آنچه در این مقاله میخوانید [پنهانسازی]
سلام به همه مدیران و رهبران کسبوکارهای عزیز! خیلی خوشحالیم که امروز اینجاییم تا درباره موضوعی صحبت کنیم که دنیای کسبوکار رو داره متحول میکنه: هوش مصنوعی. حالا شاید بگید: «هوش مصنوعی؟ این دیگه چیه؟ قراره جای منو بگیره؟» نگران نباشید! امروز قراره با یه داستان جذاب و چندتا مثال کاربردی، بهتون نشون بدیم که چطور هوش مصنوعی میتونه دستیار فوقالعادهای برای شما و تیمتون باشه. هدفمون اینه که این فناوری رو به زبون ساده براتون باز کنیم تا بتونید توی کلاسهای «هوش مصنوعی برای مدیران» حسابی بدرخشید.
یه داستان از گذشته: وقتی اینترنت اومد!
دکتر مَظاهری گفت : بیاید یه لحظه برگردیم به دهه ۹۰ میلادی. اون موقعها اینترنت تازه داشت پا به دنیای کسبوکار میذاشت. خیلی از صاحبای کسبوکارا با خودشون فکر میکردن: «اینترنت؟ وبسایت؟ این دیگه چیه؟ من که مشتریامو دارم، چرا باید پول بدم یه صفحه تو اینترنت درست کنم؟» خیلیاشون یه وبسایت ساده درست کردن که فقط یه سری اطلاعات اولیه داشت، مثل یه بروشور دیجیتال. به اینا میگفتن Brochureware. حالا فکر کنید اون موقع یکی بهتون میگفت: «این وبسایتای ساده قراره یه روزی تبدیل به فروشگاههای آنلاین، اپلیکیشنهای پیچیده و حتی شبکههای اجتماعی بشن!» باور میکردید؟
هوش مصنوعی امروز دقیقاً تو همون موقعیت وبسایتای دهه ۹۰ قرار داره. الان خیلی از کسبوکارا یه ربات چت ساده رو وبسایتشون میذارن که به سوالات پایه مشتریا جواب بده. اما این فقط یه شروعه! درست مثل وبسایتایی که از یه صفحه ساده به پلتفرمهای غولپیکری مثل آمازون رسیدن، هوش مصنوعی هم قراره تکامل پیدا کنه و به عاملهای هوش مصنوعی (AI Agents) تبدیل بشه که میتونن کارهای پیچیدهتری انجام بدن.
عاملهای هوش مصنوعی چه چیزهایی هستند؟
دکتر مَظاهری گفت : خب، حالا بیاید یه کم در مورد این عاملهای هوش مصنوعی حرف بزنیم. فکر کنید یه کارمند دیجیتال دارید که خستگیناپذیره، همیشه آمادهست و میتونه همزمان چندتا کار رو انجام بده. این عاملها مثل یه وبسایت یا اپلیکیشن نیستن که فقط یه سری اطلاعات نشون بدن یا یه کار خاص انجام بدن. اینا مثل یه همکار باهوشن که میتونن با مشتریا گپ بزنن، مشکلات رو حل کنن و حتی تصمیمهای ساده بگیرن.
مثلاً فرض کنید یه کافه کوچیک دارید. یه عامل هوش مصنوعی میتونه سفارشهای آنلاین رو مدیریت کنه، به مشتریا پیشنهاد قهوه بده، موجودی انبار رو چک کنه و حتی به کارمنداتون یادآوری کنه که قهوه عربیکا داره تموم میشه! حالا فکر کنید به جای یه عامل، چندتا از اینا داشته باشید: یکی برای پشتیبانی مشتری، یکی برای مدیریت انبار، یکی برای بازاریابی. درست مثل اینه که چندتا وبسایت برای کارهای مختلف دارید.
چطور کارمندا و مشتریا رو با هوش مصنوعی همراه کنیم؟
دکتر مَظاهری گفت : یکی از بزرگترین چالشهای استفاده از هوش مصنوعی، اینه که کارمندا و مشتریا بتونن باهاش کنار بیان. بیاید با کارمندا شروع کنیم. خیلی وقتا کارمندا نگرانن که هوش مصنوعی قراره جای اونا رو بگیره. اما این یه سوءتفاهمه! هوش مصنوعی قراره کارای تکراری و خستهکننده رو از دوش کارمندا برداره، نه اینکه اونا رو بیکار کنه.
مثلاً یه شرکت خدمات مشتری رو در نظر بگیرید. کارمندا مجبورن هر روز به صدتا ایمیل تکراری جواب بدن: «سفارشم کی میرسه؟» یا «چطور میتونم رمزمو عوض کنم؟». حالا اگه یه ربات هوش مصنوعی این کارای ساده رو انجام بده، کارمندا میتونن روی حل مشکلات پیچیدهتر تمرکز کنن، مثل طراحی یه کمپین بازاریابی جدید یا بهبود تجربه مشتری. اینجوری نه تنها کارشون جذابتر میشه، بلکه حس میکنن دارن کارای مهمتری انجام میدن.
برای شروع، پیشنهاد میکنم از وظایف پنج دقیقهای شروع کنید. اینا همون کارای ساده و تکراریان که کارمندا ازشون متنفرن. مثلاً وارد کردن دادهها تو اکسل یا جواب دادن به سوالات روتین مشتریا. وقتی کارمندا ببینن هوش مصنوعی داره این کارای خستهکننده رو انجام میده، خودشون مشتاق میشن که بیشتر باهاش کار کنن.
حالا بریم سراغ مشتریا. اگه مشتریا تو زندگی روزمرهشون با هوش مصنوعی راحت باشن (مثل وقتی با سیری یا الکسا حرف میزنن)، راحتتر با رباتهای پشتیبانی کسبوکار شما هم کنار میان. مثلاً یه مشتری که عادت داره با دستیار صوتی گوشیش کار کنه، اصلاً تعجب نمیکنه اگه یه ربات تو وبسایت شما بهش کمک کنه که یه محصول رو پیدا کنه یا مشکلش رو حل کنه.
هوش مصنوعی چطور به کسبوکارا کمک میکنه؟
دکتر مَظاهری گفت : حالا بیاید یه کم در مورد فواید هوش مصنوعی برای کسبوکارا حرف بزنیم. یکی از بزرگترین مزیتهای هوش مصنوعی اینه که به شما کمک میکنه با منابع کمتر، کارای بیشتری انجام بدید. مثلاً یه شرکت کوچیک با پنج تا کارمند میتونه با کمک هوش مصنوعی، خدماتی تو سطح یه شرکت بزرگ ارائه بده.
فرض کنید یه بوتیک لباس دارید. یه عامل هوش مصنوعی میتونه رفتار مشتریا رو تحلیل کنه و پیشنهاد بده که چه مدل لباسایی بیشتر میفروشه. یا مثلاً تو دوران رکود اقتصادی، به جای اینکه مجبور بشید کارمنداتون رو کم کنید، میتونید از هوش مصنوعی برای مدیریت کارای روتین استفاده کنید و کارمنداتون رو روی پروژههای خلاقانهتر متمرکز کنید. اینجوری کسبوکارتون در برابر نوسانات بازار مقاومتر میشه.
یه مثال دیگه: فرض کنید یه شرکت تولید اسباببازی دارید. میتونید یه شخصیت هوش مصنوعی به اسباببازیاتون اضافه کنید که با بچهها گپ بزنه، داستان تعریف کنه یا حتی بهشون کمک کنه که یه بازی رو یاد بگیرن. اینجوری نه تنها محصولتون جذابتر میشه، بلکه تجربه مشتری رو هم حسابی ارتقا میدید.
آینده با هوش مصنوعی: یه دنیای هیجانانگیز!
دکتر مَظاهری گفت : بیاید یه لحظه به آینده نگاه کنیم. چند سال دیگه، هوش مصنوعی قراره همهجا باشه. از یخچال خونهتون که بهتون میگه چه مواد غذاییای کم دارید، تا ماشینتون که خودش عیبیابی میکنه. این عاملهای میکروسکوپی هوش مصنوعی قراره تو همه محصولات و خدمات جا بگیرن و زندگی رو راحتتر کنن.
مثلاً تصور کنید یه خونه میخرید که یه عامل هوش مصنوعی داره. این عامل میتونه بهتون بگه رنگ دیوارا چیه، گارانتی لوازم خونه تا کی اعتبار داره یا حتی قوانین محله رو براتون توضیح بده. یا یه یخچال که بهتون میگه فیلترش کی باید عوض بشه و حتی خودش سفارشش رو میده!
برای کارآفرینا هم این یه فرصت طلاییه. همونطور که وبسایتا و اپلیکیشنها کلی ثروت و فرصت خلق کردن، حالا نوبت هوش مصنوعیه که این کارو بکنه. اگه یه ایده خلاقانه برای یه محصول یا خدمت با هوش مصنوعی دارید، الان وقتشه که دست به کار بشید!
چندتا نکته عملی برای شروع
حالا که با پتانسیل هوش مصنوعی آشنا شدیم، بیاید چندتا نکته عملی برای استفاده ازش تو کسبوکارتون رو مرور کنیم:
- با کارای ساده شروع کنید: وظایف تکراری و AscendingDescending رو خودکار کنید. این یه راه عالی برای نشون دادن ارزش هوش مصنوعی به کارمندا و جلب اعتمادشونه.
- آزمایش داخلی انجام بدید: قبل از اینکه رباتهای پشتیبانی رو برای مشتریا فعال کنید، بذارید کارمندا باهاش کار کنن و بازخورد بدن تا بهتر بشه.
- به کارمندا آموزش بدید: مطمئن بشید تیمتون میدونه هوش مصنوعی قراره بهشون کمک کنه، نه اینکه جاشونو بگیره. این اعتمادسازی خیلی مهمه.
- از دادههای خودتون استفاده کنید: هوش مصنوعی وقتی با دادههای خاص کسبوکارتون آموزش ببینه، خیلی بهتر عمل میکنه. مثلاً دادههای فروش یا رفتار مشتریا رو بهش بدید.
- به آینده فکر کنید: به این فکر کنید که چطور میتونید هوش مصنوعی رو تو محصولات یا خدماتتون ادغام کنید تا تجربه مشتری رو بهتر کنید.
حرف آخر
دکتر مَظاهری جمع بندی کرد: هوش مصنوعی یه ابزار قدرتمنده که میتونه کسبوکارتون رو به یه سطح جدید ببره. مثل اینترنت تو دهه ۹۰، شاید الان یه کم پیچیده به نظر بیاد، اما اگه قدمهای کوچیک و هوشمندانه بردارید، میتونید ازش به نفع خودتون استفاده کنید. یادتون باشه، هدف این نیست که هوش مصنوعی جای آدما رو بگیره، بلکه قراره بهتون کمک کنه که کارای بیشتری با زمان و منابع کمتر انجام بدید.
ممنون که امروز همراه من بودید. حالا نوبت شماست که برید و این ایدهها رو تو کسبوکارتون پیاده کنید. اگه سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، حتماً تو کلاسهای دوره «هوش مصنوعی برای مدیران» باهامون در میون بذارید. موفق باشید!
پادکست
سخنرانی دکتر مَظاهری : استراتژی ادغام هوش مصنوعی برای مدیران کسبوکار سلام به همه مدیران و رهبران کسبوکارهای عزیز! خیلی خوشحالیم...
آبان 9, 1404







