مکتب کالیفرنیا

مکتب کالیفرنیا


اقداماتی که دانشگاه هاروارد و استفورد برای دنیای کامپیوتر و کسب و کار انجام می‌دادند از سال‌ها قبل از ۱۹۷۵ شروع شده بود اما تاسیس باشگاه کامپیوتری homebrew یک اتفاق ساده با دگرگونی بزرگ و اعجاب انگیز بود.
این باشگاه که پایه دو شرکت بزرگ نسل اول یعنی مایکروسافت و اپل را ایجاد کرد، به طور غیر مستقیم تبدیل به محل تبادل اطلاعات در سایه خرید و فروش ایده شد؛ و با باب شدن حضور صاحبان صنایع در دوره‌های آموزشی این دانشگاه‌ها و سایر دانشگاه‌های ایالات متحده تحقیقات بر روی چرایی کسب و کارهای موفق و ناموفق شکل جدیدی به خود گرفت.
ارائه مدل‌های کاربردی در سمینارهای و تحقیقات دانشجویان نا خودآگاه نسل بعدی کسب و کارهای مانند آمازون را فراهم آورد. اما تمرکز شرکت‌های در دره سیلکون در جوار دانشگاه استنفورد و وارد شدن دانشجویان به سطح بالای کسب و کارهای موفق باعث تکمیل مدل‌ها و شکل گرفتن روش و منش جدید مدیریتی شده است.
جیم کالینز، جری پرواس ، مارتین هانس ، مارک تامپسون و … که به مرکزیت استنفورد تحقیقات زیادی کرده‌اند، روش جدیدی را شکل داده‌اند که از سال ۲۰۰۹ حمایت اوباما از سرمایه گذاری‌های در تداوم سیاست‌های کلینتون و فرماندار مشهور ایالت کالیفرنیا به الگوی کسب وکارهای نوپا و سپس به یک سبک و مکتب مدیریتی تبدیل شد.

مکتب کالیفرنیا بیش از آنکه بعنوان یک مکتب مدیریتی در دانشگاه‌ها جا باز کند، به عنوان یک سبک تجارت کلان و ایجاد کسب و کارهای بزرگ در حال اجراست و رد پای آن در تحقیقات همگرا، مقاله‌های پژوهشی و سمینارها دیده می‌شود.

هوش کلامیهوش مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *