آنچه در این مقاله میخوانید [پنهانسازی]
مدیریت بحران درسهایی از فاجعه مدیرعامل کارتا

ﺗﻮﻧﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺮﯾﻊ و ﻣﺤﮑﻢ ﻓﺮود ﺑﯿﺎد. ﺗﻮ اﯾﻦ دﻧﯿﺎي ﭘﻬﻨﺎور اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﯾﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﮐﻮﭼﯿﮏ دادﮔﺎه اﻓﮑﺎر ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺮﻗﺮاره و ﭼﮑﺶ ﻗﻀﺎوت ﻣﯽ ﻋﯿﺎر ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﺸﻪ و اﻋﺘﺒﺎر و اﻋﺘﻤﺎد رو ﻣﺜﻞ ﺑﺮق و ﺑﺎد از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮه. ﺗﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﯾﻪ ﺑﺤﺮان ﺗﻤﺎم ﻣﯽ ﻣﺎﺟﺮاي ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖCarta( ﯾﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ازﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﺧﻮرده اﺳﺖ. وﻗﺘﯽ اﺗﻬﺎﻣﺎﺗﯽ درﺑﺎره ﺗﺒﻌﯿﺾ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ و ﺷﮑﺴﺖ آزار ﺟﻨﺴﯽ ﻣﻄﺮح ﺷﺪ، ﻫﻨﺮي واردﮔﺬار ﮐﺎرﺗﺎ ﮐﻪ ﯾﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻨﯿﺎن، ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ و ﻫﻢ B2B SAASاﻓﺰار ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺮوﯾﺲ ﺑﺮاي )ﻧﺮم ﻫﺎي اون وﮐﺎرﻫﺎ( در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻬﺎم ﻫﺴﺖ، ﺧﻮدش رو ﺗﻮ ﮐﺎﻧﻮن ﯾﻪ ﻃﻮﻓﺎن دﯾﺪ. ﺑﻪ ﺟﺎي اﯾﻨﮑﻪ ﺧﺴﺎرت رو ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﻪ، واﮐﻨﺶ ﮐﺴﺐ – ﯾﻪ از در ﻋﻤﻮﻣﯽ ﭘﺴﺖ ﯾﻪ ﺗﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﮔﺮوﻫﯽ اﯾﻤﯿﻞ ﻣﺪﯾﻮمﯽ ﺑﺪه ﻫﺎ راﻫﻨﻤﺎﯾﮐﻪ ﻗﺼﺪ داﺷﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ – ﺷﺪن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﻘﻂ . ﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺰرگ ﺑﺤﺮان ﯾﻪ اﯾﺠﺎد و ﺟﻨﺠﺎل ﺗﻮﻧﺴﺖ ﯾﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎﺷﻪ، ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﯾﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺎدرﺳﺖ، ﭼﯿﺰي رو ﮐﻪ ﻣﯽ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻋﺪم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺤﺮانﮐﺮد. ﭘﺲ از اﯾﻦ اﺗﻔﺎق، ﻣﻘﺎﻻت ﺧﺒﺮي درﺑﺎره ﮐﺎرﺗﺎ و وارد 800درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶده ﭼﻘﺪر ﺳﺮﯾﻊ و ﭘﯿﺪا ﮐﺮد، ﮐﻪ ﻧﺸﻮن ﻣﯽ ﺗﻮﻧﻪ از ﮐﻨﺘﺮل ﺧﺎرج ﺑﺸﻪ و ﺑﻦ ﺑﻪ ﯾﻪ ﺑﺤﺮان واﻗﻌﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﺸﻪ.ﺑﺎر اوﺿﺎع ﻣﯽﻓﺎﺟﻌﻪ ﺗﺮ و ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ رو در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮن. ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ دﻗﺖ ﮐﺎﻟﯿﺒﺮه ﺑﺸﻦ و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي وﺳﯿﻊﻓﻘﻂ واﮐﻨﺶ ﻧﺸﻮن دادن ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﭘﺎﺳﺦ رﯾﺰي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺤﺮانﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺳﻨﺠﯿﺪه، ﺷﻔﺎف و ﻫﻤﺪﻻﻧﻪ ﻧﻔﻌﺎن، و ﺗﺪوﯾﻦ ﭘﯿﺎم ﺷﺎﻣﻞ ارزﯾﺎﺑﯽ وﺿﻌﯿﺖ از ﻫﻤﻪ ﺟﻮاﻧﺐ، در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻫﻤﻪ ذي اﺳﺖ. رﻣﻨﺪان ﻫﺪف اﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﻪ، ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺗﻮ ﻫﻤﻮن ﻟﺤﻈﺎت اوﻟﯿﻪ، ﺑﻠﮑﻪ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت، ﺗﺎ اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎزﻣﺎن و رواﺑﻄﺶ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﮐﺎ م ﻣﺮدم ﺣﻔﻆ ﺑﺸﻪ. و ﻋﻤﻮ
مدیریت بحران چیست؟

ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮانﻓﺮآﯾﻨﺪ آﻣﺎده ﺷﺪن ﺑﺮاي روﯾﺪادﻫﺎي ﻏﯿﺮﻣﻨﺘﻈﺮه، واﮐﻨﺶ ﻧﺸﻮن دادن ﺑﻪ اوﻧﻬﺎ، و رﯾﮑﺎوري از اوﻧﻬﺎﺳﺖ. اﯾﻦ روﯾﺪادﻫﺎ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﻫﺎ، ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﺑﺤﺮان ﻣﺎﻟﯽ، ﻧﻘﺾ داده ﺗﻮﻧﻦ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻼﯾﺎيﻧﻔﻌﺎﻧﺶ ﯾﺎ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم رو دارن. ﺳﻨﺎرﯾﻮﻫﺎي راﯾﺞ ﺑﺤﺮان ﻣﯽ آﺳﯿﺐ رﺳﻮﻧﺪن ﺑﻦ ﺳﺎزﻣﺎن، ذي ﮐﻨﻪ.اي ﺑﺎﺷﻦ ﮐﻪ اﻋﺘﺒﺎر، ﺛﺒﺎت ﻣﺎﻟﯽ ﯾﺎ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﺳﺎزﻣﺎن رو ﺗﻬﺪﯾﺖ ﻣﯽاﻣﻨﯿﺖ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي، ﻓﺮاﺧﻮان ﻣﺤﺼﻮل، ﯾﺎ ﻫﺮ روﯾﺪاد دﯾﮕﻪ
درک فرآیند مدیریت بحران
وﮐﺎررﯾﺰي ﺗﺪاوم ﮐﺴﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﺸﺪه، ﺑﯿﻨﯽﺑﺮاي روﯾﺪادﻫﺎي ﭘﯿﺶ ﺷﻤﺎري روﻫﺎي ﺑﯽﺑﻦ اﯾﻦ ﺑﺴﺘﮕﯽ داره ﮐﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺤﺮان، ﻓﺮﺻﺖ وﮐﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﺎزه دارن اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺤﺮان ﺧﻮدﺷﻮن رو ﻫﺎ، ﺗﻬﺪﯾﺪات اﻋﺘﺒﺎري و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮارد اﺿﻄﺮاري ﺑﻦ ﻃﻮر ﻣﺪاوم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻦ. ﺑﺮاي ﮐﺴﺐﺑﺤﺮان
نقش تیم مدیریت بحران و ذینفعان کلیدی

ﺑﺤﺮاﻧﯽ، در ﻃﻮل ﯾﻪ روﯾﺪاد ﺗﯿﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮانﮐﻨﻪ. اﻣﺎ ﻫﺎي ﻣﺘﻼﻃﻢ ﻋﺪم ﻗﻄﻌﯿﺖ و آﺷﻔﺘﮕﯽ اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﯾﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﻘﺶ ﺣﯿﺎﺗﯽ در ﻋﺒﻮر از آب ﺷﻦ.ﻫﺎي ﺑﺤﺮان در واﻗﻊ ﺑﻦ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه )و ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮﺗﺮ( ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺘﻦ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻗﺒﻞ از وﻗﻮع ﺑﺤﺮان، ﺗﺸﮑﯿﻞ و آﻣﻮزش داده ﻣﯽ ﺗﯿﻢ ﺗﯿﻢ واﮐﻨﺶ ﺑﻦ ﺑﺤﺮانﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه و ﻣﺴﺌﻮل ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﯾﻪ واﮐﻨﺶ ﻣﻮﺛﺮ و ﺑﻦ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻦ ﮐﻠﯿﺪي از ﺑﺨﺶ ﻧﻔﻌﺎن از ذي ﻫﺎي ﻫﺎي ارزﺷﻤﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان، و ﺗﻮﺳﻋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﻧﻦ ﺑﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﻄﺮات اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ، اﯾﺠﺎد اﺳﺘﺮاﺗﮋيﺑﺤﺮان ﻣﻮﺟﻮد ﻫﺴﺖ. اﻣﺎ اوﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﻣﯿﺸﻪ، ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻦ. واﮐﻨﺶ اﺿﻄﺮاري ﺑﺮاي زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻋﺎدي ﻣﺨﺘﻞ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﻫﺎي ﻫﺎ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎي روﺷﻨﯽ رو ﺑﺮاي واﮐﻨﺶ ﺑﻦ ﺑﺤﺮان و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻫﺎ و ﭘﺮوﺗﮑﻞ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺗﻮﻧﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﺳﺮﯾﻊ و ﻗﺎﻃﻌﺎﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻪ و آﺳﯿﺐ ﮐﻨﻪ. ﺑﺎ داﺷﺘﻦ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸﺨﺺ، ﺗﯿﻢ ﻣﯽﺧﺎص ﺑﺮاي اﻋﻀﺎي ﺗﯿﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﻦ ﺳﺎزﻣﺎن رو ﺑﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﻮﻧﻪ.
انواع بحرانها در عصر دیجیتال

ز ﺣﻤﻼت ﺳﺎﯾﺒﺮي ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﭘﺬﯾﺮ ﻫﺴﺘﻦ. اﻫﺎ آﺳﯿﺐ اي در ﺑﺮاﺑﺮ ﻃﯿﻒ وﺳﯿﻊﯽ از ﺑﺤﺮان وﮐﺎرﻫﺎ و اﻓﺮاد ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﯾﻨﺪه در ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل اﻣﺮوز، ﮐﺴﺐ ﻫﺎ و اﻓﺮاد از ﺗﻮﻧﻦ در ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل رخ ﺑﺪن، ﻣﺘﻨﻮع و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﻫﺴﺘﻦ. ﻣﻬﻤﻪ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻧﻮاع ﺑﺤﺮان ﻫﺎي ﺷﺒﮑﻪرﺳﻮاﯾﯽ ﻬﺎ آﻣﺎده ﺑﺎﺷﻦ.ﺗﻮﻧﻦ در ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل رخ ﺑﺪن آﮔﺎﻫ ﺑﺎﺷﻦ ﺗﺎ ﺑﺮاي ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮﺛﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮ اوﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽاﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺤﺮان ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل راﯾﺞ ﻫﺴﺖ، ﯾﮑﯽ از اﻧﻮاع ﺑﺤﺮان ﺣﻤﻼه ﺳﺎﯾﺒﺮيوﮐﺎرﻫﺎ و اﻓﺮاد ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي اﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﮐﺴﺐ ﺷﻦ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺴﺘﻌﺪ ﺣﻤﻼت ﺳﺎﯾﺒﺮي ﻫﺴﺘﻦ و ﻧﯿﺎز ﺑﻦ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺤﺮان ﺳﺎﯾﺒﺮيﻦ دارن. اﯾ ﺗﻮﻧﻦ ﻋﻮاﻗﺐ ﺟﺪي ﺑﺮاي ﯾﻪ ﺳﺎزﻣﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻦ، از ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎﺷﻦ، و ﻣﯽ اﻓﺰار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻫﮏ و ﻧﻘﺾ داده ﺗﻮﻧﻦ از ﺑﺪاﻓﺰار و ﺑﺎجﺣﻤﻼت ﻣﯽ ﻫﺎ ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﻣﻨﯿﺖ ﺳﺎﯾﺒﺮي ﻗﻮي ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ دراﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻄﺮات ﺳﺎﯾﺒﺮي، ﺿﺮر ﻣﺎﻟﯽ، آﺳﯿﺐ ﺑﻦ اﻋﺘﺒﺎر، و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ. ﺿﺮورﯾﻪ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن
رسواییهای شبکههای اجتماعی
ﺗﻮﻧﻪ در ﻋﺼﺮ دﯾﺠﯿﺘﺎل رخ ﺑﺪه، ﻧﻮع دﯾﮕﻪ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽرﺳﻮاﯾﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎيﻫﺎي ﺷﺒﮑﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺴﺘﺮده از ﭘﻠﺘﻔﺮم ان، ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﯾﺎ اﻧﺠﺎم داده ﻫﺎ و اﻓﺮاد ﺑﻦ ﻃﻮر ﻣﺪاوم در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﯾﻪ ﺑﺤﺮان ﺑﻦ دﻟﯿﻦ ﭼﯿﺰي ﮐﻪ در ﺷﺒﮑﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ، ﻧﻈﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، ﯾﺎ ﯾﻪ وﯾﺪﺋﻮي وﯾﺮوﺳﯽ ﺑﺎﺷﻪ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن رو ﺑﻦ ﺷﮑﻠﯽ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺗﻮﻧﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﯾﻪ ﭘﺴﺖ ﺑﺤﺚﻫﺴﺘﻦ. اﯾﻦ ﻣﯽ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﯿﺎز ﺑﻦ ﯾﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺮﯾﻊ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺮاي ﺑﻦ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﻮﻧﺪن آﺳﯿﺐ ﺑﻦ اﻋﺘﺒﺎر و ﺑﺎزﮔﺮداﻧﺪن اﻋﺘﻤﺎد ﮐﺸﻪ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﻪ ﺑﺤﺮان ﺷﺒﮑﻪ ﻣﯽ ﻧﻔﻌﺎن داره. ﺑﺎ ذي
نقصهای تکنولوژیکی
ﺗﻮﻧﻦ ﻧﺎﺷﯽ از ﻫﺎي دﯾﺠﯿﺘﺎل ﻣﯽﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺑﺤﺮان ﻫﺎي ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﯾﺎ اﺧﺘﻼﻻتﻧﻘﺺ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﺎﺷﻪ، ﭼﻪ ﻗﻄﻌﯽ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻦ. ﭼﻪ ﺧﺮاﺑﯽ وب ﻧﻔﻌﺎن ﻣﺸﮑﻞ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻦ، و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺗﻮﻧﻦ ﻋﻤﻠﯿﺎت رو ﻣﺨﺘﻞ ﮐﻨﻦ، ﺑﺮاي ذيﻫﺎي ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﻣﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ، ﯾﺎ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﺮاب، ﻧﻘﺺ ﺎﺷﻦ ﺗﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ اوﻧﻬﺎ رو ﺑﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺮﺳﻮﻧﻦ ﻫﺎي ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﻫﺎي اﺿﻄﺮاري ﺑﺮاي ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻘﺺ ﻫﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزﻣﺎن آﺳﯿﺐ ﺑﺰﻧﻦ. ﻣﻬﻤﻪ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و از رﯾﮑﺎوري ﺳﺮﯾﻊ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﻦ.
درسهایی از فاجعه مدیرعامل کارتا
ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن از ﻃﺮﯾﻖ اﻗﺪاﻣﺎت و ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﺸﻮن ﻧﺸﻮن ﺑﺪن. وﻗﺘﯽ اوﻧﻬﺎ از ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ و ارزش ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻦ ﻃﻮر ﻣﺪاوم ﺗﻌﻬﺪ ﺧﻮدﺷﻮن رو ﺑﻦﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﻧﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ و روﺣﯿﻪ ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ. ﺷﻦ، ﻣﯽاﯾﻦ اﺻﻮل ﻣﻨﺤﺮف ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ رو ﻣﯽ ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻫﺴﺖ. در اﯾﻨﺠﺎ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽﮔﯿﺮيوﺿﻌﯿﺖ ﺑﺤﺮاﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﮐﺎرﺗﺎ ﯾﺎدآوري واﺿﺤﯽ از ﺧﻄﺮات ﺑﺎﻻي ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺬاراﻧﺸﻮن رو ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻦ: ﻫﺎي ﻣﺸﺎﺑﻪ اﺟﺘﻨﺎب ﮐﻨﻦ و اﻋﺘﻤﺎد و اﻃﻤﯿﻨﺎن ﮐﺎرﻣﻨﺪان و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺗﻮﻧﻦ از اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮن ﺗﺎ از دام ﻫﺎ ﻣﯽﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﭘﯿﺶﮕﯿﺮاﻧﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ، ﻧﻪ واﮐﻨﺶﯽ. و ﺗﻮﺳﻋﻪ ﯾﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺑﺤﺮان، ﻫﺎ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﻮدﺷﻮنﮐﻨﻪ. ﻣﻬﻤﻪ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺤﺘﻮا ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻓﯿﺪ ﺷﻤﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﭘﯿﺶﮕﯿﺮاﻧﻪ ﺑﺎﺷﻦ، ﻧﻪ واﮐﻨﺶﯽ. ﺗﺮ و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﯾﻪ واﮐﻨﺶ اﻧﮕﯿﺰ ﺑﺎﺷﻪ ﮐﻪ ﺑﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻦ ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﯾﺎ ﭘﺴﺘﯽ واﮐﻨﺶ ﻧﺸﻮن ﺑﺪﯾﺪ، ﺣﯿﺎﺗﯿﻪ ﮐﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺰرگدر ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻨﻪ وﺳﻮﺳﻪ اي ﻣﺘﻔﮑﺮاﻧﻪ و ﻬﺪه ﺑﮕﯿﺮه، ﺑﺎﯾﺪ ﯾﻪ ﻣﻌﺎون ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﻦ ﺷﯿﻮه ﻫﺎ رو در ﻣﻘﯿﺎس ﺑﺰرگ ﺑﻦ ﻋﻋﺠﻮﻻﻧﻪ رو در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ. ﺑﻦ ﺟﺎي اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ رﺳﺎﻧﻪ ﺗﺮ از اوﻧﭽﻪ ﻫﺴﺖ ﻧﺸﻮن ﺑﺪه و آﺷﻔﺘﮕﯽ ﻏﯿﺮﺿﺮوري اﯾﺠﺎد ﺗﻮﻧﻪ ﯾﻪ وﺿﻌﯿﺖ رو ﺑﺰرگ داد. واﮐﻨﺶ ﺗﮑﺎﻧﺶﯽ اﻏﻠﺐ ﻣﯽ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ واﮐﻨﺶ ﻧﺸﻮن ﻣﯽ ﻧﺘﻘﺎدات رو ﺑﺎ دﻗﺖ در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ، ﻧﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎ ﺑﺰرگ ﮐﺮدن ﮐﻨﻪ. ﭘﯿﺶﮕﯿﺮاﻧﻪ ﺑﻮدن ﺑﻦ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯿﻪ ﮐﻪ زﻣﺎﻧ و ﻣﮑﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻦ اﺗﻬﺎﻣﺎت ﯾﺎ ا
ﺗﻮﻧﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻫﺎ ﻣﯽﯾﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮐﻮﭼﯿﮏ، وﺿﻌﯿﺖ رو ﺗﺸﺪﯾﺪ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ ﯾﻪ روﯾﮑﺮد ﻣﺘﻔﮑﺮاﻧﻪ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻦ رﺳﺎﻧﻪ و ادراك ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺷﺮﮐﺖ ﺧﻮدﺷﻮن رو ﺑﻬﺘﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻦ و ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻧﺸﻮن اﻋﺘﻤﺎد اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻦ. ﺶ ﻧﮑﻨﯿﺪ. رﺳﺎﻧﻪ رو ﺳﺮزﻧ ﻓﺎﯾﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺘﯿﻪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎﻫﺎش ﮐﻨﺎر ﺑﯿﺎﯾﯿﻢ. ﺑﻦ ﺟﺎي ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺷﺪن در ﻧﺎاﻣﯿﺪي ﯾﺎ ﺳﺘﺎﯾﺶ، ﻫﺎ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﯽ ﺳﺮزﻧﺶ ﯾﺎ ﺳﺘﺎﯾﺶ رﺳﺎﻧﻪ اوﻧﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﻋﺪم درك ﻫﺎ دور از ﻧﻘﺺ ﻫﺴﺘﻦ، اﻣﺎ اﻋﺘﺮاض ﺑﻦ اي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻨﯿﻢ و ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺎﺷﯿﻢ. رﺳﺎﻧﻪ ﺣﯿﺎﺗﯿﻪ ﮐﻪ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ ﭼﻄﻮر در ﻓﻀﺎي رﺳﺎﻧﻪ ده.ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ اوﻧﻬﺎ رو ﻧﺸﻮن ﻣﯽ ايآﻣﻮزش رﺳﺎﻧﻪﺑﯿﻨﯿﻢ ﻣﺪﯾﺮان اﺟﺮاﯾﯽ از ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﻨﻔﯽ ﻏﺎﻓﻠﮕﯿﺮ ﻣﯿﺸﻦ ﯾﺎ ﺑﻦ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ دﯾﮕﻪ ﯾﻪ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺿﺮورﺗﻪ. ﮐﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﺮاي ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت آﻣﺎده ﻧﯿﺴﺘﻦ، ﻫﻤﻮﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻋﺼﺮبﯽ و ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار ﯿﻨﺪا ﯾﺎﮐﺎرﯾﻨﻮﻟ ) Linda Yaccarino( درCode 2023 ﻧﺸﻮن داد. ﺗﻮZen Mediaﺳﺎزي ﺳﻨﺎرﯾﻮﻫﺎي دﻧﯿﺎي واﻗﻌﯽ دﯾﻢ، و ﮔﺰارﺷﮕﺮان ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ رو ﺑﺮاي ﺷﺒﯿﻪ ، ﻣﺎ اوﻟﻮﯾﺖ رو ﺑﻦ آﻣﺎدﮔﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽ اي ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻪ، و ﺳﭙﺮدن اون ﺑﻦ ﺷﺎﻧﺲ دﯾﮕﻪ ﯾﻪ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻧﯿﺴﺖ. ارﯾﻢ. ﻣﻌﯿﺎر ﻣﻬﺎرت رﺳﺎﻧﻪﻣﯽ ﻠﺘﻔﺮم اﻋﺘﺒﺎر ﻫﺴﺖ، ﻧﻪ ﮐﺎﻧﺎل ﺗﻮزﯾﻊ.رﺳﺎﻧﻪ ﯾﻪ ﭘ ﮐﺮدن و اوﻧﻬﺎ رو ﺑﻦ ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﯽ اﺧﺒﺎر و دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ اي ﻫﻢ اﻋﺘﺒﺎر ﺷﺨﺺ ﺛﺎﻟﺚ و ﻫﻢ ﺗﻮزﯾﻊ ﮔﺴﺘﺮده رو ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪدر ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﭘﻠﺘﻔﺮم ﺠﺮ ﺑﻦ ﺳﻮءﺗﻔﺎﻫﻢ و ﻋﺪم ﻫﻤﺴﻮﯾﯽ ﺑﺎﻟﻘﻮه در اي ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﺤﺪودي رو اراﺋﻪ ﻣﯿﺪن، ﮐﻪ ﻣﻨﻫﺎي رﺳﺎﻧﻪاﻧﺪاز اﻣﺮوز، ﮐﺎﻧﺎلﮐﺮدن. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، در ﭼﺸﻢﻣﯽ اي ﻣﯿﺸﻪ.رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ و رﺳﺎﻧﻪ آﻣﺪه )ﻫﺎي ﺑﺪﺳﺖدر ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ رﺳﺎﻧﻪ earned media( ﻫﻨﻮز در دﻧﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﯾﻤﺎن ﺑﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﭘﺎﯾﯿﻨﻪ، در اﯾﺠﺎد اﻋﺘﺒﺎر ارزش دارن، دﯾﮕﻪ ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﺤﺘﻮاي ﺧﻮدﺷﻮن رو ﺑﻦ ﻃﻮر ﻓﻌﺎل ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﻦ ﺗﺎ ﺑﻦ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻫﺎ اﮐﻨﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻨﻦ. اﯾﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﯿﻪ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﮔﺴﺘﺮده رو ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﺳﻦ. داﺷﺘﻦ ﯾﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮزﯾﻊ ﺑﺮاي اﺧﺒﺎر ﻣﺜﺒﺖﺿﺮورﯾﻪ، زﯾﺮا 25درﺻﺪ از ارزش ﺑﺎزار ﯾﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻋﺘﺒﺎرﺷﻪﺑﻦ ﺟﺎي ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺮمﻫﺎي ﺳﻨﺘﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮزﯾﻊ، ﻣﻬﻤﻪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻦ ﺗﻘﻮﯾﺖ رو ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﺪﯾﻢ و از ﭘﻠﺘﻔﺗﮑﯿﻪ ﺻﺮف ﺑﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻟﯿﻨﮑﺪﯾﻦﺑﺮاي رﺳﯿﺪن ﺑﻦ ﺗﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻢ.ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﮔﺴﺘﺮده ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن رو ﺑﻦ ﻃﻮر ﻣﺪاوم ﮐﻨﻪ ﮐﻪ ﺿﺮورت داره ارزشﻫﺎ و رﻫﺒﺮان ﺑﻦ ﻃﻮر ﯾﮑﺴﺎن ﯾﺎدآوري ﻣﯽﻫﺎي ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﮐﺎرﺗﺎ ﺑﻦ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞدرس ﻫﺎ و ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﺗﻌﺎﻣﻞ ﮐﻨﻦ.ﻦ، و ﺑﺎ ﻓﺮوﺗﻨﯽ و دوراﻧﺪﯾﺸﯽ ﺑﺎ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﯿﻨﯽ و ﺑﺮاي اوﻧﻬﺎ آﻣﺎده ﺑﺸﻫﺎي اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ رو ﭘﯿﺶﺗﺠﺴﻢ ﮐﻨﻦ، ﺑﺤﺮان اﻣﯿﺪوارم اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮاﺗﻮن ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷﻪ. ﺑﻦ ﻧﻈﺮﺗﻮن ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ درﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺸﻪ از اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا ﮔﺮﻓﺖ ﭼﯿﻪ؟





