آشنایی با مفاهیم مذاکره

در مقاله چگونه مذاکره موفق داشته باشیم، برای داشتن مذاکره موفق به ذکر نمونه های پرداختیم و در ادامه آن تصمیم گرفتیم که نکاتی را برای تکمیل اطلاعات و به نتیجه رسیدن مذاکره بیان کنیم. نکته ی که شاید خیلی ها آن را نمی دانند، این است که مذاکره فقط کلامی نیست.

بزنگاهی برای سکوت!

اگه قصدتون از حرف زدن در مذاکره به هدف رسیدنه، خوب میتونید بخشی از این بار رو، بر روی دوش سکوت بذارین، هم کمک کننده است و هم میتونه بعضی مواقع نجات دهنده و پیش برنده در لحظات نفس گیر مذاکره باشه.

سکوت نشانه ضعف نیست

شاید بلافاصله جبهه بگیرید که سکوت کردن در مذاکره ممکنه ما رو به حاشیه بکشونه و از پررنگ بودن تون در میدان مذاکره ممانعت کنه و حتی ممکنه ضعف داشتن در حین مذاکره تلقی بشه و حتی برای اون نمونه های مستندی هم بتونید عنوان کنید.

سکوت یک تکنیک!

اما در واقع سکوت یک تکنیک که توسط حرفه ای ها به عنوان راه میان بر در مذاکره استفاده  میشه، تا مخاطب رو وادار به تصمیم گیری سریع و یا موافقت اش رو جذب کنن.

سکوت اهرم قدرت

حتی گاها سکوت باعث می شه مخاطب حس قدرت و اقتدار رو در شما مشاهده کنه و از موضع اش کوتاه بیاد، یا تغییر موضع بده و برخلاف درونیات اش با شما همسو بشه.

 مزایای سکوت

از جمله مزایای سکوت اعلام مخالفت یا موافقت یا بی طرفی است. وقتی در جدالی قرار می گیرید که هر دو طرف مقصرند سهم شما اگر سکوت باشد بهتره.

در معامله ای که ضرر و زیان اش بیشتر از سودشه، اگر رودروایستی دارید می توانید پای معامله با سکوت خود را کنار بکشید.

با سکوت می توانید امتیاز بیشتر دریافت کنید و بی هیچ جدلی حتی لفظی به مخاطب برسانید که از میزان تخفیف ارائه شده راضی نیستید!

شما چه بهره ی مثمر ثمری را از تکنیک سکوت در کسب و کار یا زندگی تان برده اید؟

آیا به این مهارت اشراف کامل دارید؟

اگر نه! شما باید آشنایی با مفاهیم مذاکره داشته باشید و در سمینار اصول مذاکره به تمام ابعادش آشنایی پیدا کنید! این فرصت استثنایی رو از دست ندهید.

تعجیل در متقاعد کردن مخاطب نداشته باش

تحمیل دیگه جواب نمیده!

یکی از رمز و رموزهای مذاکره رها شدن از اهرم فشار در طرفین محسوب میشه! هیچ کس دوست نداره بهش چیزی تحمیل شه! اصلا وقتی یه نفر دو بار یا سه بار به هر طریقی تاکید می کنه که مثلا این آب رو بخور، این شکلات رو بردار، با این خودکار بنویس، رو این مبل بشین و… (الان کلی مثال تو ذهنت شکل میگیره و خاطره هایی هم از این برخوردها حتما به یادت میاد) قطعا به شک می افتی که چرا باید این کار رو بکنی؟ حتی اگه به صلاح ات بوده باشه! حتی اگه ذی نفع بوده باشی.

اصرار بیخودی فایده نداره!

پس اصرار بیخودی فایده نداره که هیچ! تازه ممکنه تو رو از هدفت در مذاکره دور هم بکنه! مثلا محصولی که برای فروش آوردی با تاکید بیشتر مخاطب ات دلزده بشه یا پیشنهادی مطرح کنی و با اصرار زیاد به انجامش، دید منفی به مخاطب ات بدی.

عوامل موفقیت آمیز در مذاکره
خواندن مقاله

به جای اصرار چه کار میشه کرد ؟

حتما با خودت بارها گفتی، چرا وقتی همه چی رو به راه میشه با بستن این قرارداد، وقتی این محصول خیلی خوبه یا وقتی میدونید یه اتفاقی اگه رخ بده چه نتیجه خوبی عاید طرفین مذاکره میشه؛ چرا روش اصرار نکنی! چرا بیشتر تلاش نکنی واسه متقاعد کردن طرف، درست میگی، ولی عجله نکن.

خصوصا وقتی طرف مذاکره رو برای اولین بار ملاقات می کنی! خودت رو اگه جای اون بزاری و بدون هیچ پیش زمینه ای ازش، یا درست و نادرست بودن حرفاش، پای میز مذاکره بشینی، قطعا بهش حق میدی که شرط احتیاط رو عاقلانه بدونه و بر اساس اصرارها و احساسات و اشتیاق طرف مقابل تصمیم به بستن قرارداد یا خرید محصول یا تایید شکل گیری یه اتفاق مهم، نکنه.

راه درست اینه!

باید یاد بگیری چطوری به هدفت برسی، بدون اینکه اصرار کنی، بدون اینکه مخاطب رو حساس کنی به اینکه داره شرایط مذاکره بهش تحمیل میشه.

راهش اینه: باید شرایط متقاعد سازی اصولی رو آموزش ببینی و به وقتش به کار بگیری! قول میدم از نتیجه مذاکره ای که بعدش داری لذت ببری.

فقط کافیه اولین قدم رو برای یاد گیری برداری، میدونم که حتما توی سمینار اصول مذاکره می بینمت!

 

 

 

 

اصول مذاکره

سخنوریمذاکراتمذاکرهمذاکره تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *