0
تومان
0
تومان

جهانگیری: حذف و اصلاح مصوبات مخل کسب و کار دنبال می شود

جهانگیری: حذف و اصلاح مصوبات مخل کسب و کار دنبال می شود

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما در این قسمت از سایت ثروت آفرینان قصد داریم تا نگاهی به مصاحبه معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری بیاندازیم که اشاره کرده بودند حذف و اصلاح مصوبات مخل کسب و کار دنبال می شود. در این مصاحبه آقای جهانگیری اطلاعاتی را در خصوص این مورد در اختیار افراد علاقه مند قرار دادند. علاقه مندان به مصاحبه افراد مهم همچنین می توانند به مقاله “مصاحبه با ثروت آفرینان؛ گفتگویی با خالق برند آپارات” نیز مراجعه کنند.

 

جهانگیری: حذف و اصلاح مصوبات مخل کسب و کار دنبال می شود

معاون اول رییس جمهوری حذف ۴۵۰ مجوز زائد و بهبود ۳۴ پله ای شاخص فضای کسب و کار کشور در دو سال اخیر را نتیجه ای مثبت خواند.

حذف و اصلاح مصوبات و تاثیر روی اقتصاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ ظهر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این نشست، با تاکید براینکه مدیران مسئولیت پذیرفته اند که تصمیمات سخت اتخاذ کنند، اظهار داشت: مدیران نباید در اتخاذ تصمیمات صحیح دچار تردید شوند و از اتخاذ برخی تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز واهمه داشته باشند؛ البته باید تصمیم گیری‌ها در چارچوب قانون باشد و بتوانیم از عملکرد خود دفاع کنیم.

وی با تاکید براینکه بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین عوامل در ایجاد رونق اقتصادی کشور است، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید، بهبود فضای کسب و کار به عنوان یکی از اولویت ها مدنظر قرار گرفت و تلاش دولت این بوده است که فضای مناسبی برای کسب و کار فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین حذف ۴۵۰ مجوز زائد و بهبود ۳۴ پله ای شاخص فضای کسب و کار کشور در دو سال اخیر را نتیجه ای مثبت ارزیابی کرد و افزود: براساس گزارش دبیرخانه شورا، ۵۶۱ مصوبه مخل فضای کسب و کار تاکنون شناسایی شده که لازم است روند حذف و اصلاح مصوبات با جدیت بیشتری پیگیری و هرچه سریعتر اصلاحات لازم در این زمینه انجام شود.

حذف و اصلاح مصوبات و سخنان آقای جهانگیری

وی با اشاره به اینکه شاخص تجارت فرامرزی کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، اظهار داشت: قابل قبول نیست که اراده ای در راس نظام به وجود آید اما به دلیل برخی کم کاری ها شاهد تحقق اهداف مورد نظر نباشیم. اینکه شاخص تجارت فرامرزی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، به هیج وجه قابل توجیه نیست زیرا توسعه صادرات یکی از اولویت های اصلی کشور است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید ویژه شده است. شما برای آشنایی با اقتصاد و روند پیشرفت در آن می توانید در دوره شم اقتصادی موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.
دکتر جهانگیری ادامه داد: انتظار می رود اتاق بازرگانی خود را متولی فضای کسب و کار کشور بداند و از طریق مشورت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، پیشنهادها مشخصی را در جهت بهبود فضای کسب و کار به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه درخصوص زمان‌بر بودن برخی استعلامات و صدور مجوزهای مختلف برای فعالیت فعالان اقتصادی، خاطرنشان کرد: برای تسریع در صدور مجوزهای مختلف برای فعالیت بخش خصوصی، نباید به علت تخلف، بدهی مالیاتی و یا معوقات بانکی برخی افراد، روند صدور مجوز برای سایرین به تاخیر بیفتد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت بهبود فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی، گفت: هر چقدر در این زمینه تعلل و کوتاهی شود، هزینه های آن بر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی تحمیل می شود.

علی طیب نیا افزود: باید در کنار حذف مجوزها و مقررات و حذف و اصلاح مصوبات دست و پاگیر، بیشتر به دنبال تسهیل فرایند صدور مجوزهای مختلف باشیم تا هزینه ای که بر فعالان اقتصادی تحمیل می شود کاهش پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی هم در این نشست با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار گفت: یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است و اگر فضای کسب و کار اصلاح شود، شاهد مشارکت بیشتر و افزایش حضور مردم در اقتصاد و به تبع آن رونق اقتصاد کشور خواهیم بود. شما می توانید برای پاسخ به سؤال این که چرا شم اقتصادی در حال حاضر مهم است به مقاله “چرا باید به آموزش و تربیت شم اقتصادی خود بپردازیم؟” مراجعه کنید.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، دادگستری، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل دیوان محاسبات کشور، رییس سازمان خصوصی سازی، رییس اتاق بازرگانی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت محیط کسب و کار در کشور از زمان استقرار دولت یازدهم و اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود آن توسط دبیرخانه شورا ارائه شد.

حذف و اصلاح مصوبات

در این گزارش اعلام شد که با تشکیل دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار و با اهتمام ویژه دولت یازدهم، رتبه فضای کسب و کار کشور با ۳۴ پله رشد از ۱۵۲ به رتبه ۱۱۸ ارتقاء یافته است.

نماینده دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ در ادامه گزارش خود به تلاش این دبیرخانه برای برقراری ارتباط الکترونیکی بین دستگاه ها به منظور آماده‌سازی آنها جهت ایجاد پنجره واحد در صدور مجوز ها اشاره کرد و افزود: با الکترونیکی شدن این برنامه ها، شاهد کاهش چشمگیر مدت زمان صدور مجوزها خواهیم بود.

اقدمات انجام شده و کارهای در دست اجرا به منظور بهبود زیرشاخص های سهولت انجام کسب و کار و ایجاد سامانه برای حذف یا اصلاح قوانین و مقررات مخل کسب و کار از دیگر موضوعاتی بود که گزارش آن از سوی دبیرخانه شورا ارائه شد.

در ادامه این نشست رییس سازمان خصوصی سازی نیز گزارشی از واگذاری های انجام شده در سال ۹۴ و برنامه های پیش رو ارائه کرد و به بیان توضیحاتی درباره وضعیت بنگاه های واگذار شده و در حال واگذاری، مقایسه ارزش واگذاری ها به تفکیک ماهیت خریداران از سال ۱۳۸۰ تاکنون و ارزیابی عملکرد و بازرسی ویژه از شرکت های واگذار شده پرداخت.

در این جلسه که در خصوص حذف و اصلاح مصوبات بودف پس از بحث و تبادل نظر و ارائه دیدگاه های مختلف در جهت بهبود فضای کسب و کار، مقرر شد تمام یا بخشی از وجه التزام به عنوان خسارت تاخیر در تادیه خریداران، با ارائه ادله موجه از سوی خریداران مبنی بر بروز عوامل خارج از اختیار وی، در صورت تسویه کامل اصل و فرع اقساط مربوط، با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و تصویب هیئت واگذاری قابل بخشودگی باشد.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل مصاحبه آقای جهانگیری را در خصوص حذف و اصلاح مصوبات مخل کسب و کار دنبال می شود را در اختیار شما قرار دادیم. تنها افرادی می توانند در اقتصادی فعلی ایران موفقیت به دست آورند که هوش مالی بالایی داشته باشند. شما می توانید برای تقویت هوش مالی خود، در دوره هوش مالی که توسط موسسه ثروت آفرینان برگزار می شود، شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی