0
تومان
0
تومان

سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق 7 اسفند 96

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق 7 اسفند 96

سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق 7 اسفند 96

از کارگری تا تولید
مرتضی مرادی مطلق چگونه به تولید‌کننده ‌ای موفق تبدیل شد؟

سیزدهمین برنامه از سلسله برنامه‌های سلاطین کسب و کار دوشنبه (هفتم اسفند) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد . در سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق کارآفرین بخش تولید ، میهمان این برنامه بود که در قسمت نخست زندگی حرفه‌ای خود را برای شرکت‌ کنندگان بازگو کرد. در قسمت دوم این جلسه نیز امیرحسین مظاهری مطابق روال هفته ‌های گذشته به تحلیل و بررسی زندگیش پرداخت.

قالب ‌سازی، لاستیک ‌سازی و ریخته‌گری

مرتضی مرادی مطلق که اکنون سه واحد تولیدی قالب ‌سازی، لاستیک ‌سازی و ریخته‌گری را اداره می ‌کند و 230 نفر در مجموعه ‌های زیر نظر وی مشغول به کار هستند، موفقیت امروز خود را مدیون پدرش می ‌داند؛ پدری که به گفته خود او کارگری ماهر در زمینه ترمیم آثار باستانی بود و همیشه مهندسان و کارشناسان معماری برای پرسیدن اشکالاتشان نزد او می ‌آمدند. همین نیز موجب شد رویکرد خوبی به تحصیلات عالیه نداشته باشد و از پنج پسر خود که مرتضی چهارمین آن ‌ها بود بخواهد، در آینده کارگری حرفه‌ای شوند.

این معمار کهنه ‌کار به همین نیز اکتفا نکرده و با آینده ‌نگری دقیقی به فرزندان خود توصیه می ‌کند، از آنجایی که دنیا به سمت ماشینی شدن پیش می‌ رود، کار با ماشین و ساخت آن را بیاموزند. این توصیه آینده ‌نگرانه پدر از همان کودکی، ذهن مرتضی را به گونه ‌ای ناخودآگاه به سمت گام برداشتن به سوی دنیای فن هدایت کرد.

13 سالگی و شروع به کار

مرتضی مرادی مطلق به گفته خود حدود 13 سالگی در مغازه تراشکاری مشغول به کار شد. دو سال بعد برادران بزرگتر وی که چند سالی زودتر از او وارد بازار کار شده و قالب‌سازی را به صورت تجربی آموخته بودند، مغازه ‌ای دو دهنه در خیابان شاپور اجاره و شروع به کار قالب ‌سازی کردند. مرتضی نیز در این تاریخ به آن ‌ها پیوست و نخستین تولید کارگاه شان یعنی قالب بیگودی و پس از آن دسته سماور و… را راهی بازار صنعت کردند.

کارخانه و برنامه ‌ریزی

پس از گذشت دو سال، پدر برادران مطلق، زمینی را که در زمان مصدق در نارمک خریده بود، می‌ فروشد و کارخانه ‌ای (قالب ‌سازی) را برای پسرانش در تهران ‌پارس بنا می ‌کند. مرتضی مرادی مطلق که در این زمان 18 ساله بود این دوره زندگی خود را این‌گونه توصیف کرد: «من از همان سال 48 شروع به برنامه ‌ریزی و نوشتن اهداف زندگی‌ ام کردم. آن زمان به خاطر علاقه‌ ام به بحث ‌های روانشناسی، خواننده دائمی مجله دانشمند بودم و این مجله که در مورد مباحث مختلفی مطلب داشت در هدف‌ گذاری مسیر زندگی تاثیر زیادی بر من گذاشت.»

نخستین صنعتگران

مرادی مطلق که جزو نخستین صنعتگران ایرانی است که کارخانه خود را مجهز به سیستم کامپیوتری کرده، برای دسترسی به این تکنولوژی نوین، در همین برهه تصمیم به مهاجرت به آمریکا گرفت و شرکت در کلاس‌ های زبان را به صورت جدی در برنامه خود ‌گنجاند.

وارد کردن کامپیوتر به حوزه قالب سازی، از دستاوردهای بزرگ مطلق در طی سال‌ هایی است که او به منظور بررسی جایگاه کامپیوتر در قالب ‌سازی با پنج تن از رقیبان خود، چهارشنبه هر هفته جلسه‌ ای را در شرکتی که برای پاسخ به همین پرسش تاسیس کرده بود، جمع می ‌شدند بر سر مسائل مختلف حرفه خود به بحث و بررسی می ‌پرداختند.

قید سفر

این تولید کننده بزرگ بخش صنعت که حتی تحصیلات خود را به دیپلم هم نرساند، پس از معافیت از سربازی بنا به موانعی که بر سراه خود مشاهده کرد، قید سفر به آمریکا را زد؛

اما جدیت در زبان، به پیشرفت کار او در این مقطع سرعت بسیاری بخشید: «زبان را یاد گرفته بودم برای همین از روی کاتالوگ‌ های خارجی هرچند به سختی تمام طرز ساخت مدار برق و هیدرولیک را پیدا می‌ کردم تا اینکه در سال 52 موفق به ساخت ماشین فول اتومات پلاستیک شدم . مدام هم در نمایشگاه‌ هایی که در زمینه قالب‌ سازی در آلمان تشکیل می ‌شد شرکت می‌ کردم.»

سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق قمست دوم

عدم تحصیل ؛ پیشرفت در کار

مرادی مطلق که هیچ گاه در طول زندگی خود فرصت ادامه تحصیل پیدا نکرد اما در امر قالب سازی تا جایی پیش رفت که برای رفع اشکالات خود به یکی از مریدان اصلی دو تن از اساتید فنی دانشگاه‌های علم و صنعت و صنعتی شریف تبدیل و سرانجام بدون هیچ گونه سابقه آکادمیک موفق به یادگیری فرمول مواد مد نظر خود آن‌ ها شد؛ توفیقی که به یمن یادگیری زبان، ده سال تجربه کاری و البته احساس نیاز در او ایجاد شده بود و هر روز بر شوقش برای یادگیری می ‌افزود.

پیشرفت کارخانه

کارخانه قالب‌ سازی مرتضی مرادی مطلق در نهایت با کوشش ‌های او به جایی رسید که ایران ‌خودرو قالب ‌سازی بخشی از قطعات خود را به او واگذار کرد و کارخانه پیش از پیش رونق گرفت .

مطلق در این مقطع آن‌چنان در حرفه خود اعتبار کسب کرد که برای به دست آوردن نقشه قطعات مورد نیاز ایران‌ خودرو برای خودروی پژو، به عنوان نماینده این شرکت راهی فرانسه شد و علی رغم سنگ ‌اندازی فرانسوی‌ ها پس از شش ماه توانست همه آنچه را که مد نظر داشت از این شرکت قدر خارجی دریافت کند.

جانشین

امروز فرزند مطلق جانشین او در کارخانه ‌اش است و بر اساس تربیت حاصل از تلاش پدر، همچون نسخه‌ ای شبیه ‌سازی ‌شده از روی او، با قدرت کار را به پیش می‌ راند.

همچنین تعداد بسیاری از افرادی که روزی در کارخانه مرادی مطلق به عنوان کارگر مشغول به کار بودند، اکنون جزو ثروت‌سازان بزرگ ایران هستند؛ امری که به دست نیامده جز با مدیریت، برنامه ‌ریزی، جلسات روانشناسی مستمر و آموزش که حالا وجه تمایز کارخانه مرادی مطلق با تمام هم‌صنفان اوست.

در ادامه سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق …

مکتوب فکر کردن ، بی ‌نظیر ترین راه ثروت است

در قسمت دوم امیرحسین مظاهری به تحلیل زندگی حرفه ‌ای مرتضی مرادی مطلق پرداخت و با تمجید از وی به عنوان کسی که در 18 سالگی اهداف خود را مکتوب کرده است، گفت:

«یکی از نکات بسیار مهم در کسب و کار مکتوب فکر کردن است، مکتوب فکر کردن در واقع یکی از بی‌ نظیرترین روش‌ های ایجاد ثروت است.»

زبان انگلیسی

مطالعه و تسلط مرتضی مرادی مطلق بر زبان انگلیسی ویژگی مهم دیگری بود که به زعم مظاهری در پیشرفت حرفه ‌ای او تاثیر فراوانی گذاشته است.

از دیگر نکات مورد توجه مظاهری نحوه واگذاری اختیارات به نیرو ها بود «وی به تک تک کارمندان خود می‌آموخت که دقیقا چه کاری را باید انجام دهند، چگونه انجام دهند، بر اساس چه فرایندی پیش بروند و به چه کسی پاسخگو باشند.» نکته ‌ای که به زعم وی موجب تیم ‌سازی، ایجاد سازمانی نیرومند و در نهایت موفقیت در کسب و کار مرادی مطلق شده بود.

تربیت جانشین

مظاهری در پایان تربیت جانشین را یکی دیگر از نکات مثبت زندگی حرفه‌ای مطلق دانست و افزود:

«مشکل بسیاری از ثروت‌ آفرینان این است که جانشین ندارند به همین دلیل کسب وکارشان پس از آن ‌ها از بین می ‌رود… کمی برای رشد به خودمان سخت بگیریم و فرزندان هدفمند تربیت کنیم. این امر کمک می ‌کند که ما جنگنده ‌های اقتصادی بهتری باشیم.»

امیدواریم که از سمینار سلاطین کسب و کار مرتضی مرادی مطلق درس هایی یاد گرفته باشید.

سلسله جلسات سلاطین کسب و کار دوشنبه هر هفته در فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی