0
تومان
0
تومان

چگونه با قدرت کلام بر دیگران تأثیر بگذاریم؟

فکر می کنید دلیل اثرگذاری کلام برخی از افراد در زمان برخورد با شما، ناشی از چیست؟ قطعاً شیوه بیان، زبان بدن، لحن، صدا و تمام فاکتورهای جذاب کننده یک کلام در این امر تاثیرگذارند. اما همه انسان ها که از این مهارت ها برخوردار نیستند. پس فکر می کنید از چه روشی برای این کار استفاده می شود؟ قطعاً می توان گفت که تمام کسانی که قدرت اثرگذاری روی دیگران را دارند، از قدرت کلمات کاریزماتیک و هیپنوتیزمی که شنیدن آنها، باعث انتقال احساس مثبت به مخاطب می گردد، بهره می برند.

اعجاز کلمات زیبا

کلمات، قدرت بسیار زیادی در درست کردن یا خراب کردن یک «رویداد» و یا بهتر بگوئیم، یک «زندگی» را دارند. زمانی که ما از کلمات استفاده می کنیم، ‌به سادگی می توانیم به وسیله انتخاب کلمات، احساسات را تغییر دهیم. ارتباط مؤثر با دیگران، یکی از هدف ها و خواسته های بزرگ در زندگی است و فقط به وسیله کلمات مثبت و قدرتمند می توان در ارتباط با دیگران مفید واقع شد. زیرا کلمات، تاثیر شگرفی روی ضمیر ناخودآگاه انسان دارند و ناخودآگاه، بدون آنکه منظورمان را بداند هرچه بگوییم خوب یا بد را برایمان خلق می کند.

لذا لازم است برای دستیابی به موفقیت در عرصه های مختلف زندگی، از کلمات مثبت و دارای انرژی مثبت استفاده کنیم تا میزان تأثیرگذاری ما بر روی افراد بالاتر رود. اما مثبت بودن کلمات، به معنی انتقال کلمات هم فرکانس با ذهن مخاطب است که برای وی تصاویر مناسبی ایجاد می کند و مناسب ترین تصاویر، تصویرهایی است که فرد از خودش می بیند. از این رو، هرچه فرد مقابل، در کلام و مفاهیم انتقال یافته از سمت شما، خودش را ببیند، آن را به معنای توجه شما به ماهیت وجودی خود می پندارد و از این لذت بردن شما از خودش، لذت می برد. اما این کلمات کاریزماتیک، برحسب فضای کاربرد و موضوع صحبت، به دو شکل عمومی و اختصاصی دسته بندی می شوند. زمانی که فرد روبروی شما آشنا بوده و صمیمیت بین شما و او بسیار باشد، با زمانی که در فضای کاری قرار می گیرید و فرد روبروی شما، برای اولین بار با شما در ارتباط است، فرق می کند. لذا برهمین اساس، در این مقاله به چند مورد از انواع کلمات هیپنوتیزمی در کسب و کار خواهیم پرداخت.

کلمه اعجاز انگیز «شما»

زمانی که شما، نام خود را از زبان کسی می شنوید، احساس صمیمیت شکل می گیرد و بصورت ناخودآگاه، گاردهایی که در برابر او گرفته اید باز می شود و احتمال بیشتری برای پذیرش حرف او خواهید داشت. از این رو می توان زمانی که به دنبال نتیجه گرفتن مخاطب از احساسش نسبت به حرف های خود هستیم و نام او را نمی دانیم، در خلال کلمات خود، از کلمه قدرتمند «شما» استفاده کنیم تا بصورت مستقیم احساس توجه به او را منتقل کنیم.
به کار بردن کلمه ی «شما» در صحبت، به معنی هرآنچه شما می خواهید، می دانید، می پسندید و در ذهن و دل دارید. کلماتی که پس از کلمه ی «شما» در کنار هم قرار می گیرند، الزام دارند تا از افعالی استفاده کنید تا مخاطب را سر ذوق بیاورد و با لذت به حرف های شما گوش فرا دهد و تا مرز پذیرش قدم به قدم با شما باشد. از این رو اگر در وبسایت خود، به جای ایجاد صفحه «درباره ما» از صفحه «درباره شما» استفاده کنید، به احتمال بسیار زیاد، مخاطبین شما بیشتر راضی خواهند بود.

حضرت علی(ع):
ای انسان مراقب کلامت باش که افکارت می‌شود، مراقب افکارت باش که رفتارت می‌شود، مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود، مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود و مراقب شخصیتت باش که سرنوشت تو را خواهد ساخت.

شگفتی «آسانی» در کسب و کار

برایان تریسی نویسنده و سخنران معروف، در کتاب «۲۱ قانون طلایی فروش»، به بیان نکاتی پرداخته است که می تواند در افزایش فروش، به فروشنده ها کمک کند. یکی از این قوانین که در کتاب بیان شده است “قانون حداقل تلاش” است که می گوید:

شما ارزش زیادی برای وقت، پول، انرژی ذهنی و جسمی و امکانات خود قائل هستید. در نتیجه، هر کاری برای حفظ آنها می کنید و محتاطانه انرژیتان را صرف بدست آوردن چیزهایی که می خواهید، می کنید. برای برآورده کردن نیازی خاص یا برای رسیدن به رضایتی خاص، بیش از حد نیاز، انرژی صرف نمی کنید. اولین نتیجه ای که از این قانون گرفته می شود این است که: اگر برای رسیدن به هدفی، دو راه آسان و سخت وجود داشته باشد، شما هیچگاه آگاهانه راه سخت تر را انتخاب نمی کنید و دومین نتیجه این است که: انسان ها ذاتا موجوداتی تنبل هستند و برای رسیدن به آنچه می خواهند، راهی را برمی گزینند که نیاز به استقامت و مقاومت کمتری دارد و این اساس استراتژی است که حتی مایکروسافت از آن برای استخدام کارکنان خود استفاده می کند.
نکته اینجاست که برای مذاکره نیز باید این قاعده را رعایت کنید، و به عنوان یک مذاکره کننده یا فروشنده، باید بدانید که مخاط شما هم از این قانون پیروی می کند و می خواهد با حداقل تلاش به خواسته های خودش دست پیدا کند. پس زمانی که با انتقال مفهوم آسانی و سادگی رفع نیاز مخاطب، با کسی مذاکره می کنید، به احتمال بسیار زیاد شما برنده مذاکره خواهید بود.

اهمیت نتیجه در زندگی

قدرت کلمات، یکی از مهم ترین چیزهایی است که در دنیا وجود دارد، اما متأسفانه اکثر ما آن را جدی نمی‌گیریم و به همین علت هم بارها به خود و دیگران ناراحتی را هدیه داده ایم. تأثیر کلمات به قدری بالا هستند که علاوه بر اینکه عامل کلیدی در بهبود فن بیان ما محسوب می شوند، می‌توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند و بر خوب یا بد بودن حال ما تأثیر گذار باشند. یکی از بهترین کتاب ها در زمینه معرفی کلمات و جملات شگفت انگیز ، کتاب “معجزه کلام و قدرت شگفت انگیز واژه ها” نوشته دکتر “میر عمادالدین فریور” می‌باشد. همچنین دوره سخنوری و فن بیان ثروت آفرینان با تدریس مهندس امیرحسین مظاهری سیف نیز، یکی از سمینارهای پر مخاطب در طول سال های گذشته بوده است.

انسان با کلمه به زندگی خود نشاط می‌آورد یا آن را به آتش می‌کشد. این کلمه است که روان او را آرام می‌کند و به او ایدئولوژی می‌دهد. او را انسانی با خدا یا بی‌خدا می‌کند. او را در مقابل مشکلات محکم نگه می‌دارد یا از پای می‌اندازد. کلمه انسان را می‌سازد.

یکی از محورهای کلیدی در سمینار فن بیان و اصول سخنوری، بیان قدرت کلمه جادویی «نتیجه» در گفتار است که با نفوذ در ذهن مخاطب، دریچه های قلب او را برای ورود ما باز می کند. نتیجه و تمامی کلمات هم خانواده آن از قبیل بازده، برآیند، ثمر، حاصل، ثمره، راندمان، عملکرد، ماحصل، محصول، مولود، بار، برداشت، میوه، سود، درآمد، فایده، نفع و… اثر فوق العاده ای را در مذاکرات شما خواهند گذاشت. زیرا کلمات و یا جملات بعد از آن برای مخاطب، بصورت یک جمع بندی و راه حل، یک مسیر ساده و یک دستاورد قابل وصول به چشم خواهد آمد و در ذهن او به راحتی قابل هضم، تصویرسازی و قابل مقایسه خواهد بود.

به مخاطب حس «کشف» کردن را بدهید

کلمات در ذهن شما همانند یک جادو عمل می کنند و به هیچ وجه نمی شود تأثیر آنها را منکر شد. چه کلماتی که می شنوید و یا چه کلماتی که خودتان به کار می‌برید، همگی احساسات شما را می سازند و سپس طبق همان احساس رفتارهای متفاوتی از شما سر می زند. کلام، افکار، احساسات و رفتار شما به هم متصل هستند. مکالمات پنهانی که با خود دارید، اثرات بسیار زیادی را بر روی افکار شما می گذارند. اگر باور کنید یا نکنید، کلمات مشخص کننده نوع افکار شما هستند.
اگر شما خود را در هنگام صحبت کردن با فردی دیگر پایش کنید، متوجه می شوید که مدام به دنبال حرف ها، راهکارها، راه حل ها و… می گردید و به دنبال کشف یک موضوع برای غلبه کردن در مذاکره هستید. کشف کردن همیشه با یک حس خوب و موفقیت همراه است. حتی اگر در حد کشف کردن یک قابلیت جدید در آپشن های خودروی خودتان باشد که سه سال زیر پای شما بوده است. پس این حس را از مخاطب دریغ نکنید و از قدرت و اعجاز حس اکتشاف برای مشتری غافل نشوید.

خود را برای مخاطب «تضمین» کنید

همه ما میوه ی سخنان خود را می خوریم، اگر به قدرت کلمات و نیروی کلمات دگرگون کننده واقف باشیم. گری چپمن (Gary Chapman) در کتاب خود با نام «عشق؛ شیوه‌ای برای زیستن» برای توصیف کلمات، استعاره‌ی «روشنگری» را به کار برده است و می گوید: «کلمات یا گلوله‌اند یا دانه. اگر کلمات را با احساس خودبزرگ‌بینی و محکوم کردن دیگران به سوی آنها روانه کنیم، یا اگر به شکلی واکنشی، گلوله‌ی کلمات مخرب را به سوی آنها شلیک کنیم، نتیجه‌ی به بارآمده برای شنونده سخت و نابودکننده خواهد بود.»
ضمانت یا پشتوانه که ریشه آن (ضمن) به معنای پذیرفتار، تاوان داری و پایندانی می‌باشد و با عنوان گارانتی و وارانتی نیز شناخته می‌شود، آن است که گوینده در مقابل ادعایی که می کند، متعهّد می‌شود تا در صورت نقض ادّعای خود، حاضر به جبران خسارت خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق می‌افتد که این تعهّد به نحوی اجرا نشود، یعنی مورد ادعا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مخاطب نباشد. در کتاب های لغت، «گارانتی» یا «ضمانت» به این مفهوم ترجمه شده است: موافقت به مسئول بودن در قبال بدهی یا عملکرد و انجام دین در صورت عدم اقدام. پس بطور خلاصه گارانتی عبارت است از تعهد یک نفر در قبال مسئولیت پذیرفته شده. اکنون شما می توانید حس اعتماد مخاطب را از شنیدن این کلمه دریابید و از قدرت اعجاز این کلمه در مذاکرات خود بهره ببرید.

روزیتون هزار برابر