به جای حرف زدن یاد بگیرید درست سوال کنید


به جای حرف زدن یاد بگیرید درست سوال کنید

در جلسه مذاکره کسی که سوال می‌کند، برنده است. یکی از مهمترین روش‌های ایجاد تشکیک، پرسش‌گری خواهد بود، زیرا فرد را با تناقض روبرو می‌کند. ارائه مطلب در زمان درست یکی از تکنیک‌های مهم در هوش کلامی می‌باشد. نکته حائز اهمیت در تمام مذاکرات، اگر برنده شدی روابط انسانی داشته باشید. چند تا اصول اساسی در مذاکره که باید یاد بگیرید، یک اصل، آنچه بلد انکار می‌شود، دلیل اصلی است. یعنی هنگام مذاکرات زمانی که طرف مقابل موضوعی را انکار می‌کند، بدانید که دلیل اصلی همین موضوع خواهد بود. در زمان خستگی مذاکره نکنید، چون قدرت درک و تحلیل پایین می‌آید. بنابراین در مذاکره کسی که یک راه حل بیشتر دارد، برنده است. زیرا می‌داند چه مسئله‌های را مطرح کند و چه مشکلاتی را حل نمایید. هنگام مذاکره، دیپلماتیک صحبت کنید تا مخاطب چیزی بدست نیاورد. دکتر امیرحسین مظاهری سیف در سمینار هوش کلامی از تکنیک پرسش و پاسخ استفاده می‌کند، با این کار باعث آشنایی دانشجوها با مسائل روز در کسب و کار می‌شود و بصورت تیمی با هم تبادل نظر می‌کنند. در مقاله قبلی با موضوع اراده کنی درست می‌شود، به یک سری از مهارت‌های Verbal intelligence پرداخته شد. در این مبحث تیم ثروت آفرینان سعی دارند تکنیک‌های جدیدی را در مذاکرات تجاری به شما دوست عزیز آموزش دهند.

شبکه سازی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

شبکه‌ای از انسان‌ها که کاری را برای ما انجام می‌دهند، به عبارتی ایجاد ارتباط دوسویه با آدم‌های که برای ما کار می‌کنند، گفته می‌شود. در مذاکرات اگر ارتباط برقرار نشود؟! ارتباطی که خودت را برای طرف پرزنت و نیازش را رفع کنی، امکان ایجاد شبکه از بین می‌رود. یکی از مهارت‌های هوش کلامی، اول طرف مذاکره را مشتاق کنید و بعد درخواست رابطه نمایید.

وقتی یک نفر با احساس صحبت می‌کند با موج احساسی آن همراه شوید (بچه‌ها آینه احساس هستند)، یکی از نکته‌های بسیار مهم در مذاکره این است که بسیاری از افراد وارد مذاکره می‌شوند هدف ندارند، باید در این مواقع، صورت مسئله را تعیین و موضوع را مشخص کنید.

از ویژگی‌های مدیر جلسه در مذاکره، شفاف‌سازی موضوع مورد بحث است. اولین کار، تعیین کنید که خودتان موضوع بحث را بدانید، مهم نیست چند نفر با شما مخالف هستند. در هوش کلامی آموزش می‌دهند که چگونه در برابر مخالف بدون ایجاد مقاومت بحث کنید، برای متقاعد کردن مخاطب همیشه لیست دلیل داشته باشید.

در مذاکره امکان بیعت دوباره هست که یک نفر اظهارنظری کند و نظرش را برگرداند. افرادی هستند که نسبت به اعتقادات و باورهاشان تعصب دارند، یعنی اعتقاداتی که مقدس و قابل دسترسی نیستند، بدانید، باید در مقابل تعصب، سکوت کرد. از مهارت‌های هوش کلامی الگو داشتن است، الگوها تصمیم‌های مهم برای اقدام است، الان چی بگم؟! چطور بگم؟!

سعی کنید در مذاکرات عصبی نشوید و آرامش خودتان را حفظ کنید، عصبانیت واکنش عقل است به سمت بن بست

تکنیک ایجاد خلاء

تکنیک ایجاد خلاء یک نوع تردید منطقی که بر پایه‌های تشکیک است. این تکنیک در مذاکره مثل تیراندازی به هدف متحرک می‌باشد. اگر در لحظه درست تیراندازی نکنید، تیر به هدف نمی‌خورد. با مقدمه که می‌روید، ذهن مخاطب آماده پذیرش می‌شود و بعد از آن حرف بزنید. در مذاکرات حرف درست را در جای درست و در زمان درست انتخاب کنید.

هوش کلامی می‌گوید که روش تبدیل شدن آدم تنفربرانگیز را بنویسید، چیزهای که ایجاد تنفر در ذهن مخاطب می‌کند، من می‌فهمم؟! تو نمی‌فهمی؟! و تاکید بر آن، چون انسان حیوانی احساسی است و آدم‌های بصری با چشم ارتباط برقرار می‌کنند، دانستن این نکات باعث پیشرفت در کسب و کار می‌شود.

آقایان همه چیز رامی دانند، لطفا اظهار نظر نکنید!
خواندن مقاله

یک تکنیک خیلی جالب در سمینار دکتر که مورد استقبال دانشجوها قرار گرفت، مهارت لابی کردن است. در این تکنیک، تلاش‌های که در فضای رسمی اتفاق نمی‌افتد وارد فضای غیررسمی می‌شود. همچنین فرض کردن باعث می‌شود شما تصویری را در ذهن مخاطب بکار ببرید که طرف مقابل حرفتان را زودتر بپذیرد.

بنابراین تصویری را که در ذهن طرف مقابل ایجاد می‌کنید (تکنیک فرض کن) است که در هوش کلامی یک نوع فروش کلامی گفته می‌شود، به این معنا که یافتن الگوها و فرضیه‌های برای متقاعد کردن با حرف کشیدن و عصبانی نکردن وجود دارد.(کاربرد غلیان عصبانیت، علیه خودشان مخالفت می‌کنند و بازی از دست می‌رود).

یکی از روشهای متقاعدسازی افراد، درگیر کردن افراد است. یکی از سوالاتی که برای‌تان پیش می‌آید تردید منطقی یعنی چه؟ تردید، یعنی شک و ایجاد تناقض در منطق طرف مقابل می‌باشد. در مذاکره، منطق مدل فکری فرد است و موضع یعنی اظهارنظر که ازش دفاع می‌کنیم، افراد خوب یا بد؟! مواضح را حفظ کنید و منافع را فراموش، در نتیجه فرضیه‌سازی مشخص می‌کند که الان می‌خواهیم در مورد چه چیزی صحبت کنیم، پس فرض کردن ایجاد تصویر در ذهن مخاطب است.

هوش کلامی

تکنیکمذاکرهمهارتهوش کلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *