اراده کنی درست می‌شود

یکی از مهمترین مهارت‌های که باید یاد بگیرید این است، وقتی می‌خواهید کاری را انجام دهید، باید بشوید بهترین از نوع خودتان، با یکانگی و یکپارچگی زندگی کنید. همچنین دغدغه طرف مقابل را مطرح نمایید تا متقاعد شود. در یکی از سمینارهای هوش کلامی دکتر امیرحسین مظاهری سیف این نکته را از دکتر شنیدم و خواستم که آن را بعنوان یک مقاله در این سایت منتشر کنم. در مقاله به جای قهرمان داستان، زندگی کنید، مهارت‌های هوش کلامی را آموزش دادیم و قصد داریم یک سری تکنیک‌های دیگر برای تقویت هوش کلامی نیز در این مبحث بگوییم. مسئله حائز اهمیت تاب‌آوری است، قدرت تاب‌آوری رابطه مستقیمی با عاقبت کسب و کار دارد و یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هاست. در مذاکرات گام به گام پیش بروید، مهارت استراتژی کالباسی را یاد بگیرید، اول یک تیکه را از موضوع بگویید، به این معنا که پس از توافق اولیه، درخواست کوچک جدیدی را مطرح کنید و آن را به خواسته‌های قبلی خود بیافزایید. روش مقابله استراتژی کالباسی، امتیاز دادن را استپ کنید، یعنی فرآیند را مشخص نمایید. همچنین روش برخورد با تهدید را در مذاکرات شناسایی کنید، زیرا اگر به تهدید پاسخ بدهید در را باز کردید برای ورود دوباره، هیچ تهدید کننده‌ای با جواب گرفتن از اولین تهدید سیر نمی‌شود.

وقتی کاری جواب می‌دهد تکرارش کنید

زمانیکه کاری را با اراده قوی شروع می‌کنید تا به موفقیت می‌رسید تکرارش کنید، Verbal intelligence تکنیک‌ها و مهارت‌های زیادی دارد که باید یاد بگیرید. در مذاکرات دو نوع گام اصلی دارد، یکی مقدمه و دیگری موخره است، مقدمه ضمیمه موخره بوده و موخره پیام اصلی شما در مذاکره. در مذاکراتی که حرف شما را با قانون قبول می‌کنند، باید اول طرف مذاکره را شرمنده کرد و بعد حکم قانونی را بهشون نشان داد، آنها را تهدید و در آخر ازشون خواهش کنید.

بنابراین در مدیریت بحران واکنش احساسی را انجام دهید تا جایی که امکان دارد شفاف‌سازی نمایید، شما با مهارت دیگران منافع خود را تأمین می‌کنید. در بدترین شرایط راهکار داشته باشید و روی بهترین حالات ممکن تمرکز کنید. در مذاکرات ارتباط چشمی خیلی مهم است، یکی دیگر از مهارت‌های هوش کلامی، درست ارتباط برقرار کردن می‌باشد.

نکته که خیلی مهم بوده در ارتباط چشمی زل نزدن به طرف مذاکره، یعنی راه درستش ۲۵ ثانیه به دهان نگاه کنید و ۵ ثانیه به چشم  و بعد لبخند بزنید، بهترین ارتباط، چشمی و دهانی است. یک سری واژگان خوب را بکار ببرید، بنابراین در مذاکره به دنبال اثر کلام باشید نه برنده شدن، کسانی می‌توانند عالی شروع کنند که از کلمات درست استفاده می‌کنند.

در مذاکرات از تکنیک آب استفاده نمایید

تکنیک آب می‌گوید زمانی که من الان نشستم که طرف مقابل از درهای یاد گرفتن صحبت می‌کند و این تکنیک می‌گوید بزار حرف بزند (بپذیرید، صحبت کنید و بعد احاطه نمایید)، یعنی بگویید هر چی شما می‌گوید، درست است؟! ولی کار خودت را انجام بده و در تکنیک آب اصلا مقاومت نکنید، عصبانی نشوید. در این مهارت اصولا در مقابل مخالفت، مقاومت نکنید، با دقت گوش دهید و با مخاطب احساس صمیمیت ایجاد کنید، زیرا کمک می‌کند مطالب بیشتری را یاد بگیرید.

عوامل موفقیت آمیز در مذاکره
خواندن مقاله

روش متقاعد کردن دیگران حرف زدن نیست، بلکه درک کردن است. بعضی از آدم‌ها برای حرفی که می‌زنند یا دلیل می‌آورند یا بر اساس حسی که دارند حرف می‌زنند و بعضی‌ها بر اساس جوی که وجود دارد صحبت می‌کنند. فرمولی تو صحبت کردن است که حس توهین می‌دهد، اگر لحن شما من می‌فهمم و تو نمی‌فهمی باشد، مذاکره را باختید. بنابراین در مقابل حرف شما جبهه می‌گیرند، من خوبم؟! تو بدی.

در هوش کلامی شناخت و تحلیل شخصیت‌ها را باید یاد بگیرید تا مخاطب خود را بشناسید. آدم‌ها را بر اساس ویژگی‌های که می‌بینید، تفسیر و بر اساس رفتار و محتوا و چیزهای که می‌گویند به افراد درون گرا و بیرون گرا تقسیم کنید.

دکتر مظاهری برای غلبه بر عصبانیت، تمرینی را دادن که به مدت ۶۰ روز، روزی ۵ بار و ۹۰ ثانیه، فیلمی از بچه‌ای که میخندد را اول با چشم باز و صدای بلند گوش دهید و بعد چشمانتان را باز و بسته کنید و در آخر چشمانتان را ببندید و صدا را نیز خاموش کنید. در ذهن خود تصویر سازی و هر روز تکرار نمایید. این تمرین باعث می‌شود که در زمان عصبانیت بر اعصاب خود کنترل داشته باشید و آرامش‌تان را حفظ کنید.

هوش کلامی

تکنیکمذاکراتمهارتهوش کلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *