0
تومان
0
تومان

۵ راهکار برای دوره های اُفت فروش

Sales drop

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر کسب و کار کوچک شما حتی برای چند هفته نتواند درآمدی تولید کند و دچار افت فروش شده باشد، چه کار می‌کنید؟ پاسخ دادن به این سوال برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک سخت است به ویژه اگر در صنایعی کار کنند که فروش آنها در فصول مشخصی از سال دچار کاهش‌های شدید می‌شود.

اگر کسب و کار کوچک شما حتی برای چند هفته نتواند درآمدی تولید کند، چه کار می‌کنید؟ پاسخ دادن به این سوال برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک سخت است به ویژه اگر در صنایعی کار کنند که افت فروش در فصول مشخصی از سال اتفاق می افتد، با ما همراه باشید. ۵ راهکار عالی را یاد بگیرید. هر کسب و کار از نظر عملکرد فروش ماه‌های خوب و ماه‌های بد دارد. اما برخی از کسب و کارها در صنایعی مانند خوراکی و خدمات گردشگری باید به ماه‌های خوب‌شان متکی باشند تا بتوانند در بقیه‌ی ماه‌های سال به فعالیت خود ادامه دهند.

راهکار برای افت فروش

دلایلی که ممکن است کاهش فروش را تجربه کنید

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌ شود شما با کاهش فروش مواجه شوید. برخی از آن ‌ها تحت کنترل شما هستند و برخی دیگر نه. سقوط ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که شما چیز جدیدی را در حوزۀ کاری خود امتحان کرده ‌اید، اما همچنین ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که شما برای مدت طولانی در همان استراتژی مانده ‌اید. کاهش فروش باید بر اساس نوع کسب و کار ارزیابی شود تا ریشه این مسئله پیدا شود.

کاهش فروش

برخی از دلایلی که ممکن است با کاهش فروش مواجه شوید، عبارت ‌اند از:

  • زمان کند سال برای کسب و کار شما
  • رقابت جدید
  • اشتباهات استخدام و تکنیک ‌های آموزشی ضعیف
  • پیش ‌بینی فروش ناکارآمد
  • شما از تاکتیک ‌های فروش قدیمی استفاده می‌ کنید.
  • مدیریت فروش ضعیف
  • اقتصاد ضعیف

برای جلوگیری از افت فروش می توانید مقاله اصول موفقیت در فروش را مطالعه کنید.

بررسی کنید که چرا فروش کاهش یافته است

علت افت فروش

درک دلایل کاهش فروش مهم است. اما پس از آن باید بررسی کنید که چرا شرکت شما دچار افت شده است. شما می ‌توانید با پرسیدن یک سری سؤال از خودتان شروع به آشکارسازی کنید که چه اتفاقی افتاده است و چه عواملی منجر به کاهش فروش شده است:

  • چه چیزی تغییر کرد؟
  • استراتژی را تغییر دادید؟
  • کاری بود که از انجام آن دست کشیدید؟
  • تاکتیک فروش جدیدی معرفی کردید؟
  • تغییراتی در تیم فروش شما ایجاد شد؟
  • چیزی خارج از کنترل شما بود؟

پرسیدن این سؤالات به شما کمک می‌ کند تا دلایل احتمالی کاهش فروش را مشخص کنید. هنگامی‌که مشکل را شناسایی کردید، می ‌توانید برای اصلاح مشکل و افزایش تعداد فروش خود کار کنید.

چگونه فروش خود را بالا ببریم؟ و از افت فروش پیشگیری کنیم؟

بالا بردن فروش

اگر کسب و کار کوچک شما حتی برای چند هفته نتواند درآمدی تولید کند، چه کار می‌کنید؟ پاسخ دادن به این سوال برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک سخت است به ویژه اگر در صنایعی کار کنند که فروش آنها در فصول مشخصی از سال دچار کاهش‌های شدید می‌شود. با ما همراه باشید ۵ راهکار عالی را یاد بگیرید که کمک می کند ما چگونه فروش را بالا ببریم.

۱- بیشتر به فروشندگان پاره‌وقت یا فصلی متکی باشید.

هیچ کارفرمایی نمی‌خواهد فروشنده خوبش را از دست دهد اما برخی اوقات برای اینکه سازمان را حفظ کنیم، این کار لازم است. این مسئله در مورد کسب و کارهایی که فروش فصلی متفاوتی دارند مانند بوتیک‌هایی که در روزهای مانده به نوروز ایجاد می‌شوند بیشتر صدق می‌کند. ممکن است در سایر ماه‌های سال کار کافی وجود نداشته باشد تا بتوان وجود تعداد زیاد فروشندگان را توجیه کرد بنابراین باید به این مسئله در زمان استخدام فروشندگان حرفه‌ای به صورت تمام وقت، چند نیروی پاره وقت را استخدام کرد تا فصل یا فصول پر از ازدحام سال را به کمک آنها سپری کرد و زمانی که فروش افت محسوسی می‌کند با تعداد زیادی از آنها قطع همکاری نمود. واضح است که به لحاظ اخلاقی این مسئله باید از همان ابتدا برای فروشندگانی که استخدام می‌شوند، توضیح داده شود. با این روش تاحدی از افت فروش کسب و کارتان جلوگیری خواهید کرد.

فروش محصول

۲- به کوتاه کردن ساعت‌های کاری فکر کنید

یک کسب و کار برای آنکه درآمدزایی کند، باید باز باشد. اما فرض کنید که شما یک پیتزافروشی دارید که در ماه‌های زمستان روزانه تنها چند مشتری به آن سر می‌زنند. در این شرایط بهتر است برای چند ساعت رستوران شما باز باشد و به مشتریان خدمت رسانی کنید. هرچه بیشتر فروشگاه شما باز باشد، هزینه برق و گاز و حقوق پرسنل بالاتر می‌رود و اگر در بخش مرتبط با مواد غذایی فعالیت دارید، خطر فاسدشدن مواد غذایی افزایش می‌یابد. تمام اینها یعنی افزایش هزینه در شرایطی که درآمدی وجود ندارد. برای اینکه چه ساعت هایی برای باز بودن مناسب است، لازم است بسته به صنعت خود با چند بار آزمون و خطا کردن بهترین و شلوغ‌ترین ساعت‌ها را در فصول افت فروش تشخیص دهید و تنها در آن ساعت‌ها به فعالیت بپردازید.

کم کردن ساعت کاری

۳- قبل از رسیدن به افت فروش به اندازه کافی پس انداز کنید

برای یک کسب و کار فصلی خیلی سخت است که بتواند در ماه‌های آرام سال سودده باشد. در چنین ماه هایی حتی ناگزیر باید ضرر را نیز متحمل شد. به همین دلیل پس انداز کردن برای چنین ماه هایی بسیار مهم است. البته پیش‌بینی میزان دقیق ضرر کار سختی است و از این رو لازم است که در ماه‌های رونق بازار تا جایی که می‌توان پس انداز کرد. در غیر این صورت ممکن است مجبور شویم به گرفتن وام هایی با سود و کارمزد بسیار بالا روی بیاوریم که در کوتاه مدت مشکل را حل می‌کنند، اما در بلندمدت مشکلات بسیار زیاد دیگری را به وجود می‌آورند. هرچقدر بیشتر به پس انداز خود متکی باشیم راحت تر و بی‌دغدغه تر می‌توانیم ماه‌های بد سال را پشت سر بگذاریم و دوباره به سوددهی برسیم.

پس انداز در فروش

۴- به دنبال منابع دیگری برای درآمدزایی باشید

اگر فصلی از سال را سپری می‌کنید که مشتریان زیادی به سراغ تان نمی‌آیند، نگران نباشید. یک راهکار برای خارج شدن از این وضعیت، آزمایش کردن منابع دیگری برای درآمدزایی باشد. برای مثال اگر رستوران شما در نزدیکی یک مدرسه یا دانشگاه قرار دارد و در فصل تابستان کاهش چشمگیری در تعداد مشتریان شما رخ می‌دهد، می‌توانید در این زمان خدمات خود را به صورت کترینگ و تحویل غذا در منزل ارائه دهید.

منابع درامد

۵- زمان مناسب برای فعالیت‌های ترویجی را انتخاب کنید

در ماه‌هایی از سال که فروش شما پیک خود را می‌گذراند شاید خیلی نیازی به بازاریابی و تبلیغات نداشته باشید اما زمانی که فروش افت می‌کند لازم است با فعالیت‌های تخفیفی و ترویجی جلوی افت فروش را تا جایی که می‌توان گرفت. البته باید به این نکته توجه کرد که میزان تخفیف ها نباید به گونه‌ای باشد که مشتریان خرید خود را به این زمان کوتاه موکول کنند و زمانی که تخفیف برداشته می‌شود، دیدی منفی نسبت به کسب و کار ما پیدا کنند.

دلایل افت فروش

دلایل افت فروش

  • تغییر هیئت مدیره

یکی از عواملی که می تواند یک شرکت را با افت فروش روبه رو کند، تغییر هیئت مدیره است. تغییر مدیریت می تواند سیاست های شرکت را عوض کند و کاهش افت فروش در شرکت به وجود آید. پس در انتخاب صحیح مدیر باید دقت کرد.

  • دستمزد ناکافی

یکی از علل کاهش فروش، ضعف در سیستم بازاریابی است. افرادی که در بازاریابی فعالیت می کنند اگر علاقه ای به فروش محصولات نداشته باشند و دستمزد پایینی دریافت کنند، قطعا در این زمینه بی انگیزه می شوند که خود می تواند عاملی مهم بر افت فروش شرکت باشد. بهتر است در میزان دستمزد این افراد تغییری اعمال شود.

  • استفاده از شیوه های قدیمی فروش

افزایش فروش

روش های گذشته، دیگر جوابگوی نیازهای حال ما نیست و نخواهد بود. اگر سیستم فروش یک شرکت ارتباطی با فضای مجازی نداشته باشد، مشتری ارتباطی موثر با آن ها برقرار نمی کند و در نهایت فروشی نیز اتفاق نمی افتد.

  • عدم ارتباط بین فروش و بازاریابی

در صورتی که بین فروش و بازاریابی ارتباطی صحیح و موثر برقرار نشود، احتمال می رود که با افت فروش روبه رو شوند. اگر تیم بازاریابی به خوبی کار کند، قطعا شاهد رشد فروش محصولات خواهیم بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش فروش با سرعت نور را مطالعه کنید.

  • عدم استخدام افراد متخصص

استخدام افراد نامتخصص

اگر نیرو بازاریابی بی تجربه ای داشته باشید، قطعا در فروش محصولات شکست خواهید خورد. یک نیرو با تجربه و متخصص می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

  • نادیده گرفتن رقبا

رقبا مانند شما دائم در حال فعالیت و تلاش هستند و روز به روز محصول جدید به بازار عرضه می کنند. اگر آنالیز رقبا را فراموش کنید، دیگر در بازار جایی برای حضور نخواهید داشت و دچار افت فروش می شوید.

سخن آخر

اگر کسب ‌و کار سوددهی دارید و هرگز دوست ندارید که دچار افت فروش دچار شوید، می ‌توانید در دورۀ MBA که اطلاعات آن در سایت ثروت ‌آفرینان وجود دارد، شرکت کنید و از مزایای این دوره بهره ببرید. همچنین اگر فکر می کنید افت فروش شما به دلیل ضعف در بازاریابی است، می توانید در دوره فروش و بازاریابی شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی