجیتال و ثبت‌نام در صرافی‌های آن ندارید. سهام‌های مختلفی امروزه از سوی متاورس توزیع می‌شود که با خرید آن‌ها می‌توانید در آینده سود مناسبی را کسب کنید.

حضور شرکت‌های مطرح دنیا در متاورس می‌تواند موجب ایجاد یک حس اطمینان برای سرمایه‌گذاری باشد. امروزه شرکت‌های مطرح جهان مانند فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، اپیک گیمز، مجیک لیپ و… فعالیت جدی در این عرصه دارند. آن‌ها در حال کار بر روی محصولاتی در عرصه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند. از همین رو می‌توانید با اطمینان بیشتری قدم در راه سرمایه‌گذاری در متاورس بگذارید.

آینده متاورس چگونه است؟

در واقعیت باید گفت که در حال حاضر آینده متاورس تاحدودی نامشخص است. زیرا این عرصه نسبتاً جدید است. بااین‌وجود، می‌توان گفت که مانند تمامی پدیده‌ها و تکنولوژی‌های جدید وارد شده در زندگی انسان‌ها  به‌سرعت در حال تکامل است. از همین رو گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد پتانسیل متاورس برای متحول کردن صنایع مختلف وجود دارد.

حتی پیش‌بینی می‌شود که زندگی روزمره ما نیز در آینده ارتباط زیادی با متاورس پیدا می‌کند. برای این پیش‌بینی نیز دلایل خاص خود را دارند. به طور مثال معتقد هستند که یکی از محرک‌های اصلی متاورس دسترسی به فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است.

هر چه‌قدر که  این فناوری‌ها گسترده‌تر و پیچیده‌تر شوند این احتمال وجود دارد که متاورس نیز به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شود. برخی از شرکت‌ها مانند اپیک متاورس نیز امروزه به‌صورت اختصاصی بر روی ساخت یک متاورس کامل فعالیت می‌کنند.

پروژه‌های ساخته شده توسط این شرکت‌ها روند پیشرفت و اهمیت متاورس را سرعت بخشیده است. از همین رو ورود به بازار سرمایه‌گذاری در متاورس اگرچه در زمان حال کار پر ریسکی به‌حساب می‌آید اما در آینده می‌تواند شما را نسبت به بسیاری از مردم جهان جلوتر بیندازد.

آینده متاورس
 آینده متاورس چگونه است؟

سخن پایانی

متاورس یک جهان فراواقعی است که واقعیت فیزیکی را با مجازی دیجیتال ادغام می‌کند. از همین رو فرصت‌های بسیار گسترده‌ای را در زندگی انسان‌ها می‌تواند به وجود آورد. بدین ترتیب آموزش سرمایه‌گذاری در متاورس از جمله الزاماتی است که دیریازود بسیاری از افراد وادار به انجام آن می‌شوند.

به‌طورکلی با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانید وارد دنیای متاورس شوید. خرید ملک، خرید زمین، ایجاد گالری‌های هنری، خرید سهام متاورس و خرید سهام از صندوق‌های معامله از جمله شیوه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در متاورس سرمایه‌گذاری کنید که به تفصیل به آن پرداخته شد.