0
تومان
0
تومان

چگونه تصمیم گیری مخاطب را کنترل کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در این قسمت از وب سایت ثروت آفرینان می خواهیم در خصوص این نکته که چگونه تصمیم گیری مخاطب را کنترل کنیم، با شما عزیزان صحبت کنیم. به یاد داشته باشید که شما شانس این را دارید تا با انجام برخی از اقدامات، بر روی تصمیم گیری مخاطبان خود، تاثیر بگذارید. ما در ادامه قصد داریم تا در خصوص این مورد، بیشتر صحبت کنیم. شما می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله “سه تصمیم که زندگی مالی شما را دگرگون می‌سازد.” مراجعه كنيد.

 

کنترل تصمیم گیری مخاطب

تصور دیگران از من چیست؟

یکی از اتفاقاتی که در هنگام مذاکره می افتد، اثر ناخواسته ای است که با ایجاد یک تصویر غلط از خودمان در ذهن مخاطب، بر روی او گذاشته ایم. این در حالی است که قصد چنین اتفاقی را هرگز نداشته ایم و باید در تمام طول مذاکره تلاش کنیم تا آن تصویر را از ذهن وی حذف کنیم. برای مثال، ممکن است در یک رابطه عاطفی با نامزدتان در اولین قرار ملاقات، با یک کلمه یا رفتار ناخواسته، این احساس در وی ایجاد شود که شما فردی خسیس هستید و این ملاک قضاوت وی در انتخاب شما به عنوان همسر آینده اش گردد. مسلماً با عنوان شدن این موضوع، شما با عصبانیت و ناراحتی در حالی که مدام تلاش می کنید تا این تصویر غلط را از ذهن وی پاک کنید، مجبور باشید امتیازات زیادی را از دست بدهید و بسیار بیشتر از چیزی که قرار بود، خرج کنید تا این تصویر ذهنی نادرست، ملاک قضاوت وی قرار نگیرد.

تصور دیگران و چگونه تصمیم گیری مخاطب را کنترل کنیم

پس یکی از مهارت هایی که در مذاکره لازم داریم، ایجاد یک تصویر ذهنی لازم برای رسیدن به هدف و نتیجه در مذاکره در ذهن مخاطب است. اما این جالب است که اکثر ما، معمولاً نمیدانیم که در یک مذاکره، چه تصویری را لازم داریم تا در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم و فکر می کنیم، دیگران، ما را با همین شخصیت، پوشش، لحن، کلام، حال و وضعیت درک می کنند و می پذیرند. در حالی که در هر مذاکره ای، ابتدا باید بدانیم طرف مقابل چه تصویری را باید از ما برداشت کند تا ملاک قضاوت و تصمیم گیری وی در مورد ما باشد. بدین صورت می توانید بر روی تصمیم گیری مخاطب، اثر بگذارید.

این هنر شماست که طوری تصویر ذهنی ایجاد کنید تا نتیجه مذاکره برای شما، از قبل مشخص باشد و بتوانید قضاوت فرد یا افراد مقابل و تصمیم گیری مخاطب را کنترل کنید. پس تا اینجا متوجه شدیم که راه کنترل قضاوت و تصمیم گیری دیگران، ایجاد یک تصویر ذهنی لازم در ارتباط با آنهاست. شما همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مقاله “قضاوت ها بر اساس تصویر ذهنی اتفاق می افتد” مراجعه کنید.

تصویری که در مذاکره لازم داریم را چگونه بیابیم؟

الف) خودتان را جای مخاطب بگذارید.

اگر در هنگام آمادگی قبل از شروع یک مذاکره، خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم، می توانیم نحوه دید وی را تشخیص بدهیم تا در حین مذاکره خود را با تصویر مورد پذیرش وی تطبیق دهیم. برای مثال اگر در یک تبلیغ تلویزیونی فردی بسیار چاق، به شما توصیه ای برای نخوردن روغن ترانس بالا بکند، در حالی که از وزن و شرایط خود راضی است، آیا می پذیرید و کلام وی روی شما تاثیر می گذارد؟

خودتان را جای مخاطب بگذارید

  • تأثیرگذاری در مذاکره، قدرتمندترین اسلحه شما در برابر خواسته های مخاطب شماست.

پس باید یکی از فاکتورهای مهم برای تشخیص تصویر ذهنی لازم و تاثیرگذار در مذاکره را، تطبیق خود با پیشنهاد یا هدف مذاکره بدانیم. اگر یک فرد کارتن خواب، به شما پیشنهاد فروش یک مرسدس بنز را بکند، با پوزخند شما مواجه نمی شود؟ پس قطعاً این مهمترین و اصلی ترین نیازمندی شما برای ارائه یک مطلب و پذیرش مخاطب شماست. یکی از نکاتی که در هر مذاکره ای تاثیر گذار خواهد بود و می تواند بر روی کنترل تصمیم گیری مخاطب اثر گذار باشد، داشتن هوش کلامی است. برای رسیدن به این توانایی می توانید در دوره هوش کلامی موسسه ثروت آفرینان شرکت کنید.

تاثیرگذار بر تصمیم نهایی مخاطب

ب) اعتبار لازم برای پذیرش پیشنهاد خود را کسب کنید.

دلیل اینکه بسیاری از مذاکرات تجاری به نتیجه نمی رسند، این است که در برخوردهای اولیه و ثانویه، تصویری که در ذهن مخاطب ایجاد شده است، اعتبار لازم را برای پذیرش پیشنهادات را در ذهن طرف مقابل ایجاد نکرده است و یا با آن مغایر است. برای مثال زمانی که شما به عنوان پیمانکار با یک کارفرما برای ساخت یک آپارتمان بر سر میز مذاکره نشسته اید، در حین مذاکره متوجه می شوید که کارفرما بر روی تعهدات شما به انجام به موقع بسیار حساس است و این موضوع یکی از کلید واژه های پر تکرار اوست که نگرانی وی را در این خصوص نشان می دهد.
در این زمان اگر شما، صرفاً با جملات انتزاعی و کیفی به دنبال اطمینان دادن به وی باشید، احتمالا به بن بست می خورید. اما اگر شما با اشاره ضمنی به سر موقع حاضر شدنتان در جلسه و یا تعریف یک داستان از دو ماه قبل که حاکی از انجام تمام امورتان علی الخصوص تحویل به موقع پروژه های قبلی می دهد، می توانید اعتبار لازم برای این موضوع را در ذهن کارفرما بدست آورید.

ج) از اعتبار مَراجع استفاده کنید.

از جمله راه های دیگر برای تاثیر پذیری کلام و کنترل تصمیم گیری مخاطب، انتخاب پوشش صحیح و متناسب با جلسه مذاکره است. همچنین بیان یک تجربه، نیز می تواند شما اعتبار را بصورت غیرمستقیم بالا ببرد. اما بهترین راه برای تغییر ذهنیت مخاطب از منفی به مثبت، توصیه فرد دیگر و یا وصل کردن خودتان به فرد دیگر به عنوان یک مرجع و منبع رسمی است. از انجا که همه افراد متخصص را دوست دارند، می توان برای اعتبار بخشی بیشتر به صحبت های خود، به نظرات آنها استناد نمائیم. ضمناً تکمیل و ارتقاء اطلاعات ما در خصوص اهداف مذاکره، موجب انتقال اطمینان به ذهن طرف مقابل شده که تأثیرپذیری وی از ما را افزایش می دهد.

شناسایی شخصیت افراد و کنترل تصمیم نهایی مخاطب

شخصیت افراد را از رفتارشان جدا کنید.

اگر مخاطب خود را خوب بررسی کرده اید و متوجه اشتباهات رفتاری وی در زمان مذاکره هستید، سعی کنید تا عکس العمل های سریع و نامتناسب با حرف ها و اهداف مذاکره را درک کنید و آن را جزئی از ذاتشان ندانید. فقط کافی است بررسی کنید که چرا از کوره در رفته اند و یا ناراحت هستند و یا حتی به شما دروغ گفته اند. سپس با ایجاد یک پل طلایی، به آنها کمک کنید تا به مسیر مذاکره برگردند و این رفتار آنها باعث ایجاد تنش و بهم ریختن میز مذاکره یا ایجاد نتیجه ای غیر از نتیجه برد – برد نگردد.

روزیتون هزار برابر

 

سخن پایانی

در این مطلب به صورت دقیق در خصوص این که چگونه تصمیم گیری مخاطب را کنترل کنیم صحبت کردیم. مشاهده نمودیم که با رعایت برخی از نکات به ظاهر ساده، تا چه اندازه می توانید بر روی تصمیم گیری مخاطب، اثر گذار باشید. اگر می خواهید قدرت خودتان را در مذاکره با مشتریان افزایش دهید، می توانید در دوره اصول و فنون مذاکره موسسه ثروت آفرینان، شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین دوره های آموزشی

دوره جامع کوچینگ سوئیسی